גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אהרון פרנקל מסתער על אלוני חץ בהשקעה של 800 מיליון שקל - מדוע נתן חץ לא חושש מהשתלטות?

פרנקל, שרשם בשנים האחרונות רווחים עצומים מהשקעותיו במניות גב-ים ואירונאוטיקס, בדרך להפוך לבעל המניות הגדול בחברת הנדל"ן המניב, לצד המנכ"ל נתן חץ ● חץ: "אהרון נכנס בדלת הראשית, הוא משקיע מכובד, שמביע אמון בחברה. המקרה שלו לא דומה לזה של האחים אמיר בשופרסל"

נתן חץ ואהרון פרנקל / צילום: תמר מצפי, אלי אטקין
נתן חץ ואהרון פרנקל / צילום: תמר מצפי, אלי אטקין

איש העסקים אהרון פרנקל הוכיח בשנים האחרונות יכולת מרשימה לאתר הזדמנויות השקעה בבורסה בת"א כדי לייצר לעצמו רווחי עתק. כך היה בהשקעה שביצע במניות חברת המל"טים אירונאוטיקס ובעיקר בענקית הנדל"ן המניב גב-ים . כעת, יוצא פרנקל למהלך רכישה גדול נוסף, גם הוא של מניות בחברת נדל"ן הנסחרת בבורסה ומחזיקה בעיקר בבנייני משרדים בארץ ובחו"ל - אלוני חץ .

ביקשנו מ-8 מנהלי השקעות בכירים להמליץ על מניה לשנה הבאה. התשובות היו מפתיעות 
כוכב הנדל"ן שנפל, האחים שניערו את רשת המזון וחברת התעופה שנותרה לבד בשמיים: השנה הסוערת של שוק ההון 

אלוני חץ דיווחה כי תקצה לפרנקל 10% ממניותיה תמורת 685 מיליון שקל, בעסקה שנעשתה במחיר מניה הגבוה ב-10% ממחיר השוק (טרם הזינוק שרשמה ביום א'), אך עדיין לפי שווי המשקף הנחה של מעל 40% ביחס להון העצמי החשבונאי שלה. במקביל, סיכם פרנקל, ככל הידוע, על רכישת עוד 2% ממניות אלוני חץ מחברת הביטוח הפניקס, תמורת 114 מיליון שקל, כך שסך ההשקעה שלו מוערכת בכ-800 מיליון שקל.

לאחר השלמת השקעה של פרנקל, הוא יחזיק בכ-12% מהון המניות של אלוני חץ, כאשר החברה צפויה להעניק לו אופציה לרכישת מניות נוספות שפרטיה טרם סוכמו, לתקופה של מעל לשנה, באמצעותה הוא עשוי להגדיל את החזקתו ולהפוך לבעל המניות הגדול בחברה. בעל המניות הגדול באלוני חץ כיום הוא המנכ"ל נתן חץ, הדמות המזוהה עם פעילות הקבוצה זה יותר מ-30 שנה. בעקבות ההקצאה לפרנקל, יירד חץ מהחזקה של 14% במניות החברה לשיעור של כ-12.5%.

פרנקל מבצע את השקעתו באלוני חץ, לאחר שמניית החברה צנחה כ-50% בערכה מהשיא אליו הגיעה בינואר 2022, על רקע הפסדי ענק בגין השקעות הנדל"ן שלה מעבר לים (בעיקר בארה"ב), על רקע העלאות הריבית שם. היא נסחרת (טרם העליות היום) בשווי של 5.5 מיליארד שקל - לכאורה, כר נוח לגורם שירצה לבצע מהלך השתלטות על החברה, שמתנהלת ללא גרעין שליטה, בדומה למהלך שראינו בחודשים האחרונים ברשת שופרסל.

נתן חץ עצמו אומר לגלובס כי "הייתה פנייה של אהרון אלינו, שקלנו אותה והחלטנו שזו השקעה במחיר מניה ראוי. הדירקטוריון צפוי לאשר עסקה שמגדילה משמעותית את ההון העצמי של החברה ויקטין את עלויות המימון שלה. פרנקל הוא משקיע מכובד שמביע את אמונו בחברה. אנחנו אומרים בחודשים האחרונים שלהערכתנו, הרע ביותר בשוק המשרדים בארה"ב ובאנגליה כבר מאחורינו, כך שנקווה שיהיה יותר טוב. וגם נקווה שהמצב כאן בישראל יהיה יותר טוב ויסתדר, למען כולנו".

האם אתה חושש ממהלך השתלטות נוסח האחים אמיר בשופרסל, או ממהלכים דומים שהתרחשו לאחרונה בחברות נוספות שהתנהלו ללא גרעין שליטה, כמו פז ואינרום?
חץ: "למיטב ידיעתי, באירועים שהיו השנה, לא היה מדובר בהקצאות פרטיות של מניות (על־ידי החברה, ח"ש), אלא בגורמים שפעלו בשוק. זה לא המצב כאן. אהרון נכנס בדלת הראשית בהשקעה לתוך החברה, כך שאני לא חושב שהמקרים דומים".

האם העסקה שכבר מזניקה את המניה אמורה לסדר לכם "כניסה" נוחה למדד ת"א 35?
"שוק ההון יגיד את שלו. אנחנו לא עושים מהלכים בשביל מדדי מניות בבורסה בתל אביב. היינו הרבה שנים חברים במדד ת"א 35, ובצוק העיתים של השנים האחרונות יצאנו ממנו. אם נחזור למדד - על הכיפאק, ואם לא, זה גם בסדר. בסוף מה שחשוב שהחברה תציג ביצועים טובים לבעלי המניות שלה".

נראה שפרנקל מזהה שהצרות של אלוני חץ מאחוריה

כאמור, במסגרת העסקה שדווחה לבורסה, תקצה אלוני חץ לפרנקל 10.2% ממניותיה, בפרמיה של כ-10% על מחיר השוק. עם פתיחת המסחר בבורסה ביום ראשון, זינקה מניית אלוני חץ ב-17% (למחיר של 33 שקלים).

אלוני חץ היא חברת החזקות ששולטת בחברת הנדל"ן המניב אמות  ובחברת האנרגיה המתחדשת אנרג'יקס  בישראל, בשתי חברות לנדל"ן מניב בארה"ב - קאר (CARR) ו-AH בוסטון, עם משרדים בבוסטון, בוושינגטון ובמדינת טקסס. בנוסף, היא מחזיקה בחברת הנדל"ן הבריטית ברוקטון אוורלסט.

מה מזהה פרנקל באלוני חץ? נראה שאחת הסיבות להשקעתו היא תחזית לשיפור בעסקי החברה, עקב הפחתת הריבית החדה שביצע הבנק הפדרלי בארה"ב בספטמבר האחרון, שעשויה לבשר טובות לשוק המשרדים החבוט שם. אלוני חץ סבלה מאוד בשנתיים וחצי האחרונות מעליית הריבית, ונאלצה לרשום בהן הפסדי שיערוך בסכום מצטבר של מעל 4.5 מיליארד שקל. זאת, בעיקר בשל עלייה בשיעורי ההיוון של תזרימי המזומנים החזויים מהנכסים שבידיה (ככל ששיעור ההיוון גבוה יותר, כך יורד ערכם הנוכחי של התשלומים העתידיים, ובהתאם גם שווי הנכס). כאמור, מניית אלוני חץ נחתכה ב-50% מאז השיא שלה, בינואר 2022.

עם סיכום המחצית הראשונה של השנה, לפני כחודשיים, אמר נתן חץ כי "אנחנו מרגישים שהגענו לאזור התחתית בשיערוכי הנדל"ן. בארה"ב מדברים על הורדת ריבית, ולפי כלכלנים ואנליסטים, בחודש הבא היא תרד בין רבע לחצי אחוז, וזה יוביל לתגובה חיובית". חץ הסביר כי בניגוד לחברות אחרות, "המשרדים שלנו נמצאים במיקומים האיכותיים ביותר בשוק, במרכזי הערים. שוק המשרדים בארה"ב חלש, אבל זה בעיקר בנכסים ישנים שנבנו לפני עשרות שנים. יש לנו סיבה להאמין שנראה אפילו שיערוכי נדל"ן חיוביים בארה"ב ברבעון השלישי, שכן השמאים עדיין לא התייחסו לחתימת ההסכם החדש של קאר בבניין Midtown Center בוושינגטון".

בשנה שעברה, ביצעה אלוני חץ מהלך שגוי כאשר הימרה נגד השקל. בעת פרוץ המלחמה, כשהדולר זינק למעל 4 שקלים והגיע לשיא של 15 שנה, הגדילה אלוני חץ את החשיפה שלה למטבע זר. שיעורו זינק בתיק שלה מ-25% ל-45%. אולם, השקל חזר והתחזק, והחברה הפסידה מאות מיליוני שקלים על הפוזיציה המדוברת. בסך הכל, רשמו בעלי המניות של אלוני חץ הפסד מצטבר של מעל 3.1 מיליארד שקל מתחילת 2022 ועד לתום המחצית הראשונה של 2024.

נראה שפרנקל מזהה שהצרות הגדולות של אלוני חץ מאחוריה, ושתיתכן הזדמנות בכל הקשור להתאוששות נכסי המשרדים בשוק האמריקאי. בשוק מתקשים להעריך אם מדובר בסיבוב הזדמנותי, כפי שביצע פרנקל בגב-ים למשל, או בהשקעה ארוכת־טווח, כמו שעשה במצטבר במאגר הגז תמר.

כאמור, בשבוע שעבר, השלים פרנקל עסקה לרכישת נתח נוסף (3.5%) מתמר בהשקעה של כ-280 מיליון דולר (מידי שותפות של הראל וקרן תש"י). לאחר אותה עסקה, הוא מחזיק בכ-14.5% מהמאגר באופן ישיר - לאחר שבדצמבר 2022, רכש 11% מהמאגר מידי חברת מובאדלה מאבו דאבי, תמורת חצי מיליארד דולר. בנוסף, יש לו פוזיציה שבנה במניות חברת תמר פטרוליום  (24.9%), שמחזיקה בעוד נתח מהמאגר. כך, בתמר השקיע פרנקל קרוב ל-900 מיליון דולר, והוא מחזיק ישירות ובעקיפין בנתח של כ-20% ממאגר הגז.

עוד קודם לכן, ביצע פרנקל שתי השקעות ענק מוצלחות באמצעות הבורסה המקומית, הגדולה שבהן הייתה במניות חברת הנדל"ן גב-ים. במהלך שנת 2020, ניצל פרנקל ירידה של עשרות אחוזים במניית החברה, בעקבות החששות מהשלכות משבר הקורונה על עסקיה (בעיקר בנייני משרדים), והחל לרכוש מניות, באופן שהפך אותו בהמשך למועמד לרכישת השליטה בה. לפני קצת יותר משנתיים, חתם על הסכם למכירת מניותיו לידי נכסים ובניין, זרוע הנדל"ן של קבוצת דיסקונט השקעות, בעסקה שהניבה לו רווח מדהים של כ-1.25 מיליארד שקל ותשואה של כ-100% על ההון שהשקיע.

עוד קודם לרכישת מניות גב-ים, באוגוסט 2019, השלים פרנקל סיבוב רווחי בחברת המל"טים אירונאוטיקס, שנמכרה לרפאל ואביחי סטולרו. בסוף דצמבר 2018, החל פרנקל במסע רכישות של מניות אירונאוטיקס, שהייתה נתונה במשבר, והגיע להחזקה של 31.7% בחברה. פרנקל השקיע כ-170 מיליון שקל ברכישת המניות, ששווי השוק שלהן בעת המכירה לרפאל וסטולרו עמד על כ-260 מיליון שקל - מה שהניב לו, ככל הידוע, רווח של כ-90 מיליון שקל על "סיבוב" פיננסי של פחות משנה.

עוד כתבות

תאים במוח הפגוע באלצהיימר. בצנרת הפיתוח יש 164 תרופות / צילום: Associated Press

החוקרת שהתעקשה, וצדקה: האם תימצא התרופה לאלצהיימר?

לאחר שנים של טלטלות, תקוות שווא וכישלונות - המרוץ לטיפול באלצהיימר חזר להיות הסיפור החם של התעשייה ● אישורן של שתי תרופות המאטות את התקדמות המחלה ופריצת דרך באבחון מעניקים זריקת עידוד לחולים וגם לחברות בענף ● האם נראה בקרוב פיתוחים יעילים נוספים או אפילו חיסון?

אולה אקסלרוד, מנהלת אגף המטרו / צילום: כדיה לוי

"יש ערים שדבקות בעמדה שלכל משק בית יש שני רכבים. זה עצוב מאוד"

רוב הציבור לא מכיר את אולה אקסלרוד, שמונתה לאחרונה למנהלת אגף המטרו במינהל התכנון, אבל הפרויקט הגדול ביותר שתוכנן בישראל נמצא בידיים שלה ● בראיון ראשון היא מספרת על האתגרים שעומדים בפני הפרויקט ומזהירה: "במקום שעה וחצי, אנשים יעמדו בפקקים ארבע שעות"

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

האם זהות יוצר הביטקוין תיחשף? כך נטען בסדרה תיעודית חדשה של HBO

הסדרה שתשודר ביום רביעי הבא מתיימרת לחשוף את אחת התעלומות הגדולות של השנים האחרונות - זהותו של סאטושי נקמוטו, יוצר הביטקוין, שירד למחתרת לפני 14 שנה ● לטענת היוצרים, החשיפה תטלטל את העולם הפיננסי

אילוסטרציה: Shutterstock

תחזיות סותרות ומציאות דינמית: האתגרים בדירוג האשראי של ישראל בעת מלחמה

S&P ציינה כי "אין מלחמה אזורית רחבה יותר עם מעורבות ישירה של איראן". ואולם רק שעות ספורות קודם לכן תקפה איראן ישירות את ישראל עם שיגור של כ-200 טילים בליסטיים ● גם ההודעה של מודי'ס הוכיחה שקצב האירועים באזור מהיר יותר מזה של חברות הדירוג

שגית דותן / צילום: אורן דאי

שגית דותן נבחרה למנכ"לית מקס במקום רון פאינרו

דותן תחליף את רון פאינרו שכיהן כמנכ"ל מקס בשמונה השנים האחרונות ● בתפקידה האחרון, דותן כיהנה כמשנה למנכ"ל וכסמנכ"לית לקוחות פרטיים בחברה ● המינוי מותנה באישור המפקח על הבנקים בבנק ישראל, ומועד הכניסה לתפקיד ייקבע בהמשך

יואב תורג'מן, מנכ''ל רפאל / צילום: סיון פרג'

הוא התחיל כחובל בחיל הים, בקרוב החברה שהוא מנהל תשמיד טילים עם לייזר באוויר

"בליל המתקפה האיראנית התבוננתי במפעל החיים שלי - הניסוי הראשון של חץ 3, כיפת ברזל, טילי פיתון וקלע דוד", אומר יואב תורג'מן, מנכ"ל רפאל ● כיום כל אלה גם עוזרים לו להתמודד עם מתקפות חיזבאללה, שמגיעות עד המפעלים של החברה שלו בצפון ● שיחה קצרה עם יואב תורג'מן, מנכ"ל רפאל

שרת התחבורה מירי רגב / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות

המשרדים של רגב וגלנט לא מתקשרים. לא למדנו כלום מה-7/10

כלי התקשורת הוצפו בתלונות של מילואימניקים שהוקפצו לבסיסים במהלך החג, אך התקשו להגיע בהעדר תחבורה ציבורית ומענה מספק מטעם הצבא ● במשרד התחבורה טוענים כי: "משרד התחבורה עומד לרשות משרד הביטחון על פי דרישותיו" ● במשרד הביטחון השיבו: "מצופה ממשרד התחבורה לסייע במסגרת אחריותו"

עינת פלד-שפירא, מנכ''לית רשת Be היוצאת / צילום: עומר וידר

מנכ"לית רשת הפארם Be, עינת פלד-שפירא, ביקשה לסיים את תפקידה

המנכ"לים המשותפים של שופרסל, האחים יוסי ושלומי אמיר, הודו לפלד-שפירא על תרומתה לקבוצה ● מהחברה נמסר כי תפעל לאיתור ולמינוי מנכ"ל חדש לרשת Be פארם

דניאל גרוס / איור: גיל ג'יבלי

הוא סולק ממכינה אחרי ארבעה חודשים, היום בגיל 33 הוא עומד בחזית התחום הלוהט בעולם

בלי תואר אקדמי, דניאל גרוס היה המועמד הצעיר ביותר בתוכנית היזמים היוקרתית בארה"ב, והיום הוא ממובילי החברה החמה בתחום הבינה המלאכותית ● "חשבתי שאגדל להיות גבר דתי ונשוי עם 8 ילדים", סיפר גרוס בראיון שבו תיאר את הרגע שהפך את מסלול חייו ● המוחות היהודיים שבחזית ה-AI, פרויקט מיוחד

בוב (רוברט) דוגאן / צילום: צילום מסך מיוטיוב

הוא גולש גלים בלי תואר, ושווה 16 מיליארד דולר בזכות השקעות ביוטק

בוב דוגאן רושם כבר הצלחה שנייה בענף הביוטכנולוגיה, עם השקעה בחברת Summit שמתחרה בתרופה המובילה בשוק לסרטן ● הסיפור האופטימי שלו מלמד שאין צורך בתואר דוקטור, או אפילו תואר ראשון, כדי להרוויח כסף בעולם המורכב של הביוטכנולוגיה

שמאלץ, מבית סבא וסבתא / צילום: אנטולי מיכאלו

אינטימיות עם 10 מקומות: חמ”ל האוכל שהפך למסעדה הכי מסקרנת ביפו

את "אאוט אוף דה בוקס" אפשר להגדיר כאופציה כיפית לימים לא שפויים או מטבח יהודי-תל אביבי עם טוויסט: לא מחייב, לא מעוצב, לא יקר

צילום: סיון פרג', אלביט, איל יצהר, Shutterstock / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

ההימור שעומד להשתלם והבנק שעשוי להפתיע: מנהלי השקעות בכירים ממליצים על מניה לשנה הנכנסת

ביקשנו ממנהלי השקעות בכירים לסמן את המניות שהפתיעו אותם לטובה השנה, ואת אלו שצפויות לככב בשנה הבאה ● על הכוונת: נדל"ן מניב, תעשיות ביטחוניות ותשתיות

מבקשי מקלט בפולין. קל יחסית להיכנס לאירופה וקשה להיות מגורש ממנה / צילום: Associated Press, Agnieszka Sadowska

חזון הגבולות הפתוחים של אירופה מתערער, ורק במדינה אחת מחככים ידיים בהנאה

ההגירה הלא חוקית, פיגועי הטרור והמלחמה באוקראינה החלו לסדוק את התנועה החופשית שהונהגה באירופה לפני עשורים ● גרמניה הכריזה על ביקורת מדגמית במעברי הגבול היבשתיים, אוסטריה הצהירה כי לא תקבל מגורשים ממנה והולנד שוקלת להודיע על מצב חירום ● האם המגמה תערער את עקרונות היסוד של האיחוד?

מלון American Trade בפנמה סיטי. סוויטה מטורפת בפחות מ–300 דולר, בלי להזמין מראש / צילום: Shutterstock

איך לחזור להיות תרמילאים חסרי פחד הרבה אחרי גיל 20

כשהיידי מיטשל מצאה את עצמה עם יממה פנויה בבנגקוק, היא החליטה למלא אותה בצורה בלתי צפויה ● זה הפך את החופשה שלה למושלמת אבל בעיקר הזכיר לה את ההרפתקנית שהיא הייתה פעם ● היא זנחה את האקסל ואת הרשימות, ונלחמת בצורך לסמן וי ● המדריך לנסיעה לא מתוכננת

מה יקרה לשקל ולמחירי הנפט? התחזית של הבנק האירופי הגדול להסלמה / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

מה יקרה לשקל ולמחירי הנפט? התחזית של הבנק האירופי הגדול להסלמה

ב-UBS פרסמו דוח המציג שלושה תרחישים אפשריים לעתיד הקרוב שכוללים תחזית למטבע המקומי ● במקביל הם מתייחסים להשפעה האפשרית של המצב הגיאופוליטי על מחירי הנפט, במיוחד בתרחיש של הרחבת המלחמה

יותר ויותר בני 40 משיגים לעצמם ברכיים חלופיות / צילום: Shutterstock, אנימציה: טלי בוגדנובסקי

קהל היעד החדש של ניתוחי החלפת מפרקים: בני ה-40

אוכלוסיית המטופלים מתחת לגיל 65 שעברו החלפות מפרקים גדלה בכ-200% במהלך שני העשורים האחרונים ● "כעת, שתלים מחזיקים מעמד 20, 25 או 30 שנה, ואיכות החיים חשובה הרבה יותר", אמרה ד"ר אנטוניה צ'ן, מנתחת אורטופדית

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

איך נראית דירה ממוצעת שנמכרה בישראל 2024?

גובה עסקת הנדל"ן הממוצעת ב-2024 הגיע ל־2.3 מיליון שקל • מה ניתן לקבל בסכום זה?

איזו חברה מציעה הנחה ב־18 שעות מדי יום לאורך כל השבוע? / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

100 אלף לקוחות כבר ניידו את חשבון החשמל שלהם. זה מה שכדאי לדעת

רף 100 אלף הלקוחות של הרפורמה לניוד חשבונות החשמל נחצה בתוך שלושה חודשים, וכעת הוחלט להגדיל את היעד ל-200 אלף עד סוף השנה ● איזו חברה מציעה הנחה ב־18 שעות מדי יום לאורך כל השבוע, מה ההבדלים במסלולי הלילה של החברות השונות, ואיזו חברה מציעה קאשבק? ● גלובס עושה סדר

מרוץ החימוש בבינה מלאכותית / איור: גיל ג'יבלי

מרוץ החימוש בבינה מלאכותית: 5 חברות ישראליות שעשויות למצוא עצמן על המדף

חברות רבות מתקדמות במרוץ ה־AI באמצעות רכישת חברה אחרת המתמחה בתחום ● הפתרון נוח גם לנרכשת, שלא תצטרך להתחרות עוד בשוק הרווי ● האם אלה החברות שיהפכו למטרות אטרקטיביות לרכישה? ● המוחות היהודיים שבחזית ה-AI, פרויקט מיוחד

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מי היה היורש של נסראללה שישראל ניסתה לחסל

איזה מבין שלושת מגדלי עזריאלי בתל אביב הוא הגבוה ביותר, מה מייצרים משיח הקמליה הסינית, ומה היה השם הקודם של שדרות בן גוריון בתל אביב? ● הטריוויה השבועית