גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המינרל שענקיות הטכנולוגיה לא יכולות בלעדיו, ומוברח מלב אזור הסכסוך בקונגו

המחצב קולטן, שנכרה ממכרות שבשליטת מיליציות אלימות בקונגו, משמש לטובת ייצור סמארטפונים, מחשבים ואפילו טילים ● בארה"ב מחייבים חברות לרכוש מאזורים "נטולי קונפליקטים" כדי לא לחזק את המיליציות, אך אלה מצאו פיתרון שמצליח לטשטש את ארץ המקור

עיירת כריית הקולטן רובאיה שבמזרח קונגו. נשלטת ע''י המיליציות / צילום: Reuters, Baz Ratner
עיירת כריית הקולטן רובאיה שבמזרח קונגו. נשלטת ע''י המיליציות / צילום: Reuters, Baz Ratner

מחצב מתכתי שחור שקריטי לכלי רכב חשמליים, ציוד תקשורת ואווירונאוטיקה, מממן מלחמה אכזרית ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו - למרות מאמצי ארה"ב להפסיק את השימוש במינרלים המכונים מינרלי־קונפליקט. קונגו היא היצרנית המובילה בעולם של קולטן, המחצב שממנו מופק טנטלום. הביקוש לטנטלום אדיר, בגלל השימוש הגובר שלו במוצרי צריכה, מסמארטפונים ועד מחשבים ניידים.

נטפליקס מכה את התחזיות ברבעון השלישי; המניה עלתה 
עלות של כמעט 2 מיליארד דולר: תחנות כוח בנות 50 נפתחות מחדש בארה"ב 

קולטן נכרה במזרחה המסוכסך של המדינה, אזור ששקע במלחמה בת עשרות שנים בין קבוצות מורדים לצבא קונגו. בשנתיים האחרונות מיליציה רבת עוצמה, המכונה M23 והנתמכת על ידי רואנדה השכנה, השתלטה על חלקים במזרח קונגו. היא הבריחה כשני מיליון בני אדם מבתיהם והשתלטה גם על הייצור וההובלה של הקולטן, כך על פי חוקרי האו"ם, מומחי שרשרת אספקה, חוקרים וסוחרים מקומיים.

כעת, הולך וגובר השימוש ברשת של נתיבי הברחה לצורך העברת עֲפָרוֹת באופן בלתי חוקי ממכרות בשליטת המיליציות לרואנדה. משם הוא נמכר כמוצר של רואנדה, המתויג כ"מגיע מאזור נטול קונפליקטים", למפעלי היתוך ברחבי העולם, אך בעיקר בסין.

"הלבנה של משאבי טבע"

אנשי M23 גובים מסים מכורי קולטן לא רשמיים, החופרים את העפרה מהאדמה, בעיקר באופן ידני. הם גובים מסים גם על שינוע הקולטן, וכך מספקים למיליציה הכנסות לרכישת נשק וציוד ​​אחר. בסך הכול, הסחר מניב כ־300 אלף דולר בחודש עבור המיליציה, על פי בינטו קייטה, ראש משלחת האו"ם לקונגו. "ההלבנה הפלילית של משאבי הטבע שהוברחו מהמדינה מחזקת קבוצות חמושות, מאפשרת את המשך הניצול של אוכלוסיות אזרחיות, שעל חלקן נכפית עבדות בפועל, ומערערת את מאמצי השכנת השלום", אמר קייטה למועצת הביטחון של האו"ם בתחילת החודש.

ממשלת ארה"ב רואה בטנטלום מינרל קריטי, והיא ביטאה את חששותיה בנוגע לסחר בו מוקדם יותר השנה. מחוקקים בארה"ב ביקשו למנוע ממינרלים הנכרים בדרך כלל במזרח קונגו - בדיל, טונגסטן, טנטלום וזהב - לממן את הסכסוך באזור. על פי חוק דוֹד־פרנק משנת 2010 חברות הנסחרות בארה"ב חייבות לחשוף את השימוש שלהן במינרלים, הידועים כ־3TGs, ואת הצעדים שהן נוקטות כדי למנוע מימון בשוגג של קבוצות חמושות. עם זאת, החוק לא מחייב חברות לסלק משרשרת האספקה ​​שלהן חומרים שעלולים להיות קשורים לכך.

הזינוק האחרון באלימות במזרח קונגו חופף לביקוש עולמי, שהגיע לשיאו כמעט, לטנטלום - המשמש במוצרים ממכשירי אייפון של אפל ועד מחשבי IBM וטילים של SpaceX, משום שהוא עמיד מאוד בפני קורוזיה וחום.

קונגו ייצרה כ־40% מהקולטן בעולם בשנת 2023, על פי המכון הגיאולוגי של ארה"ב, הרבה יותר מכל מדינה אחרת. הברחות קבועות של קולטן דרך רואנדה מקשות על חברות שמקבלות טנטלום ממפעלי היתוך בינלאומיים להבטיח שהן לא מממנות סכסוך שם.

היוזמה לבחירה אחראית של ספקי מינרלים, העוזרת לחברות להימנע ממתכות שמסייעות להתפרצות של אלימות או שמממנות אותה, התריעה בפני הקונים על הידרדרות התנאים במזרח קונגו במרץ, זמן קצר לפני שמורדי M23 השתלטו על אזור המקיף את עיירת כריית הקולטן, רובאיה. הארגון ייעץ לחברות להעריך את הסבירות שהקולטן שלהן מגיע מרובאיה, וליצור תוכניות לניהול הסיכון הזה. אבל קולטן מאזורים הנשלטים על ידי מיליציות ממשיך לזרום לרשתות האספקה ​​הבינ"ל, על פי חוקרים.

SpaceX לא ענתה לבקשות לתגובה. דובר IBM אמר שלחברה יש מדיניות ונהלים שיסייעו להבטיח שהמינרלים שבהם היא משתמשת לא תורמים לקבוצות חמושות בקונגו או במקומות אחרים. דובר אפל הצביע על דוח שרשרת האספקה ​​האחרון שלה, שלפיו מאז 2009, הפסיקה החברה להשתמש במאות מפעלי היתוך ובתי זיקוק 3TG שלא היו מסוגלים או לא רצו לאמת את עמידתם בכללי זכויות האדם, כללי הממשל התאגידי ותקנים אחרים שלה.

ההברחות הפכו את רואנדה ליצואנית הקולטן הגדולה בעולם, כאשר הייצוא שלה עלה בשנה שעברה, בעוד שהייצוא של קונגו ירד. זה מצביע על כך שעפרות מוברחות בכמויות גדלות והולכות, אמר אלכס קופ, שחקר את שרשרת האספקה ​​של קולטן עבור Global Witness, קבוצה הפועלת נגד שחיתות. "המנטרה היא: להעריך את המצב, לבדוק את הסיכונים, לערוך בדיקת נאותות וליצור קשר עם ספקים. ובסופו של דבר, חברות ממשיכות להשיג מינרלים שהם ככל הנראה נגועים בקונפליקט", אמר קופ. "אין ספק רב שהמינרלים האלה מוצאים את דרכם לשוק הבינלאומי".

בשנה שעברה, אמר שר האוצר של קונגו דאז, ניקולס קזאדי, כי המדינה מפסידה כמעט מיליארד דולר מדי שנה ממחצבים שמוברחים באופן בלתי חוקי לרואנדה. יולנדה מקולו, דוברת ממשלת רואנדה, אמרה שתעשיית הכרייה של המדינה נעשתה פרודוקטיבית יותר בגלל השימוש המוגבר בטכניקות ובציוד מודרניים. "הדבר אִפשר שיעור שחזור מינרלים של בין 60% ל־70%, לעומת 35% בלבד מהמינרלים שנכרו באופן ידני", אמרה. רואנדה משתפת פעולה עם תוכנית נֶעֱקָבוּת ובדיקת נאותות הנקראת International Tin Supply Chain Initiative, או ITSCI, כדי להבטיח שהמינרלים של רואנדה יהיו "מאזורים נטולי קונפליקט", הוסיפה מקולו.

יוזמות כושלות

קבוצות חמושות אחרות מרוויחות גם הן מהסחר הבלתי חוקי בקולטן, לרבות ברית של מיליציות שמסייעת לצבא קונגו להילחם ב־M23, על פי ארגוני זכויות וחוקרי או"ם. הברית, הידועה בשם Wazalendo, שלפי חוקרי האו"ם מקבלת את נשקה מהצבא של קונגו, כוללת קבוצות שפועלות נגדן סנקציות בינלאומיות בגין פשעי מלחמה. M23 ו־Wazalendo מגייסות שתיהן ילדים כדי שישמשו כחיילים, ואנשיהן אונסים נשים וילדות, בוזזים, רוצחים אזרחים ומבצעים זוועות אחרות, על פי ארגוני זכויות וחוקרי או"ם. גם Wazalendo גובה מסים לא חוקיים על קולטן במחסומים לאורך נתיבי תחבורה ומאתרי כרייה.

שני גופים ממלכתיים של קונגו, האחראים על הסדרת הכרייה הבלתי רשמית, נסוגו מרובאיה בסוף השנה שעברה לאחר ש־M23 ניתקה את הנתיב האחרון שנותר לייצוא קולטן מרובאיה דרך העיר הגדולה באזור. הדבר גרם ל־ITSCI, הפועלת גם בקונגו, להשעות את פעילותה גם שם.

ITSCI עובדת עם כמה ממשלות אפריקאיות ומפעלי היתוך בינלאומיים כדי לסייע בהקמת אספקה ​​של מינרלים המושגים באופן אחראי. התוכנית עוקבת אחר הייצור ופעילויות נוספות הקשורות לכרייה והובלה של פח, טונגסטן וטנטלום, ומספקת לגורמי ממשל תגים ויומנים למעקב אחר העפרה מן המכרות ועד למפעלי ההיתוך שבהם היא מזוקקת.

ממשלת ארה"ב הזהירה את החברות ביולי, כי יוזמות מעקב שנועדו להבטיח שטנטלום ומינרלים קונגולזים אחרים יהיו נטולי קונפליקטים, נכשלות. "הסיכונים הקשורים לזכויות אדם ולזכויות עובדים, שחיתות ומימון סכסוכים הסלימו בגלל הסכסוך החמור המתחדש והמתמשך", אמר משרד החוץ האמריקני.

ובינתיים, חברה מלונדון בשם Project Blue החוקרת את שוק החומרים הקריטיים, צופה שהביקוש לטנטלום יגדל ביותר מ־20% בחמש השנים הקרובות, בגלל השימוש בו במוליכים למחצה ובמוצרי צריכה רבים אחרים. "האם אנחנו צופים שהקונים יתרחקו מזה?" תהה קייל פרונק, אנליסט בחברה, והשיב כי "ברור שלא".

עוד כתבות

יחיא סינוואר ב-2021 / צילום: ap, John Minchillo

לאחר חיסול סינוואר: התרחיש שיביא את השקל למחוזות שלא נראו כבר הרבה זמן

חיסול סינוואר כבר נתן אותות חיוביים על השקל ולהערכת כלכלנים בכירים, ככל שיביא עמו התקדמות מדינית ועסקת חטופים כך תגבר ההשפעה על השווקים ● ומהו התרחיש שהשפעתו צפויה להיות חיובית במיוחד לכלכלה?

הסרט על הטבח בפסטיבל הנובה מופיע במיצג, שנה אחרי / צילום: ap, Ryan Sun

התמודדות שורדי הנובה: הסם שהחמיר את הטראומה

מחקר שערכו אוניברסיטת בן גוריון ובית החולים שיבא בקרב שורדי פסטיבל נובה בדק את השפעת הסמים הפסיכואקטיביים על חומרת הטראומה ● התברר כי דווקא צריכת אלכוהול, סם חוקי לגמרי, החמירה יותר מאחרים את התסינים

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

טיילור סוויפט היא המוזיקאית העשירה בעולם, את מי עקפה בדירוג?

מה מקורו של הפתגם "אם אין אני לי מי לי", מי היה אוגוסט לנדמסר ובאיזו מדינה יש הכי הרבה אזורי זמן? ● הטריוויה השבועית

חיילי צה''ל בתמרון בדרום לבנון / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: חמישה לוחמי גולני נפלו בדרום לבנון

במהלך פעילות באחד מהכפרים באזור פשטו הכוחות על מבנה בן מספר קומות ואיתרו פירים תת-קרקעיים ואמצעי לחימה • בשלב מסוים, אש נפתחה על הכוחות - שהגיבו באש וחיסלו ארבעה מחבלים • שלושה מהלוחמים נהרגו במקום, שניים אחרים פונו לבית החולים במסוק ונפטרו מפצעיהם • מספר חיילים נפצעו באירוע - מצבם מוגדר קל עד בינוני

המל''ט האוקראיני Stick M12 / צילום: 100th Mechanized Brigade

עסקת המל"טים שעוררה תחרות עזה בין ארה"ב לישראל והזוכה

אוקראינה חשפה מל"ט שעלותו נמוכה באופן קיצוני ביחס למקביליו בשוק ● ארה"ב תמכור מערכות טילים בסך כולל של 1.2 מיליארד דולר לאיחוד האמירויות ● וגם: החברה האמריקאית שגברה על אירונאוטיקס הישראלית ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

הוטל מונטיפיורי. מקום על זמני / צילום: אסף קרלה

המלכה הבלתי מעורערת: המנה שהפכה לסמל של הוטל מונטיפיורי בת"א

הוטל מונטיופיורי מצליח כבר 17 שנה לשמור על נחשקות וזהות מובחנת ● הכוח טמון בתפריט רב עונתי ומנות דגל שתמיד מתחשק לחזור אליהן

פעילי ארגון הטרור חמאס / צילום: Associated Press, John Minchillo

אחיו של סינוואר, חאלד משעל או בכלל חליל אל־חיא? מי יירש את יחיא סינוואר

חיסול סינוואר מהווה מכה מורלית, תודעתית וארגונית לחמאס וכעת עולה השאלה מי יחליף אותו ● אלא שהמומחים תמימי דעים שאין דמות מובהקת שמתאימה לתפקיד ● האם יהיה זה האח הצעיר או ״הטייקון של חמאס״? מי עוד על הפרק ומה תרצה איראן

בורסת נאסד''ק בניו יורק / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

דאו ג'ונס ננעל בשיא חדש; מניות השבבים עלו

בורסות אירופה ננעלו בעליות, נעילה אדומה בבורסות אסיה ● הבנק המרכזי בגוש האירו הוריד את הריבית - בפעם השלישית השנה ● דוחות נטפליקס צפויים להתפרסם לאחר סיום המסחר בוול סטריט הערב

פוקאצ'ות ב-Wild Bread / צילום: אייל פרוינד

המתחם בו תמצאו לחמים דשנים וגם שיכר לימונדה והיביסקוס

לחם פרא ופוקצ'ות ארוכות זרועות שומשום לצד מטבלים יוצאי דופן וקפה משובח, סיורים במבשלה לכל המשפחה עם חגיגת בירות למבוגרים בשעות הערב, ותצפית לגוש דן שלעיתים מפציע בה המבורגר אגדי ● חגית אברון תופרת יום בחבל מודיעין

יחיא סינוואר, מנהיג ארגון הטרור חמאס / צילום: ap, Adel Hana

דובר צה״ל: חוסל יחיא סינוואר, מנהיג ארגון הטרור חמאס והאחראי לטבח ה-7 באוקטובר

בסיום של מצוד שנערך כשנה, אמש, 16 באוקטובר 2024, חיסלו כוחות צה"ל מפיקוד הדרום את יחיא סינוואר, מנהיג ארגון הטרור חמאס בפעילות בדרום רצועת עזה • שר הביטחון גלנט בגבול רצועת עזה: ״סינוואר סיים את חייו מוכה, נרדף ונמלט, לא כמפקד אלא כמי שדאג רק לעצמו" ● כל העדכונים

איור: Shutterstock

הגזענות הסמויה: המחקר שבדק מה קורה כשבני קבוצות מיעוט עוברים לבניין

מחקר רחב היקף של שני כלכלנים שהוצג בכנס של בנק ישראל מגלה כי כשמשקי בית של מיעוטים נכנסים לבניין שבו עד אז לא היו דיירים מקבוצות מיעוט, מחירי הדירות בו יורדים יחסית לסביבתו

עוגיות ריפעת / צילום: נירית גור קרבי

ממש לא רק קוסקוס ומטבוחה: ספר הבישול שחושף את כל מה שפספסנו במטבח המרוקאי

שתי בשלניות שהכירו באינסטגרם עומדות מאחורי ספר חדש שעושה את הכבוד הראוי למטבח המגוון ששואב מהשפעות ספרדיות, צרפתיות, פורטוגזיות ואפילו בריטיות ● והמלצה לנוסעים למרוקו: התרחקו ממסעדות

הפקולטה. כך נגישות המידע לציבור משפיעה על המחירים / צילום: Shutterstock

משוק הדגים בהודו ועד הנדל"ן בישראל: כך נגישות המידע לציבור משפיעה על המחירים

השנים האחרונות סיפקו הזדמנויות לראות כמעט בזמן אמת כיצד שיפור ברמות המידע בשוק מסויים הביא לירידות מחירים ולהשלכות חיוביות על השחקנים בו ● בישראל חוקרים הדגימו כיצד חשיפת כלל עסקאות הנדל"ן הורידה מחירים, קיצרה את זמן המכירה והשפיעה לטובה במיוחד באזורים מוחלשים

מפגין פרו-פלסטיני מחזיק בתמונה של סינוואר בהפגנה לקראת ה-7 באוקטובר ליד הבית הלבן בוושינגטון / צילום: Reuters, Seth Herald

"צעד ענק לישראל": איך מגיבים בעולם לחיסול סינוואר

הדיווח על חיסולו של מנהיג ארגון הטרור מסוקר בהרחבה בתקשורת העולמית ● "החיסול המשמעותי ביותר של ישראל של בכיר חמאס"

הנשיא פוטין מקבל את פני המשפחה במוסקבה. הפכו לשניים מהמרגלים המפורסמים ביותר ברוסיה / צילום: Reuters, Kirill Zykov

במשך 10 שנים הם ריגלו עבור רוסיה, והילדים לא ידעו דבר. הכל השתנה כשהם נתפסו

באוגוסט הוחזרו בני הזוג ארטם ואנה דולצב למוסקבה, שנה וחצי לאחר שנחשפו כסוכני ביון רוסים ונעצרו בסלובניה ● רק אז גילו ילדיהם, דניאל בן ה-9 וסופי בת ה-11, שמשפחתם חיה בזהות בדויה ● סיפורם שופך אור על המחיר שקרובי המרגלים נאלצים לשלם, ועל הנקודה שבה הכול מתהפך עבורם

רן עוז, מנכ''ל קבוצת ישראכרט / צילום: תמי בר שי

אל על רוצה לרכוש את השליטה בישראכרט לפי שווי של 3.1 מיליארד שקל

אל על מצטרפת למרוץ לרכישת חברת כרטיסי האשראי בשיעור החזקה גבוה מההצעות האחרות ● במכתב ששלחה היום להנהלת החברה היא מבקשת לקבוע פגישה עם חברי הנהלת ישראכרט עם צאת החג "בכדי לקדם נמרצות וללא שום דיחוי את ההסכם"

העבודה הראשונה שלי / צילום: מנחם רייס

העבודה הראשונה של רמי לוי ומנכ"לית אל על, ומה היא מלמדת על המשך הקריירה שלהם

בעלי קבוצת פוקס מכר חולצות מודפסות כבר בבית הספר היסודי, מנכ"ל וולט היה סבל במעבר הגבול עם ירדן, מייסדת חברת הביטוח ליברה עבדה בקיוסק, ומנכ"לית אל על התחילה בכלל בבנק הפועלים ● אחרי שנים בעולם העסקי, בכירי המשק מספרים לערן גפן על הג'וב הראשון שלהם, שגם עיצב את מי שהם היום

ניסיון לגרד כסף מכל הבא ליד / אילוסטרציה: Shutterstock

ב-243 עמודים של גזירות אין שום תוכנית, רק ניסיון לגרד כסף מכל הבא ליד

מס יסף על בעלי הכנסות גבוהות לצד הקפאה של שכר המינימום, פגיעה בקרנות ההשתלמות וגם קיצוץ ההטבות בפנסיה ● הגזירות כלכליות שהניח האוצר לשנת 2025 מוכיחות שמעל לכל עומד אך ורק רצון לשרוד ● חבל שלא הודו בזה בגלוי

נשיא צרפת, עמנואל מקרון / צילום: ap, Stephanie Scarbroug

מקרון נגד ישראל: חברות ישראליות יוכלו להופיע בתערוכת הנשק, אבל לא להציג שום מוצר

12 חברות ישראליות שהיו צפויות להציג בתערוכה הביטחונית הימית היוקרתית "יורונאבאל" בנובמבר, הורחקו ממנה, אולם בהמשך דווח כי יוכלו להשתתף בלי שיוכלו להציג שום עמדה או ציוד ● לעומת זאת לטורקיה יתאפשר להופיע ●  לאחרונה, קרא נשיא צרפת לאמברגו נשק על ישראל

מאפים בפטיסרי התאומות / צילום: לה ז'ומל

תצפית, המבורגר אגדי ותערוכה ישראלית: חמישה מסלולי טיול לימי החג

יקב עטור פרסים בעמק חפר, שלושה פטיסרי מגונדרים בהרי ירושלים, קטיף עצמי בחווה חקלאית בנגב המערבי, תצפית על ציפורים בעמק המעיינות ועוד שלל פינות חמד ואוצרות קולינריים ● דגמנו את המקומות המומלצים בחמישה אזורים בארץ שעוד נהנים משקט יחסי ● חגית אברון תופרת יום