גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מדריך טרור בדארק ווב, ליווי מחו"ל ומסווה של "לימודי דת": שיטות דאעש בישראל

מעצר תושבי טייבה שתכננו להטמין מטען נפץ במגדלי עזריאלי בשם דאעש, מספק תזכורת לפעילות הארגון ● לדברי מומחים, עיקר ההתגייסות בישראל מבוססת על היכרות במעגלים קרובים ותעמולה שהארגון מפיץ ברשתות, שם הוא מביע ביקורת נוקבת נגד חמאס ואיראן

תומכי המדינה האסלאמית בעיראק, 2012 / צילום: ap
תומכי המדינה האסלאמית בעיראק, 2012 / צילום: ap

פיצוץ מגדלי עזריאלי נשמע כמו תרחיש בסרט אימה, אבל בשבוע שעבר נודע כי חולייה בת חמישה חברים מטייבה תכננה להוציא לפועל את האידאולוגיה של דאעש, באופן שמזכיר פיגועי ראווה בקנה מידה היסטורי, כמו שביצעו אל־קאעידה במגדלי התאומים ב־2001.

כותרות העיתונים בעולם | טכנולוגיה מול כוח גיאופוליטי: ישראל ואיראן משנות את המזרח התיכון
"10,000 דולר לראש": כך מגייסת רוסיה מחבלים בטלגרם
ראיון | השריונר שהפך לדיפלומט של צה"ל: "למרות החשש מאיראן, מדינות האזור רוצות להתקרב לישראל"

מכתב האישום שהוגש נגד סאג'ד מסארווה (27), מחמוד עאזם (24), איברהים שייח יוסף (34), עבדאללה בראנסי (26) ועבד אל־כרים בראנסי (27), עולה שרשרת של פעולות חריגות שהתחילו בסמוך לשבעה באוקטובר.

החמישה מואשמים כי צרכו חומרי תעמולה - לרבות סרטונים העוסקים בייצור מטעני חבלה בטלגרם, האזינו לשירי הלל של ארגון הטרור שמכונים "אנשאדה", וניסו לגייס תומכים נוספים. שייח יוסף איים כי "יפוצץ את עזריאלי" בתגובה להתבטאות של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, כי יבנה את בית המקדש השלישי בהר הבית. למעשה, חלק מהנאשמים כבר דנו בדרך המיטבית לביצוע הפיגוע -מבחינה לוגיסטית ותודעתית, וכן דיברו על צילום סרטון נטילת אחריות. לפי כתב האישום הם תכננו לרכוש חומרים כמו אצטון, מי אש וחמצן, אך לא הספיקו.

"הפלטפורמות הרגילות שבהן משתמש דאעש הן פייסבוק וטוויטר", אומר ד"ר מיכאל ברק, חוקר בכיר במכון הבינ"ל למדיניות נגד טרור באוניברסיטת רייכמן. "אם רוצים להתגייס, יכולים להגיע דרך אתרים בשרתים מערביים שלא מתוחזקים על ידי דאעש".

תוכנת תקשורת חביבה על אנשי דאעש, מציין המומחה, היא "רוקט צ'אט". "אנשים שרוצים ליצור קשר מתקינים דפדפן, שממנו הם נכנסים לדארק ווב. הם גם משתמשים בפלטפורמת 'טרימה'. דאעש גם דואג שכל המידע יהיה זמין במקורות השונים לפי נושאים. בפיגועים עם משאיות, הם מתייחסים לסוג הצמיגים. יש תוכניות מפורטות לפגיעה בבתי כנסת, פסטיבלים, ואירועי גאווה, או איך ליצור רעלים עבור פיגועים ביולוגיים. לצד זאת, תרומות כספים מתבצעות דרך אותן הפלטפורמות".

"אסלאמיים אמיתיים"

ד"ר עידו זלקוביץ', ראש התכנית ללימודי מזרח התיכון באקדמית עמק יזרעאל וחוקר בקתדרת חייקין לגאואסטרטגיה, מספר כי בישראל יש כמה מסגדים שבהם נמצאים מטיפים שמזדהים עם הרעיון של דאעש, אבל עיקר ההתגייסות מתבססת על היכרות אישית ואינדוקטרינציה.

"יש מעבר של תומכים בין האחים המוסלמים, בעיקר אנשי הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית, לתנועות סלפיות", מציין ד"ר זלקוביץ'. "זה מתרחש אף שהאחים המוסלמים והסלפים הם יריבים רעיוניים, כי האחים המוסלמים קיבלו על עצמם פעילות פוליטית במדינות הלאום, בניגוד לסלפים. בכל המקרים של תאי דאעש שראינו במדינת ישראל, נתקלנו בחוליות קטנות שבין חבריהן מתקיים קשר אישי על בסיס שייכות משפחתית או היכרות על בסיס גיאוגרפי - במסגד או בכלל בעיר".

עבדאללה בראנסי מטייבה סיפר, לפי כתב האישום, כי במטרה להיות בקשר עם פעילי דאעש בחו"ל צריך לעבור "תזכיה": הליך של היכרות עם הפעילים ומתן אמון מצידם במצטרף החדש. כמו כן, ההסוואה של החוליה התבצעה באמצעות הכותרת "קבוצה ללימוד דת האסלאם".

"דאעש נתפס כרעיון גלובלי. ערבי־ישראלי או פלסטיני שלא רואה בעצמו מזוהה עם חמאס או הג'יהאד האסלאמי, מחפש ארגון חוצה־גבולות", מסביר ד"ר ברק. "כוח המשיכה של דאעש הוא ביקורתו הנוקבת נגד חמאס והג'יהאד האסלאמי. הם נתפסים כשלוחות של איראן, וחלק לא מתחברים בגלל שראו מה איראן עשתה בסוריה ובעיראק. דאעש רואה בעצמו חיל חלוץ שנועד להיאבק נגד כל האויבים".

הערכה: מאות תומכים

ארגון הטרור הגלובלי לא תופס כותרות בשגרה בישראל, אבל פעילותו נמשכת כבר שנים. במרץ 2022, מוחמד אבו אלקיעאן (35) מח'ורה שבנגב רצח ארבעה בפיגוע בבאר שבע. האיש שלימד בחטיבת ביניים ביישוב הבדואי עד 2015, שימש כ"מורה" שהעביר תכנים שקשורים לדאעש, ואף תכנן להצטרף לשורותיו בתקופה שבה ארגון הטרור היה בשיא עוצמתו וחלש על שטחים גדולים בסוריה ובעיראק לפני כעשור. יתרה מכך, אחד המשתתפים באותן התכנסויות עבר לסוריה, שם נהרג בשורות דאעש. "לעתים היו עזיבות לעיראק וסוריה לא רק כבודדים, אלא גם כמשפחות", מספר ד"ר זלקוביץ'.

כחודש לאחר הפיגוע בבאר שבע, שני בני דודים מאום אל־פאחם, איימן ואברהים אגבריה, ביצעו פיגוע ירי בחדרה שבו נרצחו שני שוטרי מג"ב יזן פלאח ושיראל אבוקרט ז"ל, ונפצעו חמישה נוספים. הפיגועים הללו התרחשו, אף שד"ר זלקוביץ' שמעריך את מספר תומכי הרעיון של דאעש בישראל במאות אנשים, מציין כי החברה הערבית סולדת מהתופעה. "התופעה של דאעש נמצאת בשוליים ומבחינה פוליטית בתוך החברה הערבית בישראל היא זוכה לגינוי מקיר לקיר, משום שהיא קוראת תיגר על הסדר הלאומי הפלסטיני וגם נחשבת לתופעה אלימה שעלולה להשחיט את הדור הצעיר, ולסבך אותו ואת האוכלוסייה הערבית", מסביר המומחה.

פיגוע דאעש בבאר שבע, מרץ 2022 / צילום: דוברות מד''א

בעת פנייה לערביי ישראל, מציין ד"ר ברק, קוראים להם דאעש להתנתק מתעמולת חמאס והג'יהאד האסלאמי כי אלה אינם "אסלאמיים אמיתיים". מדי יום חמישי מפורסם השבועון "א־נבא" של דאעש, והוא מנתח אירועים עכשוויים בתפיסה הקיצונית של דאעש, שתמיד חוזרת אל "המהדי". "דאעש יוצר מסרים תפורים לכל קהילת מוסלמים בעולם: אויגורים, פשטונים, או ערביי ישראל. הם דואגים שזה גם יתבצע בשפות שונות", מסביר ברק. בימים שבהם האויבת הבכירה של ישראל היא איראן השיעית, דאעש מייצגים את הקיצוני ההפוך: סונה סלפית ג'יהאדיסטית. ד"ר זלקוביץ' מסביר כי "אדם שמאמין אך ורק בתפיסה הסלפית הקלאסית, מנסה לכוון את אורחות חייו לפי מנהגי הנביא מוחמד ואורח החיים של המאה השביעית. הוא בדרך יתנגד לרעיון הלאומי, כלומר אין להם תפיסות לאומיות פלסטיניות והוא ישתמש בטרימינולוגיה שמתכתבת עם הקוראן והחדית".

בשלב זה, רוב הסלפים לא מחוייבים לרעיון הג'יהאד, מלחמת הקודש, "כי הם מאמינים שהחליפות תקום על ידי דעווה, הטפה, הכשרת הלבבות, חינוך, וחיזוק מערכת הערכים המוסרים. לעומתם - אנשי הסלפיה־ג'יהאדיה מאמצים את הג'יהאד, המלחמה בשליטים ערבים סוררים לתפיסתם, וכמובן במשטרים כופרים. הסלפיה־ג'יהאדיה לא מזוהה רק עם דאעש, אלא גם עם אל־קאעידה. הוויכוח התיאולוגי ביניהם טמון בסוגיית הקמת הח'ליפות. בסופו של דבר, אנשי דאעש החליטו שניתן כבר עכשיו לקיים את מודל הח'ליפות מבלי לחכות לשעת כושר".

אלביט, רפאל ותע"א נגד הסטארט-אפים: המדינה מחפשת פתרון ליירוט כטב"מים 
מצור אווירי על ישראל: גם חברת התעופה הבריטית לא תחזור החודש 
כיצד הסתבך ראש עיריית ניו יורק בצרות משפטיות בגלל הבניין של ארדואן 

ד"ר ברק מסביר כי דאעש מייצג כמיהה לחזרה לתור הזהב של האסלאם, התקופה של הנביא מוחמד. בשיאה, המדינה האסלאמית חלשה ב־2016 על תקציב בסך שני מיליארד דולר. כך לפי מחקר של אוניברסיטת נוטרה דאם. מאז, התקציב פחת בהתאם לשטח ולנכסים שארגון הטרור איבד, אך הוא עדיין מגייס ממון בלתי מבוטל דרך אמצעים שקשה לעקוב אחריהם, בהם מטבעות קריפטוגרפיים.

"כשדאעש פונה כיום לצעירים במערב או בכלל הוא אומר 'תראו מה קורה, האיראנים והשיעים וישראל, אויבות האסלאם, הן אלו שנלחמות אחת בשנייה. זו חלק מתוכנית אלוהית שמיועדת להביא את המהדי'", מציין ד"ר ברק. "מנגד, גם אם דאעש במצוקה בעיראק ובסוריה אז זה רק זמני בעיניהם. אללה בוחן את הכליות, והלוחמים נדרשים להוכיח עצמם".

עוד כתבות

אוסף של פסלוני שרוליק תוצרת לפיד קרמיקה / צילום: קובי קלייטמן

איך הפכו כלי הקרמיקה הישראליים לפריטי אספנות ששווים אלפי שקלים

תעשייה הקרמיקה הישראלית הייתה תעשייה מפוארת שצמחה בשנות השלושים, הגיעה לשיאה בשנות החמישים אך התרסקה בסוף שנות האלפיים ● בשנים האחרונות עולה עניין מחודש בכלי הפורצלן שמסמלים את תור הזהב הישראלי ששווים הרבה מאוד כסף ● אז מאיפה מגיע כל ההייפ?

חיילי צה''ל בתמרון בדרום לבנון / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: חמישה לוחמי גולני נפלו בדרום לבנון

במהלך פעילות באחד מהכפרים באזור פשטו הכוחות על מבנה בן מספר קומות ואיתרו פירים תת-קרקעיים ואמצעי לחימה • בשלב מסוים, אש נפתחה על הכוחות - שהגיבו באש וחיסלו ארבעה מחבלים • שלושה מהלוחמים נהרגו במקום, שניים אחרים פונו לבית החולים במסוק ונפטרו מפצעיהם • מספר חיילים נפצעו באירוע - מצבם מוגדר קל עד בינוני

בניית דירות חדשות / צילום: Shutterstock

תנועת מספריים: המגמה שמרסנת את מחירי הדיור. האם יש סיבה לאופטימיות?

מדד מחירי הדירות רשם עלייה של 6.3% בשנה, עם התחזקות גבוהה במיוחד במחוזות חיפה והמרכז ● המדד לחודש אוגוסט היה נמוך יחסית ● תנועת מספריים הורגשה בין הסקטורים: עם עלייה במחירי הדירות החדשות וירידה במחירי הדירות יד שנייה ● מה מלמדים שלל הנתונים על מצבו של שוק הנדל"ן?

אל''ם (במיל') מעין לינר / צילום: דובר צה''ל

"רכשנו ושכרנו כל גנרטור אפשרי": הקצינה שדאגה לגג למאות אלפי מילואימניקים בחזית

אל"מ מעיין לינר, ראש מחלקת שיווק והעתקת מחנות ותשתיות בצה"ל, לא דמיינה שתצטרך לארגן מקומות לינה, מקלחות ומכבסות למאות אלפי חיילים שגויסו בבת אחת למלחמה ● בראיון לרגל פרישתה, היא משיבה לביקורת על תנאי החיילים בשטח ומספרת איך ייבנו המוצבים החדשים

מפעל של ASML / צילום: ap, Peter Dejong

החברה ההולנדית שמתרסקת ב-16% ולוקחת איתה את אנבידיה ומניות השבבים

חברת ASML פרסמה את תוצאות הרבעון השלישי, שעמדו על נתון נמוך מציפיות השוק ● כעת מנייתה נופלת בוול סטריט, ומורידה גם את ענקיות השבבים ● בין הנתונים המרכזיים שהבהילו את המשקיעים: ירידה של מעל 3 מיליארד דולר בתחזית המכירות של 2025

מתוך הניסוי בהשתתפות 8 תעשיות ישראליות, שהציגו מגוון פתרונות יירוט / צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

אלביט, רפאל ותע"א מול הסטארט-אפים: המדינה מחפשת פתרון ליירוט כטב"מים

פחות מיממה לאחר פגיעת הכטב"ם בבסיס בא"ח גולני בבנימינה, מערכת הביטחון קיימה יום ניסוי לאיתור יכולות חדשות ליירוט כטב"מים, בהשתתפות התעשיות הביטחוניות ובהובלת שר הביטחון יואב גלנט ● חלק מהטכנולוגיות החדשות שהוצגו ייכנסו להליכי פיתוח מואצים

חיים גליק, מנכ''ל נת''ע / צילום: בר לביא

הוא גזר את הסרט של פרויקט הענק ובטוח: "קודמיי בתפקיד לא ידעו מה הם עושים"

הקדנציה הסוערת של חיים גליק התחילה בביקורת על חוסר הניסיון התחבורתי שלו, אבל לטענתו חוסר הידע והניסיון שררו הרבה לפניו ● על אף העיכובים בהקמת הקו האדום ומערכת היחסים המורכבת עם השרה רגב, גליק הוא מי שבסוף גזר את הסרט בפרויקט הכי גדול ויקר שבוצע בישראל, וטוען: "הישג אדיר שלרוב עושים בעשרות שנים" ● וגם: עמדתו המפתיעה לגבי הפעלת המטרו בשבת

היכונו לפגיעה משמעותית בכיס / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

היכונו לפגיעה משמעותית בכיס כבר בעוד חודשיים וחצי

בכנסת סוף סוף מתפנים לנפגעי סלייס ● בממשלה לא מבינים את עומק הבוץ בצפון ● ובקרוב כולנו נשלם הרבה הרבה יותר ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

בורסת נאסד''ק בניו יורק / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

דאו ג'ונס ננעל בשיא חדש; מניות השבבים עלו

בורסות אירופה ננעלו בעליות, נעילה אדומה בבורסות אסיה ● הבנק המרכזי בגוש האירו הוריד את הריבית - בפעם השלישית השנה ● דוחות נטפליקס צפויים להתפרסם לאחר סיום המסחר בוול סטריט הערב

אודי כגן במערכון של ''ארץ נהדרת'' על הצבא בצד החיים. ''הצורך בהול'' / צילום: צילום מסך מתוך המערכון

ההומור השחור מציל אותנו כל פעם מחדש

ברגעי המשבר הגדולים ביותר בהיסטוריה היהודית, העם היהודי ידע לצחוק לצד הכאב ● גם במלחמה הנוכחית, הומור הפך צורך קיומי של ממש שמאפשר לא רק אסקפיזם אלא גם פורקן

עוגיות ריפעת / צילום: נירית גור קרבי

ממש לא רק קוסקוס ומטבוחה: ספר הבישול שחושף את כל מה שפספסנו במטבח המרוקאי

שתי בשלניות שהכירו באינסטגרם עומדות מאחורי ספר חדש שעושה את הכבוד הראוי למטבח המגוון ששואב מהשפעות ספרדיות, צרפתיות, פורטוגזיות ואפילו בריטיות ● והמלצה לנוסעים למרוקו: התרחקו ממסעדות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מניות השבבים נפלו, אנבידיה ב-4.5%

נאסד"ק ירד ב-1% ● מניית ASML נפלה וגררה את מניות השבבים ● מחירי הנפט ירדו בכ-5% ● טראמפ מדיה נפלה בפתאומיות ובמחזור חריג, לאחר שזינקה ב-13% בתחילת המסחר ● מניית רשת בתי המרקחת וולגרינס זינקה ב-16%, סוגרת 1,200 סניפים ● ישראליות: טאבולה וטבע זינקו, נובה וקמטק נפלו ● עונת הדוחות: סיטיגרופ, גולדמן זאקס ובנק אוף אמריקה עקפו את הציפיות

הצוללת. הילה ויסברג ודין שמואל אלמס, בשיחה עם פרופ' עמי פדהצור / צילום: פרטי

חוקר הדמוקרטיות שמרגיע: "אני לא רואה איך בבלגן הישראלי ניתן להשליט משטר טוטליטרי"

שיחה עם פרופ' עמי פדהצור, מומחה למדע המדינה, קיצוניות פוליטית וטרור מאוניברסיטת חיפה ● על מורכבות הדמוקרטיה הישראלית, השינויים החברתיים והפוליטיים שנעבור בעקבות המלחמה והרגע שבו איבד אמון באוניברסיטאות בארה"ב ● האזינו

נטפליקס / צילום: Shutterstock

נטפליקס מכה את התחזיות ברבעון השלישי; המניה עולה

ענקית הסטרימינג פרסמה את התוצאות הפיננסיות שלה לרבעון השלישי ● החברה דיווחה על הכנסות של 9.83 מיליארד דול בעוד התחזיות עמדו על 9.77 מיליארד דולר ● מספר המנויים המשלמים של נטפליקס עמד על 282.7 מיליון, לעומת צפי ל-282.15 מיליון

איור: Shutterstock

הגזענות הסמויה: המחקר שבדק מה קורה כשבני קבוצות מיעוט עוברים לבניין

מחקר רחב היקף של שני כלכלנים שהוצג בכנס של בנק ישראל מגלה כי כשמשקי בית של מיעוטים נכנסים לבניין שבו עד אז לא היו דיירים מקבוצות מיעוט, מחירי הדירות בו יורדים יחסית לסביבתו

אוניית פאלומה של מנו ספנות, 1990 / צילום: באדיבות מנו ספנות

10 שעות במעבורת: למה אנחנו כבר לא שטים מחיפה לקפריסין

גל ביטולי הטיסות גרם לרבים להיזכר במעבורות שחיברו מדי יום בין חיפה לאיים הסמוכים, והיו יכולות להיות פתרון נפלא לעשרות אלפי הישראלים שנתקעו באירופה ● בכירי עולם הספנות מספרים על דעיכת תיירות המעבורות לטובת הקרוזים היוקרתיים, ומסבירים למה זה כבר לא ריאלי להחיות את קווי השיט הנוסטלגיים

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניית מורגן סטנלי עלתה ב-6.5%

נעילה מעורבת באירופה ● מדד ניקיי ירד ב-1.8% ● ASML שפירסמה דוח מאכזב אתמול הפילה את מניות השבבים, אנבידיה השילה 5% ● האתר של פרויקט הקריפטו של טראמפ קרס ביומו הראשון ● למרות החששות לגבי האייפון החדש, מניית אפל הגיעה לשיא כל הזמנים ● האינפלציה בבריטניה ירדה אל מתחת ל-2%, הסיכוי להורדת ריבית גדל

מטוס של חברת דלתא איירליינס / צילום: מיכל רז חיימוביץ

ארה״ב ממשיכה להתרחק: דלתא מבטלת טיסות לישראל עד מרץ 25

יותר ויותר חברות תעופה משעות את פעילותן בישראל לטווחי זמן ארוכים ומוותרות על הפעילות בישראל בשנת 2024 ● כעת מצטרפת לרשימה גם ענקית התעופה האמריקאית דלתא

מאפה קרם פטיסייר, שוקולד ופיסטוק בפטיסרי התאומות / צילום: לה ז'ומל

מפץ המאפים המפתיע בהרים: מעוגת גבינה בסקית מופלאה לקרואסונים מדויקים

מקרר הפתעות לפיקניק המושלם בשיטת "שלם וקח", משקאות משמחים מפירות טריים ונוף להרים, שפע מאפים, כריכים ואורחות בוקר, וסיבוב מחשמל בשבילי פארקים ושמורות ● חגית אברון תופרת יום במטה יהודה

נתב''ג. גל הביטולים נמשך והמחירים מטפסים / צילום: טלי בוגדנובסקי

מחירי הטיסות צנחו בשיעור דו ספרתי? על מי אתם עובדים

פרסום מדד המחירים לצרכן אתמול הצביע על ירידה חדה במחירי הטיסות בעוד שבשטח נראה שהטיסות רק מתייקרות ● הסיבה: בלמ"ס שינו את שיטת חישוב מחירי הטיסות ומשתמשים בנתונים לא מעודכנים ● וגם, הבעיה של בנק ישראל