ירון שי ז''ל / צילום: תמונה פרטית
ה-7 באוקטובר טלטל עד היסוד את המציאות של הציבור הישראלי. משפחות רבות מצאו עצמן חלק ממעגל השכול, ביניהן משפחתו של יזהר שי, שר המדע והטכנולוגיה לשעבר, יזם ומשקיע הון סיכון, ששכל את בנו הצעיר ירון, לוחם בסיירת הנח"ל שנפל בקרב בכרם שלום, והיה בן 21 במותו.
בראיון משותף עם אופיר שי, אחיו הגדול של ירון, מספרים השניים כיצד בצל הטרגדיה הנוראית של המשפחה, ובכלל של המדינה, הקימו את 'אוקטובר הבא' - מיזם שמבקש לרקום את סיפורי הגבורה והאובדן לתוך מארג החדשנות והיצירה של תעשיית ההייטק הישראלית, ונועד להנציח את ירון באופן שהם מגדירים כהכי חי ויצרני שאפשר.
"ככל שהזמן עובר, אנחנו מפנימים יותר את תחושת הכאב, הפספוס והאובדן הקשה, שתמיד נמצא איתנו ותמיד ילווה אותנו. בד-בבד, החלטנו כמשפחה שאנחנו ממשיכים לחיות. אנחנו דואגים לבנות מחדש חיים של אושר, משמעות ועשייה - למרות הכול, ואולי בגלל הכול", אומר שי.
"ירון היה אדם כריזמטי ומאוד שמח, הפיץ שמחה, והיה בעל חוש הומור מתוחכם. הוא אהב מוזיקה וספורט, והתנדב בכל מקום אפשרי. כשחשבנו איך להנציח את הייחודיות שלו, אמרנו לעצמנו שכל אחד ואחת מהנופלים והנרצחים היו מיוחדים בדרכם, באופי המיוחד שלהם.
"ככה הגענו לרעיון של הפרויקט, שבמסגרתו סטארט-אפים לוקחים על עצמם את המחויבות ללוות משפחות שכולות במשך שנים קדימה, ולהנציח את היקר שהמשפחה איבדה, בהתאם למי שהיה או הייתה, ובהתאם לחלומות ולרצונות.
"כמו שירון שלנו היה מיוחד יש עוד כ-1,600, שכל אחד היה מיוחד בדרכו, וזאת המוטיבציה שמניעה אותנו. לא רק שלכל איש יש שם, אלא שלכל איש יש דמות, יש אופי ורצונות וחלומות, ואת כל אלה צריך להנציח בדרך ייחודית".
לא רק חברות אימפקט
את הידיעה על מותו של ירון קיבלה המשפחה ב-8 באוקטובר. "באותו רגע היה נדמה לי שאין יותר עולם, שהכול נגמר ולא ברור איך יוצאים מזה", מספר אופיר. "לאט לאט, הבנו שאנחנו יכולים לנצל את הפלטפורמה שלנו כדי לזכור את ירון בצורה משמעותית, וגם לבנות משהו משמעותי עבור אחרים.
"התחלנו לשבת בלילות ולהריץ רעיונות, וכך הגענו לקונספט של 'אוקטובר הבא'. ברמה האישית, השנה הזאת הייתה מורכבת באופן שקשה לתאר. הכאב הוא אינסופי, ומה שאנחנו עוברים כמשפחה וכמדינה וכעם זה על סף הבלתי אפשרי. אבל בתוך כל התמונה המורכבת הזאת ניצב פרויקט אחד שהוא כן חיובי ומפיץ אור, וזה מה שעוזר לרבים מאיתנו לקום בבוקר.
"השורה התחתונה הייתה שאנחנו רוצים שאוקטובר הבא יהיה טוב יותר. אוקטובר הבא כבר הגיע, ציפינו שבמהלך החודש הרשת תהיה מלאה בסיפורים עצובים וכואבים נורא, אבל לא ידענו שהחודש יהיה גם מעין סימן הפתיחה של המלחמה בלבנון. אז אנחנו באמת מנסים ועובדים כל יום בכדי שאוקטובר הבא יהיה יותר טוב. זאת בסוף המטרה שלשמה אנחנו פה".
פעילות ההנצחה של "אוקטובר הבא" מתחילה במפגש בין החברה למשפחה, וביחד נבנית תוכנית פעילויות לטווח הקצר והארוך, שיכולה לכלול בין היתר פינת הנצחה פיזית, הנצחה דיגיטלית, ביקור של המשפחה במשרדי החברה וסיפור חייו של הנופל בפני העובדים, סיור בעקבות מסלול חייו ואף קריאת מוצר חדש על שמו.
"בתחילת הדרך הגדרנו שלושה מאפיינים עיקריים בחברות שאנחנו מחפשים לפרויקט", מספר אופיר. "מאפיין ראשון ועיקרי הוא שמדובר בחברות שבבסיס שלהן מחפשות לעשות טוב עבור העולם. הן לא חייבות להיות חברות אימפקט או לייצר כלים להתמודד עם התחממות גלובלית למשל, אבל הן חייבות להיות חברות שנדע שאם אנחנו מחברים אותן עכשיו למשפחה, הצוות יעשה את זה בלב שלם וינהל את הקשר בצורה הכי אותנטית שאפשר.
"המאפיין השני הוא שכל חברה תבצע את ההנצחה בהתאם ליכולת שלה. ברור לנו שלחברה עם חמישה אנשים אין את היכולת כמו לחברה עם עשרות עובדים. המאפיין השלישי מתייחס להנצחה הייחודית של כל אדם, כאשר המטרה היא לשים זרקור על כל אחד מהאנשים שאיבדנו. אחי הקטן לדוגמה אהב ספורט, אבל היו גם אמנים, מורות וזמרים, ומאוד חשוב לנו שהחברות בפרויקט יתנו דגש ותשומת לב לאופי הייחודי של כל אחד מהמונצחים".
החברות הגלובליות הצטרפו
מעבר להנצחה, באוקטובר הבא מתמקדים בהבאת ערך לחברות, למשל באמצעות רשת של מאות מנטורים שמצוותים לסטארט-אפים על פי התחומים הנדרשים, כמו ניהול כספים, ניהול מוצר, ליווי למנכ"ל ועוד.
המיזם גם מייצר הזדמנויות חשיפה בארץ ובחו"ל למשקיעים המתעניינים בהשקעה בחברות טק ישראליות. כך, בין היתר, התקיימו מפגשים בלונדון, ברלין, וינה וניו יורק לצד עשרות מקומות ברחבי ישראל, כולל "ימי משרד" פתוחים עם הקרנות המובילות בישראל. בנוסף מוצע סל הטבות כמו שטחי משרד, גיבוי בענן, ייעוץ משפטי ועוד.
מה השתנה במיזם מאז שיצא לדרך? "בתחילת הדרך חשבנו לצרף רק חברות בשלבים מוקדמים, והיום אנחנו עובדים גם עם חברות שצומחות מהר ומייצרות מקומות עבודה", מספר יזהר.
"פתחנו צוות שעוסק בפיתוח עסקי, צוות שעובד מול משקיעים בארץ ובעולם, וצוות שעובד מול חברות ענק בינלאומיות שהצטרפו ליוזמה כמו כמו מטא, מיקרוסופט, גוגל וסיסקו.
"צוות נוסף שפתחנו, שגם עליו לא חשבנו בהתחלה, זה צוות שעובד עם החברות שכבר התנדבו וכבר נמצאות בתוך המעגל של עבודה עם המשפחות והרבה מאוד פעילויות. מסתבר שגם שם אנחנו יכולים לעזור בתחזוקה של הקשר שכבר נוצר, ובעצם להתמקד ביום שאחרי החיבור".
במקביל הם מחזיקים גם צוות טכנולוגיה, שמתחזק תשתית דיגיטלית טכנולוגית ועובד מול השוק ומול המשפחות. "אפשר ממש לומר שבנינו פה סטארט-אפ לכל דבר ועניין, כולל הנהלה ובורד שעוזר באסטרטגיה, עם הרבה מאוד מתנדבות ומתנדבים וחלוקה למשימות".
אופיר מוסיף כי "היום יש לנו כ-300 חברות בפרויקט (ראו מסגרת), והמספר הזה כל הזמן עולה. התחלנו עם משימה כמעט בלתי אפשרית, לנסות ולהנציח מעל 1,600 חטופים ונרצחים, והיום אנחנו נמרצים כמו שהיינו ביום הראשון.
"ליוזמה שלנו יש רמת מחויבות גדולה גם כלפי האקוסיסטם, ונמשיך לפעול כדי להשיג את המטרות. יש לנו עוד דרך ארוכה לפנינו - עדיין יש המון משפחות שלא הצלחנו להתחבר אליהן, ויש לנו אחריות לגרום לזה לקרות. צמחנו מארגון של שני אנשים ליותר מ-60 מתנדבים, ואנחנו רוצים גם להביא עובדים בשכר, כדי שהמשימה לא תיפול בין הכיסאות".
לייצר כלכלה חזקה
אחת הסוגיות המהותיות שניצבות על השולחן היא כיצד מתנהלת בחירת ההנצחה. "לפעמים מגיעה חברה ואומרת 'אנחנו רוצים להנציח מישהו מסוים שהיה חבר של מישהו בחברה', כלומר הם כבר מגיעים עם איזשהו שם, ולפעמים החברה מגיעה עם הגדרה יותר כללית של מה או מי הם היו רוצים להנציח, ואנחנו עוזרים לייצר חיבורים רלוונטיים", מספר יזהר.
"הגיע אלינו לדוגמה סיפור די דרמטי של בחור חרדי שנהרג במלחמה, ולא היה לו קשר עם חלק מהמשפחה שלו. היה לנו חשוב שלחברה שתאמץ את הסיפור שלו יהיה רקע בחברה החרדית כי ההנצחה בעולם הזה היא שונה. זו הייתה התערבות כירורגית שלנו, כדי לייצר את ההתאמה האידיאלית בעבור שני הצדדים".
לדבריו, "יש הרבה סיבות לתחושה של חושך ועצב וקדרות נוראית, לא רק שלנו אלא כל מי שאנחנו רואים מסביבנו, אבל אנחנו מנסים לייצר בדיוק את ההפך. אנחנו קמים בבוקר ורואים הרבה מאוד טוב. למשל, כל מה שקשור בסטארט-אפים שמתנדבים ומתחברים למשפחות.
"אנחנו רואים גם את המתנדבות והמתנדבים שלנו, שעושים דברים מדהימים כדי להנציח ולייצר כלכלה ישראלית חזקה יותר. אנחנו רואים גם את המשפחות שמתחברות ליזמים, הן מרגישות שאמנם הן איבדו את היקר מכל, אבל יש מישהו שאכפת לו ודואג להן".
ומה באשר התוכניות להמשך הדרך? במבט קדימה, השניים בטוחים שעבודה רבה עוד מונחת לפניהם. "ברור לנו שהדרך עוד ארוכה", אומר אופיר. "אנחנו מבינים שבשנה הראשונה הלב של האנשים נמצא במקום הזה, אבל צריך לדאוג שלא תיגמר להם האנרגיה גם בעשור הקרוב. נצטרך משאבים כדי שהפעילות תישאר חיה ובועטת".
יזהר מוסיף כי "רואים את זה בעיניים של היזמיות והיזמים שאנחנו עובדים איתם. אלה אנשים שבסוף יש להם סטארט-אפ, הם צריכים לגייס כסף ולייצר את הגרסה הבאה של המוצר ולהתמודד עם לקוחות, ובתוך כל זה, הם הופכים את העולם כדי לממש את המחויבות מול המשפחה.
"בשיחות שלנו עם קהלים שונים אנחנו מדגישים ש'אוקטובר הבא' מתבסס על האופטימיות הישראלית ועל רוח היזמות. היוזמה שלנו אמורה לסמל חוסן, וזה גם מסר לעולם - הם באו להרוס ולהשמיד, ואנחנו מייצרים עולם טוב יותר באמצעות חדשנות ישראלית".