גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ללא ערבות אישית ומבלי שהבטיח לקוח: כך גייסה הקבוצה של עומר אדם 410 מיליון שקל מבנק מזרחי טפחות

לגלובס נודע כי קבוצת הענן שמאחוריה עומדים השלושה, מגייסת הלוואת ענק מבנק מזרחי טפחות לבניית חוות שרתים בצרעה ● ההערכה היא כי על העסקה התחרו מספר שחקנים, בהם בנק לאומי ● בשוק צופים כי לאחר השלמת העסקה, הקבוצה עשויה לחלוש על כ־14% מסך פעילות חוות השרתים בישראל עד סוף העשור

מאור מלול, עומר אדם ונסים שריאל־גאון / צילום: עידן כהן, אירופה-ישראל
מאור מלול, עומר אדם ונסים שריאל־גאון / צילום: עידן כהן, אירופה-ישראל

בנק מזרחי טפחות מוביל לראשונה עסקת ענק בתחום חוות השרתים ומעניק הלוואה של 410 מיליון שקל לקבוצת ענן שמאחוריה עומדים שלושה שחקנים בולטים ששומרים על פרופיל תקשורתי נמוך: חברת PAI בבעלות הזמר עומר אדם ומשפחתו; שותפיו לעסקים האחים מאור ושניר מלול, בעלי חברת הנדל"ן אירופה־ישראל; וקבוצת ליאן השוויצרית של נסים שריאל־גאון. הידידות העסקית בין השלושה שהחלה בדובאי בתקופת הקורונה, הבשילה כעת לעסקת ענק בחסות בנק מזרחי טפחות שמטרתה הקמת חוות שרתים גדולה בסמוך קיבוץ צרעה ליד כביש 38. השלושה יקצו עוד 150 מיליון שקל מהון עצמי לטובת הקמת המתקן, שעלות הבנייה הכוללת שלו מסתכמת בכ־550 מיליון שקל.

האייפון הכי לא "מוכן" שאפל השיקה אי פעם
החברה שעבדה שנים מתחת לרדאר והפכה לשותפה של גוגל

לפני כשנתיים חכרה הקבוצה את השטח בעסקה שפרטיה לא פורסמו, ורק לאחרונה הוצא לה היתר בנייה מהמועצה האזורית מטה יהודה. בעקבות הגיוס, צפויות החפירות הראשונות באדמה לצאת לפועל כבר בחודש נובמבר.

חוות השרתים בצרעה תיבנה בתצורה של מחשוב על (HPC), כלומר תכיל ארונות שרתים מרובים ומחוברים שיוכלו לבצע משימות מחשוב ועיבוד בינה מלאכותית מורכבות. היא תיבנה בעומק של 13 מטר על שטח כולל של 18 אלף מ"ר מתוכם 6,000 מ"ר של רצפת ארונות. היא מתוכננת לספק פעילות בהיקף של 32 מגה־וואט, אך בשלב הראשון תספק סך הכול 16 מגה־וואט, מהם 10 מגה־וואט להפעלת השרתים ועוד 6 להפעלת המערכת ההיקפית של החווה הכוללת מתקני קירור, ותחובר לתחנת משנה מקומית של חברת החשמל בהסכם שמעניק לה עד 16 מגה־וואט של אספקת חשמל.

הגיוס מבנק מזרחי טפחות נעשה באופן חריג ללא דרישה מצד הבנק לערבות אישית ממי מחברי קבוצת ההשקעה וללא דרישה לקיומו של לקוח ראשון לקבוצה - דרישה מקובלת בעסקאות מימון להקמת חוות שרתים - שהביאה חברות נדל"ן ישראליות אחרות לסגת מהתחום. ההערכה היא כי על העסקה התחרו מספר בנקים, בהם בנק לאומי. מטעם בנק מזרחי טפחות הובילה את העסקה מחלקת מימון הפרויקטים בראשות אדם בן־יהודה, המשתייכת לחטיבה העסקית שמנוהלת על ידי אופיר מורד. הבנק בוחן מימון של עסקאות נוספות בתחום חוות השרתים ולאחרונה השתתף במחזור ההלוואות של קומפס, מפעילת חוות השרתים של אמזון בישראל, בהיקף של 400 מיליון דולר.

השקעה של מיליונים בנדל"ן ובתחום ענן

קבוצת ענן מורכבת למעשה משתי קבוצות שהתארגנו כל אחת בנפרד: השותפות בין PAI של עומר אדם ואירופה־ישראל של מלול המחזיקה לפי ההערכה ביותר ממחצית מהמניות, וקבוצת ליאן של גאון, המחזיקה מעל ל־40% מהשותפות. אדם ומלול הם חברים קרובים שהפכו לשותפים עסקיים שמבצעים יחד עסקאות נדל"ן מניב ומגורים כבר יותר מעשור, אך את עיקר הנכסים שלהם צברו מעסקאות שנועדו לרכוש מבנים ולהשביח אותם.

מבדיקת גלובס עולה כי סך נכסי הנדל"ן המניב בבעלות הקבוצה עומד על למעלה מ־1.5 מיליארד שקל, שעליה נמנים קניון מלכת שבא באילת שנרכשה מקבוצת מליסרון ב־2020; קניון העמקים בעפולה שנרכש ב־2023 על ידי הקבוצה ב־120 מיליון שקל; קומפלקס בתי אלמוג, מתחם המגורים לעובדי המלונות באילת הכולל 420 דירות שנרכש מחברת אלמוגים בעשרות מיליוני שקלים; בית הדיור המוגן גני יעלים בבאר שבע הכולל 207 יחידות דיור; ובית בזק ברחוב לזרוב בראשון לציון שנרכש מקבוצת שלמה.

חוות השרתים של קבוצת ענן / הדמיה: קבוצת ענן

סך הכול כוללים נכסי הנדל"ן של הקבוצה לפי ההערכה כ־610 יחידות דיור, בנוסף על הרחבת בית האלמוג בעוד 100 יחידות דיור, עוד כ־100 יחידות דיור בעפולה וביישובים נוספים בצפון, וכן מתקני קירור לוגיסטיים במבואות גלבוע. שותף לעסקי הנדל"ן של אדם ומלול גם יעקב בר, שאיננו נוטל חלק בפעילות חוות השרתים.

כפי שנחשף בגלובס בחודש שעבר, אדם ומלול הגישו הצעה לרכישה מפירוק כמה מהבניינים האייקוניים והוותיקים של מרכז תל אביב, חלקם בני 100 שנה ויותר, בבעלות משפחת מחקשווילי ברחובות רוטשילד, מונטיפיורי ונחלת בנימין. בהצעה זכו כמה מבני משפחת מחקשוילי שהציעו את הסכום הגבוה ביותר - 540 מיליון שקל. אולם, שמם של מלול ואדם עלה על המפה כמי שמוכנים להשקיע 330 מיליון שקל בהשבחת נדל"ן גם בעסקאות שעליהם מתחרים שחקנים גדולים מהם, כמו ג'ורג' חורש, כידן דהרי וירון אדיב. הסיבה לכך היה חשש ממינוף יתר וגישה שמרנית לגבי ההון העצמי שמסוגלת הקבוצה להשקיע - לפי ההערכה, שותפות הנדל"ן איננה נוטה להשיג מינוף של יותר מ־20% מערך הנכס.

נוסף על עסקי הנדל"ן, שותפים השניים, כאמור, בקבוצת ענן ששוויה מוערך בכ־550־600 מיליון שקל. אדם עצמו וקבוצת העסקים שבבעלות משפחתו, PAI (פרודקשן עומר אינבסטמנטס), מחזיקה גם באימפריית מוזיקה ישראלית, שבתוכה אדם הוא מותג אחד מני רבים. הקבוצה מייצגת אמנים נוספים בהם אחיו של אדם: גל ורואי, אושר כהן, אודייה ושרק (שי הורוביץ). על פי פרסומים, הקבוצה שותפה יחד עם NMC יונייטד בשליטת משפחת אדרי, ארומה מיוזיק והמפיק בני מנשה בהקמתה של חברת הפצת תכני מוזיקה וגביית תמלוגים מפלטפורמות דיגיטליות כמו יוטיוב, ספוטיפיי ואפל מיוזיק.

ההיכרות שהחלה בשבת בדובאי

שותפיו של אדם הם חברת הנדל"ן אירופה־ישראל של האחים מאור ושניר מלול. הקבוצה פעלה בעבר ברכישה והשבחת מבנים בגאורגיה וברומניה, החלה בישראל את פעילותה ברכישת מגרשים בעפולה, ובעקבות היכרות מוקדמת בין מאור מלול לבין אדם שהפכה לחברות ארוכת שנים, פיתחו שותפות עסקיים. בהמשך רכשו קרקע בעפולה לבניית חוות שרתים בהיקף של 64 מגה־וואט, אך הפרויקט בצרעה צבר הצלחה רבה יותר בשל קרבתו לתשתיות חשמל.

בשנת 2020 פגשו השניים את נסים שריאל־גאון, בעלי בית ההשקעות השוויצרי ליאן גרופ (Lian Group). גאון, יהודי־שוויצרי בעל תואר במתמטיקה מאוניברסיטת ברקלי, שהה באותה השנה בדובאי וחיפש מקום להתארח בו בשבת. הוא השקיע באמצעות ליאן גרופ בחברות בנות בתחום הבריאות הדיגיטלית, התשתיות והבלוקצ'יין, ובאמצעות השקעה בחוות לכריית מטבעות קריפטו, נכנס גאון לתחום חוות השרתים ומחשוב העל. כיום מחזיק גאון, נכדו של התעשיין היהודי־שוויצרי ניסים גאון, כמה עשרות מגה־וואט בחוות שרתים ברחבי אירופה. ככל הידוע, למרות הפרופיל הבינלאומי של שותפיה, קבוצת ענן משקיעה בישראל בלבד.

פוטנציאל משמעותי מהפעילות בארץ

שוק חוות השרתים התעורר בשנים האחרונות בישראל בעקבות קיומו של מכרז הענן הממשלתי שחייב את ענקיות הענן כמו אמזון וגוגל לפעול מתוך מתקן מחשוב בארץ, וכן בעקבות הסכמי אברהם שהפכו את האפשרות להעביר מידע בין מרכזי נתונים בישראל לבין איחוד האמירויות וסעודיה דרך כבלים תת ימיים לסבירה. בעקבות מגמות אלה, צמחו בישראל חברות ענק כגון שיינפלד הנדסה, סרבר פארם, וחברות נדל"ן שנכנסו לתחום, כמו קרדן־גבע. עם זאת, מדובר בענף מורכב בשל רגולציה כבדה, עלויות חשמל ומחשוב גבוהות ותשתית חשמל חסרה. לא בכדי יצאו מהתחום בישראל כמה חברות, בהן עזריאלי, ואחרות נמנעו להיכנס אליו לאחר ששקלו זאת, כמו מליסרון.

לפי מחקר של חברת הייעוץ 11Stream של יונית גולדברג ואורן נאומן, לקבוצת ענן פוטנציאל להפוך לאחת מחמש קבוצות חוות השרתים הגדולות בישראל, עם הספק חשמלי כולל של כ־130 מגה־וואט בשני אתרים - צרעה ועפולה, עד שנת 2030. נתון זה עשוי להביא את קבוצת ענן לחלוש על כ־14% מסך פעילות חוות השרתים בישראל עד סוף העשור.

מבנק מזרחי טפחות וקבוצת ענן לא התקבלה תגובה.

עוד כתבות

מתקן הפקת נפט בערב הסעודית / צילום: Shutterstock

תקיפה ישראלית באיראן תטלטל את שוק הנפט. מי תרוויח מהמצב?

מחיר הנפט זינק אתמול בכ־5.2%, בצל ההתבטאות של ג'ו ביידן כי "דנים" באפשרות למתקפה ישראלית על מתקני הנפט של איראן ● בחברת המכליות האיראנית הלאומית כבר החלו לנקוט בפעולות, ורוקנו ביום רביעי את מכלי הענק שנמצאים בטרמינל הנפט באי חארג שבצפון המפרץ הפרסי ● תקיפה של חארג לא תשפיע על ההפקה האיראנית, ואם מעוניינים לפגוע קשות באיראן, המפתח יהיה בצד ההפקה

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה ירוקה בוול סטריט אחרי דוח תעסוקה טוב מהצפי

שיעור האבטלה הפתיע לטובה - 4.1% ● הדולר מתחזק מול השקל - בין הסיבות: התקיפה הישראלית בביירות הבוקר לצד הציפייה לתגובה ישראלית על התקיפה האיראנית ● מחירי הנפט בעליות קלות, לאחר שבמהלך השבוע האחרון עלה ביותר מ-8% ● בסין לא התקיים מסחר בשל החג הלאומי

חץ דורבן, מערכת ההגנה של אלביט / צילום: אלביט

לא רק נשק: הישראליות שמככבות גם בעולם התעופה והלוויין

מערכות של אלביט במאות מיליוני דולרים יותקנו בנגמ"שים אמריקאיים חדשים, אורביט טכנולוג'יס קיבלה הזמנה מאינטגרטור מוביל באירופה וחברת מנועי בית שמש פורחת בעולם התעופה וההתייחסות של שר הביטחון לשעבר ויו"ר התעשייה האווירית עמיר פרץ לאירועי 7 באוקטובר ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

תאים במוח הפגוע באלצהיימר. בצנרת הפיתוח יש 164 תרופות / צילום: Associated Press

החוקרת שהתעקשה, וצדקה: האם תימצא התרופה לאלצהיימר?

לאחר שנים של טלטלות, תקוות שווא וכישלונות - המרוץ לטיפול באלצהיימר חזר להיות הסיפור החם של התעשייה ● אישורן של שתי תרופות המאטות את התקדמות המחלה ופריצת דרך באבחון מעניקים זריקת עידוד לחולים וגם לחברות בענף ● האם נראה בקרוב פיתוחים יעילים נוספים או אפילו חיסון?

מיקי לוי, יש עתיד / צילום: דני שם-טוב/דוברות הכנסת

בין יוזמה לתגובה: כך התעצבה תפיסת הביטחון של מדינת ישראל

התנהלות המלחמה מעלה שאלות לגבי האופן בו ישראל מסתדרת בשכונה ● חזרנו להיסטוריה ובדקנו כיצד התגבשה האסטרטגיה הביטחונית של ישראל ● מ"קיר הברזל" של ז'בוטינסקי, דרך התאמת הגישה מלוחמה במדינות ללוחמה בארגוני טרור ועד להשפעות 7 באוקטובר

האשם סאפי א־דין / צילום: מתוך ויקיפדיה

אחראי התקציבים שמנהל מיליארדים: היורש של נסראללה שהיה יעד לתקיפת צה"ל

ישראל ניסתה הלילה לחסל את האשם סאפי א־דין בן ה־60 בן דודו של נסראללה ויורשו המיועד בתפקיד מזכ"ל חיזבאללה ● תוצאות התקיפה טרם התבררו ● המועצה המבצעת בראשותו מנהלת את הפעילות הפוליטית, הכלכלית והסוציאלית של הארגון ● בדומה לנסראללה, הוא מחזיק בקשרים אינטימיים עם הפטרונים באיראן, ותפיסתו הדתית קיצונית

מנהיגי מדינות ההסכמה לקראת החתימה בוורסאי. ההסכם יצר את הסדר החדש, שהאו''ם הוא הביטוי העליון שלו / צילום: Associated Press

גבולות לאומיים: מי המציאו אותם, מי ניסו להתנגד להם, ואיך הם הפכו לנורמה של התנהגות בינלאומית

לפני המהפכה הצרפתית לא היו גבולות לאומיים. היו גבולות אימפריאליים גמישים וארצות התפשטו לכל עבר וגנבו טריטוריות מכל הבא ליד ● זה התחיל להשתנות לפני קצת יותר ממאה שנה ● מספר קטן של ארצות בעולם מסרבות להכיר חד–משמעית בגבולותיהן. ישראל היא אחת מהן. יש מחיר ● טור מורחב

מבקשי מקלט בפולין. קל יחסית להיכנס לאירופה וקשה להיות מגורש ממנה / צילום: Associated Press, Agnieszka Sadowska

חזון הגבולות הפתוחים של אירופה מתערער, ורק במדינה אחת מחככים ידיים בהנאה

ההגירה הלא חוקית, פיגועי הטרור והמלחמה באוקראינה החלו לסדוק את התנועה החופשית שהונהגה באירופה לפני עשורים ● גרמניה הכריזה על ביקורת מדגמית במעברי הגבול היבשתיים, אוסטריה הצהירה כי לא תקבל מגורשים ממנה והולנד שוקלת להודיע על מצב חירום ● האם המגמה תערער את עקרונות היסוד של האיחוד?

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

"המחירים ירדו וחזרו לעלות": בכמה נמכרה דירה בפסגות אפק בראש העין?

בשכונת פסגות אפק בראש העין, נמכרה דירת 4 חדרים בשטח 122 מ"ר עם מעלית וחניה ב־2.46 מיליון שקל ● "אנו רואים משפחות מאזור תל אביב והמרכז שמחפשות דירות גדולות עם ממ"ד בבניינים חדשים בראש העין"

אולה אקסלרוד, מנהלת אגף המטרו / צילום: כדיה לוי

"יש ערים שדבקות בעמדה שלכל משק בית יש שני רכבים. זה עצוב מאוד"

רוב הציבור לא מכיר את אולה אקסלרוד, שמונתה לאחרונה למנהלת אגף המטרו במינהל התכנון, אבל הפרויקט הגדול ביותר שתוכנן בישראל נמצא בידיים שלה ● בראיון ראשון היא מספרת על האתגרים שעומדים בפני הפרויקט ומזהירה: "במקום שעה וחצי, אנשים יעמדו בפקקים ארבע שעות"

שמאלץ, מבית סבא וסבתא / צילום: אנטולי מיכאלו

אינטימיות עם 10 מקומות: חמ”ל האוכל שהפך למסעדה הכי מסקרנת ביפו

את "אאוט אוף דה בוקס" אפשר להגדיר כאופציה כיפית לימים לא שפויים או מטבח יהודי-תל אביבי עם טוויסט: לא מחייב, לא מעוצב, לא יקר

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מי היה היורש של נסראללה שישראל ניסתה לחסל

איזה מבין שלושת מגדלי עזריאלי בתל אביב הוא הגבוה ביותר, מה מייצרים משיח הקמליה הסינית, ומה היה השם הקודם של שדרות בן גוריון בתל אביב? ● הטריוויה השבועית

מרוץ החימוש בבינה מלאכותית / איור: גיל ג'יבלי

מרוץ החימוש בבינה מלאכותית: 5 חברות ישראליות שעשויות למצוא עצמן על המדף

חברות רבות מתקדמות במרוץ ה־AI באמצעות רכישת חברה אחרת המתמחה בתחום ● הפתרון נוח גם לנרכשת, שלא תצטרך להתחרות עוד בשוק הרווי ● האם אלה החברות שיהפכו למטרות אטרקטיביות לרכישה? ● המוחות היהודיים שבחזית ה-AI, פרויקט מיוחד

מונקו / צילום: Shutterstock

בגודל של הסנטרל פארק: המדינה הקטנטנה שהפכה לשיאנית מחירי נדל"ן

שוכרים ממדינות שונות מוכנים להיפרד ממיליוני דולרים תמורת דירות יוקרה, הודות למדיניות המס הנוחה של הנסיכוּת והגישה לחיים הטובים ● מחירי השכירות מגיעים עד ל־280 אלף דולר בחודש עבור חלק מן הפנטהאוזים ב־One Monte Carlo, קומפלקס מגורים הממוקם במרחק של כמה דקות הליכה מהקזינו

רג'פ טאיפ ארדואן, נשיא טורקיה / צילום: ap, Khalil Hamra

ידע מפקיסטן, אורניום מניז'ר וניסויים בסומליה: האם טורקיה בדרך לנשק גרעיני?

כחלק מהמדיניות של טורקיה שתופסת עצמה כמעצמה עולמית, נושא הגרעין אף הוא בא לידי ביטוי ● "באנקרה מאמינים כי הטכנולוגיה תסייע להם בקבלת כיסא קבוע במועצת הביטחון", מציינים בעיתון הטורקי הימני "טורקייה" ● "זה רק עניין של זמן עד שנשמע על התקדמות בתוכנית הגרעין של טורקיה", אומרים בעיתון 

סם וולטון, 1985 / צילום: ap, DANNY JOHNSTON

הוא חילק לילדים שלו 20% מהעסק. היום הבת שלו היא האישה העשירה בעולם

לפני יותר מ-70 שנה הקים סם וולטון עסק קמעונאות, שיהפוך לרשת וולמארט - אחת מהחברות הגדולות בעולם, עם שווי שוק של כ-650 מיליארד דולר ● וולטון קיבל באותה תקופה שתי החלטות גורליות - הוא מינה את ילדיו כשותפים מוגבלים בנכס, והעביר לכל אחד מהם 20% ממניות החברה, וקבע כי כל מכירת מניות תעשה בהסכמת כל המשפחה ● היום ילדיו שווים ביחד יותר מאילון מאסק, ונראה כי ההחלטה השתלמה

שמאי קמה, מנכ''ל אשטרום מגורים להשכרה / צילום: רמי זרנגר

המנכ"ל שמגלה: איך משכירים 400 דירות בתוך חמישה חודשים?

אחרי שתושבי קיבוץ בארי ויתרו על פרויקט "הדסה הקטנה" בקריית היובל בירושלים, השכירה אשטרום מגורים את כל 400 הדירות בפרויקט בתוך חמישה חודשים ● שמאי קמה, מנכ"ל החברה, מאמין במודל למרות עליות הריבית: "אנחנו שחקן לטווח ארוך והתקבלה החלטה לפתח את התחום הזה בארץ"

שרת התחבורה מירי רגב / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות

המשרדים של רגב וגלנט לא מתקשרים. לא למדנו כלום מה-7/10

כלי התקשורת הוצפו בתלונות של מילואימניקים שהוקפצו לבסיסים במהלך החג, אך התקשו להגיע בהעדר תחבורה ציבורית ומענה מספק מטעם הצבא ● במשרד התחבורה טוענים כי: "משרד התחבורה עומד לרשות משרד הביטחון על פי דרישותיו" ● במשרד הביטחון השיבו: "מצופה ממשרד התחבורה לסייע במסגרת אחריותו"

אדם ברודי וקריסטן בל ב''רק לא זה''. ידוע מראש / צילום: באדיבות נטפליקס

נוצרייה מגיעה לארוחת ערב ומתאהבת ברב: "רק לא זה" לא עושה שירות טוב ליהדות

סדרה שעלתה לנטפליקס מציגה התאהבות מקרית בין בחורה ברוטלית, לבין בן למשפחה יהודית המתנגדת להתבוללות ● הסדרה אמנם מציגה שלל ביטויים של היהדות, אבל לא מותירה משהו שראוי לקהל הישראלי להתגאות בו

ד''ר זאק דבי־אהרון / איור: גיל ג'יבלי

יותר מ־3,000 צוותים ברחבי העולם ניסו למצוא פתרון לבעיה. יזם ישראלי אחד הצליח

ד"ר זאק דבי־אהרון הקים עם שותפו דני מרגלית את חברת AEYE Health שפיתחה מוצר לאבחון ללא רופא של פגיעה בראייה ● בראיון לגלובס הוא מדבר על העתיד שהוא צופה לבינה מלאכותית ברפואה, על תחרותיות, ואיך הצורך להשפיע קשור לגינה שמול בניין ההסתדרות בתל אביב ● המוחות היהודיים שבחזית ה-AI, פרויקט מיוחד