גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אירופה יוצאת למאבק בכלי הרכב החשמליים מסין, וישראל עשויה להרוויח

ביום שישי קיבל האיחוד האירופי החלטה דרמטית להטיל למשך חמש שנים מכסים כבדים על רכב חשמלי שמיובא מסין ● להחלטה הזו יהיו השלכות בטווח הקצר והארוך גם מבחינת השוק הישראלי, שמכיר בתקינת הרכב האירופית אך אינו מחויב לרגולציה שלה

מכוניות חדשות מחכות ליצוא בנמל ינטאי, סין / צילום: Shutterstock
מכוניות חדשות מחכות ליצוא בנמל ינטאי, סין / צילום: Shutterstock

בסוף השבוע החולף (3 באוקטובר) הצביע האיחוד האירופי בעד החלטה דרמטית להטיל "מכסי עונשין" גבוהים על כלי רכב חשמליים מתוצרת סין שמיובאים לאירופה. הסיבה הרשמית, לטענת האיחוד, היא מדיניות היצף אנטי-תחרותית שבה נוקטת ממשלת סין, באמצעות סבסוד של יצרני הרכב הסינים ושרשרת האספקה שלהם. 

העלאת מסים מתקרבת לענף הרכב: אלו הדגמים שצפויים להתייקר באלפי שקלים
בכמה יתייקרו הרכבים החשמליים בינואר? המתווה החדש שעל הפרק

ההחלטה לא התקבלה פה-אחד למרות מאמצי השכנוע של נציבות האיחוד האירופי. התנגדו לה גרמניה, הונגריה, סלובקיה, סלובניה ומלטה; ובמקביל עוד שורה של מדינות נמנעו, בהן אוסטריה, בלגיה, קרואטיה, שבדיה, יוון ועוד, זאת בין היתר בשל לחצים דיפלומטיים וכלכליים כבדים שהפעילה ממשלת סין עד לרגע האחרון.

למרות זאת ההחלטה קיבלה את הרוב הנדרש, ואם לא יחול של שינוי של הרגע האחרון - החל מסוף אוקטובר יספגו כל הדגמים החשמליים המיובאים מסין, כולל דגמים של מותגים אירופיים שמיוצרים בסין ומיוצאים ממנה, "מכס עונשין". המשמעות היא מכס בשיעור שנע בין כ-17% לכ-38% ממחיר הרכב, שמתווסף למכס "רגיל" בגובה 10% שהוטל עד היום. המכס הגבוה יוטל למשך חמש השנים הבאות לכל הפחות.

ההחלטה יוצרת מתיחות חסרת תקדים ביחסי הסחר בין סין לבין האיחוד האירופי והמערב בכלל, והיא עתידה לשנות את יחסי הכוחות בפלח הרכב הצומח ביותר בעולם. צפויה לה גם השפעה לא מבוטלת על שוק הרכב הישראלי, שהפך בשנים האחרונות להיות בעל אוריינטציה "סינית".

נשרטט את מפת ההשפעות של המהלך על הגורמים השונים בשוק.

איך יושפעו המכירות והמחירים של כלי רכב סיניים באירופה?

התשובה כבר ידועה למעשה, לאחר שהאיחוד האירופי הטיל כבר בתחילת חודש יולי "מכסים זמניים" על רוב הדגמים החשמליים המיובאים מסין. כתוצאה מכך התייקרו דגמי מפתח באלפי אירו, וחלקם איבדו את התחרותיות שלהם. כך למשל, דגמים חשמליים עממיים התייקרו ברוב השווקים ב-2,500-3,500 אירו, בהתאם לגרסה. זאת על אף שחלק מהיצרנים והיבואנים ספגו חלק מההתייקרות, באמצעות קיצוץ ברווחיות.

התוצאה היא שכיום חלק מהדגמים החשמליים מתוצרת סין יקרים יותר או דומים במחירם לאותם דגמים בישראל. דגם פופולרי כמו MG4 בגרסה הבסיסית עולה כיום בגרמניה 40 אלף אירו, שהם כ-167 אלף שקל. בישראל הוא עולה 153 אלף שקל. ה-G6 של XPENG בגרסת הבסיס עולה בגרמניה כ-44 אלף אירו, או כ-184 אלף שקל - כשבישראל הוא עולה כיום רק 15 אלף שקל יותר, וכך הלאה.

כמובן שהמחיר שוב ישתנה לרעת ישראל כאשר יוטל אצלנו בתחילת 2025 מס קנייה של 83%. אבל בינתיים אפשר להתנחם במצב תקדימי שבו ניתן לרכוש רכב בישראל במחיר נמוך יותר מאשר באירופה.

ובשטח כבר אפשר לראות את התוצאות: באוגוסט צנחו המכירות של כלי רכב מתוצרת סין באירופה בשיעור חד של 38%.

איך יושפע הצרכן הישראלי בטווח הקצר?

בטווח הקצר מדובר בבשורה טובה ליבואני הרכב בישראל, ובעקיפין גם לצרכנים. ישראל אומנם מכירה בתקינת הרכב האירופית, אבל אינה מחויבת לרגולציית המס של האיחוד האירופי, לכן בטווח הקצר המצב מייצר הזדמנות לייבא "סטוקים" של כלי רכב מוזלים לארץ.

הסיבה היא שיצרני רכב סינים רבים חווים באירופה גל מאסיבי של ביטולי הזמנות מסוחרים ולקוחות. בעקבות כך הם תקועים עם מלאים של עשרות אלפי כלי רכב חשמליים בתקינה אירופית, שחלקם כבר נמצאים בנמלים באירופה וטרם שוחררו ממכס, בשעה שאחרים כבר יוצרו אך טרם נשלחו מסין.

מכיוון שישראל היא אחת המדינות היחידות בעולם שזמינות לקלוט כלי רכב חשמליים בתקינה אירופית "מעכשיו לעכשיו", חלק מהיצרנים מציעים כיום ליבואנים ישירים ומקבילים בישראל הצעות מפתות לרכישת מלאים שיועדו לאירופה.

מבחינת היבואנים זהו עיתוי מושלם: ממש לפני עלייה דרמטית במס הקנייה בישראל כאמור, שמאלצת את כולם לייבא מלאים משמעותיים שישוחררו ממכס לפני ינואר. ההנחות על המלאים האלה עשויות לפצות במידה מסוימת גם על השחיקה החדה בשער השקל בהשוואה למטבעות יבוא הרכב, וגם על הזינוק בעלויות התובלה בשל המצב הביטחוני. בקיצור, מצב של WIN-WIN.

תאורטית זו בשורה טובה גם לרוכשי הרכב החשמלי בישראל, אבל ספק אם לקוחות רבים ייהנו ממנה באופן ישיר, כלומר באמצעות ירידה במחירי המחירון. סביר יותר להניח שההוזלה תהיה עקיפה, כשה"סטוקים" המוזלים יאפשרו לרוכשים לקבל כלי רכב חדשים במחיר טרום-העלאת-המס, חודשים רבים לאחר ינואר 2025.

בנוסף דגמים חשמליים חדשים לגמרי מתוצרת סין, שטרם הושקו בישראל ואמורים להגיע עוד השנה, עשויים ליהנות ממחירי חדירה נמוכים במיוחד. זאת מכיוון שישראל הפכה בין-לילה ל"יעד יצוא מועדף" עבור היצרנים הסינים, והרווחיות בשוק זה גבוהה יותר עבורם מאשר באיחוד האירופי לאחר העלאת המכסים.

כל זה בתנאי שאותם "סטוקים" יצליחו להגיע לישראל לפני ינואר, וזה כלל לא בטוח. נכון להיום קיים "פקק" מאסיבי בתנועת השינוע הימי של רכב לישראל, בין השאר בשל מדיניות חדשה של רשות הנמלים והספנות, לעכב את הפריקה של אוניות רכב שמגיעות לנמלי הים התיכון של ישראל. כתוצאה מכך כבר ראינו בשבוע האחרון עיכובים וביטולים של משלוחים, כולל של כלי רכב חשמליים סיניים.

איך יושפע היבוא של כלי רכב לא-חשמליים מסין?

המכסים החדשים של האיחוד האירופי מתייחסים רק למכוניות חשמליות, אולם הם ייתנו ליצרני הרכב הסינים מוטיבציה להרחיב את היצע דגמי הבנזין, ההייבריד והפלאג-אין שלהם בתקינה אירופית. למעשה התהליך כבר בעיצומו, למרות ההשקעות הכבדות הכרוכות בו.

זו בשורה טובה ליבואנים "הסיניים" בישראל, שעד כה ההיצע שלהם בפלחים הללו היה מצומצם, בשל היעדר תקינה אירופית. סביר שעקב כך בחודשים הבאים כבר נוכל לראות כאן דגמי בנזין או דגמים משולבי בנזין-חשמל של המותגים צ'רי, ג'אקו, MG ואולי גם BYD. כולם במחירים אטרקטיביים יחסית לדגמים החשמליים, שצפויים להתייקר משמעותית.

ומה הצפי בטווח הארוך?

הטווח הארוך טומן בחובו הזדמנויות לשוק הישראלי, אך גם סיכונים. ההזדמנויות מותנות בהתקיימות התוכניות של יצרנים סינים גדולים להעביר לאירופה ייצור של דגמים חשמליים עם תקינה אירופית. זה יחסוך ליבואנים בישראל הובלה יקרה ואולי גם את המכס (7%) שמוטל על רכב מיובא מסין. מצד שני, אפשר לצפות שכלי רכב סיניים שיורכבו באירופה, עם כוח-אדם אירופי ועלויות אירופיות, יהיו יקרים יותר מאלה שייובאו ישירות מסין. בכל מקרה זה לא יקרה לפני המחצית השנייה של 2025.

בצד השלילה, לא מעט יצרנים סיניים של רכב חשמלי מחשבים כיום מסלול מחדש ושוקלים את הפוטנציאל של פיתוח דגמים מסוימים בתקינה אירופית. חלקם שוקלים לסגת מאירופה בכלל, במיוחד כאלה שטרם ביצעו השקעות גדולות, זאת לטובת פיתוח שווקים "ידידותיים" יותר במזרח התיכון, באפריקה ובדרום אמריקה. לפיכך לא מן הנמנע כי זיכיונות יבוא סיניים שנמצאים בידי יבואני רכב בישראל, לא ימומשו, או גרוע מכך - יחדלו מפעילות כאן לאחר תחילת המכירות. 

עוד כתבות

הפופ־אפ התארך מ־3 חודשים לשנתיים. פתיחת החנות בשרונה באוקטובר 2023 / צילום: דודי ששון

קולקציות שנסגרות שנה מראש ועדת מעריצים נאמנה: סוד הקסם של הארי פוטר בישראל

כשלושה עשורים עברו מאז שהושק הספר הראשון בסדרת הארי פוטר, ועדיין כל קולקציה ממותגת בחנויות זוכה להתנפלות, בעולם וגם בישראל ● הפעם, ההתעוררות המחודשת כוללת שלל שיתופי פעולה מקבילים עם רשתות מקומיות ובינלאומיות: "המטרה היא שתהיה חגיגה בעיניים" ● איך עובדת זכיינות של מותג על ששווה עשרות מיליארדי דולרים, ולמה זה יותר סיפור של רגש מאשר של מספרים

יותם שגב / צילום: באדיבות Cyera

הוא הקים יחידת סייבר מיוחדת ב-8200. היום הסטארט-אפ שלו שווה 3 מיליארד דולר

כשיותם שגב יצא לדרך עם חברת הסייבר שלו, גם הוא עצמו לא היה סגור מה הוא רוצה לעשות בדיוק ● רק אחרי שמונה חודשים של מחקרים הוא הבין מה המטרה ולקח אותה למסלול ההמראה: "שום דבר לא בא לנו בקלות. זה הדבר הכי קשה שעשיתי בחיים" ● שיחה קצרה עם מייסד ומנכ"ל סייארה

משפחות החטופים / צילום: אלון גלבוע

דיווח: ישראל ביקשה לכלול חיילים בעסקה ההומניטרית, חמאס הסכים ודורש פיצוי

הסוגיות שנידונות על הפרק במו"מ: נסיגת צה"ל וחזרת העקורים לצפון הרצועה ● במהלך לילה של תקיפות אמריקניות בתימן, מטוס קרב אמריקני הופל ● גורם מדיני: המחבל מרואן ברגותי לא ישוחרר אם וכאשר תבשיל עסקה • נהג מבצעי בגדוד רותם של חטיבת גבעתי נפצע קשה בתאונת דרכים מבצעית בדרום הארץ • עדכונים בולטים

מכוניות שנפרקו בנמל המפרץ בחיפה / צילום: דוברות נמל המפרץ

לקראת העלאת המס בינואר: אלו כלי הרכב שיתייקרו הכי הרבה

תחשיבים ראשוניים של יבואני רכב חושפים כי כתוצאה משינויי המס, עליית מחירי המחירון ברבים מדגמי הבנזין וההייבריד העממיים צפויה לעמוד בממוצע על כ-4,000 שקל - עם פגיעה ממוקדת בדגמים הזולים יותר ● וגם: הרכבים החשמליים החדשים שהגיעו לארץ ● השבוע בענף הרכב

ספינת רשף שתבנה מספנות ישראל לחיל הים / הדמיה: משרד הביטחון

החברה שנרכשה מהמדינה בעשרות מיליוני שקלים ושווה היום כבר 2.5 מיליארד

חוזה ענק לבניית ספינות עבור משרד הביטחון הזניק את מניית מספנות ישראל - חברה המוחזקת בידי שלושה יזמים שרכשו אותה מהמדינה לפני שלושה עשורים, תמורת 44 מיליון שקל ● המעבר מתלות בבניית אוניות לפעילות שהתרחבה לתחומי נמל, יבוא מלט ועוד, הפך אותה לסיפור הצלחה ששווה כיום בבורסה 2.5 מיליארד שקל

חניה בתל אביב / צילום: Shutterstock, Adi Shpigel

האופוזיציה והקואליציה מצאו סוף סוף נושא שהן מסכימות עליו: לא לשלם על חניה

הדרך להפחית גודש בכביש, לפי מחקרים, היא בין היתר לייקר שימוש ברכבים ● לכך נועדה רפורמת החניה , שהכנסת דנה על דחייתה ● בדיון השבוע, חה"כ מיש עתיד והליכוד התייצבו נגד המהלך עם נציגיהם במועצת העיר ת"א, והתעלמו מגורמי מקצוע. הרי מי אוהב לפתוח את הכיס?

כוחות חות'ים / צילום: ap, Osamah Abdulrahman

הם יצרו איום גלובלי והחלו להתנתק מהציר האיראני. מה החות'ים רוצים?

בזמן שהלחימה מול הציר האיראני בעצימות נמוכה, החות'ים שומרים על קו התקפי מול ישראל, שכולל שליחת טילים בליסטים, האחרון בהם בשבת ● מומחים טוענים: "ההשפעה הדתית של טהרן גרמה לחוסר נחת בחלק משורותיהם"

נגמ''ש ישראלי בדרכו לסוריה / צילום: Reuters, Avi Ohayon

תקרית חריגה: צה"ל ירה לעבר מפגין בדרום סוריה

עשרות אזרחים סורים הפגינו נגד פעילות צה"ל במדינה, כוח ש"זיהה איום" ירה לעבר אחד מהם ופגע בו • דיפלומטים אמריקנים הגיעו לדמשק, לראשונה זה עשור • ארה"ב: חיסלנו את מנהיג דאעש בסוריה, הוא התכוון לשחרר אלפי פעילים ממתקנים ברחבי המדינה ● עדכונים שוטפים

מישל קישקה, קפקא אחד, מאה פעמים, 2024 / צילום: מתוך התערוכה, באדיבות הספרייה הלאומית

התערוכה שחושפת את הקושי של קפקא עם היהדות

מאה שנים לאחר שביקש לשרוף את כל כתביו, תערוכה חדשה בספריה הלאומית חושפת לציבור אוצרות נבחרים מתוך הארכיון של הסופר היהודי ● מכתביו עולה דמותו של קפקא האדם: שאף שלא היה ציוני התעניין ביהדותו

דירת הפנטהאוז בשכונת ''שמעון פרס'' החדשה בנהריה / צילום: Viewpoint

"טרפת מהפסקת האש": 4.19 מיליון שקל על פנטהאוז בנהריה

דירת פנטהאוז בת שישה חדרים, המתפרשת על פני כ-174 מ"ר, עם מרפסת הפונה לכיוון הים, נמכרה ב-4.19 מיליון שקל ● הפרויקט אינו בקו ראשון לים. הוא צפוי להתאכלס ב־2027, ובחברה מדווחים על מאות פניות

ChatGPT הבטיח לשנות את העולם. מה כבר קרה? / צילום: Reuters, Frank Rumpenhorst

הבטיחו שהוא ישנה את שוק העבודה ואת שדה הקרב. מה קרה בפועל?

מסרטוני דיפ פייק, דרך אובדן משרות המוני ועד ההנחה שרובוטים ישתלטו על העולם ●  לפני שנתיים חברת OpenAI שחררה לעולם צ'טבוט מבוסס AI מהפכני - וזרעה בהלה עם תחזיות משנות מציאות ● חזרנו לשמונה מהן כדי להבין מה התגשם, מה נשאר בגדר מיתוס ומה עוד צפוי לנו

אביחי סטולרו / צילום: אלן עזריה

ב-200 מיליון שקל במזומן: אביחי סטולרו וחברת תמיס רכשו את השליטה במי עדן

המוכר הוא קונצרן פרימו ווטר, תאגיד המשקיע בעיקר בתחום המשקאות ● היקף העסקה הכולל מוערך ב-400 מיליון שקל והרוכשים יטלו חוב של כ-200 מיליון שקל על גבם

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

חודש על המדף: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים בעפולה?

דירה בת ארבעה חדרים בעפולה, המתפרשת על פני שטח של 100 מ"ר, נמכרה תמורת 940 אלף שקל, לאחר שעמדה על המדף קצת יותר מחודש ● המתווכת בעסקה: "העיר הייתה שקטה יחסית בשנה האחרונה וזה קורץ למשקיעים. הדירות בעיר נמכרות מהר" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

חשבון המים מתייקר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

עולה, אבל פחות: החל מינואר תעריף המים יתייקר ב-2%

רשות המים הודיעה כי תעריפי המים יתייקרו ב-2% החל מינואר, במקום ב-3.4% כמתוכנן ● התעריף לכמות המוכרת יעמוד מינואר על 7.046 שקלים למ"ק, ואילו התעריף לכל כמות נוספת יעמוד על כ־12.932 שקלים למ"ק

אוון גרשקוביץ' / צילום: ap

הם נהנים מבונוסים גדולים, חופשות והטבות. בתמורה הם הפכו ליחידת הטיהור הסודית של פוטין

אוון גרשקוביץ', כתב הוול סטריט ג'ורנל שהורשע בריגול ברוסיה ונידון ל–16 שנות מאסר, שוחרר הקיץ במסגרת עסקת חילופי אסירים ● הוא יצא לגלות את זהות האנשים שעמדו מאחורי מעצרו, וכעת חושף את היחידה הסודית שמובילה את מסע הדיכוי הפנימי הגדול ביותר מאז תקופת סטלין ● תרגום בלעדי לגלובס

צילומים: גיא יחיאלי, יוסי זליגר, נועם מושקוביץ'/דוברות הכנסת, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שופטי נתניהו מאפשרים לעדות להפוך למופע מתוזמר

שופטי נתניהו לא למדו את הלקח מניסיונותיו לחמוק מעדות ● העררים שמלמדים כמה קשה לשווק פה דירות ● ובכנסת שומרים על העשירים ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

לוחמים בעזה / צילום: דובר צה''ל

פראייר מי שחותם קבע: הדאגה הגדולה של צה"ל

כשחיילים רבים חשים שהפער בין העומס המקצועי והתדמית הנהנתנית לא שווים את זה, שירות בקבע הפך לאופציה לא מושכת ● הרבה יותר משתלם, חברתית וכלכלית, להשתחרר ולהמשיך ללבוש מדים כמילואימניק ● כך הצבא דוהר לעבר מצוקה של ממש בשירות הקבע

מי יעבוד בהייטק הישראלי בעוד עשור? / צילום: Shutterstock

"אם נמשיך ככה לא יהיה לנו רופאים, אנשי הייטק, מהנדסים, פשוט לא יהיו"

תוצאות מבחני TIMSS שפורסמו החודש הצביעו על צניחה חדה בהישגי התלמידים הישראלים במתמטיקה ובמדעים, כזו שלא נראתה פה כבר שנים ● במקביל מספר המועסקים במקצועות הטק בירידה, וספק אם יעמוד ביעד שהציבה לו הוועדה להגדלת ההון האנושי בתעשייה ● הקורלציה בין השניים מדאיגה רבים בענף, ומעלה שאלה על מעמדו העתידי של קטר הצמיחה של המשק ועל הכלכלה כולה

צוללת התקיפה הגרעינית הרוסית ארחנגלסק / צילום: צילום מסך מתוך יוטיוב

הצוללת החדשה של רוסיה והמסרים שהיא מעבירה לכל העולם

רוסיה מפתחת את צוללת התקיפה הגרעינית החדשה שלה שתימסר לצי הרוסי בקיץ 2025 ● הרחפן הטורקי לאיסוף מודיעין שאנקרה מיצאת לאפריקה ● ובעלי היאכטות שמטמיעים מערכות הגנה מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

ההפגנה בתל אביב בקריאה להשבת החטופים / צילום: רונית בן דוד

על רקע הדיווחים על התקדמות בעסקה, משפחות חטופים מפגינות: "אין זמן"

צה"ל: טיל קרקע-קרקע שוגר בידי החות'ים בתימן ● שרפה פרצה בדרום תל אביב כתוצאה מהנפילה, 16 נפצעו במצב קל • חבר הלשכה המדינית של הח'ותים: "גוש דן יפו רבתי (מוארת)" ● 100 חטופים - 442 למלחמה ● עדכונים שוטפים