גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

למה אתם עושים מנוי לחדר כושר ולא הולכים אליו? תקראו את המחקר הזה

התיאוריה שזיכתה את הכלכלן שהגה אותה בפרס נובל וכבשה גורמי ממשל בעולם גורסת שניתן לדחוף אנשים לקבלת החלטה מסוימת על ידי מניפולציה קלה בסביבה ● אלא שמחקר חדש של ד"ר אוון פולמן מצא באג בשיטה ● בשיחה עם גלובס הוא מגלה מה עורר את חשדו ולמה בכל זאת לא כדאי לזרוק את כל התיאוריה לפח

הכול התחיל בפח. מחקר שנערך ב־2012 על ידי חוקרים מאוניברסיטת קורנל ביקש להראות שהצבת ירקות ופירות במדפים נגישים יותר מאחרים בקפטריה תוביל לצריכה גבוהה יותר של המזונות הבריאים הללו. זה היה ניסוי קלאסי שנועד להוכיח את תורת ה־Nudge (דחיפות בעברית) המפורסמת, שהגה זוכה פרס נובל ריצ'רד ת'אלר (Richard Thaler) שנים קודם לכן: שינוי קטנטנן בסביבה שבה מתקבלת ההחלטה - במקרה הזה שינוי קל במיקום הירקות והפירות - יכול לשנות באופן דרמטי התנהגות של בני אדם.

העבודה הראשונה של רמי לוי ומנכ"לית אל על, ומה היא מלמדת על המשך הקריירה שלהם 
כך טיגון המבורגרים הפך לשורה נחשקת בקורות החיים 

ת'אלר הוציא לאור את ספרו המפורסם על תיאוריית ה־ Nudge ב־2008 וב־2017 קיבל את פרס נובל לכלכלה על פיתוח התיאוריה, שהוטמעה במהירות במדיניות הציבורית. כי מה מפתה יותר מהרעיון ששינוי קטן יכול להביא לתוצאות גדולות, ללא צורך בחקיקה חדשה ובתוך שמירה לכאורה על חופש הבחירה של הפרט?

ואכן, החוקרים בניסוי של 2012 הצליחו להגדיל את מכירת המזונות הבריאים ב־18%. קלאסיקה של ממש, ההתנהגות תאמה בדיוק את התיאוריה, וזה גם מה שנכתב בתמצית המאמר, החלק שרוב החוקרים הבאים קוראים. אבל עמוק בתוך המאמר היה חבוי פרט מידע נוסף, שמשום מה אף אחד לא חשב שיש צורך להבליט: רוב הפירות והירקות הללו, שנרכשו מהמדף הנגיש, הושלכו אחר כבוד לאשפה פחות מחצי שעה לאחר שנבחרו.

 

"כאשר הצגנו את המזונות הבריאים במקום בולט ונוח, הסטודנטים בחרו יותר מזון בסך הכול, ובתוך זה הרבה יותר מזון בריא", התגאו החוקרים, אך הוסיפו: "אף שהם בחרו יותר מהמזון הבריא, הם לא הגבירו את הצריכה בפועל שלהם, אלא זרקו אותו. נוחות הובילה אותם לבחור במזון הבריא, אבל העדפות מזון הובילו לכך שלא צרכו אותם".

פרופ' ריצ'רד ת'אלר / צילום: ap, Paul Beaty

אם כך, מה הועילו חכמים בתקנתם? "בכל זאת, סטודנטים נחשפו למזון בריא יותר, ויכול להיות שזה יוביל לצריכה רבה יותר שלו בעתיד", כתבו החוקרים בתקווה. "ומעבר לכך, הם קנו פחות מזון לא בריא".

המידע המפתיע במאמר, שלפיו הסטודנטים רק קנו את המוצרים הבריאים בעקבות ההתערבות אבל לא באמת אכלו אותם, כמעט לא זכה להתייחסות במחקרים של התנהגות צרכנים שנעשו מאוחר יותר, ובדיעבד אפשר לומר שהיה זה העשור של תיאוריית ה־Nudge.

מבריטניה ועד יפן - ממשלות התאהבו

"יחידות Nudge" הוקמו בארגונים ממשלתיים בבריטניה, בגרמניה וביפן, וגם בבנק העולמי ובאו"ם, ונראה היה שהגישה הזאת זוכה להצלחה גדולה. כך, לדוגמה, דווח על שינוי משמעותי בהתנהגות הציבור בנוגע לתרומת איברים לאחר שההרשמה לתרומה הפכה לברירת מחדל. כלומר, ההחלטה הפעילה שאדם היה צריך לקבל לא הייתה להיכלל ברשימה אלא למחוק את שמו ממנה. כתוצאה מכך גדלו שיעורי תרומת האיברים בבלגיה ובאונטריו, קנדה, אם כי במקומות אחרים הייתה לשינוי הזה פחות הצלחה.

בבריטניה החלו לשלוח לאזרחים חשבון חשמל עם תוספת קטנה: ציון רמת ההוצאה הממוצעת על חשמל בשכונה. מאמרים שנכתבו על כך טענו שזה יגרום למי שהוצאתם גבוהה להרגיש לא נעים ולהפחית אותה בהדרגה.

בבתי ספר ובמקומות עבודה הצניעו את המעליות והדגישו את המדרגות, וקפטריות סימנו את המזון הלא בריא בסמיילי עצוב והקטינו את גודל הצלחות. ביפן הוחלף הקמפיין שמציע לאזרחים להגיע לבדיקת סקר בטופס ששואל אותם מתי הם מתכוונים להגיע, אף שהם עדיין אינם חייבים בבדיקה כמובן.

בעיר אחת ביפן שלחו ערכה לבדיקת דם סמוי בצואה לבית הלקוח ללא הזמנה וכתבו "אם לא תשלחו לנו חזרה את הערכה השנה, לא נשלח אותה שוב בשנה הבאה, ואם תרצו בדיקת סקר תצטרכו להגיע למרפאה". הרעיון היה שהנמענים ירגישו שיש להם משהו קונקרטי להפסיד ויבצעו את הבדיקה. ההתלהבות מה־Nudge הייתה בשיאה.

 

גורמים לנו לבחור אבל לא להתמיד בבחירה

אלא שכעשר שנים אחרי פרסום מחקר הירקות והפירות, קרא אותו ד"ר אוון פולמן (Evan Polman), היום חוקר באוניברסיטת ויסקונסין בתחום של קבלת החלטות. הוא ופרופ' סם מגליו (Sam Maglio) מאוניברסיטת טורונטו הבינו שיש כאן לא רק ניסוי אחד מעניין, אלא חור משמעותי בתיאוריה.

"עם קריאת המחקר הזה, בעצם הצלחנו לנסח לעצמנו משהו שהטריד אותנו בעבר", אומר פולמן בראיון לגלובס. "מדוע אנשים עושים מנוי לחדר כושר ולא הולכים אליו? מדוע הם קונים אוכל ואז זורקים חלק גדול ממנו? כי הבחירה לקנות והבחירה לצרוך הן שתי בחירות שונות. למעשה, אלה יכולות להיות כמה וכמה בחירות שונות, אם למשל צריך לבחור לצרוך את המוצר כל יום מחדש, כמו במקרה של חדר כושר".

לסופרמרקט לא כל כך אכפת אם אתם משתמשים במזון שרכשתם, אלא רק ששילמתם. בחדר כושר זה חלק מהמודל העסקי - אם כל המנויים היו מחליטים יום אחד באמת להגיע, המקום היה קורס כנראה. אבל בשירות הציבורי, ה־Nudge נועד לגרום להתנהגות בריאה יותר או פרו־חברתית יותר, ולא בטוח שהוא מספיק למטרה הזאת.

פולמן ומגליו ערכו שלושה ניסויים. בראשון, הם הציעו ל־323 נבדקים מנוי לתוכנית "עובדת היום", כלומר, הם יוכלו להיחשף לעובדת טריוויה מסקרנת בכל יום שבו יבקרו באתר מסוים. לנבדקים הוצגו כמה אופציות לסוגי טריוויה שאפשר לקבל. למחצית מהם סומנה אחת האופציות כברירת מחדל. לאחרים הוצעו כל האופציות ללא היררכיה או סימון. בבחירה הראשונית, הכול עבד כפי שתיאוריית ה־Nudge מנבאת: הנבדקים שקיבלו את אחת האופציות כברירת מחדל אכן בחרו בה לעתים קרובות יותר.

אבל השאלה המעניינת הייתה מי ייכנס בפועל לאתר כדי לצפות בעובדת היום לאורך שמונה חודשים? הנבדקים שבחרו בברירת המחדל נכנסו לאתר 42% פחות מאשר נבדקי הקבוצה שבחרו מתוך כמה אופציות שוות.

"אנחנו רואים שה־Nudge לא רק שלא הגביר את התנהגות הצריכה של הנבדקים, הוא אפילו הפחית אותה", אומר פולמן. "משהו בעובדה שהנבדקים תומרנו לבחור באחת האופציות כאילו הפחית מהאטרקטיביות שלה מבחינתם". כולם, אגב, קיבלו בפועל אותן עובדות טריוויה. לא זה היה העניין.

בניסוי השני השתמשו החוקרים ב־Nudge שנקרא Decoy, פתיון דמה, כלומר מציגים אופציה אחת לא אטרקטיבית באופן מיוחד כדי לגרום לבחירה באופציה האחרת. לקבוצה אחת הוצגה האופציה "טריוויה" אל מול האופציה "טריוויה לילדים", וכמעט כולם בחרו בראשונה. לקבוצה אחרת הוצגו שתי אופציות טריוויה למבוגרים (בפועל, היה מדובר באותן עובדות טריוויה, כמו בדוגמה הקודמת). גם במקרה הזה, הנבדקים שבחרו בהתאם לניבוי של תיאוריית ה־Nudge ביקרו באתר פחות מהנבדקים האחרים.

ד''ר אוון פולמן / צילום: תמונה פרטית

בניסוי השלישי, השתמשו החוקרים בהתערבות שנקראת "זהבה ושלושת הדובים" - כשמציעים לאנשים שלוש אופציות על רצף, הם ייטו לבחור את זו שבאמצע, מתוך הנחה שהפשרה היא לא יותר מדי ולא פחות מדי אלא בדיוק במידה. בניסוי, הם הציעו לכ־200 נבדקים לבחור בין שלושה צמחים: צמח מרהיב אך קשה לטיפול, צמח ביניים, וצמח פשוט וקל. הרוב בחרו בצמח הביניים, כצפוי. קבוצה אחרת הייתה צריכה לבחור בין שלושה צמחים, ללא תיאור הקושי בטיפול או כל משתנה אחר שמציב את הצמחים על רצף.

החוקרים השוו בין מי שבחרו בצמח הביניים בגלל ה־Nudge לבין מי שבחרו בו מתוך בחירה "חופשית". נראה היה שה־Nudge שינה את האופן שבו הנבדקים טיפלו בצמחים. בקרב משתתפי הניסוי שהושפעו ממנו, לצמחים היה סיכוי נמוך ב־16% לשרוד 9 חודשים.

אנחנו יודעים שההחלטה לא לגמרי שלנו

מעניין ש־Nudge לא רק שלא עוזר לאנשים לדבוק טוב יותר בבחירה שלהם, אלא ממש נראה שהוא עושה ההיפך. זה מה שציפיתם שיקרה?
"כן. אנחנו חושבים שהוא גורם ליותר אנשים לבחור משהו שהם מבינים בתוכם שהם לא היו בוחרים אחרת".

כלומר הם מרגישים שעושים עליהם מניפולציה?
"אנחנו לא חושבים שזה מגיע עד כדי תחושה של מניפולציה וממש פנייה מאוחרת נגד ההחלטה, אבל כנראה כן יש איזו תחושה שההחלטה היא לא באמת שלהם, וזה אולי מרגיש כאילו אין להם באמת בעלות פסיכולוגית על הבחירה. הבעלות הפסיכולוגית על הבחירה היא זו שתגרום לאנשים להרגיש שזה שלהם גם יום למחרת, ואז יעלה הסיכוי שהם יתמידו בבחירה".

זה פגם מהותי בגישת ה־Nudge?
"אנחנו מאוד בעד הגישה הזאת למטרות חיוביות ופרו־חברתיות, ובמקרים מסוימים יש רק שלב אחד להחלטה, ואז אין בעצם בעיה.

"אם אדם בוחר פעם אחת להיכנס לרשימת תורמי איברים או מחליט על תוכנית חיסכון לפנסיה שאחר כך ממשיכה לרוץ והוא לא צריך להפקיד בה שוב ושוב, אז ככל שאנחנו יודעים היום, Nudge הוא כלי מצוין.

"לגבי בחירות שבהן הרכישה היא רק השלב הראשון, אנחנו חושבים שאולי צריך גם 'לנאג'ג'' שוב ושוב. למשל, אפליקציות כמו וורדל (משחק מילים) או פלטון (אופני אימון), שמעודדות אנשים לשמור על ה'סטריק' שלהם, על רצף הפעמים שהשתמשו במוצר, בעצם עושות להם Nudge להיכנס לאפליקציה בכל יום או בכל שבוע, וזה נראה אפקטיבי לאורך זמן. אני אישית כבר בשבוע ה־85 שלי לשימוש בפלטון, וארגיש מאוד מוזר לשבור את הרצף שלי, אף שאין לזה באמת משמעות.

"או למשל אם רוצים לגרום לאנשים לבחור אוכל מזין, אולי כדאי לא רק לשים אותו על מדף בולט יותר בסופר, אלא גם לתכנן מקררים שמציגים את הירקות. זאת בניגוד למצב היום, שבו רוב המקררים מחביאים אותם. אפשר גם לוודא שנוח להכין את הסלט, ואולי לשים דווקא את העוגיות באריזה שפחות נוח לצרוך ממנה".

כמו קופסאות העוגיות הללו שכמעט בלתי אפשרי לפתוח.
"כן, אם כי כשאנחנו ממש רוצים לצרוך משהו, ל־Nudge הרבה יותר קשה לעצור אותנו. הוא עובד טוב כשהוא מכוון אותנו בעדינות בין אפשרויות בחירה שבאותו רגע נראות לנו לא מאוד שונות".

האם Nudge בכלל יכול להיות אפקטיבי אם עושים אותו שוב ושוב?
"זה בדיוק העניין, שאף אחד לא יודע. המחקר שנוגע לגישה הזאת הוא בדרך כלל קצר טווח וממוקד בבחירה האחת. כמעט לא חקרו איך הוא ממשיך להשפיע לאורך זמן, אפילו לא לאורך חצי שעה שמפרידה בין בחירת התפוח בקפטריה לבין השלכתו לפח".

קיבלתם תגובות זועמות מקהילת ה־Nudge?
"לשמחתי לא. קיבלנו דווקא תגובות טובות, ואנחנו לא פונים נגד ה־Nudge אלא מציגים אילוץ אחד שלו".

חלופה נוחה לפוליטיקאים

זו לא הפעם הראשונה שבה נשמעת ביקורת נגד ה־Nudge. למעשה, בשנים האחרונות יצאו לאור עבודות שהראו כי "נאג'ים" אינם תמיד אפקטיביים בעולם האמיתי, וכי אם מביאים בחשבון שמאמרים המחזקים את התיאוריה קל יותר לפרסם מאשר כאלה שלא מראים את האפקט, הרי שייתכן שהאפקט בפועל הרבה יותר נמוך. כך, לדוגמה, במחקר בהובלת סטפנו דלהווינגה (Stefano DellaVinga) מאוניברסיטת ברקלי, נמצא כי ההשפעה של Nudgeבניסויי עולם אמיתי הייתה קיימת אבל נמוכה משמעותית מאשר בספרות האקדמית.

מאמר שפורסם בהובלת מקסימיליאן מאיירס מאוניברסיטת University College London בכתב העת PNAS ב־2022, אף טען כי בהינתן הטיות הפרסום הללו, לא בטוח שהמחקר הקיים מוכיח את אפקט ה-Nudge בכלל.

גורמים אחרים טענו כי האפקטים מאוד רגישים להקשר, וכי השפעת סוגים של Nudge תלויה בהבדלים בין־אישיים.

ישנה גם ביקורת אתית נגד התיאוריה. אם אנחנו מעודדים אנשים לבחור בדרך מסוימת באמצעות מניפולציות מתוחכמות, שאנחנו יודעים שיש להן השפעה, האם זה לגיטימי רק משום שיש להם עדיין זכות בחירה עקרונית? מנגד, אפשר לטעון שהבחירות שלנו מושפעות תמיד מסימנים חיצוניים כלשהם, אז לפחות שיהיו מכוונים לטובתנו.

הביקורת על האתיקה של ה-Nudge הופכת פחות נפוצה ככל שמתברר שהאפקט שלו לא עצום. מי שבחירה כלשהי בתחום מסוים חשובה לו, כנראה עדיין מצליח לדבוק בה, למרות המניפולציה העדינה.

בשנים האחרונות נשמעת יותר ויותר הטענה שה־Nudge הפך להיות עבור פוליטיקאים חלופה נוחה המסיחה את דעתם מהתמודדות אמיתית עם מצבים בעייתיים. האם במקרים מסוימים חוק חדש, מס חדש או דווקא שירותי בריאות נגישים יותר היו יכולים להשפיע יותר מאשר הצגת תפוח במקום הנכון? האם האפקט כה מעודן שהעיסוק בו הוא חלופה בזבזנית לזמנם ולכספם של הרגולטורים? השאלות האלה רלוונטיות במיוחד אם Nudge לא באמת משנה את ההתנהגות לאורך זמן.

עוד כתבות

יחיא סינוואר ב-2021 / צילום: ap, John Minchillo

לאחר חיסול סינוואר: התרחיש שיביא את השקל למחוזות שלא נראו כבר הרבה זמן

חיסול סינוואר כבר נתן אותות חיוביים על השקל ולהערכת כלכלנים בכירים, ככל שיביא עמו התקדמות מדינית ועסקת חטופים כך תגבר ההשפעה על השווקים ● ומהו התרחיש שהשפעתו צפויה להיות חיובית במיוחד לכלכלה?

מפגין פרו-פלסטיני מחזיק בתמונה של סינוואר בהפגנה לקראת ה-7 באוקטובר ליד הבית הלבן בוושינגטון / צילום: Reuters, Seth Herald

"צעד ענק לישראל": איך מגיבים בעולם לחיסול סינוואר

הדיווח על חיסולו של מנהיג ארגון הטרור מסוקר בהרחבה בתקשורת העולמית ● "החיסול המשמעותי ביותר של ישראל של בכיר חמאס"

כלים נאים ואוכל טעים בחצר האחורית / צילום: מתוך עמוד הפייסבור של החצר האחורית

מאפים וחפצים, יינות מיושנים ויריד חגיגי בדרום המשתקם

מקום מפגש חם ומחבק שמציע בית קפה לצד גלריה לפריטי עיצוב, נוי ורהיטים; חלומות שהתגשמו בדמות יין ואמנות; ושלל פעילויות ודוכנים בחווה חקלאית תיירותית שגם מציעה קטיף עצמי ● חגית אברון תופרת יום בנגב המערבי

הסרט על הטבח בפסטיבל הנובה מופיע במיצג, שנה אחרי / צילום: ap, Ryan Sun

התמודדות שורדי הנובה: הסם שהחמיר את הטראומה

מחקר שערכו אוניברסיטת בן גוריון ובית החולים שיבא בקרב שורדי פסטיבל נובה בדק את השפעת הסמים הפסיכואקטיביים על חומרת הטראומה ● התברר כי דווקא צריכת אלכוהול, סם חוקי לגמרי, החמירה יותר מאחרים את התסינים

פרופ' שי דוידאי. כניסתו לאוניברסיטה נחסמה / צילום: Reuters, Katie Smith

"נקמה": אוניברסיטת קולומביה הרחיקה פרופ' ישראלי

כניסתו של שי דוידאי נחסמה על ידי האוניברסיטה לאחר שלטענתה "איים והטריד אנשי צוות בקמפוס" ● המקרה המדובר הוא צילום חברי צוות שאיפשרו למפגינים פרו-פלסטינים להפריע לטקס לציון ה-7 באוקטובר

תחנת הכוח הגרעינית פליסאדס / צילום: Entergy

עלות של כמעט 2 מיליארד דולר: תחנות כוח בנות 50 נפתחות מחדש בארה"ב

הביקוש הגואה לחשמל והשקעות חדשות באנרגיה ירוקה הניעו את התוכנית להחיות מחדש את מפעל פליסאדס הישן של מישיגן. זה יהיה מהלך ראשון מסוגו

עוגיות ריפעת / צילום: נירית גור קרבי

ממש לא רק קוסקוס ומטבוחה: ספר הבישול שחושף את כל מה שפספסנו במטבח המרוקאי

שתי בשלניות שהכירו באינסטגרם עומדות מאחורי ספר חדש שעושה את הכבוד הראוי למטבח המגוון ששואב מהשפעות ספרדיות, צרפתיות, פורטוגזיות ואפילו בריטיות ● והמלצה לנוסעים למרוקו: התרחקו ממסעדות

חיים גליק, מנכ''ל נת''ע / צילום: בר לביא

מנכ"ל נת"ע היוצא בראיון פרישה בלעדי: "אין לי מילה רעה לומר על קודמיי, למעט שהם לא ידעו מה הם עושים"

הקדנציה הסוערת של חיים גליק התחילה בביקורת על חוסר הניסיון התחבורתי שלו, אבל לטענתו חוסר הידע והניסיון שררו הרבה לפניו ● על אף העיכובים בהקמת הקו האדום ומערכת היחסים המורכבת עם השרה רגב, גליק הוא מי שבסוף גזר את הסרט בפרויקט הכי גדול ויקר שבוצע בישראל, וטוען: "הישג אדיר שלרוב עושים בעשרות שנים" ● וגם: עמדתו המפתיעה לגבי הפעלת המטרו בשבת

יחיא סינוואר, מנהיג ארגון הטרור חמאס / צילום: ap, Adel Hana

דובר צה״ל: חוסל יחיא סינוואר, מנהיג ארגון הטרור חמאס והאחראי לטבח ה-7 באוקטובר

בסיום של מצוד שנערך כשנה, אמש, 16 באוקטובר 2024, חיסלו כוחות צה"ל מפיקוד הדרום את יחיא סינוואר, מנהיג ארגון הטרור חמאס בפעילות בדרום רצועת עזה • שר הביטחון גלנט בגבול רצועת עזה: ״סינוואר סיים את חייו מוכה, נרדף ונמלט, לא כמפקד אלא כמי שדאג רק לעצמו" ● כל העדכונים

הנשיא פוטין מקבל את פני המשפחה במוסקבה. הפכו לשניים מהמרגלים המפורסמים ביותר ברוסיה / צילום: Reuters, Kirill Zykov

במשך 10 שנים הם ריגלו עבור רוסיה, והילדים לא ידעו דבר. הכל השתנה כשהם נתפסו

באוגוסט הוחזרו בני הזוג ארטם ואנה דולצב למוסקבה, שנה וחצי לאחר שנחשפו כסוכני ביון רוסים ונעצרו בסלובניה ● רק אז גילו ילדיהם, דניאל בן ה-9 וסופי בת ה-11, שמשפחתם חיה בזהות בדויה ● סיפורם שופך אור על המחיר שקרובי המרגלים נאלצים לשלם, ועל הנקודה שבה הכול מתהפך עבורם

מייסדי חברת טרייל סקיוריטי. משמאל לימין: נדב זינגרמן, זוהר ויטנברג, רועי מוטעי / צילום: יח''צ

חברת סייבר אלמונית בת פחות משנה נמכרת לפי שווי של 162 מיליון דולר

סייארה ממזגת אל תוכה את החברה האלמונית הישראלית טרייל, שפעלה עד כה מתחת לרדאר ● העסקה, שרובה במניות סייארה, משקפת לנרכשת שווי של 162 מיליון דולר ● בשתי החברות סייברסטארטס של גילי רענן היא משקיעה בולטת

ניסיון לגרד כסף מכל הבא ליד / אילוסטרציה: Shutterstock

ב-243 עמודים של גזירות אין שום תוכנית, רק ניסיון לגרד כסף מכל הבא ליד

מס יסף על בעלי הכנסות גבוהות לצד הקפאה של שכר המינימום, פגיעה בקרנות ההשתלמות וגם קיצוץ ההטבות בפנסיה ● הגזירות כלכליות שהניח האוצר לשנת 2025 מוכיחות שמעל לכל עומד אך ורק רצון לשרוד ● חבל שלא הודו בזה בגלוי

רן עוז, מנכ''ל קבוצת ישראכרט / צילום: תמי בר שי

אל על רוצה לרכוש את השליטה בישראכרט לפי שווי של 3.1 מיליארד שקל

אל על מצטרפת למרוץ לרכישת חברת כרטיסי האשראי בשיעור החזקה גבוה מההצעות האחרות ● במכתב ששלחה היום להנהלת החברה היא מבקשת לקבוע פגישה עם חברי הנהלת ישראכרט עם צאת החג "בכדי לקדם נמרצות וללא שום דיחוי את ההסכם"

נשיא צרפת עמנואל מקרון ורה''מ בנימין נתניהו / צילום: Reuters, REUTERS

נתניהו בריאיון בצרפת: "מקרון מסלף את ההיסטוריה, קריאתו מבישה"

ראש הממשלה תקף את נשיא צרפת בריאיון שפורסם בעיתון צרפתי - וטען: "מצפים מבעלי בריתנו ליחס אחר" ● נתניהו תקף את מקרן שאמר כי "האו"ם יצר את ישראל", והשיב: "מי שהקים את את המדינה הם לוחמי מלחמת העצמאות, בהם שורדי השואה" ● נתניהו הדגיש: המאבק נגד חמאס, חיזבאללה ואיראן - משותף גם למדינות המערב

פעילי ארגון הטרור חמאס / צילום: Associated Press, John Minchillo

אחיו של סינוואר, חאלד משעל או בכלל חליל אל־חיא? מי יירש את יחיא סינוואר

חיסול סינוואר מהווה מכה מורלית, תודעתית וארגונית לחמאס וכעת עולה השאלה מי יחליף אותו ● אלא שהמומחים תמימי דעים שאין דמות מובהקת שמתאימה לתפקיד ● האם יהיה זה האח הצעיר או ״הטייקון של חמאס״? מי עוד על הפרק ומה תרצה איראן

הוטל מונטיפיורי. מקום על זמני / צילום: אסף קרלה

המלכה הבלתי מעורערת: המנה שהפכה לסמל של הוטל מונטיפיורי בת"א

הוטל מונטיופיורי מצליח כבר 17 שנה לשמור על נחשקות וזהות מובחנת ● הכוח טמון בתפריט רב עונתי ומנות דגל שתמיד מתחשק לחזור אליהן

עיירת כריית הקולטן רובאיה שבמזרח קונגו. נשלטת ע''י המיליציות / צילום: Reuters, Baz Ratner

המינרל שענקיות הטכנולוגיה לא יכולות בלעדיו, ומוברח מלב אזור הסכסוך בקונגו

המחצב קולטן, שנכרה ממכרות שבשליטת מיליציות אלימות בקונגו, משמש לטובת ייצור סמארטפונים, מחשבים ואפילו טילים ● בארה"ב מחייבים חברות לרכוש מאזורים "נטולי קונפליקטים" כדי לא לחזק את המיליציות, אך אלה מצאו פיתרון שמצליח לטשטש את ארץ המקור

העבודה הראשונה שלי / צילום: מנחם רייס

העבודה הראשונה של רמי לוי ומנכ"לית אל על, ומה היא מלמדת על המשך הקריירה שלהם

בעלי קבוצת פוקס מכר חולצות מודפסות כבר בבית הספר היסודי, מנכ"ל וולט היה סבל במעבר הגבול עם ירדן, מייסדת חברת הביטוח ליברה עבדה בקיוסק, ומנכ"לית אל על התחילה בכלל בבנק הפועלים ● אחרי שנים בעולם העסקי, בכירי המשק מספרים לערן גפן על הג'וב הראשון שלהם, שגם עיצב את מי שהם היום

כך משפיעה העבודה הראשונה שלכם על המשך הקריירה / צילום: Shutterstock

"הרבה יותר מסתם הכנסה": כך משפיעה העבודה הראשונה שלכם על המשך הקריירה

בזמן שרבים מהישראלים תופסים את הניסיון התעסוקתי הראשון כהזדמנות להכניס כמה שקלים לכיס, יש מי שסבור שהוא דווקא עשוי להיות המפתח להצלחה ולבניית רשת קשרים ● מנגד, בעולם שבו אנשים מחליפים מקצועות בקצב תדיר, אולי לא כדאי להפריז בחשיבותו ● במה להתמקד בזמן הבחירה ואיך אפשר למקסם את החוויה? ● המומחים מסבירים

מחיר שמן הזית מזנק / צילום: Shutterstock

הייבוא נפגע, הפועלים לא הגיעו והמטעים תחת אש: כך הפך שמן הזית למוצר המתייקר של השנה

מחיר שמן הזית זינק בישראל בקרוב ל־40% בתוך שנה, אך למרות שהעלייה מתונה יחסית למתרחש בעולם - יש בענף מי שמפנים אצבע מאשימה ליבוא "שלא עמד במשימה ביום הפקודה" ● אחרים מזכירים את הבצורת העולמית הקשה שפגעה במטעים בספרד כמו גם בישראל, ומאמינים שלמרות הרצון לתמוך בחקלאות כחול־לבן - הפתרון להתייקרויות אינו בייצור המקומי ● כעת מגדלי הזיתים חוששים שמיליוני עצים בגליל לא יימסקו בשל ההסלמה הביטחונית בצפון: "זו חרדה מטורפת"