גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אחרי 6 שנות עיכוב, ביג גלילות יוצא לדרך והקניונים באזור מודאגים

לאחר עיכוב של יותר משש שנים, בעוד כחודש אמור להיפתח קניון חדש בצומת גלילות, בשטח של יותר מפי שניים מקניון רמת אביב או שבעת הכוכבים שלידו ● כל הנתונים, התחזיות וסימני השאלה לקראת רעידת האדמה הצפויה בענף המסחר המקומי

ביג גלילות / צילום: הילה וייסברג
ביג גלילות / צילום: הילה וייסברג

בחודש הבא - אם לא תהיה דחייה נוספת - צפוי להיפתח מתחם ביג גלילות, לאחר שנים של עיכובים ועם ציפיות גדולות להצלחה. מדובר במתחם מסחרי בשטח פתוח בן למעלה מ־40 אלף מ"ר, שיכלול חנויות גדולות של מותגים בינלאומיים וישראלים, מוקד קולינריה מושקע ומקומות חניה רבים. מדובר באחד המרכזים המסחריים הגדולים שנבנו בשנים האחרונות, והוא צפוי להוות, לפחות בהתחלה, מוקד משיכה לתושבי הערים הסמוכות, ולא רק. לפי הצפי, העובדה שהוא אמור לפעול גם בשבתות יהווה עוגן משמעותי למדינה שרבים מתושביה צמאים למסחר בשבתות.

מ"בלוקונים" ועד למגדלי הענק: כך השתנתה הדירה הממוצעת בישראל לאורך השנים 
פרשנות | תנועת מספריים: המגמה שמרסנת את מחירי הדיור. האם יש סיבה לאופטימיות? 

רגע לפני הפתיחה, בענף המסחר הדריכות בשיא: מי מהמתחרות צפויה להיפגע מהקניון, מה מבדל את ביג משחקניות אחרות, עד כמה המיקום ישחק תפקיד - לחיוב ולשלילה, והאם בכלל צריך עוד קניון באזור?

העיכובים: הקרקע נרכשה לפני עשור

בינואר 2020, אחרי ארבע שנות עיכובים והמתנה לאישורים, קיבלה ביג אישור לבניית מתחם ביג גלילות, על פני שטח של 220 אלף מ"ר, שיכלול מרכז מסחרי, משרדים, חניונים ושטחי שירות.

המאבק של ביג החל ב־2015, לאחר שהחברה הודיעה כי מימשה אופציה לרכישת הקרקע הממוקמת בסמוך לצומת גלילות. זאת, במטרה להקים עליה קומפלקס בסגנון לייף סטייל שיתפרש על פני 44 דונם. החברה תכננה אז להשקיע במתחם כמיליארד שקל, וכיום עומדת ההשקעה כבר על 1.7 מיליארד שקל.

 

בארבע השנים שלאחר מכן הגישו גורמים שונים התנגדויות לפרויקט, ביניהם תושבים ובעלי עסקים ברמת השרון שטענו כי יש לדחות את התוכנית, מאחר שהקמת הקניון בשולי העיר תביא לפגיעה אנושה בעסקים הקיימים ברחובות המרכזיים של העיר. בהנהלת ביג העריכו אז כי ישנם גורמים חזקים בהרבה שמנסים למנוע את הקמת המתחם, ורמזו על הקניונים הסמוכים.

העיכובים הללו בבניית המתחם, שבמקור תוכנן להיפתח כבר ב־2018, הסבו לקבוצת ביג נזק חודשי בהיקף של מיליוני שקלים וגרמו לעיכובים גם לרשתות שתכננו להקים שם את הסניפים החדשים שלהן. העיכוב בחודשים האחרונים, לאחר שגם התוכנית להשיק את הקניון בפסח ומאוחר יותר בחגי תשרי לא יצאה לפועל, נבע בעיקר מהמלחמה ומהמחסור בפועלים. כעת, בחברה מכוונים למחצית השנייה של נובמבר.

האזור: "אוכלוסייה כמעט אינסופית"

תמיר בן שחר, מנכ"ל חברת הייעוץ הכלכלי שיווקי צ'מנסקי בן שחר ושות', מציין כי "לפני 20 שנה, כשאיקאה באו לארץ, המקום הראשון שהם רצו לפתוח בו את החנות הראשונה היה גלילות". לדבריו, "זה בין המקומות הטובים בארץ להקמת מרכז מסחרי. הוא נגיש מכבישים 5, 4, 2, 20, ויש בו אוכלוסייה כמעט אינסופית בטווח של חצי שעה נסיעה.

"גודל המתחם יעמוד על בין 40 ל־45 אלף מ"ר, מתחם פתוח עם היצע חניה גדול, להערכתי ללא תשלום רוב הזמן. הוא מאוד נגיש ונוח, ומבחינת חנויות, כמעט כל החנויות שקיימות בקניון רמת אביב, שמתפרס על פני כ־19 אלף מ"ר, יהיו אצלם, ובשטחים גדולים יותר".

"האם יש הצדקה להקים את ביג גלילות? כן. האם הוא ממוקם במקום הנכון? כן", אומר משה רוזנבלום, מומחה בתחום הקניונים ולשעבר מנכ"ל קניוני מליסרון ומנכ"ל קניוני ישראל. "בשבע השנים האחרונות, לא נבנה אף קניון גדול במדינה - הקניון האחרון שנבנה הוא TLV.

"פה מדובר באזור הקנייני הכי חזק במדינה, שזה צפון תל אביב, הרצליה, רמת השרון - אזור שבו לא נפתח קניון חדש הרבה מאוד שנים. כמו שבעת הכוכבים, גם זה קניון שמיועד לפעול בשבת, ומדובר בתמהיל מנצח. יש בו, מלבד לואי ויטון, את כל החנויות שיש בקניון רמת אביב, עם חוויית קנייה יותר גדולה".

ומה לגבי דרכי ההגעה שאינם ברכב? בשנים הקרובות ייבנה גשר שיוביל למתחם מעל כביש 2, מתוכננות להיפתח שתי תחנות מטרו בסינמה סיטי, ומול המתחם יפעל הקו הירוק של הרכבת הקלה. מועד סופי לאלה עדיין אין, אולם אם נסתמך על לקחי העבר, גם כאן צפויים עיכובים.

תמיר בן שחר, מנכ''ל צ'מנסקי בן שחר / צילום: ארז בן שחר

התחרות: חצי שכר דירה מרמת אביב

בין השוכרים במתחם ניתן למנות בין היתר את קבוצות פקטורי 54 ופוקס על מגוון מותגיהן; חנות זארה הגדולה בארץ שתתפרש על פני כ־4,000 מ"ר, גם שם על מגוון מותגי הקבוצה.

"התחרות העיקרית תהיה עם קניון שבעת הכוכבים, הקרוב ביותר למתחם ושכנראה גם מאוד התנגד לפיתוח שלו, אבל הוא ייאלץ לבדל עצמו ולהיערך לתחרות החדשה", מציין בן שחר. "מתחרה נוסף יהיה קניון רמת אביב, הקניון היוקרתי היחיד בארץ, כששכר הדירה בביג יהיה פחות מחצי ממה שיש בקניון רמת אביב, שעומד על כ־500 שקל למ"ר".

הקניונים בסביבה כבר נערכים מזה תקופה לתחרות ומשקיעים סכומים אדירים בשיפוצים והשבחת מרכזי הקניות. כך, בתחילת 2023 השקיעה מליסרון 120 מיליון שקל בשיפוץ קניון רמת אביב. כהיערכות לתחרות שמגיעה גם מכיוון פתח תקווה, שם אמור להיפתח ב־2028 ביג פאשן בהשקעה של 2 מיליארד שקל, השקיעה מליסרון בשיפוץ קניון עופר פתח תקווה 65 מיליון שקל, ושם גם ממוקמת החנות הגדולה ביותר בארץ, עד עכשיו, של זארה, שמתפרסת על פני 3,500 מ"ר, ובה לפי הערכות הושקעו כ־25 מיליון שקל.

"אני מקווה שהמתחרים כולם עדכנו את האסטרטגיה השיווקית שלהם בהתמודדות מול התחרות החדשה", מוסיף בן שחר. "זאת מפלצת, פי שניים וקצת מהגודל של קניון רמת אביב, ופי שניים מקניון שבעת הכוכבים. קניון רמת אביב תמיד מתחדש, תמיד ממוצב נכון, ליאורה עופר משקיעה בו מיליונים כדי לשמר את היתרון, ולכן הוא שומר על המעמד כזה שמחולל את הפדיונות ושכר הדירה מהגבוהים בארץ. זה הולך להציב בפניהם אתגר, כי בסוף רק חלק קטן מהפדיונות הם מצפון תל אביב, או מתל אביב כולה. מרבית הפדיון מגיע מאנשים שמגיעים במיוחד אליו מכל הארץ, כי הוא הקניון היוקרתי היחיד בארץ.

מימין: קניון רמת אביב וקניון שבעת הכוכבים בהרצליה. מחלוקת לגבי מי מהקניונים צפוי להיפגע יותר / צילום: כדיה לוי

"אם רשת בינלאומית יוקרתית רוצה למצוא מקום, אין לה מקום אחר. אין אפשרות לפתוח חנות ברחובות כמו בחו"ל, ואין עוד קניון כזה. עד היום, כל מי שרצה לפתוח בארץ בא אליו, ובצדק. כל מותג יוקרתי חדש, בינלאומי או ישראלי - כולם רוצים את קניון רמת אביב. ועכשיו גם פקטורי הולכים לפתוח את כל המותגים שלהם בביג, בפורמט הרבה יותר גדול של חנויות.

"כעת, כשממול יש את סינמה סיטי, קרוב לשם הולך להיות אצטדיון כדורגל רמת השרון, ותהיה תחנת רכבת, יהיה להם רק איך להרוויח. גם כרשת של מרכזים מסחריים, הם לא פוגעים בעצמם. אין להם מרכזים בסביבה. ביג פאשן פתח תקווה ישרת את ערי מזרח המטרופולין, בשטח של כ־65 אלף מ"ר, והשלישי ובשטח של כ־35 אלף מ"ר ייבנה בנס ציונה וישרת את ערי דרום המטרופולין".

"הקניונים בישראל עוברים שינוי: יש את הקניון השכונתי שבו עורכים את השלמת הקניות, אבל כשמחליטים ללכת לקנות אופנה או ספורט, המקום אליו יילכו הוא קניון שיש בו זארה, ולכן אני מכנה אותה 'בית המקדש של האופנה'", מציין רוזנבלום. "ובביג גלילות יהיו כל חנויות קבוצות זארה, כמו שלא ניתן למצוא בשום קניון אחר ברדיוס גדול. גם היום חנות זארה הגדולה ביותר נמצאת בקניון פתח תקווה, קניון מצוין שמליסרון עושים בו עבודה מצוינת.

"כשביג פאשן גלילות תיפתח, החנות הגדולה ביותר של זארה תהיה שם. יהיו שם גם כל קבוצת איראני, מותגי הספורט של אדידס, נייקי, פוט לוקר, פומה, לולו למון, הלו יוגה, והיום הספורט הוא מרכיב מאוד חשוב בפאשן, מה שלא היה לפני 5 שנים. השטח האופטימלי של חנות אדידס למשל הוא 700-800 מ"ר, כדי שהלקוח יקבל את חוויית הקנייה שהוא רוצה. ביג יספקו את החוויה הזו שאין בקניונים האחרים באזור. זה לא שהם פותחים קניון נוסף באזור, אלא חוויית קנייה שלא הייתה קיימת".

מי שרגיל ללכת לקניון או למתחם קניות מסוים, לא נוטש אותו בקלות, גם כשנפתחות אלטרנטיבות חדשות. צפוי שבחודשים הראשונים נראה הסתערות על ביג גלילות, שתירגע בהמשך, ובמהלך השנים הקרובות נראה "פיקים" ורגיעות, עד שהוא יבסס את עצמו.

"שינוי הרגלי הקנייה זה תהליך שלוקח זמן", מסביר רוזנבלום. "אחרי ההתחלה תהיה ירידה, אבל בעוד ארבע שנים זה יהיה הקניון שיישב בין החמישייה הטובה במדינה. האוכלוסייה שתגיע אליו היא 'אוכלוסיית שמנת', בין היתר מרמת השרון, שם אין מרכז מסחרי, והגישה לביג משם מדהימה. לקניון שבעת הכוכבים אין תמהיל שיכול להתחרות בו, כך שהוא ימשוך גם את תושבי הרצליה, וגם את תושבי דרום ומערב רעננהף שיהיה להם קל יותר להגיע לביג מאשר לקניון רננים או ל־G כפר סבא. להערכתי הפגיעה בקניון שבעת הכוכבים תהיה משמעותית יותר מאשר בקניון רמת אביב, שם הפגיעה תהיה מינורית יותר".

אולם יש הסבורים כי העובדה שהמרכז צפוי לפעול בימי שבת, תהיה לו דווקא לרועץ. "מתחם ביג גלילות צפוי להיות עמוס בשבת בעיקר בשל מחסור בשטחי מסחר בשבת", אומר גורם בשוק. "העומס הזה לא ישרת את המתחם, יהפוך אותו להמוני וירחיק ממנו קהלים מסוימים. סימן השאלה האמיתי לגבי המתחם הוא באמצע שבוע. כמות שטחי ההסעדה וגודל החנויות לא יוכלו להתבסס רק על שבת, ולכן המבחן האמיתי של ביג גלילות יהיה היכולת להביא אנשים באמצע השבוע. הסכנה היא שזו הפעם הראשונה שביג מפעיל מתחם בגודל הזה, בהיקף הזה ובשכירויות האלה. מדובר גם במתחם פתוח שתלוי במזג האוויר, שבנוי משדרות רחוב של חצי ק"מ כל אחת, וזה יגרום להתעייפות של הקהל, שלא יצליח למצות את המתחם בכל ביקור.

"במתחם יש 6,000 מ"ר הסעדה. זה משהו שלא יכול לעבוד רק בסופי שבוע. האתגר האדיר של המסעדות יהיה לראות איך הן מצליחות לשרוד בתקופת ההתחלה. בכל קניון לוקח 3־6 שנים לייצר הרגלים קבועים של הגעת לקוחות. יש כאלה שמבינים שהמתחם יחווה גלים, כך שהם שוכבים על הגדר וממתינים לכניסה למתחם בשלבים מאוחרים יותר".

ומי המתחמים שצפויים להיפגע כתוצאה מהתחלקות העוגה מחדש? להערכת אותו גורם, עיקר הפגיעה תתמקד בקניון איילון ברמת גן, מפני שמי שמגיע אליו כיום הוא הקהל הצפון תל אביבי והקהל של רמת השרון ורעננה. "המתחם השני והשלישי שהקהל שלהם צפוי לזלוג הם קניון רננים וקניוני כפר סבא, בדגש על G. לגבי קניון שבעת הכוכבים, הוא צפוי אולי לקבל פגיעה קלה בפעילות השבת, אבל בגלל שיש תושבי הרצליה שלא אוהבים לחצות את קו הסירה, בשילוב התחזקות שכונת גליל ים, הוא יוכל להמשיך לפעול בצורה חזקה.

"משווים אותו לרמת אביב, אבל קניון רמת אביב הוא מוצר בוטיקי שמגיע אליו קהל מכל הארץ. מבחינתם להגיע לשם זה סוג של אסקפיזם. גם הגודל שלו אינטימי לבילוי. אם ביג ינסה להידמות לו, הוא יהיה קניון ללא זהות. אם הוא ינסה לכוון לקניון איילון, כפר סבא ורמת השרון, הוא יצליח. בסוף הוא יעבור כמה גלגולים וימצא את הכיוון. זארה רמת אביב מייצר מחזור של כ־150 מיליון שקל בשנה ומוגדר כאחת מחנויות זארה הטובות בעולם. הרי יש הבדלים בסניפים של זארה בכל הארץ, וכמו שגם נפתח קניון TLV, והקניון ספג אז ירידה של 15% בפדיונות במשך שלושה חודשים ואז חזר למספרים הרגילים - אפשר לשער שזה מה שיקרה גם פה".

"אין ספק שקבוצת ביג הצליחה לייצר עניין רב במתחם עצמו, אך לדעתי היא איבדה פרופורציה בכל הקשור לשכירויות האחרונות שנחתמו במתחם, מאחר שהן משקפות תמונת מצב של צפי פדיון לא סביר", מוסיף הגורם, ומציין כי "יש מספר רשתות שחתמו על הסכמים בתחילת הקמת הפרויקט, לפני עשור, ואלה חוזים ישנים עם שכירויות מאוד נמוכות וגודלי חנויות לא רלוונטיות להיום. אבל בביג נאלצים לכבד את החוזים כתוצאה מהעיכוב בפרויקט".

לא רק אופנה: מסעדות שפים

לא מדובר כאמור רק בחנויות מותגים, אלא גם במסעדות שצפויות למשוך את הקהל. "ההסעדה תהיה בהיקף מאוד גדול, כולל טורקיז, שנמצאת גם בקניון רמת אביב", מציין בן שחר. "לדבריהם, עסקי ההסעדה יהיו פתוחים גם מאוחר בלילה, מה שלא מאפיין מרכזים מסחריים, וגם ביום שישי. הם עושים למעשה בידול עם השחקן הכי חזק ומודרני במקום הכי נגיש בישראל, עם אותם 45 אלף מ"ר".

גם רוזנבלום מציין את החוויה הקולינרית, שכיום במדינה היא חלק מהבילוי. "טורקיז היא המסעדה שעושה את הפדיון הכי גבוה במדינה, ומנכ"ל ביג חי גאליס הצליח להביא אותו יחד עם 6-7 מסעדות שפים שאין ספק שימשכו קהל", הוא מציין, ומוסיף כי הסמיכות לבתי הקולנוע של סינמה סיטי, לצד סופרמרקט ומסעדות, יוצרת מצב של תחושה של מיקשה אחת. יחד עם כמות החניה הגדולה, הכול יוצר חוויה כבר מהכניסה לחניון.

"ביג מביאים את זה טוב יותר מכל הקבוצות. לכן, הם הולכים לעשות חוויה שלא נמצאת בצפון תל אביב והשרון, והפגיעה שלהם בפדיונות של הקניונים האחרים תגיע עד מתחם בילו בשבת. לקוח שגר היום ברמת השרון ואוהב לעשות קניות בשבת, היה נוסע עד לבילו. היום, כשיהיה לו ליד הבית, הוא יחלק את זה, או לפה או לפה. כמות המסחר, גודל החנויות והבילוי שיכניסו עם חדרי ימי הולדת והופעות, ישמש חוויית קנייה לכל תושבי האזור, וגם כמות המשרדים שתיבנה באזור תשפיע לטובה".

עוד כתבות

צילום: משה מילנר-לע''מ / צילום: משה מילנר-לע''מ

מ"בלוקונים" ועד למגדלי הענק: כך השתנתה הדירה הממוצעת בישראל לאורך השנים

שטח הדירה הממוצעת בישראל עלה בהתמדה לאורך השנים, עד שהיום קשה להאמין שבראשית ימי המדינה הוא עמד על כ־22 מ"ר בלבד ● כך השפיעו שנות הצנע, מלחמת ששת הימים, גלי העליות, מגפת הקורונה ועוד על תכנון הדירות בישראל

מפגין פרו-פלסטיני מחזיק בתמונה של סינוואר בהפגנה לקראת ה-7 באוקטובר ליד הבית הלבן בוושינגטון / צילום: Reuters, Seth Herald

"צעד ענק לישראל": איך מגיבים בעולם לחיסול סינוואר

הדיווח על חיסולו של מנהיג ארגון הטרור מסוקר בהרחבה בתקשורת העולמית ● "החיסול המשמעותי ביותר של ישראל של בכיר חמאס"

פעילי ארגון הטרור חמאס / צילום: Associated Press, John Minchillo

אחיו של סינוואר, חאלד משעל או בכלל חליל אל־חיא? מי יירש את יחיא סינוואר

חיסול סינוואר מהווה מכה מורלית, תודעתית וארגונית לחמאס וכעת עולה השאלה מי יחליף אותו ● אלא שהמומחים תמימי דעים שאין דמות מובהקת שמתאימה לתפקיד ● האם יהיה זה האח הצעיר או ״הטייקון של חמאס״? מי עוד על הפרק ומה תרצה איראן

המל''ט האוקראיני Stick M12 / צילום: 100th Mechanized Brigade

עסקת המל"טים שעוררה תחרות עזה בין ארה"ב לישראל והזוכה

אוקראינה חשפה מל"ט שעלותו נמוכה באופן קיצוני ביחס למקביליו בשוק ● ארה"ב תמכור מערכות טילים בסך כולל של 1.2 מיליארד דולר לאיחוד האמירויות ● וגם: החברה האמריקאית שגברה על אירונאוטיקס הישראלית ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

האמירה ''על הציבור החרדי למצוא דרך לתרום למאמץ המלחמתי'' נמצאת בצלילה חופשית / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

בין בג"ץ הגיוס ל"מבצע הביפרים" בלבנון: החברה החרדית עוברת טלטלות ביחס שלה לישראליות

ד"ר נחומי יפה, מהחוג למדיניות ציבורית באוניברסיטת תל אביב ומכון המחקר נתוני אמת, חוקרת את החברה החרדית ● מחקר שהובילה בשנה האחרונה בדק כיצד אירועים שונים במלחמה השפיעו על יחסי הקירבה והניכור מול החברה הכללית

חיילי צה''ל בתמרון בדרום לבנון / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: חמישה לוחמי גולני נפלו בדרום לבנון

במהלך פעילות באחד מהכפרים באזור פשטו הכוחות על מבנה בן מספר קומות ואיתרו פירים תת-קרקעיים ואמצעי לחימה • בשלב מסוים, אש נפתחה על הכוחות - שהגיבו באש וחיסלו ארבעה מחבלים • שלושה מהלוחמים נהרגו במקום, שניים אחרים פונו לבית החולים במסוק ונפטרו מפצעיהם • מספר חיילים נפצעו באירוע - מצבם מוגדר קל עד בינוני

החיסול המסתמן של סינוואר: חמאס הוחרב, גם ציר ההתנגדות של איראן נפגע קשות / צילום: Reuters, SOPA Images

החיסול של סינוואר: חמאס הוחרב, גם ציר ההתנגדות של איראן נפגע קשות

מותו של אדריכל פשעי ה־7 באוקטובר משלים עבור ישראל צבר חיסולים בקנה מידה היסטורי של כל שדרת הפיקוד של חמאס בכל הזירות: הלשכה המדינית, הזרוע הצבאית וההנהגה ברצועת עזה שאותה מוביל סינוואר בשבע השנים האחרונות ● חיסולו עשוי להוות גם בשורה חיובית בנוגע ל־101 החטופים - כבר שבועות שהמו"מ לא מתקדם לשום מקום, בגלל התעקשותו של סינוואר לא להתגמש

נשיא צרפת, עמנואל מקרון / צילום: ap, Stephanie Scarbroug

מקרון נגד ישראל: חברות ישראליות יוכלו להופיע בתערוכת הנשק, אבל לא להציג שום מוצר

12 חברות ישראליות שהיו צפויות להציג בתערוכה הביטחונית הימית היוקרתית "יורונאבאל" בנובמבר, הורחקו ממנה, אולם בהמשך דווח כי יוכלו להשתתף בלי שיוכלו להציג שום עמדה או ציוד ● לעומת זאת לטורקיה יתאפשר להופיע ●  לאחרונה, קרא נשיא צרפת לאמברגו נשק על ישראל

רן עוז, מנכ''ל קבוצת ישראכרט / צילום: תמי בר שי

אל על רוצה לרכוש את השליטה בישראכרט לפי שווי של 3.1 מיליארד שקל

אל על מצטרפת למרוץ לרכישת חברת כרטיסי האשראי בשיעור החזקה גבוה מההצעות האחרות ● במכתב ששלחה היום להנהלת החברה היא מבקשת לקבוע פגישה עם חברי הנהלת ישראכרט עם צאת החג "בכדי לקדם נמרצות וללא שום דיחוי את ההסכם"

הפקולטה. כך נגישות המידע לציבור משפיעה על המחירים / צילום: Shutterstock

משוק הדגים בהודו ועד הנדל"ן בישראל: כך נגישות המידע לציבור משפיעה על המחירים

השנים האחרונות סיפקו הזדמנויות לראות כמעט בזמן אמת כיצד שיפור ברמות המידע בשוק מסויים הביא לירידות מחירים ולהשלכות חיוביות על השחקנים בו ● בישראל חוקרים הדגימו כיצד חשיפת כלל עסקאות הנדל"ן הורידה מחירים, קיצרה את זמן המכירה והשפיעה לטובה במיוחד באזורים מוחלשים

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

דירת שלושה חדרים ברמת גן נמכרה ב־2 מיליון שקל: "יותר קשה להגיע לסגירה"

הדירה מתפרשת על פני 80 מ"ר וזקוקה לשיפוץ שיעלה כמה עשרות אלפי שקלים ● מייצג הקונים בעסקה: "בתקופה האחרונה יש התעניינות רבה ברמת גן מצד משפחות צעירות, זוגות צעירים וגם רווקים. בהחלט אפשר לומר שיש עלייה בהתעניינות"

ענת כנפו תבור / צילום:  אורן קאן

מה חושבת מנהלת הגמל הגדולה בישראל על הטרנד הלוהט של המשקיעים

ענת כנפו תבור, מנהלת חברת הגמל הגדולה בישראל, לא מתלהבת מהריצה של הציבור להשקיע במדד האמריקאי: "ה–S&P 500 הפך להיות גימיק" ● היא קוראת להתחיל לחסוך מוקדם, "כבר מהעבודה הראשונה", ולהשאיר את הכסף בקרנות ההשתלמות, גם אם יוטל עליהן מיסוי ● וגם: ההסבר שלה למעבר של לקוחות מאלטשולר שחם למתחרים

היועמ''שית גלי בהרב-מיארה / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

היועמ"שית: הממשלה מנסה לכפות סבסוד תלמידי ישיבות בניגוד לבג"ץ

גלי בהרב מיארה חזרה על כך שהממשלה לא רשאית לסבסד את לימודיהם של מי שחבים בגיוס ● לדבריה: "לא ניתן למנוע זכאות לסבסוד של כלל האוכלוסיה הזכאית רק כדי לכפות פתרון שיאפשר לסבסד את משפחות תלמידי הישיבות"

השיח המתעתע על החטופים שנרצחו / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

לא מתים, לא חיים: השיח המתעתע על החטופים שנרצחו

האנתרופולוג ד"ר אורי כץ חוקר כיצד החברה הישראלית מתייחסת לחללים שגופתם מוחזקת בידי האויב, ואיך שיח עמום מערער את הסדר החברתי

עוגיות ריפעת / צילום: נירית גור קרבי

ממש לא רק קוסקוס ומטבוחה: ספר הבישול שחושף את כל מה שפספסנו במטבח המרוקאי

שתי בשלניות שהכירו באינסטגרם עומדות מאחורי ספר חדש שעושה את הכבוד הראוי למטבח המגוון ששואב מהשפעות ספרדיות, צרפתיות, פורטוגזיות ואפילו בריטיות ● והמלצה לנוסעים למרוקו: התרחקו ממסעדות

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

טיילור סוויפט היא המוזיקאית העשירה בעולם, את מי עקפה בדירוג?

מה מקורו של הפתגם "אם אין אני לי מי לי", מי היה אוגוסט לנדמסר ובאיזו מדינה יש הכי הרבה אזורי זמן? ● הטריוויה השבועית

תחנת הכוח הגרעינית פליסאדס / צילום: Entergy

עלות של כמעט 2 מיליארד דולר: תחנות כוח בנות 50 נפתחות מחדש בארה"ב

הביקוש הגואה לחשמל והשקעות חדשות באנרגיה ירוקה הניעו את התוכנית להחיות מחדש את מפעל פליסאדס הישן של מישיגן. זה יהיה מהלך ראשון מסוגו

איור: Shutterstock

הגזענות הסמויה: המחקר שבדק מה קורה כשבני קבוצות מיעוט עוברים לבניין

מחקר רחב היקף של שני כלכלנים שהוצג בכנס של בנק ישראל מגלה כי כשמשקי בית של מיעוטים נכנסים לבניין שבו עד אז לא היו דיירים מקבוצות מיעוט, מחירי הדירות בו יורדים יחסית לסביבתו

אוסף של פסלוני שרוליק תוצרת לפיד קרמיקה / צילום: קובי קלייטמן

איך הפכו כלי הקרמיקה הישראליים לפריטי אספנות ששווים אלפי שקלים

תעשייה הקרמיקה הישראלית הייתה תעשייה מפוארת שצמחה בשנות השלושים, הגיעה לשיאה בשנות החמישים אך התרסקה בסוף שנות האלפיים ● בשנים האחרונות עולה עניין מחודש בכלי הפורצלן שמסמלים את תור הזהב הישראלי ששווים הרבה מאוד כסף ● אז מאיפה מגיע כל ההייפ?

הסרט על הטבח בפסטיבל הנובה מופיע במיצג, שנה אחרי / צילום: ap, Ryan Sun

התמודדות שורדי הנובה: הסם שהחמיר את הטראומה

מחקר שערכו אוניברסיטת בן גוריון ובית החולים שיבא בקרב שורדי פסטיבל נובה בדק את השפעת הסמים הפסיכואקטיביים על חומרת הטראומה ● התברר כי דווקא צריכת אלכוהול, סם חוקי לגמרי, החמירה יותר מאחרים את התסינים