גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אחרי סינוואר, הגיע הזמן לפגוע גם במכונת המיליארדים של חמאס

איסטנבול מהווה צינור החמצן הפיננסי של חמאס, בהובלת זאהר ג'בארין בן ה־56, ששוחרר בעסקת שליט ● "טורקיה צברה ניסיון במעורבות בעקיפת סנקציות, כשסייעה לאיראן עוד בטרם הסכם הגרעין ב־2015", מסבירה ד"ר גליה לינדנשטראוס, חוקרת בכירה במכון למחקרי ביטחון לאומי

זאהר ג'בארין / צילום: Al Mayadeen
זאהר ג'בארין / צילום: Al Mayadeen

חמאס סופג במהלך מלחמת חרבות ברזל מכות קשות עם חיסולים בזירות שונות: החל מחיסול סלאח אל־עארורי בביירות, דרך מוחמד דף ברצועת עזה ואסמעיל הנייה בטהרן - ועד לחיסולו השבוע של המנהיג יחיא סינוואר. עם זאת, יש זירה שנותרה ללא פגיעה משמעותית: פעילות חמאס בטורקיה, ובמיוחד המערך הפיננסי של ארגון הטרור הפלסטיני שהמוקד שלו נמצא בה.

אחיו של סינוואר, חאלד משעל או בכלל חליל אל־חיא? מי יירש את יחיא סינוואר 

רק ביום שלישי האחרון נודע כי המחבל שהתפוצץ ברחוב הלח"י בתל אביב בחודש אוגוסט, הופעל בהכוונת חמאס טורקיה. במערך הכלל־חמאסי, איסטנבול מהווה את צינור החמצן הפיננסי של הארגון, בהובלת זאהר ג'בארין בן ה־56. בניגוד לדמויות כמו יחיא סינוואר מח'אן יונס, שצמח במעלה חמאס ברצועת עזה, ג'בארין נולד בסלפית וצמח במעלה חמאס ביהודה ושומרון. בשנת 1993 הוא נשפט למאסר עולם ועוד 35 שנה, אבל שוחרר עם סינוואר בעסקת שליט. בניגוד למנהיג חמאס ברצועת עזה שחוסל השבוע, ג'בארין גורש לטורקיה.

הוא ניצל את ההזדמנות ומשם פיתח רשת פיננסית רחבת היקף שמזינה את כלל פעילות הטרור, במסגרת האכסניה שמעניק משטר ארדואן לארגון הטרור. "טורקיה מנסה להפריד בין חמאס הפוליטי לצבאי. היא תומכת בזרוע הפוליטית של חמאס, וטוענת כי מי שרוצה פתרון לסוגיה הפלסטינית - מוכרח להתייחס לחמאס", אומרת ד"ר גליה לינדנשטראוס, חוקרת בכירה במכון למחקרי ביטחון לאומי. "טורקיה העניקה דרכונים טורקיים לבכירי חמאס. זה אפשר לאותם בכירים חופש תנועה - וגרם לקושי מבחינת ישראל בהתמודדות מולם".

נכסים בהיקף של יותר מחצי מיליארד דולר 

במסגרת חגיגת הטרור של חמאס בטורקיה, ג'בארין מונה לאחר שחרורו לסגנו של אל־עארורי בהנהגת חמאס יו"ש. בעזרת אל־עארורי ודילוגים שהוא מבצע בציר ביירות־טהרן־איסטנבול, ג'בארין ביסס מערכת יחסים קרובה עם כוח קודס של משמרות המהפכה, ולא פחות חשוב מכך מנהל מערך נכסים בהיקף של יותר מחצי מיליארד דולר. בטורקיה ככלל, ובאיסטנבול בפרט, נעשית פעילות זו דרך קרנות השקעה, חברות ועמותות סיוע. בד בבד, הרשת הזו כוללת גם נכסים במדינות שונות כמו קטאר, בסיס פעילות אחר של חמאס חו"ל, ולבנון שבה מתגורר מיעוט פלסטיני גדול.

ג'בארין מנצל את הזירה הבנקאית בטורקיה היטב, משום שלא חלות על חמאס שום מגבלות. בנק בולט בפעילות ארגון הטרור הוא "קובייט טורק" שבדומה למקביליו מאפשר לחמאס העברות כספים ללא שום מגבלה. לפי וול סטריט ג'ורנל, המציאות הזו הובילה בכירים אמריקאיים לקיים פגישה עם בכירי המערכת הבנקאית הטורקית, ובה הבהירו את דרישתם: הפסיקו את מימון הטרור והלבנת ההון, אם ברצונכם לשמור על גישה לשווקים הפיננסיים האמריקאיים. ספק אם בכירי הבנקים הטורקיים מתרגשים מהאיומים האמריקאיים, שהרי הקשר עם חמאס רחוק מלהיות פרשת מימון הטרור הראשונה שבה הם מעורבים. ב־2019 הואשם האלקבנק, שבבעלות ממשלת טורקיה, בהונאה בנקאית והלבנת הון עבור חברות באיראן, בניגוד לסנקציות נגד טהרן. עד היום הבנק לא הוענש.

ד"ר חי איתן כהן ינרוג'ק, מומחה לטורקיה במרכז משה דיין באוניברסיטת תל אביב ובמכון ירושלים לאסטרטגיה ולביטחון, מסביר כי באנקרה מנסים ליצור קורלציה בין המדיניות שלהם בנוגע לחמאס למדיניות האמריקאית בנוגע לכורדים בסוריה. "אנחנו לא רואים שההכרה של ארה"ב בחמאס כארגון טרור והיעדר ההגדרה הדומה מצד טורקיה מביא לענישה. בטורקיה אומרים 'אנחנו, חברי נאט"ו, רואים ב־YPG כארגון טרור בצפון סוריה, ובת בריתנו ארה"ב לא. איך זה הגיוני? לכן, באותה מידה, אנחנו חברים בנאט"ו ולא רואים בחמאס כארגון טרור'".

"טורקיה צברה ניסיון במעורבות בעקיפת סנקציות"

כבר ב־2018 התקבלה דוגמה לאופן שבו חמאס מעביר את הכספים מטורקיה. באותה שנה עצרו השב"כ והמשטרה מרצה למשפטים מטורקיה, ג'מיל טקלי, ואחריו את תושב אום אל־פאחם, דרע'אם ג'בארין, בחשד למעורבות בהעברת כספים מטורקיה לפעילויות טרור ברצועת עזה וביו"ש. מי שגייס את השניים הוא זאהר ג'בארין, שאין לו קשר משפחתי לג'בארין מאום אל־פאחם. דרך החקירות התגלה כי ג'יהאד יע'מור, שהיה מעורב בחטיפת נחשון וקסמן ז"ל וגורש לטורקיה בעסקת שליט עם זאהר ג'בארין, היה אחראי על הקשר בין חמאס יו"ש לבין מטה ארגון הטרור בטורקיה. לפי המידע שהתקבל משב"כ, טקלי היה מעורב בצבירת נכסים בטורקיה עבור חמאס, ואילו ג'בארין נע על קו איסטנבול־ישראל ודאג להעברת הכספים.

"טורקיה צברה ניסיון במעורבות בעקיפת סנקציות, כשסייעה לאיראן עוד בטרם הסכם הגרעין ב־2015", מסבירה לינדנשטראוס. "חמאס אינם היחידים שמשתמש במערכת הבנקאית הטורקית, בהלבנת כספים או בהעברות בלתי חוקיות. חמאס השתמשו בטורקיה גם עבור העברת סחורות מאיראן דרכה לרצועת עזה. ישראל הייתה מודעת לפעילות הזו אבל הייתה פחות נחרצת".

גוף בולט במארג בטורקיה הוא חברת הנדל"ן טרנד GYO. בעת שתוכננה הנפקתה בשנת 2018 היו בכירי חמאס הבעלים של 75% מהחברה. מזכירות האוצר האמריקאית סימנה את החברה כבר במאי 2022 כחלק מהפורטפוליו של משרד ההשקעות של חמאס. ב־27 באוקטובר אשתקד, בשל פשעי 7 באוקטובר, הושתו סנקציות כלכליות על החברה ובכיריה, אלאדין שנגולר, גולשה ייע'ידולו וארווה מנגוש, וזאת בשל מתן סיוע מהותי, חסות ותמיכה כספית לחמאס. כלי משמעותי בהעברת הכספים לפעילי הטרור של חמאס הוא גם חלפני כספים. בשנת 2019 הושתו סנקציות על רשת חלפני הכספים רדין, שמפעילה סניפים באיסטנבול ובגזיאנטפ. בה בעת סומנו שני אזרחים עיראקים, אסמעיל טאש ומרואן א־ראווי, כדמויות מפתח בפעילות הזו בציר הזה עבור חמאס.

"רואים בחמאס 'לוחמי חופש'"

כשמנסים להבין מדוע ישראל לא פועלת נגד בכירי חמאס באיסטנבול, ייתכן כי התשובה טמונה בדיווח מלפני שנתיים ב"אינטליג'נס אונליין" בנובמבר 2022. לפי אותו דיווח, שירותי הביון הישראליים והטורקיים חתמו על הסכם שכולל שורת סעיפים, בהם התחייבות ישראלית לא להפעיל את יחידת "כידון" של המוסד, שאחרים על סיכולים ממוקדים, נגד פלסטינים בשטח טורקיה.

ד"ר כהן ינרוג'ק מסכם כי בכל הנוגע לפעילות הענפה של חמאס בטורקיה, קשה להתכחש לשיתוף הפעולה מצד השלטון. "בטקס הלוויה של אסמעיל הנייה השתתפו שר החוץ הקאן פידאן, וראש סוכנות הביון אברהים קאלין, ותוך כדי כך הם נועדו עם בכירי חמאס. הם עושים זאת באופן גלוי ולא מתביישים. ארדואן אמר מעל דוכן הפרלמנט כי הם רואים בחמאס 'לוחמי חופש'. יתרה מכך, הוא השווה אותם למיליציות טורקיות במלחמת העצמאות הטורקית. זו מדיניות גלויה, שנובעת מהיעדר אכיפת סנקציות".

עוד כתבות

מפגין פרו-פלסטיני מחזיק בתמונה של סינוואר בהפגנה לקראת ה-7 באוקטובר ליד הבית הלבן בוושינגטון / צילום: Reuters, Seth Herald

"צעד ענק לישראל": איך מגיבים בעולם לחיסול סינוואר

הדיווח על חיסולו של מנהיג ארגון הטרור מסוקר בהרחבה בתקשורת העולמית ● "החיסול המשמעותי ביותר של ישראל של בכיר חמאס"

נתב''ג. גל הביטולים נמשך והמחירים מטפסים / צילום: טלי בוגדנובסקי

מחירי הטיסות צנחו בשיעור דו ספרתי? על מי אתם עובדים

פרסום מדד המחירים לצרכן אתמול הצביע על ירידה חדה במחירי הטיסות בעוד שבשטח נראה שהטיסות רק מתייקרות ● הסיבה: בלמ"ס שינו את שיטת חישוב מחירי הטיסות ומשתמשים בנתונים לא מעודכנים ● וגם, הבעיה של בנק ישראל

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

דירת שלושה חדרים ברמת גן נמכרה ב־2 מיליון שקל: "יותר קשה להגיע לסגירה"

הדירה מתפרשת על פני 80 מ"ר וזקוקה לשיפוץ שיעלה כמה עשרות אלפי שקלים ● מייצג הקונים בעסקה: "בתקופה האחרונה יש התעניינות רבה ברמת גן מצד משפחות צעירות, זוגות צעירים וגם רווקים. בהחלט אפשר לומר שיש עלייה בהתעניינות"

פרופ' שי דוידאי. כניסתו לאוניברסיטה נחסמה / צילום: Reuters, Katie Smith

"נקמה": אוניברסיטת קולומביה הרחיקה פרופ' ישראלי

כניסתו של שי דוידאי נחסמה על ידי האוניברסיטה לאחר שלטענתה "איים והטריד אנשי צוות בקמפוס" ● המקרה המדובר הוא צילום חברי צוות שאיפשרו למפגינים פרו-פלסטינים להפריע לטקס לציון ה-7 באוקטובר

ביג גלילות / צילום: הילה וייסברג

אחרי 6 שנות עיכוב, ביג גלילות יוצא לדרך והקניונים באזור מודאגים

לאחר עיכוב של יותר משש שנים, בעוד כחודש אמור להיפתח קניון חדש בצומת גלילות, בשטח של יותר מפי שניים מקניון רמת אביב או שבעת הכוכבים שלידו ● כל הנתונים, התחזיות וסימני השאלה לקראת רעידת האדמה הצפויה בענף המסחר המקומי

יחיא סינוואר, מנהיג ארגון הטרור חמאס / צילום: ap, Adel Hana

דובר צה״ל: חוסל יחיא סינוואר, מנהיג ארגון הטרור חמאס והאחראי לטבח ה-7 באוקטובר

בסיום של מצוד שנערך כשנה, אמש, 16 באוקטובר 2024, חיסלו כוחות צה"ל מפיקוד הדרום את יחיא סינוואר, מנהיג ארגון הטרור חמאס בפעילות בדרום רצועת עזה • שר הביטחון גלנט בגבול רצועת עזה: ״סינוואר סיים את חייו מוכה, נרדף ונמלט, לא כמפקד אלא כמי שדאג רק לעצמו" ● כל העדכונים

האינפלציה בספטמבר מפתיעה לטובה - קצב שנתי של 3.5%; עליית מחירי הדירות התמתנה

ירידות בולטות נרשמו בסעיפי תחבורה, תרבות ובידור, הלבשה והנעלה ופירות טריים ● עליות נרשמו בסעיפי ירקות טריים, שירותי חינוך וריהוט וציוד לבית ● מחירי הדירות באוגוסט עלו ב-0.3% בלבד, לאחר עליות חדות בחודשים הקודמים ● בראייה שנתית מחירי הדירות זינקו ביותר מ-6% ● מזרחי טפחות: "הנתון של היום רחוק מכזה שיצדיק העלאת ריבית בנובמבר"

מחיר שמן הזית מזנק / צילום: Shutterstock

הייבוא נפגע, הפועלים לא הגיעו והמטעים תחת אש: כך הפך שמן הזית למוצר המתייקר של השנה

מחיר שמן הזית זינק בישראל בקרוב ל־40% בתוך שנה, אך למרות שהעלייה מתונה יחסית למתרחש בעולם - יש בענף מי שמפנים אצבע מאשימה ליבוא "שלא עמד במשימה ביום הפקודה" ● אחרים מזכירים את הבצורת העולמית הקשה שפגעה במטעים בספרד כמו גם בישראל, ומאמינים שלמרות הרצון לתמוך בחקלאות כחול־לבן - הפתרון להתייקרויות אינו בייצור המקומי ● כעת מגדלי הזיתים חוששים שמיליוני עצים בגליל לא יימסקו בשל ההסלמה הביטחונית בצפון: "זו חרדה מטורפת"

הסרט על הטבח בפסטיבל הנובה מופיע במיצג, שנה אחרי / צילום: ap, Ryan Sun

התמודדות שורדי הנובה: הסם שהחמיר את הטראומה

מחקר שערכו אוניברסיטת בן גוריון ובית החולים שיבא בקרב שורדי פסטיבל נובה בדק את השפעת הסמים הפסיכואקטיביים על חומרת הטראומה ● התברר כי דווקא צריכת אלכוהול, סם חוקי לגמרי, החמירה יותר מאחרים את התסינים

המל''ט האוקראיני Stick M12 / צילום: 100th Mechanized Brigade

עסקת המל"טים שעוררה תחרות עזה בין ארה"ב לישראל והזוכה

אוקראינה חשפה מל"ט שעלותו נמוכה באופן קיצוני ביחס למקביליו בשוק ● ארה"ב תמכור מערכות טילים בסך כולל של 1.2 מיליארד דולר לאיחוד האמירויות ● וגם: החברה האמריקאית שגברה על אירונאוטיקס הישראלית ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

איור: גיל ג'יבלי

הבורסה שעלתה ב־28% בחודש אחד והמלכודת שמסתתרת מאחוריה

מדדי המניות בסין רשמו חודש של ראלי היסטורי עם זינוק של 28% ● תוכנית התמריצים של בייג'ינג מחזירה את המשקיעים לכלכלה השנייה בגודלה בעולם, אבל בבנק לאומי מזהירים מפני נהירה לשוק הסיני: "השקעה כמעט ספקולטיבית, שתלויה במוטיבציה של השלטון" ● שאלת השבוע

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניית מורגן סטנלי עלתה ב-6.5%

נעילה מעורבת באירופה ● מדד ניקיי ירד ב-1.8% ● ASML שפירסמה דוח מאכזב אתמול הפילה את מניות השבבים, אנבידיה השילה 5% ● האתר של פרויקט הקריפטו של טראמפ קרס ביומו הראשון ● למרות החששות לגבי האייפון החדש, מניית אפל הגיעה לשיא כל הזמנים ● האינפלציה בבריטניה ירדה אל מתחת ל-2%, הסיכוי להורדת ריבית גדל

בניית דירות חדשות / צילום: Shutterstock

תנועת מספריים: המגמה שמרסנת את מחירי הדיור. האם יש סיבה לאופטימיות?

מדד מחירי הדירות רשם עלייה של 6.3% בשנה, עם התחזקות גבוהה במיוחד במחוזות חיפה והמרכז ● המדד לחודש אוגוסט היה נמוך יחסית ● תנועת מספריים הורגשה בין הסקטורים: עם עלייה במחירי הדירות החדשות וירידה במחירי הדירות יד שנייה ● מה מלמדים שלל הנתונים על מצבו של שוק הנדל"ן?

אוסף של פסלוני שרוליק תוצרת לפיד קרמיקה / צילום: קובי קלייטמן

איך הפכו כלי הקרמיקה הישראליים לפריטי אספנות ששווים אלפי שקלים

תעשייה הקרמיקה הישראלית הייתה תעשייה מפוארת שצמחה בשנות השלושים, הגיעה לשיאה בשנות החמישים אך התרסקה בסוף שנות האלפיים ● בשנים האחרונות עולה עניין מחודש בכלי הפורצלן שמסמלים את תור הזהב הישראלי ששווים הרבה מאוד כסף ● אז מאיפה מגיע כל ההייפ?

נטפליקס / צילום: Shutterstock

נטפליקס מכה את התחזיות ברבעון השלישי; המניה עולה

ענקית הסטרימינג פרסמה את התוצאות הפיננסיות שלה לרבעון השלישי ● החברה דיווחה על הכנסות של 9.83 מיליארד דול בעוד התחזיות עמדו על 9.77 מיליארד דולר ● מספר המנויים המשלמים של נטפליקס עמד על 282.7 מיליון, לעומת צפי ל-282.15 מיליון

עוגיות ריפעת / צילום: נירית גור קרבי

ממש לא רק קוסקוס ומטבוחה: ספר הבישול שחושף את כל מה שפספסנו במטבח המרוקאי

שתי בשלניות שהכירו באינסטגרם עומדות מאחורי ספר חדש שעושה את הכבוד הראוי למטבח המגוון ששואב מהשפעות ספרדיות, צרפתיות, פורטוגזיות ואפילו בריטיות ● והמלצה לנוסעים למרוקו: התרחקו ממסעדות

פעילי ארגון הטרור חמאס / צילום: Associated Press, John Minchillo

אחיו של סינוואר, חאלד משעל או בכלל חליל אל־חיא? מי יירש את יחיא סינוואר

חיסול סינוואר מהווה מכה מורלית, תודעתית וארגונית לחמאס וכעת עולה השאלה מי יחליף אותו ● אלא שהמומחים תמימי דעים שאין דמות מובהקת שמתאימה לתפקיד ● האם יהיה זה האח הצעיר או ״הטייקון של חמאס״? מי עוד על הפרק ומה תרצה איראן

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

טיילור סוויפט היא המוזיקאית העשירה בעולם, את מי עקפה בדירוג?

מה מקורו של הפתגם "אם אין אני לי מי לי", מי היה אוגוסט לנדמסר ובאיזו מדינה יש הכי הרבה אזורי זמן? ● הטריוויה השבועית

כלים נאים ואוכל טעים בחצר האחורית / צילום: מתוך עמוד הפייסבור של החצר האחורית

מאפים וחפצים, יינות מיושנים ויריד חגיגי בדרום המשתקם

מקום מפגש חם ומחבק שמציע בית קפה לצד גלריה לפריטי עיצוב, נוי ורהיטים; חלומות שהתגשמו בדמות יין ואמנות; ושלל פעילויות ודוכנים בחווה חקלאית תיירותית שגם מציעה קטיף עצמי ● חגית אברון תופרת יום בנגב המערבי

יחיא סינוואר ב-2021 / צילום: ap, John Minchillo

לאחר חיסול סינוואר: התרחיש שיביא את השקל למחוזות שלא נראו כבר הרבה זמן

חיסול סינוואר כבר נתן אותות חיוביים על השקל ולהערכת כלכלנים בכירים, ככל שיביא עמו התקדמות מדינית ועסקת חטופים כך תגבר ההשפעה על השווקים ● ומהו התרחיש שהשפעתו צפויה להיות חיובית במיוחד לכלכלה?