גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אירופה יוצאת למאבק בכלי הרכב החשמליים מסין, וישראל עשויה להרוויח

ביום שישי קיבל האיחוד האירופי החלטה דרמטית להטיל למשך חמש שנים מכסים כבדים על רכב חשמלי שמיובא מסין ● להחלטה הזו יהיו השלכות בטווח הקצר והארוך גם מבחינת השוק הישראלי, שמכיר בתקינת הרכב האירופית אך אינו מחויב לרגולציה שלה

מכוניות חדשות מחכות ליצוא בנמל ינטאי, סין / צילום: Shutterstock
מכוניות חדשות מחכות ליצוא בנמל ינטאי, סין / צילום: Shutterstock

בסוף השבוע החולף (3 באוקטובר) הצביע האיחוד האירופי בעד החלטה דרמטית להטיל "מכסי עונשין" גבוהים על כלי רכב חשמליים מתוצרת סין שמיובאים לאירופה. הסיבה הרשמית, לטענת האיחוד, היא מדיניות היצף אנטי-תחרותית שבה נוקטת ממשלת סין, באמצעות סבסוד של יצרני הרכב הסינים ושרשרת האספקה שלהם. 

העלאת מסים מתקרבת לענף הרכב: אלו הדגמים שצפויים להתייקר באלפי שקלים
בכמה יתייקרו הרכבים החשמליים בינואר? המתווה החדש שעל הפרק

ההחלטה לא התקבלה פה-אחד למרות מאמצי השכנוע של נציבות האיחוד האירופי. התנגדו לה גרמניה, הונגריה, סלובקיה, סלובניה ומלטה; ובמקביל עוד שורה של מדינות נמנעו, בהן אוסטריה, בלגיה, קרואטיה, שבדיה, יוון ועוד, זאת בין היתר בשל לחצים דיפלומטיים וכלכליים כבדים שהפעילה ממשלת סין עד לרגע האחרון.

למרות זאת ההחלטה קיבלה את הרוב הנדרש, ואם לא יחול של שינוי של הרגע האחרון - החל מסוף אוקטובר יספגו כל הדגמים החשמליים המיובאים מסין, כולל דגמים של מותגים אירופיים שמיוצרים בסין ומיוצאים ממנה, "מכס עונשין". המשמעות היא מכס בשיעור שנע בין כ-17% לכ-38% ממחיר הרכב, שמתווסף למכס "רגיל" בגובה 10% שהוטל עד היום. המכס הגבוה יוטל למשך חמש השנים הבאות לכל הפחות.

ההחלטה יוצרת מתיחות חסרת תקדים ביחסי הסחר בין סין לבין האיחוד האירופי והמערב בכלל, והיא עתידה לשנות את יחסי הכוחות בפלח הרכב הצומח ביותר בעולם. צפויה לה גם השפעה לא מבוטלת על שוק הרכב הישראלי, שהפך בשנים האחרונות להיות בעל אוריינטציה "סינית".

נשרטט את מפת ההשפעות של המהלך על הגורמים השונים בשוק.

איך יושפעו המכירות והמחירים של כלי רכב סיניים באירופה?

התשובה כבר ידועה למעשה, לאחר שהאיחוד האירופי הטיל כבר בתחילת חודש יולי "מכסים זמניים" על רוב הדגמים החשמליים המיובאים מסין. כתוצאה מכך התייקרו דגמי מפתח באלפי אירו, וחלקם איבדו את התחרותיות שלהם. כך למשל, דגמים חשמליים עממיים התייקרו ברוב השווקים ב-2,500-3,500 אירו, בהתאם לגרסה. זאת על אף שחלק מהיצרנים והיבואנים ספגו חלק מההתייקרות, באמצעות קיצוץ ברווחיות.

התוצאה היא שכיום חלק מהדגמים החשמליים מתוצרת סין יקרים יותר או דומים במחירם לאותם דגמים בישראל. דגם פופולרי כמו MG4 בגרסה הבסיסית עולה כיום בגרמניה 40 אלף אירו, שהם כ-167 אלף שקל. בישראל הוא עולה 153 אלף שקל. ה-G6 של XPENG בגרסת הבסיס עולה בגרמניה כ-44 אלף אירו, או כ-184 אלף שקל - כשבישראל הוא עולה כיום רק 15 אלף שקל יותר, וכך הלאה.

כמובן שהמחיר שוב ישתנה לרעת ישראל כאשר יוטל אצלנו בתחילת 2025 מס קנייה של 83%. אבל בינתיים אפשר להתנחם במצב תקדימי שבו ניתן לרכוש רכב בישראל במחיר נמוך יותר מאשר באירופה.

ובשטח כבר אפשר לראות את התוצאות: באוגוסט צנחו המכירות של כלי רכב מתוצרת סין באירופה בשיעור חד של 38%.

איך יושפע הצרכן הישראלי בטווח הקצר?

בטווח הקצר מדובר בבשורה טובה ליבואני הרכב בישראל, ובעקיפין גם לצרכנים. ישראל אומנם מכירה בתקינת הרכב האירופית, אבל אינה מחויבת לרגולציית המס של האיחוד האירופי, לכן בטווח הקצר המצב מייצר הזדמנות לייבא "סטוקים" של כלי רכב מוזלים לארץ.

הסיבה היא שיצרני רכב סינים רבים חווים באירופה גל מאסיבי של ביטולי הזמנות מסוחרים ולקוחות. בעקבות כך הם תקועים עם מלאים של עשרות אלפי כלי רכב חשמליים בתקינה אירופית, שחלקם כבר נמצאים בנמלים באירופה וטרם שוחררו ממכס, בשעה שאחרים כבר יוצרו אך טרם נשלחו מסין.

מכיוון שישראל היא אחת המדינות היחידות בעולם שזמינות לקלוט כלי רכב חשמליים בתקינה אירופית "מעכשיו לעכשיו", חלק מהיצרנים מציעים כיום ליבואנים ישירים ומקבילים בישראל הצעות מפתות לרכישת מלאים שיועדו לאירופה.

מבחינת היבואנים זהו עיתוי מושלם: ממש לפני עלייה דרמטית במס הקנייה בישראל כאמור, שמאלצת את כולם לייבא מלאים משמעותיים שישוחררו ממכס לפני ינואר. ההנחות על המלאים האלה עשויות לפצות במידה מסוימת גם על השחיקה החדה בשער השקל בהשוואה למטבעות יבוא הרכב, וגם על הזינוק בעלויות התובלה בשל המצב הביטחוני. בקיצור, מצב של WIN-WIN.

תאורטית זו בשורה טובה גם לרוכשי הרכב החשמלי בישראל, אבל ספק אם לקוחות רבים ייהנו ממנה באופן ישיר, כלומר באמצעות ירידה במחירי המחירון. סביר יותר להניח שההוזלה תהיה עקיפה, כשה"סטוקים" המוזלים יאפשרו לרוכשים לקבל כלי רכב חדשים במחיר טרום-העלאת-המס, חודשים רבים לאחר ינואר 2025.

בנוסף דגמים חשמליים חדשים לגמרי מתוצרת סין, שטרם הושקו בישראל ואמורים להגיע עוד השנה, עשויים ליהנות ממחירי חדירה נמוכים במיוחד. זאת מכיוון שישראל הפכה בין-לילה ל"יעד יצוא מועדף" עבור היצרנים הסינים, והרווחיות בשוק זה גבוהה יותר עבורם מאשר באיחוד האירופי לאחר העלאת המכסים.

כל זה בתנאי שאותם "סטוקים" יצליחו להגיע לישראל לפני ינואר, וזה כלל לא בטוח. נכון להיום קיים "פקק" מאסיבי בתנועת השינוע הימי של רכב לישראל, בין השאר בשל מדיניות חדשה של רשות הנמלים והספנות, לעכב את הפריקה של אוניות רכב שמגיעות לנמלי הים התיכון של ישראל. כתוצאה מכך כבר ראינו בשבוע האחרון עיכובים וביטולים של משלוחים, כולל של כלי רכב חשמליים סיניים.

איך יושפע היבוא של כלי רכב לא-חשמליים מסין?

המכסים החדשים של האיחוד האירופי מתייחסים רק למכוניות חשמליות, אולם הם ייתנו ליצרני הרכב הסינים מוטיבציה להרחיב את היצע דגמי הבנזין, ההייבריד והפלאג-אין שלהם בתקינה אירופית. למעשה התהליך כבר בעיצומו, למרות ההשקעות הכבדות הכרוכות בו.

זו בשורה טובה ליבואנים "הסיניים" בישראל, שעד כה ההיצע שלהם בפלחים הללו היה מצומצם, בשל היעדר תקינה אירופית. סביר שעקב כך בחודשים הבאים כבר נוכל לראות כאן דגמי בנזין או דגמים משולבי בנזין-חשמל של המותגים צ'רי, ג'אקו, MG ואולי גם BYD. כולם במחירים אטרקטיביים יחסית לדגמים החשמליים, שצפויים להתייקר משמעותית.

ומה הצפי בטווח הארוך?

הטווח הארוך טומן בחובו הזדמנויות לשוק הישראלי, אך גם סיכונים. ההזדמנויות מותנות בהתקיימות התוכניות של יצרנים סינים גדולים להעביר לאירופה ייצור של דגמים חשמליים עם תקינה אירופית. זה יחסוך ליבואנים בישראל הובלה יקרה ואולי גם את המכס (7%) שמוטל על רכב מיובא מסין. מצד שני, אפשר לצפות שכלי רכב סיניים שיורכבו באירופה, עם כוח-אדם אירופי ועלויות אירופיות, יהיו יקרים יותר מאלה שייובאו ישירות מסין. בכל מקרה זה לא יקרה לפני המחצית השנייה של 2025.

בצד השלילה, לא מעט יצרנים סיניים של רכב חשמלי מחשבים כיום מסלול מחדש ושוקלים את הפוטנציאל של פיתוח דגמים מסוימים בתקינה אירופית. חלקם שוקלים לסגת מאירופה בכלל, במיוחד כאלה שטרם ביצעו השקעות גדולות, זאת לטובת פיתוח שווקים "ידידותיים" יותר במזרח התיכון, באפריקה ובדרום אמריקה. לפיכך לא מן הנמנע כי זיכיונות יבוא סיניים שנמצאים בידי יבואני רכב בישראל, לא ימומשו, או גרוע מכך - יחדלו מפעילות כאן לאחר תחילת המכירות. 

עוד כתבות

שמאלץ, מבית סבא וסבתא / צילום: אנטולי מיכאלו

אינטימיות עם 10 מקומות: חמ”ל האוכל שהפך למסעדה הכי מסקרנת ביפו

את "אאוט אוף דה בוקס" אפשר להגדיר כאופציה כיפית לימים לא שפויים או מטבח יהודי-תל אביבי עם טוויסט: לא מחייב, לא מעוצב, לא יקר

ישראל מצליחה לשנות את המזרח התיכון? זה מה שחשבו מומחים מהעולם

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן נעזרת ברוצחים שכירים כדי להוציא פעולות נגד ישראל ברחבי העולם, האם ישראל תצליח לשנות את המזרח התיכון, ופרטים חדשים על מבצע הביפרים בלבנון ● כותרות העיתונים בעולם

מלון American Trade בפנמה סיטי. סוויטה מטורפת בפחות מ–300 דולר, בלי להזמין מראש / צילום: Shutterstock

איך לחזור להיות תרמילאים חסרי פחד הרבה אחרי גיל 20

כשהיידי מיטשל מצאה את עצמה עם יממה פנויה בבנגקוק, היא החליטה למלא אותה בצורה בלתי צפויה ● זה הפך את החופשה שלה למושלמת אבל בעיקר הזכיר לה את ההרפתקנית שהיא הייתה פעם ● היא זנחה את האקסל ואת הרשימות, ונלחמת בצורך לסמן וי ● המדריך לנסיעה לא מתוכננת

אמיר ירון, נגיד בנק ישראל / צילום: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כלכלני דויטשה בנק מעריכים - זה מה שיעשה הנגיד ירון אם המערכה מול איראן תתרחב

לאחר ששתי חברות הדירוג מודי׳ס ו-S&P הפחיתו את דירוג האשראי של ישראל, הוציא דויטשה בנק סקירה על הכלכלה המקומית ● להערכתם, הריבית תישאר ללא שינוי בהחלטה השבוע, אך בתרחיש קיצון עשויה לעלות ● בנוסף, הם מעריכים כי ההתאוששות בכלכלה המקומית צפויה להימשך זמן רב מהצפוי

סובארו פורסטר 2024 / צילום: יח''צ

הדיל של סובארו: תביאו 200 אלף שקל, תקבלו סוס עבודה יפני

העדכון התקופתי שעבר הקרוס־אובר הוותיק של סובארו העניק לו מראה רענן, תא נוסעים מתוחכם ונוחות נסיעה משודרגת ● אך התמחור מציב אותו בפלח צפוף מול מתחרים ראויים

מנהיגי מדינות ההסכמה לקראת החתימה בוורסאי. ההסכם יצר את הסדר החדש, שהאו''ם הוא הביטוי העליון שלו / צילום: Associated Press

גבולות לאומיים: מי המציאו אותם, מי ניסו להתנגד להם, ואיך הם הפכו לנורמה של התנהגות בינלאומית

לפני המהפכה הצרפתית לא היו גבולות לאומיים. היו גבולות אימפריאליים גמישים, וארצות התפשטו לכל עבר וגנבו טריטוריות מכל הבא ליד ● זה התחיל להשתנות לפני קצת יותר ממאה שנה ● מספר קטן של ארצות בעולם מסרבות להכיר חד-משמעית בגבולותיהן. ישראל היא אחת מהן. יש מחיר ● טור מורחב

מטוסי קרב מסוג סוחוי 24 / צילום: Reuters, RIA NOVOSTI

בני יותר מ-50 שנה: מטוסי הקרב שאיראן מחזיקה

בדירוג צבאות העולם נמצא צבא איראן במקום ה־14 וצה"ל במקום ה־17 ● כוחותיו של משטר האייתוללות גדולים יותר במרבית המדדים כמו כוח אדם, כלים ימיים וצבא יבשה, אבל ישראל חזקה באופן מובהק בחילות האוויר שלה

בתי זיקוק באספהאן, איראן / צילום: Reuters, Fatemeh Bahrami

דיווח באיראן: כל הטיסות במדינה הלילה בוטלו

סמ"ש שירה חיה סוסליק ז"ל נרצחה בפיגוע בבאר שבע; עשרה נפצעו • המחבל שביצע את הפיגוע וחוסל בזירה - אזרח ישראלי בן 29 תושב הפזורה הבדואית • הותר לפרסום: ניר חדד ז"ל, לוחם במיל' בחטיבה 8, מת בביה"ח לאחר שנפצע בקרב בעזה בחודש יוני • פגיעה ישירה במעלות במטח מלבנון • לוחמי צה"ל איתרו רכבים חמושים של כוח רדואן - כשהם מוכנים לביצוע פיגועים • עדכונים שוטפים

רחוב התחייה, תל אביב / צילום: כדיה לוי

ההחלטה החריגה שהכריעה סכסוך על נדל"ן ביפו בשווי 100 מיליון שקל

בית המשפט הורה השבוע באופן חריג לאכוף הסכם למכירת קרקע ביפו בהיקף של כ-100 מיליון שקל על סמך זיכרון דברים וטיוטה שלא נחתמה ● השופט גלעד הס: "מדובר בעסקה בין מומחים, אנשי עסקים, אשר מבינים היטב את התחום ונעזרו באנשי מקצוע מהשורה הראשונה"

יהודה מורגנשטרן, מנכ''ל משרד הבינוי והשיכון / צילום: יוסי זמיר

"מעולם לא ביקשתי לעשות משהו שהוא רק עבור חרדים; שום קבוצת ייחוס לא נמצאת אצלי לפני טובת הממלכה"

יהודה מורגנשטרן, מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, סוגר עוד מעט שנתיים סוערות בתפקיד, ובראיון לגלובס הוא קובע שני יעדים מרכזיים לסוף השנה הקלנדרית: 60 אלף עובדים זרים בענף הבנייה, ועד 70 אלף יחידות דיור בשיווקים מוצלחים

איזו חברה מציעה הנחה ב־18 שעות מדי יום לאורך כל השבוע? / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

100 אלף לקוחות כבר ניידו את חשבון החשמל שלהם. זה מה שכדאי לדעת

רף 100 אלף הלקוחות של הרפורמה לניוד חשבונות החשמל נחצה בתוך שלושה חודשים, וכעת הוחלט להגדיל את היעד ל-200 אלף עד סוף השנה ● איזו חברה מציעה הנחה ב־18 שעות מדי יום לאורך כל השבוע, מה ההבדלים במסלולי הלילה של החברות השונות, ואיזו חברה מציעה קאשבק? ● גלובס עושה סדר

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה ירוקה בוול סטריט אחרי דוח תעסוקה טוב מהצפי

שיעור האבטלה הפתיע לטובה - 4.1% ● הדולר מתחזק מול השקל - בין הסיבות: התקיפה הישראלית בביירות הבוקר לצד הציפייה לתגובה ישראלית על התקיפה האיראנית ● מחירי הנפט בעליות קלות, לאחר שבמהלך השבוע האחרון עלה ביותר מ-8% ● בסין לא התקיים מסחר בשל החג הלאומי

חדשות הביומד / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

החוקרים שהצליחו למפות לראשונה את כל הקשרים במוח של זבוב פירות

במאמץ משותף של מדענים ואזרחים מכל העולם, הושג לראשונה מיפוי מלא של מוח זבוב. מה המשמעות עבור בני האדם? ● חברת המכשור הרפואי Pi Cardia הודיעה השבוע על קבלת אישור FDA לשיווק המוצר שלה בארה"ב ● וגם: חברת אייר דוקטור, שפיתחה פלטפורמה המנגישה שירותים רפואיים לנוסעים לחו"ל, הודיעה על גיוס של 20 מיליון דולר ● השבוע בביומד

בניין פּאק בניו יורק סיטי, ארה''ב / צילום: Shutterstock

OpenAI פותחת משרדים חדשים בבניין היסטורי בניו יורק

חברת OpenAI תשכור מעל 8,000 מ"ר של משרדים בבניין פּאק (Puck) ההיסטורי, הממוקם ברובע מנהטן שבניו יורק סיטי ● העסקה באה על רקע מגמת עלייה בכמות עסקי ה-AI שתופסים שטחי משרדים בארה"ב, אשר מסייעת לייצוב התחום שנמצא במשבר

מה יקרה לשקל ולמחירי הנפט? התחזית של הבנק האירופי הגדול להסלמה / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

מה יקרה לשקל ולמחירי הנפט? התחזית של הבנק האירופי הגדול להסלמה

ב-UBS פרסמו דוח המציג שלושה תרחישים אפשריים לעתיד הקרוב שכוללים תחזית למטבע המקומי ● במקביל הם מתייחסים להשפעה האפשרית של המצב הגיאופוליטי על מחירי הנפט, במיוחד בתרחיש של הרחבת המלחמה

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

האם זהות יוצר הביטקוין תיחשף? כך נטען בסדרה תיעודית חדשה של HBO

הסדרה שתשודר ביום רביעי הבא מתיימרת לחשוף את אחת התעלומות הגדולות של השנים האחרונות - זהותו של סאטושי נקמוטו, יוצר הביטקוין, שירד למחתרת לפני 14 שנה ● לטענת היוצרים, החשיפה תטלטל את העולם הפיננסי

אילוסטרציה: Shutterstock

תחזיות סותרות ומציאות דינמית: האתגרים בדירוג האשראי של ישראל בעת מלחמה

S&P ציינה כי "אין מלחמה אזורית רחבה יותר עם מעורבות ישירה של איראן". ואולם רק שעות ספורות קודם לכן תקפה איראן ישירות את ישראל עם שיגור של כ-200 טילים בליסטיים ● גם ההודעה של מודי'ס הוכיחה שקצב האירועים באזור מהיר יותר מזה של חברות הדירוג

מפגינים פרו-פלסטינים באוניברסיטת קולומביה בארה''ב / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

בניו יורק מתכננים "להציף את הרחובות" ביום השנה ל-7 באוקטובר

מאמצי הארגונים היהודים לא הצליחו לעצור את הפיכת ה-7 באוקטובר ל"יום השנה לג'נוסייד" בקמפוסים בארה"ב ● באוניברסיטת קולומביה הקמפוס יהיה סגור היום לאורחים, ומספר בניינים ייסגרו לגמרי, בשל "עודף זהירות המבוסס על מידע שקיבלנו לאחרונה"

יואב תורג'מן, מנכ''ל רפאל / צילום: סיון פרג'

הוא התחיל כחובל בחיל הים, בקרוב החברה שהוא מנהל תשמיד טילים עם לייזר באוויר

"בליל המתקפה האיראנית התבוננתי במפעל החיים שלי - הניסוי הראשון של חץ 3, כיפת ברזל, טילי פיתון וקלע דוד", אומר יואב תורג'מן, מנכ"ל רפאל ● כיום כל אלה גם עוזרים לו להתמודד עם מתקפות חיזבאללה, שמגיעות עד המפעלים של החברה שלו בצפון ● שיחה קצרה עם יואב תורג'מן, מנכ"ל רפאל

השכר הממוצע ביולי / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

השכר הממוצע קפץ ל-13,591 שקל. ומה קורה בהייטק?

לפי נתוני הלמ"ס, השכר הממוצע ביולי עלה של 6% לעומת השנה שעברה ● השכר בהייטק עלה ב-7% לעומת התקופה המקבילה אשתקד ● הגידול בשכר עולה בקנה אחד עם רמת האבטלה הנמוכה בישראל, שיעור המובטלים במשק הישראלי נמצא ברמות נמוכות במיוחד, 2.7% בלבד בחודש אוגוסט