גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

החוקרים שהצליחו למפות לראשונה את כל הקשרים במוח של זבוב פירות

במאמץ משותף של מדענים ואזרחים מכל העולם, הושג לראשונה מיפוי מלא של מוח זבוב. מה המשמעות עבור בני האדם? ● חברת המכשור הרפואי Pi Cardia הודיעה השבוע על קבלת אישור FDA לשיווק המוצר שלה בארה"ב ● וגם: חברת אייר דוקטור, שפיתחה פלטפורמה המנגישה שירותים רפואיים לנוסעים לחו"ל, הודיעה על גיוס של 20 מיליון דולר ● השבוע בביומד

חדשות הביומד / עיצוב: טלי בוגדנובסקי
חדשות הביומד / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

לראשונה בוצע מיפוי מלא של מוח זבוב

מאות מדענים ומתנדבי מדע אזרחי עמלו בשנים האחרונות על פרויקט שהגיע כעת לאבן הדרך הראשונה שלו: מיפוי מלא של כל הקשרים במוח של זבוב פירות אחד. זו הפעם הראשונה שבה למעשה נערך מיפוי מלא של מוח של חיה בוגרת, והכוונה היא כמובן שבאותה שיטה ימופה בהמשך גם המוח האנושי, ואחר כך מוחות אנושיים רבים. המטרה היא להבין איך פועלות מחלות שמערבות את המוח, וכמובן איך לטפל בהן, אבל גם להבין את תפקוד המוח מעבר למחלות: חישה, תפיסה, התנהגות, אולי אפילו - תודעה. 

השבוע בביומד | לאחר עשורים ללא התקדמות: תרופה חדשה לסכיזופרניה מחיה את השוק
השבוע בביומד | היזם שמפתח תרופה מהתאים מהעור שלו אולי סידר לעצמו חיי נצח 

אבל נחזור לזבוב. המוח של זבוב פירות בממוצע קטן מגרגר שומשום, אך התפתח לאורך מיליוני שנים לביצוע התנהגויות מורכבות יחסית, כולל ניווט, חיזור, זיכרון והתנהגויות חברתיות. "הם עושים את כל זה וגם יודעים לעוף!", התפעל בכתבה בנושא לוושינגטון פוסט ראש הפרויקט ד"ר ג'ון נגאי, ראש פרויקט BRAIN במכון הלאומי לרפואה בארה"ב, שפרויקט מיפוי מוח הזבוב הוא חלק ממנו. 

בתוך אותו מוח-שומשום מקופלים נוירונים שאם היינו פורשים אותם זה אחר זה, הם היו מגיעים לאורך של 150 מטר. מדובר בכ-140 אלף תאי עצב, עם מעל 50 מיליון חיבורים (סינפסות) ביניהם, והמספר כולל תיעוד של כל אחד מן החיבורים הללו. 

מדענים כבר מיפו בעבר את המוחות של תולעת ה-C. elegans בעלת 302 הנוירונים, ואת זבוב הפירות בתחילת התפתחותו, כשיש לו 3,000 נוירונים, אבל המוח של הזבוב הבוגר הוא מורכב יותר בכמה סדרי גודל.

נקודת המוצא של החוקרים היא כי למרות ההבדל העצום בין המוח של הזבוב לבין המוח האנושי, הוא העקרונות העומדים בבסיס אופן הפעולה של המוחות הללו, ובעיקר בבסיס התקשורת של תאי עצב אלה עם אלה, הם דומים. זבובי פירות חולקים עם בני אדם כ-60% מן הגנים שלהם. 

מיפוי המוח של הזבובים היה כרוך בהקפאה של המוחות ברגע נתון, חיתוך שלהם בסכין יהלום לאלפי פרוסות דקיקות וצפיה בפרוסות תחת מיקרוסקופ אלקטרוני ברזולוציה גבוהה מאוד, כך שמכל מוח הופקו כ-21 מיליון תמונות. בתוך התמונות הללו מופו אלפי סוגים שונים של תאי עצב. התהליך עבר בדיקת איכות על ידי אזרחים מתנדבים, ובמקומות בהם הייתה תמימות דעים, נכנס המידע למפה. כמובן, נעשה גם שימוש בבינה מלאכותית כדי להפיק חלק מן המידע, והחוקרים מודים כי לולא ההתקדמות בבינה המלאכותית בשנים האחרונות, כנראה לא היו מצליחים להשלים את המשימה. 

זו אינה מפה סטטית, אלא ניתן למדל את הפעילות בכל תא עצב כדי לעקוב אחרי ההשפעה של תאי העצב אלה על אלה, ומכאן צפויות להגיע התובנות המעניינות. המטרה היא להשתמש במודל כדי להבין כיצד מתרחשים שינויים במוח של הזבוב בהתפתחות שלו לאורך חייו ובעיקר בשעת למידה. "המוח, גם של זבוב, חזק במובנים מסוימים מכל מחשב שאנחנו מכירים, אבל אנחנו עוד לא מבינים לגמרי איך הוא מבצע את החישובים הללו", אמר נגאי לאתר Neuroscience News. "המפה הזו היא צעד משמעותי בדרך להבין זאת". 

הפרויקט שנקרא FlyWire הוא כאמור חלק ממיזם BRAIN בהובלת המכון הלאומי לרפואה בארה"ב. המיזם כולו הוכרז ב-2013 על ידי ממשלת אובאמה, ומומן עד היום בסכום של כ-3.5 מיליארד דולר, בהשתתפות ארגונים ממשלתיים רבים נוספים בארה"ב וכן שותפות בו מספר מדינות נוספות.

לוח הזמנים של הפרויקט הגדיר שבע שנים ליצירת כלי מחקר ותיקופם ועוד חמש שנים, כלומר עד השנה הבאה, ליישום הכלים הללו והשגת פריצות דרך מהותיות לגבי האופן בו פועל המוח. למרות שהלו"ז הזה התגלה כאופטימי מידי, אבן הדרך של מיפוי מוח הזבוב נחשבת להצלחה גדולה של הפרויקט, והניבה תשעה מאמרים נפרדים בכתב העת נייצ'ר, שהגיליון האחרון שלו הוקדש כולו למיזם. 

אישור FDA למוצר שני של חברת המסתמים Pi Cardia

חברת המכשור הרפואי Pi Cardia הודיעה השבוע על קבלת אישור FDA לשיווק בארה"ב של המוצר שלה ShortCut, שנועד לאפשר חיתוך נקי של עלי מסתם לב קיים של חולים לפני השתלה של מסתם חדש. 

Pi Cardia הוקמה כדי לפתח מוצר אחר, Leaflex, המיועד להסרת הסתיידויות ממסתמים קיימים כחלופה להחלפתם במסתם מלאכותי, כל עוד יש אפשרות לכך. Shortcut הוא המוצר השני שהיא התחילה לפתח, אבל הראשון מבינהם שמקבל את האישור. 

Pi Cardia הוקמה על ידי אייל קולקה וארז גולן, שייסדו בתחילת שנות ה-2000 את חברת המכשור הרפואי טופספין. החברה פיתחה מכשיר MRI ממוזער אשר מוחדר לתוך כלי הדם ומאבחן בהם מחלות לב. החברה נסחרה בבורסה בתל אביב, ופיצחה את האתגר הטכנולוגי המשמעותי של המוצר, אך לא הצליחה ברמה המסחרית. היא חתמה על שיתוף פעולה עם תאגיד המכשור הרפואי ג'ונסון אנד ג'ונסון, אך בעקבות ביטולו, החלה לפרפר עד שהפכה לשלד בורסאי ב-2010. קולקה וגולן פרשו מן החברה כבר ב-2007, אך החליטו להמשיך לשתף פעולה והקימו את Pi Cardia. 

הם הצליחו לגייס הון ראשוני תחילה מהקרנות אקסלמד וכלל ביוטכנולוגיה הבורסאית (שהיום מחזיקה כ-4% בחברה). בהמשך גייסה החברה עוד 37 מיליון דולר ממשקיעים כמו JVC , קרן Sofinnova, קרן Longtech הסינית, היזם-חוקר-משקיע ניר קלקשטיין והקרן התאגידית של תאגיד המכשור הרפואי אבוט. ב-2020 קיבלה החברה השקעה של 25 מיליון דולר (10 מיליון מיידית והיתר בהתאם לאבני דרך) מ-Venus הסינית כדי להרחיב את פעילותה גם לשוק הסיני. ב-2022 פתחה קו אשראי בהיקף של 21 מיליון דולר מול קראוס קפיטל.

שוק החלפת מסתמי הלב באופן זעיר פולשני, נשלט על ידי חברות המכשור הרפואי הגדולות. המובילות הן אדוורדס (שפעילותה בתחום מבוססת על רכישת הסטארט אפ הישראלי PVT ומאז רכשה שתי חברות ישראליות נוספות בתחום, וולטק ואינוולב) וכן חברת מדטרוניק  (שגם היא קנתה בישראל סטארט אפ בתחום הזה, וונטור, אם כי בסופו של דבר המשיכה הלאה עם מוצר אחר). כך, שבישראל ישנה מומחיות רבה בתחום המסתמים.

קולקה וגולן פיתחו את ה-Leaflex כדי לפתוח תת-תחום חדש בתוך השוק העצום של הטיפול במסתמי הלב, ולא להתחרות ישירות עם החברות הגדולות. אולם, בעוד Leaflex הוא מוצר שעשוי לשנות את השוק מהיסוד, המוצר Shortcut שכעת קיבל את האישור, מאפשר להם לשחק גם במגרש שהחברות הגדולות כבר פתחו, כמוצר המתווסף למוצרים שלהן. כבר קיימת פרוצדורה לחיתוך מסתמים קיימים, כך שהעבודה של החברה על מוצר זה יותר קלה מבחינת חינוך השוק ומבחינת הרגולציה. Pi Cardia מאמינה כי הפרוצדורה שלה פשוטה והרבה יותר מהירה מן הפרוצדורה הקיימת. בכוונת החברה להתחיל בקרוב בהקמת ערוצי השיווק ל- Shortcut. 

אייר דוקטור גייסה 20 מיליון דולר

חברת אייר דוקטור (Air Doctor) שפיתחה פלטפורמה המנגישה שירותים רפואיים לנוסעים לחו"ל, הודיעה על גיוס של 20 מיליון דולר. את הגיוס הובילה קרן aMoon, בהשתתפות קבוצת חברות הביטוח Tokyo Marine Holdings ו-Samsung Ventures. בגיוס השתתפו גם המשקיעים הקיימים של החברה, ובעלי המניות הקיימים, Lightspeed Venture Partners, Vintage investment Partners, חברת הביטוח Munich Re Ventures וחברת הביטוח הפניקס, שהיא גם לקוחה של החברה, עם בלעדיות בשוק הישראלי. 

הפלטפורמה נועדה לחבר בין מטיילים לבין שירותי רפואה במדינות היעד, כדי לתאם שיחה עם רופא, תור למרפאה או ביקור רופא במלון. המערכת כבר פועלת ב-84 מדינות בעולם, ותומכת ב-21 שפות. אחת ממטרות הגיוס היא לאפשר את הרחבת השירותים באסיה. 

החברה מסרה כי נגישות מהירה לשירותי רפואה הניתנים דרך האפליקציה, מאפשרת קיצור של 75% בזמן הטיפול במקרה הרפואי ו-50% מעלויות התביעה. 

אייר דוקטור הוקמה ומנוהלת על ידי ג'ני כהן דרפלר, בעבר סמנכ"ל הפיתוח הגלובלי של חברת התחבורה בטר פלייס, יחד עם אפרת שגיא-אופיר, ים דרפלר ויגור קורבצ'ב. עד היום גייסה החברה כ-50 מיליון דולר כולל הגיוס הנוכחי, מהמשקיעים שהוזכרו לעיל. בנוסף, החברה היא בוגרת האקסלרטור לתחום טכנולוגיות הביטוח Kamet Ventures של קבוצת הביטוח AXA, והשתתפה גם בתוכניות ההאצה Mass Challenge ,Women Founder Forum ,Pix של קבוצת הפניקס שהפכה כאמור גם למשקיעה ולקוחה וכן TikTok For Startups IL, תוכנית התומכת בסטארט אפים שמשתמשים ברשת החברתית טיק טוק כחלק ממאמצי הסקייל אפ שלהם. 

לדברי טוד סון, שותף כללי ב-aMoon: "הקרן מבקשת להשקיע בטכנולוגיות פורצות דרך שמשנות תעשיות ויוצרות אימפקט חיובי על איכות חייהם ובריאותם של אנשים בכל העולם ואייר דוקטור עושה בדיוק את זה. הפתרון הדיגיטלי המקיף שלהם לא רק מציע טיפול רפואי מיידי אלא מסייע בשיפור תהליכי העבודה של ספקיות שירותי בריאות וחברות הביטוח". 

עוד כתבות

נתן חץ ואהרון פרנקל / צילום: תמר מצפי, אלי אטקין

אהרון פרנקל מסתער על אלוני חץ בהשקעה של 800 מיליון שקל - מדוע נתן חץ לא חושש מהשתלטות?

פרנקל, שרשם בשנים האחרונות רווחים עצומים מהשקעותיו במניות גב-ים ואירונאוטיקס, בדרך להפוך לבעל המניות הגדול בחברת הנדל"ן המניב, לצד המנכ"ל נתן חץ ● חץ: "אהרון נכנס בדלת הראשית, הוא משקיע מכובד, שמביע אמון בחברה. המקרה שלו לא דומה לזה של האחים אמיר בשופרסל"

האם בנק ישראל יעלה את הריבית? / צילום: Shutterstock

החלטת הריבית ביום רביעי. האם בנק ישראל יחזור למתווה של העלאות?

לאור ציון יום השנה לטבח ה-7 באוקטובר, החלטת הריבית נדחתה מיום שני ליום רביעי הקרוב בשעה 16:00 ● בשווקים יש הערכות כי ייתכן שנראה העלאת ריבית, בעיקר בשל עליות המחירים ברכיבי השירותים במדד המחירים לצרכן

קופסת פרס הנובל / צילום: Associated Press, Niklas Halle'n

רגע לפני הנובל: החוקרים שעולם המדע מהמר עליהם

חוקרי המוח שגילו איך אנחנו מאמצים הרגלים, הכלכלנים שהוכיחו בכלים כמותיים את ההשפעה של מדיניות ציבורית על התל"ג, והפיזיקאי הישראלי שהראה איך יוצרים חומר חדש ● אלה החוקרים והמחקרים פורצי הדרך שהוכרו כראויים לנובל ● מה הסיכוי שהם גם יזכו?

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

האם זהות יוצר הביטקוין תיחשף? כך נטען בסדרה תיעודית חדשה של HBO

הסדרה שתשודר ביום רביעי הבא מתיימרת לחשוף את אחת התעלומות הגדולות של השנים האחרונות - זהותו של סאטושי נקמוטו, יוצר הביטקוין, שירד למחתרת לפני 14 שנה ● לטענת היוצרים, החשיפה תטלטל את העולם הפיננסי

נשיא צרפת, עמנואל מקרון / צילום: ap, Stephanie Scarbroug

אמברגו נשק צרפתי על ישראל: מקרון הוא לא שארל דה גול

שבוע לאחר תחילת התמרון בלבנון, נשיא צרפת קורא להפסיק לספק נשק "שישמש למלחמה בעזה" ● מקרון מנסה מצד אחד לשמר את ההשפעה בלבנון, ומצד שני שואף להוביל למהלך משמעותי נגד ישראל ● אבל לא רק שהתרומה של צרפת ליבוא הביטחוני של ישראל אפסית, מקרון גם לא יצליח לרתום למהלך את המדינה המשמעותית ביותר

ארז דהבני, מנכ''ל ויו''ר בלדי, ועובדי המפעל / צילום: דן פרץ

לאחר עיכובים ושיפור בריבית למשקיעים: בלדי צפויה להשלים הנפקת האג"ח

חברת המזון של ארז דהבני הבטיחה גיוס של כ-300 מיליון שקל במכרז המוסדי ● עיקר תמורת הגיוס תשמש למחזור חובות יקרים ולצמצום הערבויות שהעמיד בעל השליטה

שמאלץ, מבית סבא וסבתא / צילום: אנטולי מיכאלו

אינטימיות עם 10 מקומות: חמ”ל האוכל שהפך למסעדה הכי מסקרנת ביפו

את "אאוט אוף דה בוקס" אפשר להגדיר כאופציה כיפית לימים לא שפויים או מטבח יהודי-תל אביבי עם טוויסט: לא מחייב, לא מעוצב, לא יקר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

איך נראית דירה ממוצעת שנמכרה בישראל 2024?

גובה עסקת הנדל"ן הממוצעת ב-2024 הגיע ל־2.3 מיליון שקל • מה ניתן לקבל בסכום זה?

סם וולטון, 1985 / צילום: ap, DANNY JOHNSTON

הוא חילק לילדים שלו 20% מהעסק. היום הבת שלו היא האישה העשירה בעולם

לפני יותר מ-70 שנה הקים סם וולטון עסק קמעונאות, שיהפוך לרשת וולמארט - אחת מהחברות הגדולות בעולם עם שווי שוק של כ-650 מיליארד דולר ● וולטון קיבל באותה תקופה שתי החלטות גורליות - הוא מינה את ילדיו כשותפים מוגבלים בנכס, העביר לכל אחד מהם 20% ממניות החברה, וקבע כי כל מכירת מניות תיעשה בהסכמת כל המשפחה ● היום ילדיו שווים ביחד יותר מאילון מאסק, ונראה כי ההחלטה השתלמה

אילוסטרציה: Shutterstock

תחזיות סותרות ומציאות דינמית: האתגרים בדירוג האשראי של ישראל בעת מלחמה

S&P ציינה כי "אין מלחמה אזורית רחבה יותר עם מעורבות ישירה של איראן". ואולם רק שעות ספורות קודם לכן תקפה איראן ישירות את ישראל עם שיגור של כ-200 טילים בליסטיים ● גם ההודעה של מודי'ס הוכיחה שקצב האירועים באזור מהיר יותר מזה של חברות הדירוג

צילום: סיון פרג', אלביט, איל יצהר, Shutterstock / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

ההימור שעומד להשתלם והבנק שעשוי להפתיע: מנהלי השקעות בכירים ממליצים על מניה לשנה הנכנסת

ביקשנו ממנהלי השקעות בכירים לסמן את המניות שהפתיעו אותם לטובה השנה, ואת אלו שצפויות לככב בשנה הבאה ● על הכוונת: נדל"ן מניב, תעשיות ביטחוניות ותשתיות

מלון American Trade בפנמה סיטי. סוויטה מטורפת בפחות מ–300 דולר, בלי להזמין מראש / צילום: Shutterstock

איך לחזור להיות תרמילאים חסרי פחד הרבה אחרי גיל 20

כשהיידי מיטשל מצאה את עצמה עם יממה פנויה בבנגקוק, היא החליטה למלא אותה בצורה בלתי צפויה ● זה הפך את החופשה שלה למושלמת אבל בעיקר הזכיר לה את ההרפתקנית שהיא הייתה פעם ● היא זנחה את האקסל ואת הרשימות, ונלחמת בצורך לסמן וי ● המדריך לנסיעה לא מתוכננת

חטיבה 188 (''עוצבת ברק'') מתמרנת בדרום לבנון / צילום: דובר צה''ל

התמרון בלבנון מתרחב: עוד אזורים הפכו לשטח צבאי סגור

שריפה פרצה במבנה במעלות שספג פגיעה ישירה, אין נפגעים בגוף • דיווח באיראן: כל הטיסות במדינה בוטלו מ-21:00 עד 06:00 בבוקר • רס"ל (במיל') ניר חדד מת מפצעיו, ארבעה חודשים אחרי שנפצע מפיצוץ מטען בעזה • שוטרת מג"ב נהרגה בפיגוע ירי בבאר שבע; המחבל - ישראלי בן 29 מהפזורה הבדואית • דובר צה"ל: מופצות שמועות על חילוץ חטופים - הן לא נכונות • עדכונים שוטפים

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

רכשו דירה בבאר שבע ב-745 אלף שקל, ואז קיבלו פיצוי של עוד מחצית מהסכום

בני זוג רכשו דירה בבאר שבע, וזמן קצר לאחר מכן התגלו כשלים במבנה ● אדם קנה שישיית מים וחטיפים בחנות נוחות בתחנת דלק, והגיש תביעה על כך שחויב במחיר גבוה מזה שהיה נקוב על המוצר ● בית משפט השלום דחה תביעת דיירת נגד שכנתה המגדלת שלושה חתולים בדירה ברמת גן בטענה למטרד ● 3 פסקי דין בשבוע

טנקים ישראלים נכנסים ללבנון, שלשום / צילום: ap, Baz Ratner

המנהרה הארוכה שצה"ל איתר בלבנון - מאות מטרים מהגבול

מפקד פיקוד הצפון בדרום לבנון: "הפעולה הקרקעית - צעד משמעותי להחזרת התושבים" ● צה"ל תקף את מטה המודיעין של חיזבאללה בביירות, הרמטכ"ל: "להמשיך בלחץ, ללא הקלות והפוגה" ● אזעקות ביישובים רבים בצפון לאורך היום ● לוחם צה"ל נפצע קשה בהתהפכות האמר בדרום לבנון ● עדכונים שוטפים

אמיר ירון, נגיד בנק ישראל / צילום: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כלכלני דויטשה בנק מעריכים - זה מה שיעשה הנגיד ירון אם המערכה מול איראן תתרחב

לאחר ששתי חברות הדירוג מודי׳ס ו-S&P הפחיתו את דירוג האשראי של ישראל, הוציא דויטשה בנק סקירה על הכלכלה המקומית ● להערכתם, הריבית תישאר ללא שינוי בהחלטה השבוע, אך בתרחיש קיצון עשויה לעלות ● בנוסף, הם מעריכים כי ההתאוששות בכלכלה המקומית צפויה להימשך זמן רב מהצפוי

השכר הממוצע ביולי / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

השכר הממוצע קפץ ל-13,591 שקל. ומה קורה בהייטק?

לפי נתוני הלמ"ס, השכר הממוצע ביולי עלה של 6% לעומת השנה שעברה ● השכר בהייטק עלה ב-7% לעומת התקופה המקבילה אשתקד ● הגידול בשכר עולה בקנה אחד עם רמת האבטלה הנמוכה בישראל, שיעור המובטלים במשק הישראלי נמצא ברמות נמוכות במיוחד, 2.7% בלבד בחודש אוגוסט

עינת פלד-שפירא, מנכ''לית רשת Be היוצאת / צילום: עומר וידר

מנכ"לית רשת הפארם Be, עינת פלד-שפירא, ביקשה לסיים את תפקידה

המנכ"לים המשותפים של שופרסל, האחים יוסי ושלומי אמיר, הודו לפלד-שפירא על תרומתה לקבוצה ● מהחברה נמסר כי תפעל לאיתור ולמינוי מנכ"ל חדש לרשת Be פארם

מפגינים פרו-פלסטינים באוניברסיטת קולומביה בארה''ב / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

בניו יורק מתכננים "להציף את הרחובות" ביום השנה ל-7 באוקטובר

מאמצי הארגונים היהודים לא הצליחו לעצור את הפיכת ה-7 באוקטובר ל"יום השנה לג'נוסייד" בקמפוסים בארה"ב ● באוניברסיטת קולומביה הקמפוס יהיה סגור היום לאורחים, ומספר בניינים ייסגרו לגמרי, בשל "עודף זהירות המבוסס על מידע שקיבלנו לאחרונה"

איליה סוצקבר / איור: גיל ג'יבלי

מילד מחונן במשפחת עולים בירושלים ועד לצמרת מהפכת ה-AI

איליה סוצקבר, אחד המוחות המבריקים בתחום, מזהיר זה שנים על הסכנות בפיתוחי בינה מלאכותית ● הוא עזב את OpenAI, שהיה ממייסדיה, והחליט להקים חברה חדשה שבתוך שלושה חודשים הצליחה לגייס מיליארד דולר ● בענף ממתינים למימוש הבטחתו הגדולה: פיתוח בינה מלאכותית שתשנה את העולם - מבלי להרוס אותו ● המוחות היהודיים שבחזית ה-AI, פרויקט מיוחד