פרופ' אמנון שעשוע / צילום: יונתן הפנר
חברת הטכנולוגיה לרכב מובילאיי ירידת ערך מוניטין בסך 2.7 מיליארד דולר הוכרה ברבעון, ובחברה מסבירים כי מדובר בהפסד מירידת ערך שאינו במזומן הקשור לנכס המוניטין במאזן. "נכס זה, שהינו משמעותי ביחס לסך הנכסים של מובילאיי, נבע במקור מהרכישה של מובילאיי על ידי אינטל ב-2017 ונרשם במאזן שלנו בקשר עם ההנפקה ב-2022 והפרדה מאינטל. במהלך הרבעון, עקב ירידת שווי השוק מתחת לערך ההון העצמי שלנו, בוצעה ירידה ערך".
● לבנק ההשקעות ג'פריס יש המלצה חמה על מניות הסייבר מישראל
● עם שווי של כ-100 מיליארד דולר: האם זו תהיה אנבידיה הבאה?
למעשה, כשאינטל רכשה את מובילאיי ב-15 מיליארד דולר, הנכס המרכזי היה המוניטין, וכשמובילאיי הונפקה המוניטין הועבר למאזן שלה. בעקבות ירידת מחיר המניה לאחרונה, נוצר מצב שבו ההון העצמי של מובילאיי היה גבוה יותר משווי החברה, מה שחייב את החברה לבצע בחינה של ירידת ערך מוניטין לפי כללי החשבונאות.
מתחילת השנה מוביליאיי ירדה בכ-70%
נזכיר שמניית מובילאיי נפלה מתחילת השנה ב-71%, למחיר של 12.4 דולר המשקף לחברה שווי שוק של כ-10.1 מיליארד דולר, לעומת שווי של כ-17 מיליארד דולר בהנפקה לפני כשנתיים. עם זאת, המניה עולה בטרום מסחר לאחר פרסום הדוחות.
ההכנסות ברבעון היו 486 מיליון דולר ועל בסיס Non-GAAP נרשם רווח של 77 מיליון דולר, או 10 סנטים למניה - גבוה מהתחזיות בשוק. ההכנסות משקפות ירידה של 8.3% לעומת הרבעון המקביל. מתחילת השנה, הכנסות מובילאיי הסתכמו ב-1.16 מיליארד דולר, ירידה של 19.3% לעומת התקופה המקבילה ב-2023.
מחיקת הערך הובילה גם לירידה חדה ברווחי החברה לפי כללי החשבונאות המקובלים (GAAP). ההפסד התפעולי ברבעון הסתכם ב-2.8 מיליארד דולר ומתחילת השנה הוא הגיע ל-3.6 מיליארד דולר, זאת בהשוואה לרווח תפעולי של 8 מיליון דולר ברבעון המקביל והפסד תפעולי של 106 מיליון דולר בשלושת הרבעונים הראשונים של 2023. בשורה התחתונה, מובילאיי רשמה ברבעון השלישי הפסד נקי GAAP של 2.7 מיליארד דולר, בעוד שברבעון המקביל היא הייתה רווחית עם 17 מיליון דולר. בשלושת הרבעונים הראשונים ההפסד הנקי הסתכם ב-3.1 מיליארד דולר, לעומת הפסד נקי של 68 מיליון דולר בתקופה המקבילה.
כאמור, בנטרול סעיפים חשבונאיים שונים ובראשם ירידת הערך, החברה רווחית, והיא סיימה את הרבעון עם רווח נקי מתואם של 77 מיליון דולר - ירידה של 57.5% לעומת הרבעון המקביל. מתחילת השנה הרווח הנקי המתואם מגיע ל-98 מיליון דולר, ירידה של 77.3%. הוצאות החברה על תגמול הוני לעובדים הסתכמו ברבעון ב-79 מיליון דולר.
מובילאיי גם מצמצמת את טווח התחזית שלה, אך לא משנה את אמצע טווח התחזיות. מובילאיי צופה השנה הכנסות של 1.62-1.66 מיליארד דולר (לעומת 1.6-1.68 מיליארד דולר בתחזית הקודמת, שהופחתה ברבעון שעבר), ורווח תפעולי Non-GAAP של 163-190 מיליון דולר (לעומת 152-201 מיליון דולר בתחזית הקודמת). יחד עם זאת, בשל מחיקת המוניטין הגדולה ברבעון השלישי, ההפסד התפעולי GAAP יגיע השנה ל-3.23-3.26 מיליארד דולר, וזאת לעומת התחזית הקודמת להפסד תפעולי GAAP של 531-580 מיליון דולר.
לדברי המייסד והמנכ"ל פרופ' אמנון שעשוע, "אנו ממשיכים להתמקד ביעדים האסטרטגיים המרכזיים שלנו לשנתיים הקרובות, הכוללים שמירה והגדלה של מעמדנו בתחום ה-ADAS מחוץ לסין, העמקת קשרינו עם עשרת הלקוחות המרכזיים שלנו דרך זכיות בפרויקטים למוצרים מתקדמים, והוצאה לפועל של מערך המוצרים המתקדמים שלנו המבוסס על EyeQ6, אשר ממנף את היתרונות התחרותיים ההיסטוריים של מובילאיי המוגברים על ידי גישות AI חדשניות", אמר נשיא ומנכ"ל מובילאיי פרופ' אמנון שעשוע. "בעוד שסביבת הצמיחה בטווח הקרוב נותרה מאתגרת, היעדים שלנו מתמקדים בהזדמנויות לטווח הבינוני והארוך, ואנו צופים שאלו יבואו לידי ביטוי בצורה ברורה יותר בחודשים הקרובים".