גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מילד מחונן במשפחת עולים בירושלים ועד לצמרת מהפכת ה-AI

איליה סוצקבר, אחד המוחות המבריקים בתחום, מזהיר זה שנים על הסכנות בפיתוחי בינה מלאכותית ● הוא עזב את OpenAI, שהיה ממייסדיה, והחליט להקים חברה חדשה שבתוך שלושה חודשים הצליחה לגייס מיליארד דולר ● בענף ממתינים למימוש הבטחתו הגדולה: פיתוח בינה מלאכותית שתשנה את העולם - מבלי להרוס אותו ● המוחות היהודיים שבחזית ה-AI, פרויקט מיוחד

איליה סוצקבר / איור: גיל ג'יבלי
איליה סוצקבר / איור: גיל ג'יבלי

 

איליה סוצקבר, עוד לא בן 40, היה מוכר עד לפני מספר שנים בעיקר בקרב אקדמאים או בעבור אלו הלהוטים סביב מודלי שפה ובינה מלאכותית. היום הוא נחשב לאחד מהמוחות החריפים בתחום, ולאחרונה אף הקים חברה שחרטה על דגלה להמשיך ולפתח בינה מלאכותית יוצרת, אבל גם בטוחה.

אותו דגש על הבטיחות סביב הטכנולוגיה מלווה את סוצקבר לאורך הקריירה המקצועית שלו - מה שלא תמיד עלה בקנה אחד עם המקומות בהם עבד, ומה שהוביל אותו לעזוב את OpenAI, החברה הכי מוכרת בעולם הבינה המלאכותית, ולפצוח בדרך עצמאית.

 

ניצני גאונות כבר בילדות

סוצקבר נולד ב־1986 למשפחה יהודית בברית המועצות. כשהיה בן 5, עלו לישראל והשתקעו בשכונת קריית מנחם בירושלים, שבה התמקמו עולים רבים.

כבר מילדותו, התגלו ניצני גאונות שהתבטאו בסקרנות גדולה לנושאים מורכבים. כך, במספר ראיונות עבר סיפר סוצקבר כי "ההורים שלי אומרים שהתעניינתי בבינה מלאכותית מגיל צעיר מאוד", וכי "התעניינתי גם בתודעה האנושית, והייתי סקרן לגבי דברים שיכולים לעזור לי להבין אותה טוב יותר".

בגיל 14 החל סוצקבר ללמוד לתואר ראשון במדעי המחשב באוניברסיטה הפתוחה. שנתיים לאחר מכן, בשנת 2002, משפחתו עברה להתגורר בקנדה, ובגיל 17 התחיל ללמוד באוניברסיטת טורונטו. תחת הנחייתו של פרופסור ג'פרי הינטון, מי שנחשב ל"סנדק" של עולם הבינה המלאכותית, סוצקבר השלים את התואר הראשון במתמטיקה ומדעי המחשב ב־2005, את התואר השני ב־2007, ואת הדוקטורט ב־2012.

במהלך הדוקטורט שלו, עבד סוצקבר עם הינטון ואלכס קריז'בסקי על פרויקט שהפך לפריצת דרך - AlexNet. הם בנו מעין רשת עצבית ששיפרה את יכולות זיהוי התמונות של מחשבים. בעקבות ההצלחה, ב־2013 ייסדו השלושה את חברת DNNresearch, שהתמקדה בפיתוח טכנולוגיות למידה עמוקה. תוך זמן קצר, ענקית החיפוש גוגל זיהתה את הפוטנציאל ורכשה את החברה, עם הסכם שכלל את הצטרפות השלושה לצוות המחקר של גוגל.

סוצקבר עבד בגוגל במשך כשנתיים. "הרגשתי שם מאוד נוח, ומצד שני מאוד חסר מנוחה", סיפר בראיון למגזין של אוניברסיטת MIT. עוד אמר שהרגיש שהתרבות בגוגל הייתה דומה מדי לאקדמיה, בעוד הוא חיפש סביבה שתשלב חדשנות עם יכולות הנדסיות מתקדמות.

זה בסופו של דבר מה שהוביל אותו לעזוב את גוגל ב־2015 ולהצטרף לצוות מייסדי OpenAI, שם קיווה, כך לדבריו, לעבוד על פרויקטים שאפתניים יותר בתחום, תוך שילוב בין מחקר מתקדם ליישום מעשי.

סוצקבר התארח בשנה שעברה בפודקאסט The Robot Brains, וסיפר שקיבל מייל מסם אלטמן ,שמכהן כיום כמנכ"ל OpenAI, "שהזמין אותי לארוחת ערב ואמר שיהיו שם כמה אנשים מגניבים". גם גרג ברוקמן ואילון מאסק היו שם, וסוצקבר סיפר שהם דנו ברעיון להקים מעבדת בינה מלאכותית חדשה. "רציתי שהפרויקט יהיה מוטה להנדסה, וכשראיתי שמאסק הולך להיות מעורב, חשבתי שמי יכול להיות טוב יותר כדי ללמוד ממנו על הצד של פרויקטי הנדסה גדולים".

במהלך שמונה השנים הבאות, כיהן סוצקבר כמדען הראשי בחברה והיה בין היתר הכוח המניע מאחורי פיתוח סדרת מודלי GPT, שהובילו לפריצת דרך בעיבוד שפה, כמו גם הטכנולוגיה עליה מבוסס ChatGPT. על הצ'אט סיפר סוצקבר בראיון עבר כי חשש שלא יצבור תאוצה. "חשבתי שאנשים ישאלו אותנו למה אנחנו עושים את זה, כי זה כל כך משעמם". החשש כמובן התבדה, והצ'אט הפך לסנסציה. הוא היה שותף מרכזי גם ביצירת DALL-E, מחולל התמונות שנחשב לאחד הכלים שהרחיבו את גבולות היצירתיות של הבינה המלאכותית לתחום הוויזואלי, ועבד על מודל Codex, שפתח אפשרויות חדשות בתחום פיתוח התוכנה.

לאורך שנותיו בחברה סוצקבר הוביל מאמצים משמעותיים בתחום הבטיחות סביב פיתוח הבינה המלאכותית, ודאג להדגיש באינספור הזדמנויות שאמנם מדובר בטכנולוגיה בעלת פוטנציאל יעילות עצום, אך גם בכוח רב עוצמה שמביא איתו סיכונים משמעותיים. באותו ראיון לפודקאסט The Robot Brains, אמר כי "בנקודה מסוימת יהיה די קל, אם מישהו ירצה, לגרום נזק רב עם המודלים האלה".

הסערה והחברה החדשה

בנובמבר אשתקד, עולם הטכנולוגיה נרעש כאשר אלטמן הודח מתפקידו כמנכ"ל OpenAI. במרכז הסערה עמד סוצקבר, שנמנה על דירקטוריון החברה ותמך בהדחה. הוא הסביר את ההחלטה כצעד שנעשה על מנת להבטיח שהחברה תפעל לטובת האנושות ולא רק למטרות רווח, מה שהציף לפני השטח את המחלוקת העמוקה בחברה סביב שאלת האיזון בין פיתוח מסחרי לבין שיקולים אתיים ובטיחותיים. עם זאת, לאחר ימים ספורים, אלטמן שב לתפקידו, וסוצקבר הביע חרטה על מעורבותו בהדחה.

חודשים ספורים לאחר מכן הודיע סוצקבר על עזיבתו, ובחודש יוני האחרון הכריז על הקמת חברה תחת השם Safe Superintelligence, שתתמקד בפיתוח בינה מלאכותית יוצרת אך גם בטוחה. לצידו בהקמת החברה נמצאים דניאל גרוס, יזם ישראלי־אמריקאי, גם הוא ירושלמי לשעבר, ודניאל לוי, מפתח בינה מלאכותית שגם עבד בעברו בגוגל.

בתוך שלושה חודשים כבר פורסם שהשלושה הצליחו לגייס מיליארד דולר. על פי הדיווח, שווי החברה, זאת עוד לפני שפיתחה מוצר, כבר עומד על כ־5 מיליארד דולר.

גם דרך החברה החדשה סוצקבר ממשיך לבקר את הגישה המסחרית קצרת הטווח של חברות אחרות בתחום, ומדגיש את המחויבות שלו לפיתוח אחראי ובטוח. עם זאת, טרם ברור איך המטרה הזו תמומש, מה גם שבאופן מפתיע, כך סיפר סוצקבר לרויטרס, החברה בכל זאת הוקמה כחברה מסחרית למטרות רווח, זאת בניגוד לאקסית המיתולוגית OpenAI, שנמצאת תחת חיצי הביקורת, ונוסדה כמלכ"ר.

אזי, החברה הצעירה של סוצקבר צריכה להתנהל כגוף מסחרי שעליו לתגמל את המשקיעים ובעלי המניות. ולמרות זאת, ההתעקשות של סוצקבר להתבטא בנושא האחריות המוטלת על המוחות שמפתחים את הטכנולוגיה הזאת, כמו גם הזהירות שעליהם לנקוט, גוררת אחריה תגובות אוהדות. מה גם שקיומה של החברה בזירה ההולכת ומתרחבת של חברות המפתחות מודלי שפה, יכולה להוות שינוי פוטנציאלי בתעשייה, שעשוי להשפיע על גישתם של חוקרים, עסקים וקובעי מדיניות בנושא.

עוד כתבות

אמיר ירון, נגיד בנק ישראל / צילום: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כלכלני דויטשה בנק מעריכים - זה מה שיעשה הנגיד ירון אם המערכה מול איראן תתרחב

לאחר ששתי חברות הדירוג מודי׳ס ו-S&P הפחיתו את דירוג האשראי של ישראל, הוציא דויטשה בנק סקירה על הכלכלה המקומית ● להערכתם, הריבית תישאר ללא שינוי בהחלטה השבוע, אך בתרחיש קיצון עשויה לעלות ● בנוסף, הם מעריכים כי ההתאוששות בכלכלה המקומית צפויה להימשך זמן רב מהצפוי

סמ''ש שירה חיה סוסליק ז״ל / צילום: דוברות המשטרה

הותר לפרסום: סמ"ש שירה חיה סוסליק ז"ל נרצחה בפיגוע בבאר שבע

צעירה נרצחה ועשרה נפצעו בפיגוע משולב בתחנה המרכזית בבאר שבע • המחבל שביצע את הפיגוע וחוסל בזירה - אזרח ישראלי בן 29 תושב הפזורה הבדואית • הותר לפרסום: ניר חדד, לוחם במיל' בחטיבה 8, מת בביה"ח לאחר שנפצע בקרב בעזה בחודש יוני • פגיעה ישירה במעלות במטח מלבנון • לוחמי צה"ל איתרו רכבים חמושים של כוח רדואן - כשהם מוכנים לביצוע פיגועים • עדכונים שוטפים

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה ירוקה בוול סטריט אחרי דוח תעסוקה טוב מהצפי

שיעור האבטלה הפתיע לטובה - 4.1% ● הדולר מתחזק מול השקל - בין הסיבות: התקיפה הישראלית בביירות הבוקר לצד הציפייה לתגובה ישראלית על התקיפה האיראנית ● מחירי הנפט בעליות קלות, לאחר שבמהלך השבוע האחרון עלה ביותר מ-8% ● בסין לא התקיים מסחר בשל החג הלאומי

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

איך נראית דירה ממוצעת שנמכרה בישראל 2024?

גובה עסקת הנדל"ן הממוצעת ב-2024 הגיע ל־2.3 מיליון שקל • מה ניתן לקבל בסכום זה?

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מי היה היורש של נסראללה שישראל ניסתה לחסל

איזה מבין שלושת מגדלי עזריאלי בתל אביב הוא הגבוה ביותר, מה מייצרים משיח הקמליה הסינית, ומה היה השם הקודם של שדרות בן גוריון בתל אביב? ● הטריוויה השבועית

נתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

בצל המצור בשמיים: היעד המפתיע שדרכו טסים בחזרה לישראל

מאז מתקפת הטילים הבליסטיים מאיראן, הפעילות בנתב"ג כבר חזרה לסדרה, אך חברות התעופה הזרות ממשיכות להתנדנד ● גם חברות שהפגינו יציבות יחסית מהססות לחזור לארץ, בצל ההמלצה של רשויות התעופה האירופיות שלא לטוס לישראל עד סוף החודש ● עמאן הפכה ליעד מפתיע שדרכו חוזרים לישראל, אבל יש סכנות

בניין פּאק בניו יורק סיטי, ארה''ב / צילום: Shutterstock

OpenAI פותחת משרדים חדשים בבניין היסטורי בניו יורק

חברת OpenAI תשכור מעל 8,000 מ"ר של משרדים בבניין פּאק (Puck) ההיסטורי, הממוקם ברובע מנהטן שבניו יורק סיטי ● העסקה באה על רקע מגמת עלייה בכמות עסקי ה-AI שתופסים שטחי משרדים בארה"ב, אשר מסייעת לייצוב התחום שנמצא במשבר

טנקים ישראלים נכנסים ללבנון, שלשום / צילום: ap, Baz Ratner

המנהרה הארוכה שצה"ל איתר בלבנון - מאות מטרים מהגבול

מפקד פיקוד הצפון בדרום לבנון: "הפעולה הקרקעית - צעד משמעותי להחזרת התושבים" ● צה"ל תקף את מטה המודיעין של חיזבאללה בביירות, הרמטכ"ל: "להמשיך בלחץ, ללא הקלות והפוגה" ● אזעקות ביישובים רבים בצפון לאורך היום ● לוחם צה"ל נפצע קשה בהתהפכות האמר בדרום לבנון ● עדכונים שוטפים

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

רכשו דירה בבאר שבע ב-745 אלף שקל, ואז קיבלו פיצוי של עוד מחצית מהסכום

בני זוג רכשו דירה בבאר שבע, וזמן קצר לאחר מכן התגלו כשלים במבנה ● אדם קנה שישיית מים וחטיפים בחנות נוחות בתחנת דלק, והגיש תביעה על כך שחויב במחיר גבוה מזה שהיה נקוב על המוצר ● בית משפט השלום דחה תביעת דיירת נגד שכנתה המגדלת שלושה חתולים בדירה ברמת גן בטענה למטרד ● 3 פסקי דין בשבוע

תאים במוח הפגוע באלצהיימר. בצנרת הפיתוח יש 164 תרופות / צילום: Associated Press

החוקרת שהתעקשה, וצדקה: האם תימצא התרופה לאלצהיימר?

לאחר שנים של טלטלות, תקוות שווא וכישלונות - המרוץ לטיפול באלצהיימר חזר להיות הסיפור החם של התעשייה ● אישורן של שתי תרופות המאטות את התקדמות המחלה ופריצת דרך באבחון מעניקים זריקת עידוד לחולים וגם לחברות בענף ● האם נראה בקרוב פיתוחים יעילים נוספים או אפילו חיסון?

סם וולטון, 1985 / צילום: ap, DANNY JOHNSTON

הוא חילק לילדים שלו 20% מהעסק. היום הבת שלו היא האישה העשירה בעולם

לפני יותר מ-70 שנה הקים סם וולטון עסק קמעונאות, שיהפוך לרשת וולמארט - אחת מהחברות הגדולות בעולם עם שווי שוק של כ-650 מיליארד דולר ● וולטון קיבל באותה תקופה שתי החלטות גורליות - הוא מינה את ילדיו כשותפים מוגבלים בנכס, העביר לכל אחד מהם 20% ממניות החברה, וקבע כי כל מכירת מניות תיעשה בהסכמת כל המשפחה ● היום ילדיו שווים ביחד יותר מאילון מאסק, ונראה כי ההחלטה השתלמה

מונקו / צילום: Shutterstock

בגודל של הסנטרל פארק: המדינה הקטנטנה שהפכה לשיאנית מחירי נדל"ן

שוכרים ממדינות שונות מוכנים להיפרד ממיליוני דולרים תמורת דירות יוקרה, הודות למדיניות המס הנוחה של הנסיכוּת והגישה לחיים הטובים ● מחירי השכירות מגיעים עד ל־280 אלף דולר בחודש עבור חלק מן הפנטהאוזים ב־One Monte Carlo, קומפלקס מגורים הממוקם במרחק של כמה דקות הליכה מהקזינו

מרוץ החימוש בבינה מלאכותית / איור: גיל ג'יבלי

מרוץ החימוש בבינה מלאכותית: 5 חברות ישראליות שעשויות למצוא עצמן על המדף

חברות רבות מתקדמות במרוץ ה־AI באמצעות רכישת חברה אחרת המתמחה בתחום ● הפתרון נוח גם לנרכשת, שלא תצטרך להתחרות עוד בשוק הרווי ● האם אלה החברות שיהפכו למטרות אטרקטיביות לרכישה? ● המוחות היהודיים שבחזית ה-AI, פרויקט מיוחד

מכוניות חדשות מחכות ליצוא בנמל ינטאי, סין / צילום: Shutterstock

אירופה יוצאת למאבק בכלי הרכב החשמליים מסין, וישראל עשויה להרוויח

ביום שישי קיבל האיחוד האירופי החלטה דרמטית להטיל למשך חמש שנים מכסים כבדים על רכב חשמלי שמיובא מסין ● להחלטה הזו יהיו השלכות בטווח הקצר והארוך גם מבחינת השוק הישראלי, שמכיר בתקינת הרכב האירופית אך אינו מחויב לרגולציה שלה

עינת פלד-שפירא, מנכ''לית רשת Be היוצאת / צילום: עומר וידר

מנכ"לית רשת הפארם Be, עינת פלד-שפירא, ביקשה לסיים את תפקידה

המנכ"לים המשותפים של שופרסל, האחים יוסי ושלומי אמיר, הודו לפלד-שפירא על תרומתה לקבוצה ● מהחברה נמסר כי תפעל לאיתור ולמינוי מנכ"ל חדש לרשת Be פארם

אולה אקסלרוד, מנהלת אגף המטרו / צילום: כדיה לוי

"יש ערים שדבקות בעמדה שלכל משק בית יש שני רכבים. זה עצוב מאוד"

רוב הציבור לא מכיר את אולה אקסלרוד, שמונתה לאחרונה למנהלת אגף המטרו במינהל התכנון, אבל הפרויקט הגדול ביותר שתוכנן בישראל נמצא בידיים שלה ● בראיון ראשון היא מספרת על האתגרים שעומדים בפני הפרויקט ומזהירה: "במקום שעה וחצי, אנשים יעמדו בפקקים ארבע שעות"

סובארו פורסטר 2024 / צילום: יח''צ

הדיל של סובארו: תביאו 200 אלף שקל, תקבלו סוס עבודה יפני

העדכון התקופתי שעבר הקרוס־אובר הוותיק של סובארו העניק לו מראה רענן, תא נוסעים מתוחכם ונוחות נסיעה משודרגת ● אך התמחור מציב אותו בפלח צפוף מול מתחרים ראויים

קופסת פרס הנובל / צילום: Associated Press, Niklas Halle'n

רגע לפני הנובל: החוקרים שעולם המדע מהמר עליהם

חוקרי המוח שגילו איך אנחנו מאמצים הרגלים, הכלכלנים שהוכיחו בכלים כמותיים את ההשפעה של מדיניות ציבורית על התל"ג, והפיזיקאי הישראלי שהראה איך יוצרים חומר חדש ● אלה החוקרים והמחקרים פורצי הדרך שהוכרו כראויים לנובל ● מה הסיכוי שהם גם יזכו?

מלון American Trade בפנמה סיטי. סוויטה מטורפת בפחות מ–300 דולר, בלי להזמין מראש / צילום: Shutterstock

איך לחזור להיות תרמילאים חסרי פחד הרבה אחרי גיל 20

כשהיידי מיטשל מצאה את עצמה עם יממה פנויה בבנגקוק, היא החליטה למלא אותה בצורה בלתי צפויה ● זה הפך את החופשה שלה למושלמת אבל בעיקר הזכיר לה את ההרפתקנית שהיא הייתה פעם ● היא זנחה את האקסל ואת הרשימות, ונלחמת בצורך לסמן וי ● המדריך לנסיעה לא מתוכננת

דניאל גרוס / איור: גיל ג'יבלי

הוא סולק ממכינה אחרי ארבעה חודשים, היום בגיל 33 הוא עומד בחזית התחום הלוהט בעולם

בלי תואר אקדמי, דניאל גרוס היה המועמד הצעיר ביותר בתוכנית היזמים היוקרתית בארה"ב, והיום הוא ממובילי החברה החמה בתחום הבינה המלאכותית ● "חשבתי שאגדל להיות גבר דתי ונשוי עם 8 ילדים", סיפר גרוס בראיון שבו תיאר את הרגע שהפך את מסלול חייו ● המוחות היהודיים שבחזית ה-AI, פרויקט מיוחד