גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

במשך 10 שנים הם ריגלו עבור רוסיה, והילדים לא ידעו דבר. הכל השתנה כשהם נתפסו

באוגוסט הוחזרו בני הזוג ארטם ואנה דולצב למוסקבה, שנה וחצי לאחר שנחשפו כסוכני ביון רוסים ונעצרו בסלובניה ● רק אז גילו ילדיהם, דניאל בן ה-9 וסופי בת ה-11, שמשפחתם חיה בזהות בדויה ● סיפורם שופך אור על המחיר שקרובי המרגלים נאלצים לשלם, ועל הנקודה שבה הכול מתהפך עבורם

הנשיא פוטין מקבל את פני המשפחה במוסקבה. הפכו לשניים מהמרגלים המפורסמים ביותר ברוסיה / צילום: Reuters, Kirill Zykov
הנשיא פוטין מקבל את פני המשפחה במוסקבה. הפכו לשניים מהמרגלים המפורסמים ביותר ברוסיה / צילום: Reuters, Kirill Zykov

 

הקריירות החשאיות של "לודוויג" ו"מריה" הגיעו אל סופן בפתאומיות. הם נעצרו מיד לאחר שסיימו ארוחת בוקר בביתם בפרברים ונחשפו כמרגלים בכיסוי עמוק מטעם מוסקבה. אך כשהם טסו אל החופש במטוס בומברדייה, כחלק מעסקת חילופי שבויים היסטורית באוגוסט, הטרידו אותם עניינים משפחתיים יותר: איך לספר לילדים?

WSJ | "סוחר המוות" של פוטין חזר לעסקי הנשק. הפעם הוא מוכר לחות'ים
WSJ | ב-700 דולר לאחד: כך הרחפנים החדשניים של אוקראינה משנים את הלחימה
WSJ | סיפור הבריחה המסתורי מציפורני הנשיא שי ג'ינפינג

"בבקשה", הפצירו בשקט במלווים הסלובניים שלהם, "אל תפנו אלינו בשמות האמיתיים שלנו". הם עדיין לא סיפרו לבנם ולבתם, שבזמן הזה ביקרו בתא הטייס, שהם רוסים.

שני הקצינים ממִנהלת S, שמכונה "מחלקת הבלתי חסויים" של SVR, סוכנות ביון החוץ של רוסיה, בילו יותר מעשור בבניית זהויות מזויפות. ילדיהם, דניאל בן ה-9 וסופי בת ה-11, הכירו את הוריהם כאזרחים ארגנטינאים בשם לודוויג גיש ומריה מאייר מוניוס. מה שהם לא ידעו הוא שמשפחתם הייתה שקר שנבנה בקפידה.

השמות האמיתיים של בני הזוג הם ארטם ואנה דולצב. לאחר נישואים שככל הנראה ארגנה מִנהלת S הם נשלחו לארגנטינה, שם נולדו דניאל וסופי. כשמוסקבה העבירה אותם מבואנוס איירס לפרבר מנומנם בבירת סלובניה, הילדים נרשמו לבית ספר בינלאומי, והשלימו את החזות של משפחה רגילה ממעמד הביניים.

הדרכונים בזהות בדויה. כיסוי עמוק / צילום: צילומי מסך

אפילו לאחר שנתפסו ונכלאו בעוון ריגול, בני הזוג לא סיפרו לילדיהם שספרדית היא השפה השנייה שלהם - אותה למדו לדבר בצורה שוטפת לצורך משימה סודית שנועדה להימשך עד שיגיעו לבגרות, בתקווה שאז יגויסו גם הם ללכת בעקבותיהם.

כשסופי ודניאל חזרו מתא הטייס, הם שוחחו עם הגבר הממושקף שפיקח על הטיפול בהם במהלך השנה וחצי שבה הוריהם היו במאסר. הם לא ידעו זאת, אך הוא היה ראש סוכנות הריגול של סלובניה, שסייעה לארה"ב ללכוד את הוריהם ולבצע את החילופים. במטוס היה גם קצין CIA שהביא בקבוק בורבון כדי לשתות עם הסלובנים לאחר שהחילופים יושלמו.

המטוס הנמיך לכיוון נקודת ההחלפה באנקרה ומצב הרוח התקדר כשההורים החלו לשוחח ברצינות על הלם התרבות המצפה למשפחתם במוסקבה. רק לאחר שקצינים רעולי פנים ליוו אותם למטוס רוסי, החלו במשימה הקשה: להתוודות בפני ילדיהם. "הגיהינום האמיתי שלהם עמד להתחיל, כשהם יחזרו", אמר אחד הנוכחים.

הוול סטריט ג'ורנל חשף פרטים חדשים על המשימה בת עשר השנים של משפחת דולצב ועל ההקרבה שהתלוותה אליה. חלק מכריע בסיפור הוא החשיבות שמייחס נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לעבודתם של מרגלים בלתי חסויים (או לא חוקיים), שנקראים כך מכיוון שהם פועלים ללא חסינות דיפלומטית.

חיים במסכת שקרים

פוטין השקיע עשרות שנים בשיקום המוניטין של תוכנית חשאית המזכירה את ימי הזוהר של הריגול הסובייטי. אז סוכנים בלתי חסויים מובילים כמו רודולף אבל, שסיפורו שימש מאוחר יותר בסיס לסרט "גשר המרגלים" של סטיבן ספילברג, זכו לכבוד בבולים שהנציחו אותם.

ההופעה הראשונה של הנשיא לעתיד בטלוויזיה, על פי כלי תקשורת שבשליטת המדינה, הייתה ראיון משנת 1991 שבו הוא הודה שהיה ב-KGB, ושחזר את סצנת הסיום של סרט הריגול הסובייטי המפורסם ביותר על סוכן רדום בשם שטירליץ - כשפוטין גילם את המרגל.

פוטין בשנות התשעים. קצין KGB עם חיבה למרגלים בדיוניים / צילום: Reuters

הסרט, "17 רגעים של אביב", ביסס את התפיסה שלגוש הקומוניסטי יש נשק סודי: צבא בלתי נראה של סוכנים רדומים שמוטמעים בחוגי האליטה ובכלל החברה, שכבר עזרו למוסקבה לנצח במלחמת העולם השנייה ולגנוב את הטכנולוגיה של פצצת האטום.

"לא כל אחד יכול לוותר על חייו הנוכחיים, לוותר על יקיריו ועל קרוביו ולעזוב את המדינה להרבה מאוד שנים - ולהקדיש את חייו כדי לשרת את המולדת", אמר פוטין לטלוויזיה הממלכתית ב-2017. "רק הנבחרים יכולים לעשות זאת".

בפגישות חשאיות עם ה-CIA בכירי שירותי הביון של פוטין היללו את מעלליהם של בלתי חסויים מהתקופה הסובייטית, כאילו שהצלחותיהם היו עדכניות או רלוונטיות. לדברי קציני CIA בכירים שעבדו בעבר במוסקבה, הם ראו מעט ראיות בשנים האחרונות שלפיהן התוכנית הניבה תוצאות שמצדיקות את ההשקעה העצומה בה - אם כי הם מכירים בתפקיד שיש לה במיתולוגיה של תורת הריגול הרוסית.

בניית משפחה סביב סוכן רדום כרוכה במחיר כבד, ומציגה דילמות אתיות כה עמוקות עד ששירותי הביון המערביים אינם עושים זאת כמעט. הסוכנים מתבקשים לחיות שנים, ולפעמים עשרות שנים, בתוך מסכת שקרים שהולכת ומתעבה. לרוב הם אינם מתחתנים מאהבה, אלא נבחרים לצימוד בידי מנהלת S. ייתכן שישתמשו בהם כפלרטטנים מקצועיים כדי לפתות מטרה. ילדיהם גדלים במדינות שלפתע הם מגורשים מהן, ואז זהותם והחברויות שלהם מתנפצות. בווידוי נדיר ולדימיר קריוקוב, ראש ה-KGB לשעבר, הודה בספר זיכרונות משנת 1996 שמשפחותיהם של בלתי חסויים סבלו לעתים קרובות "לא רק מפער דורות, אלא משנאה בלתי ניתנת לגישור".

כעת, כשהם חופשיים ומתראיינים לטלוויזיה במוסקבה, הפכו בני הזוג דולצב ממהגרים ארגנטינאים רגילים לשניים מהמרגלים המפורסמים ביותר ברוסיה. מעריציהם כוללים את פוטין עצמו, שחיכה להם בשדה התעופה עם זר פרחים. כשירדו במדרגות מן המטוס, הנשיא חיבק את שניהם, ונישק בעדינות את אנה דולצבה הבוכייה על לחייה ואז על כתפה. המעסיק שלהם, ה-SVR, לא השיב לשאלות מפורטות או בקשות לראיון.

"אמרנו לילדים שאנחנו רוסים, שהם רוסים, שאנחנו משפחת דולצב", סיפרה אנה לחדשות הלילה בטלוויזיה הממלכתית Russia One, כשהיא מתקשה למצוא מילים בשפת האם שלה. "הדבר החשוב לנו ביותר הוא המשפחה, וזה מחזק אותנו", התערב בעלה. "והמשפחה היא המדינה".

בית המשפחה בפרברי לובליאנה. בסיס לפעילות ברחבי אירופה / צילום: ap, Darko Bandic

המזימה של פוטין נחשפת

מאמציו החשאיים של פוטין לבנות מחדש את תוכנית הבלתי חסויים הפכו לגלויים ב-2008. היה זה עם מעצרו של הרמן סים, בכיר במשרד הביטחון האסטוני, שהפך למרגל הבכיר של רוסיה בנאט"ו. המפעיל של סים היה אדם שטען שהוא אזרח פורטוגלי בשם אנטוניו דה ז'סוס אמורט גראף, אבל למעשה היה סוכן רוסי בכיסוי עמוק ששמו סרגיי יעקובלב.

המעקב אחר סים ויעקובלב העניק למרגלים מערביים תובנות חדשות בנוגע לאופן שבו השתנו הטקטיקות של הבלתי חסויים הרוסים ולאופן שבו הם מבצעים את עבודתם.

לפני כל פגישה שלח סים קוד מספרי מטלפון ציבורי לביפר של יעקובלב. הקוד היה שילוב של מספר הזיהוי שלו, 242, והמספר 55, מה שסימן שהפגישה המוסכמת יכולה להתקיים. סים קיבל הוראה להזין את המספר 77 במקרה של בעיה.

בשנת 2010 עצר ה־FBI לחקירה עשרה בלתי חסויים רוסים שחיו בארה"ב, לאחר תוכנית מעקב סודית שנמשכה עשור וכונתה מבצע סיפורי רוחות רפאים.

המקרה הניב אוצר מודיעיני: סוכני FBI האזינו לבתי המרגלים, עקבו אחריהם ברחבי המדינה ובסופו של דבר פיצחו את רשת התקשורת הסודית שלהם. אבל ממשל אובמה, שביקש התחלה חדשה ביחסים עם רוסיה, הציג אותה כבעלת חשיבות מועטה, והגדיר אותה כהנגאובר פוסט-סובייטי ולא כעדות לתוכנית מחודשת של בלתי-חסויים.

כאשר המרגלים של רוסיה חזרו למוסקבה בחילופי שבויים זמן קצר לאחר מעצרם, פוטין פגש אותם ואמר שהם שרו שירים פטריוטיים, כולל "מאיפה מתחילה המולדת", שהופיע בסרט ריגול סובייטי אחר, "המגן והחרב".

שניים מהבלתי חסויים, אנדריי בזרוקוב ואלנה ואבילובה, גנבו את זהותם של קנדים מתים, דונלד הית'פילד וטרייסי לי אן פולי. למרגלים היו ילדים מתבגרים, אלכס וטים, שנולדו בקנדה, לפני שעברו לארה"ב. האחים אמרו שלא היה להם מושג שהם רוסים וששם המשפחה שלהם הוא ואבילוב עד שהועלו על מטוס למוסקבה כדי להתחיל חיים חדשים לגמרי.

אף אחד מהם לא רצה להישאר ברוסיה זמן רב. טים עבר לאסיה ואלכס נאבק בבית המשפט במשך תשע שנים כדי לקבל את האזרחות הקנדית שלו, וחזר ב-2019 כדי להתחיל עבודה בתחום הפיננסים. "נכון, הם לא יכולים לבוא לכאן, וזה העונש שלהם על מה שהם עשו", אמר על הוריו בראיון לרשת השידור הציבורית הקנדית. "אבל למה אני צריך לסבול?"

מעצר כשהילדים בבית הספר

במקרה של משפחת דולצב, פוטין עקב מקרוב אחר עבודתם בשעה שהם נסעו ברחבי האיחוד האירופי, כך לפי גורמי מודיעין אמריקאיים ואירופיים. ארטם הקים חברת IT שמכרה שמות דומיין ואחסון בענן. אנה פתחה גלריה לאמנות, שסיפקה כיסוי בשעה שטיילה לתערוכות ברחבי אירופה והעבירה כסף בדיסקרטיות. הם ניצלו את האנונימיות שלהם כדי להיפגש עם מקורות ולשלם להם, ולזהות ולטפח פעילים חדשים שישמשו סוכני SVR, העובדים בכיסוי דיפלומטי בשגרירויות רוסיה. סוכן אחד, שעבד כנספח צבאי, גורש מאוחר יותר מסלובניה.

בני הזוג לא סיפרו לילדיהם דבר על שליחותם או על זהותם האמיתית, אמרו גורמים רשמיים בסלובניה, אך כן ציינו שיום אחד אולי יצטרכו להיפרד בגלל עבודתם. האחים למדו בבית הספר בבניין מוקף עצים מהתקופה הקומוניסטית. בתמונה אחת באתר בית הספר נראית סופי כשהיא יושבת מתחת לעץ עם ספר הקריאה שלה, ומביטה במצלמה.

ב-5 בדצמבר 2022, רגע לאחר שהילדים הורדו בבית הספר, ניגשו כוחות מיוחדים סלובניים לבושים בחום לבית המשפחה הצבוע בצבעי פסטל, טיפסו על השער ופרצו את תריסי החלונות. הרשויות לקחו מסמכים, מחשבים, מכשירי תקשורת ומאות אלפי אירו שנמצאו בתא מיוחד של המקרר שלהם. ארטם ואנה נלקחו משם.

הילדים שוכנו אצל משפחת אומנה. נאמר להם שלהוריהם יש כמה בעיות עם מסמכי שהייה בסלובניה ושהם יצטרכו לבלות זמן מה במעצר המשטרה. יושקו קדיבניק, ראש שירות הריגול הסלובני, פיקח באופן אישי על רווחתם של סופי ודניאל כדי להבטיח שההשפעה עליהם תהיה פחותה ככל האפשר. הם הורשו לערוך מדי יום שיחות וידאו עם הוריהם, שהוחזקו בתאים נפרדים, כדי שיעזרו להם בלימודים. הם ביקרו אותם פעם בשבוע ופטפטו בספרדית על בית הספר ועל מה שעשו עם החברים שלהם. האחים למדו סלובנית כמעט שוטפת ממשפחת האומנה ומחבריהם לכיתה. מאוחר יותר הם למדו קצת רוסית, בלי לדעת שזו שפת האם שלהם.

בימים שלאחר המעצר אישרו גורמי ביטחון רוסיים בכירים לסלובניה כי בני הזוג הם סוכני SVR וביקשו מהם לשחרר אותם מיד. כשסלובניה סירבה, ביקשה רוסיה שיתייחסו אליהם אחרת מאשר לאסירים אחרים. בעלי ברית מערביים הציעו להחזיקם בתנאים טובים ולתת להם הזדמנות לסרב להסגרה. "זה כמו אמנת ז'נבה של מרגלים", אמר וויקו וולק, היועץ לביטחון לאומי של סלובניה.

שני המרגלים הפכו במהירות לסחורה במגעים לחילופי שבויים, מהמורכבים ביותר שנערכו אי פעם. החילופים הסופיים, שנקבעו ל־1 באוגוסט על מסלול המראה מבודד באנקרה, כללו 24 מבוגרים שהוחזקו בשבע מדינות, בהם הנחת האמריקאי לשעבר פול ווילן, כתב "הוול סטריט ג'ורנל" אוון גרשקוביץ' וואדים קרסיקוב, קצין שירות הביטחון הפדרלי הרוסי FSB, שנידון בגרמניה למאסר עולם בגין רצח.

כמו כן ירדו מן המטוס באותו היום שני ילדים לבושים בקפוצ'ונים ונעלי ספורט של הארי פוטר. קצינים טורקים ליוו את דניאל ואת סופי לצדו השני של המסלול, אל מטוס אחר שייעדה להם מוסקבה, ואותו הטיסו רעולי פנים משירותי הביטחון הרוסיים. במהלך הטיסה, שארכה חמש שעות, אנה הסבירה בספרדית שהם היו מעורבים במשימה סודית עבור רוסיה.

"נמשיך לשרת את רוסיה"

"היא הסיחה את דעתה של סופי, שהיו לה צעצועים, וצפתה במשהו על המסך", אמר ארטם מאוחר יותר לטלוויזיה הרוסית. "אבל אני שמתי לב לרגשות שלה, ואז היא התחילה לבכות קצת". "סיפרתי גם לדניאל", הוא הוסיף. "הוא קיבל את זה באופן יותר רגוע, אבל מאוד חיובי".

כשהם הגיעו לשדה התעופה ונוקובו במוסקבה, צבט פוטין את לחייה של סופי, כשהיא בהתה באוויר באדישות. "בואנס נוצ'ס", אמר הנשיא. "כולכם תהיו מועמדים לקבל פרס", אמר להורים ולשאר המרגלים שהתאספו איתם בשדה התעופה. "ניפגש שוב ונדבר על עתידכם".

בלתי חסויים קודמים וסוכנים ידועים ומהוללים הפכו למחוקקים, למנהלי תאגידים ולאנשי תקשורת. הסוכנות הרוסיות אנה צ'פמן ומריה בוטינה ערכו תוכניות אירוח חדשותיות, ואילו קים פילבי, מרגל מתקופת המלחמה הקרה, הרצה במטה ה־KGB בדרגת קולונל.

ארבעה ימים לאחר חילופי השבויים הופיעה משפחת דולצב בחדשות הלילה, וענתה על שאלות בגינה של מטה ה־SVR בפאתי מוסקבה. אנה אמרה שמשפחתה תמשיך "לשרת את רוסיה".

הכתב נתן לסופי בובה, הושיט לדניאל טיל צעצוע בשלט רחוק, והוסיף שהילדים תרגלו את הרוסית שלהם בקריאת השלט באנדרטה למרגל בדיוני מפורסם. "רק זכור את חובתך", קרא דניאל את הכיתוב על הפסל. איך קוראים למרגל? שטירליץ.

השתתפו בהכנת הכתבה: נוביצה מיהאילוביץ' וקייט וטוריגינה

עוד כתבות

יחיא סינוואר ב-2021 / צילום: ap, John Minchillo

לאחר חיסול סינוואר: התרחיש שיביא את השקל למחוזות שלא נראו כבר הרבה זמן

חיסול סינוואר כבר נתן אותות חיוביים על השקל ולהערכת כלכלנים בכירים, ככל שיביא עמו התקדמות מדינית ועסקת חטופים כך תגבר ההשפעה על השווקים ● ומהו התרחיש שהשפעתו צפויה להיות חיובית במיוחד לכלכלה?

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

טיילור סוויפט היא המוזיקאית העשירה בעולם, את מי עקפה בדירוג?

מה מקורו של הפתגם "אם אין אני לי מי לי", מי היה אוגוסט לנדמסר ובאיזו מדינה יש הכי הרבה אזורי זמן? ● הטריוויה השבועית

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

מגמה מעורבת בוול סטריט; נטפליקס מזנקת בכ-10%

נאסד"ק עולה ב-0.6% ● התמ"ג הסיני עלה ב-0.9% במהלך הרבעון השלישי, נמוך מהצפי ● הניקיי הוסיף 0.1%, מדד שנחאי ומדד שנזן קפצו ב-2.9% וב-4.6% בהתאמה ● נפט מסוג ברנט נסחר ב-74.8 דולר לחבית - עלייה של 0.5%

אל''ם (במיל') מעין לינר / צילום: דובר צה''ל

"רכשנו ושכרנו כל גנרטור אפשרי": הקצינה שדאגה לגג למאות אלפי מילואימניקים בחזית

אל"מ מעיין לינר, ראש מחלקת שיווק והעתקת מחנות ותשתיות בצה"ל, לא דמיינה שתצטרך לארגן מקומות לינה, מקלחות ומכבסות למאות אלפי חיילים שגויסו בבת אחת למלחמה ● בראיון לרגל פרישתה, היא משיבה לביקורת על תנאי החיילים בשטח ומספרת איך ייבנו המוצבים החדשים

העבודה הראשונה שלי / צילום: מנחם רייס

העבודה הראשונה של רמי לוי ומנכ"לית אל על, ומה היא מלמדת על המשך הקריירה שלהם

בעלי קבוצת פוקס מכר חולצות מודפסות כבר בבית הספר היסודי, מנכ"ל וולט היה סבל במעבר הגבול עם ירדן, מייסדת חברת הביטוח ליברה עבדה בקיוסק, ומנכ"לית אל על התחילה בכלל בבנק הפועלים ● אחרי שנים בעולם העסקי, בכירי המשק מספרים לערן גפן על הג'וב הראשון שלהם, שגם עיצב את מי שהם היום

יירוטים באזור מפרץ חיפה / צילום: צילום: סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים

5 לוחמים נפצעו קשה ביממה האחרונה; אזעקות הופעלו בעכו ובקריות

שלושה מחבלים חדרו לישראל בדרום ים המלח - שניים נוטרלו, סריקות אחר השלישי שככל הנראה נמלט ● איראן: נסכים לנהל מו"מ על יישום החלטה 1701 בלבנון, בביירות זעמו: התערבות בעניינים פנימיים ● מפקד מתחם א-טייבה של ארגון הטרור חיזבאללה חוסל בדרום לבנון ● אחרי כיום: חמאס מאשר את מותו של סינוואר ● כל העדכונים

מאפים בפטיסרי התאומות / צילום: לה ז'ומל

תצפית, המבורגר אגדי ותערוכה ישראלית: חמישה מסלולי טיול לימי החג

יקב עטור פרסים בעמק חפר, שלושה פטיסרי מגונדרים בהרי ירושלים, קטיף עצמי בחווה חקלאית בנגב המערבי, תצפית על ציפורים בעמק המעיינות ועוד שלל פינות חמד ואוצרות קולינריים ● דגמנו את המקומות המומלצים בחמישה אזורים בארץ שעוד נהנים משקט יחסי ● חגית אברון תופרת יום

פרופ' שי דוידאי. כניסתו לאוניברסיטה נחסמה / צילום: Reuters, Katie Smith

"נקמה": אוניברסיטת קולומביה הרחיקה פרופ' ישראלי

כניסתו של שי דוידאי נחסמה על ידי האוניברסיטה לאחר שלטענתה "איים והטריד אנשי צוות בקמפוס" ● המקרה המדובר הוא צילום חברי צוות שאיפשרו למפגינים פרו-פלסטינים להפריע לטקס לציון ה-7 באוקטובר

צילום: משה מילנר-לע''מ / צילום: משה מילנר-לע''מ

מ"בלוקונים" ועד למגדלי הענק: כך השתנתה הדירה הממוצעת בישראל לאורך השנים

שטח הדירה הממוצעת בישראל עלה בהתמדה לאורך השנים, עד שהיום קשה להאמין שבראשית ימי המדינה הוא עמד על כ־22 מ"ר בלבד ● כך השפיעו שנות הצנע, מלחמת ששת הימים, גלי העליות, מגפת הקורונה ועוד על תכנון הדירות בישראל

החיסול המסתמן של סינוואר: חמאס הוחרב, גם ציר ההתנגדות של איראן נפגע קשות / צילום: Reuters, SOPA Images

החיסול של סינוואר: חמאס הוחרב, גם ציר ההתנגדות של איראן נפגע קשות

מותו של אדריכל פשעי ה־7 באוקטובר משלים עבור ישראל צבר חיסולים בקנה מידה היסטורי של כל שדרת הפיקוד של חמאס בכל הזירות: הלשכה המדינית, הזרוע הצבאית וההנהגה ברצועת עזה שאותה מוביל סינוואר בשבע השנים האחרונות ● חיסולו עשוי להוות גם בשורה חיובית בנוגע ל־101 החטופים - כבר שבועות שהמו"מ לא מתקדם לשום מקום, בגלל התעקשותו של סינוואר לא להתגמש

בורסת נאסד''ק בניו יורק / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

דאו ג'ונס ננעל בשיא חדש; מניות השבבים עלו

בורסות אירופה ננעלו בעליות, נעילה אדומה בבורסות אסיה ● הבנק המרכזי בגוש האירו הוריד את הריבית - בפעם השלישית השנה ● דוחות נטפליקס צפויים להתפרסם לאחר סיום המסחר בוול סטריט הערב

כלים נאים ואוכל טעים בחצר האחורית / צילום: מתוך עמוד הפייסבור של החצר האחורית

מאפים וחפצים, יינות מיושנים ויריד חגיגי בדרום המשתקם

מקום מפגש חם ומחבק שמציע בית קפה לצד גלריה לפריטי עיצוב, נוי ורהיטים; חלומות שהתגשמו בדמות יין ואמנות; ושלל פעילויות ודוכנים בחווה חקלאית תיירותית שגם מציעה קטיף עצמי ● חגית אברון תופרת יום בנגב המערבי

נמל חיפה / צילום: Shutterstock

עובדי נמל ביוון עצרו אספקת אמל"ח לישראל

לפי הדיווחים, הסחורה הייתה מיועדת לספינה ששטה עם דגל איי מרשל, והייתה אמורה לפרוק את האמל"ח בנמל חיפה ● "הרכב הועבר לרשות נמל קראסטיני, שמבצעת חקירה ראשונית", מסר משמר החופים היווני ל־BIRN

מאפה קרם פטיסייר, שוקולד ופיסטוק בפטיסרי התאומות / צילום: לה ז'ומל

מפץ המאפים המפתיע בהרים: מעוגת גבינה בסקית מופלאה לקרואסונים מדויקים

מקרר הפתעות לפיקניק המושלם בשיטת "שלם וקח", משקאות משמחים מפירות טריים ונוף להרים, שפע מאפים, כריכים ואורחות בוקר, וסיבוב מחשמל בשבילי פארקים ושמורות ● חגית אברון תופרת יום במטה יהודה

זאהר ג'בארין / צילום: Al Mayadeen

אחרי סינוואר, הגיע הזמן לפגוע גם במכונת המיליארדים של חמאס

איסטנבול מהווה צינור החמצן הפיננסי של חמאס, בהובלת זאהר ג'בארין בן ה־56, ששוחרר בעסקת שליט ● "טורקיה צברה ניסיון במעורבות בעקיפת סנקציות, כשסייעה לאיראן עוד בטרם הסכם הגרעין ב־2015", מסבירה ד"ר גליה לינדנשטראוס, חוקרת בכירה במכון למחקרי ביטחון לאומי

איור: Shutterstock

הגזענות הסמויה: המחקר שבדק מה קורה כשבני קבוצות מיעוט עוברים לבניין

מחקר רחב היקף של שני כלכלנים שהוצג בכנס של בנק ישראל מגלה כי כשמשקי בית של מיעוטים נכנסים לבניין שבו עד אז לא היו דיירים מקבוצות מיעוט, מחירי הדירות בו יורדים יחסית לסביבתו

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניית מורגן סטנלי עלתה ב-6.5%

נעילה מעורבת באירופה ● מדד ניקיי ירד ב-1.8% ● ASML שפירסמה דוח מאכזב אתמול הפילה את מניות השבבים, אנבידיה השילה 5% ● האתר של פרויקט הקריפטו של טראמפ קרס ביומו הראשון ● למרות החששות לגבי האייפון החדש, מניית אפל הגיעה לשיא כל הזמנים ● האינפלציה בבריטניה ירדה אל מתחת ל-2%, הסיכוי להורדת ריבית גדל

מחיר שמן הזית מזנק / צילום: Shutterstock

הייבוא נפגע, הפועלים לא הגיעו והמטעים תחת אש: כך הפך שמן הזית למוצר המתייקר של השנה

מחיר שמן הזית זינק בישראל בקרוב ל־40% בתוך שנה, אך למרות שהעלייה מתונה יחסית למתרחש בעולם - יש בענף מי שמפנים אצבע מאשימה ליבוא "שלא עמד במשימה ביום הפקודה" ● אחרים מזכירים את הבצורת העולמית הקשה שפגעה במטעים בספרד כמו גם בישראל, ומאמינים שלמרות הרצון לתמוך בחקלאות כחול־לבן - הפתרון להתייקרויות אינו בייצור המקומי ● כעת מגדלי הזיתים חוששים שמיליוני עצים בגליל לא יימסקו בשל ההסלמה הביטחונית בצפון: "זו חרדה מטורפת"

השיח המתעתע על החטופים שנרצחו / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

לא מתים, לא חיים: השיח המתעתע על החטופים שנרצחו

האנתרופולוג ד"ר אורי כץ חוקר כיצד החברה הישראלית מתייחסת לחללים שגופתם מוחזקת בידי האויב, ואיך שיח עמום מערער את הסדר החברתי

תחנת הכוח הגרעינית פליסאדס / צילום: Entergy

עלות של כמעט 2 מיליארד דולר: תחנות כוח בנות 50 נפתחות מחדש בארה"ב

הביקוש הגואה לחשמל והשקעות חדשות באנרגיה ירוקה הניעו את התוכנית להחיות מחדש את מפעל פליסאדס הישן של מישיגן. זה יהיה מהלך ראשון מסוגו