היכונו לגזירות בענף הרכב / צילום: יוסי כהן (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)
היקף הגבייה מרוכשי הרכב בישראל ומהנהגים צפוי לזנק בשנתיים הקרובות בכ-5.5 מיליארד שקל. כך עולה מפרק תחזית הכנסות המדינה בתקציב החדש, שפורסמו השבוע.
● העלאת מס בדרך: הרכבים שיתייקרו באלפי שקלים לפחות ב־2025
● מבחן דרכים | העדכון שהשביח את הקרוס אובר הפופולרי. וגם ייקר אותו
הסעיף המרכזי מופיע תחת הכותרת "ביטול הדרגתי של הטבות המס לרכבי פלאג-אין ורכב חשמלי". ההכנסות ממנו כוללות בעיקר את העלייה החדה הצפויה בתחילת ינואר במס הקנייה על רכב חשמלי, מ-35% ל-85%, בניכוי הטבת המס הירוק לרכב חשמלי בסך כ-18 אלף שקל לרכב.
לפי התחזית, סעיף זה אמור להגדיל את הכנסות המדינה בכ-600 מיליון שקל נטו ב-2025, ובכ-1.25 מיליארד שקל ב-2026. הזינוק נובע כנראה מצפי להגדלה משמעותית של רכישות כלי רכב חשמליים, למרות העלאת המס.
עוד סעיף "חדש-ישן" הוא מס הגודש, שיוטל על כל כלי רכב שנכנס לערים הגדולות בשעות העומס, החל מתחילת 2026. בשלב הראשון הוא ייגבה בעיקר בגוש דן. על פי התחזית הסעיף הזה אמור להכניס לאוצר כ-1.4 מיליארד שקל ב-2026.
מכיוון משרד התחבורה קיימת התנגדות עזה להטלת המס הזה, והמכרז ליישומו, שאמור היה לצאת השנה, מתעכב. אולם הטמעתו בתחזית ההכנסות של התקציב תקשה מאוד לבטל אותו בלי למצוא מקורות הכנסה חלופיים.
עוד סעיף הוא "שחיקת הזיכוי הירוק". הכוונה לתוכנית שהוצגה לאחרונה בחוק ההסדרים, לקיצוץ כ-4,000 שקל מתקרת הטבת המס הירוק, שעומדת על כ-18 אלף שקל, ונקבעת לפי דרגת הזיהום של כל רכב. הסעיף הזה כולל לראשונה גם "קנס זיהום", על כלי רכב ששייכים לדרגות הגבוהות ביותר, דרגה 14 ודרגה 15.
התייקרות חדה באגרות
המשמעות של המהלך עשויה להיות עלייה של עד כ-10% במס הקנייה האפקטיבי הממוצע על כלי רכב חדשים. על פי תחזית האוצר, סעיף זה צפוי להכניס למדינה כ-650 מיליון שקל בכל אחת מהשנים 2025 ו-2026, וצפוי לזנק ל-900 מיליון שקל ב-2027, לאחר שתפקע הטבת המס הירוק על כלי רכב חשמליים.
סעיף הכנסות נוסף, שצפוי לזנק ב-2025 בכ-600 מיליון שקל, הוא סעיף ההכנסות מאגרות. בינואר 2025 צפויה להתבטל הטבת אגרת הרישוי השנתית על כלי רכב חשמליים, והאגרה השנתית לבעלי רכב חשמלי, שעומדת כיום על כ-500 שקל בלבד, תשתווה לרכבי בנזין. בהנחה שמספר כלי הרכב החשמליים על כבישי ישראל יגיע בשנה הבאה לכ-200 אלף, נראה שהאוצר מעריך כי האגרות יתייקרו בכ-3,000 שקל בממוצע לרכב.
גם חובת השימוש בדלקנים אוטומטיים ברכבי ציים כתנאי להחזר הוצאות צפויה להכניס כ-200 מיליון שקל בכל אחת משלוש השנים הבאות. ההכנסות הללו אינן כוללות את ההכנסות מהגדלת המע"מ על כלי רכב חדשים ועל שירותים לרכב, שנכללות בסעיף הכללי של ההכנסות ממע"מ.
נתוני התקציב חושפים עוד "גזירה חבויה" בפרק הצפי להכנסות הישירות. על פי התקציב בסוף 2025 תפקע הטבת שווי השימוש ברכב צמוד לבעלי רכב חשמלי צמוד, שעומדת כיום על כ-1,200 שקל בחודש לרכב. אם היא לא תחודש, סעיף זה צפוי להכניס לקופת המדינה כ-260 מיליון שקל בשנת 2026.
קיטון בהכנסות מבלו דלק
התקציב חושף גם את הערכות האוצר לגבי "הנזק" של קיטון להכנסות המדינה מבלו דלק, בשל המעבר המואץ לכלי רכב ירוקים, בעיקר חשמליים. הפסד הכנסות המדינה בשל הקיטון בבלו על בנזין יעמוד על כ-350 מיליון שקל ב-2024, כ-400 מיליון שקל בשנה הבאה וכ-450 מיליון שקל ב-2026. מדובר בכ-2% מהכנסות המדינה מבלו דלק.
מהאוצר נמסר בתגובה, כי "בהתאם למצב החוקי הנוכחי, הטבת מס הקנייה על רכבים חשמליים תגיע לתומה בסוף שנת 2024.
"כמו כן, לשם צמצום העומס על הכבישים וחיזוק התחבורה הציבורית, מתווה הגודש עוגן בחקיקה. על כן, הכנסות ממתווה הגודש נכללות בתוכנית התקציב הרב-שנתית".
שני יבואנים חדשים למותג מקסוס. השיווק יחל עוד השנה
במהלך השבועות הקרובים יחל בישראל השיווק של רכבי MAXUS הסינית, חברה בת של תאגיד SAIC. לראשונה ישווק המותג על ידי שני יבואנים רשמיים חדשים מתחרים. בתחילת ספטמבר הודיעה חברת "אוטו-חן" מקבוצת בליליוס כי קיבלה את הזיכיון לשווק את רכבי המותג בישראל. החברה הודיעה כי תשווק את כל הדגמים החשמליים של החברה בתקינה אירופית, ובהם סדרת רכבי הפנאי החשמליים MIFA, עם 7 או 8 מקומות ישיבה וטווח של עד 480 ק"מ, לצד שורה של מסחריות במספר גדלים. השבוע גם החלה החברה להקים את אולם התצוגה הראשי של המותג באזור התעשייה של הרצליה פיתוח.
ואילו השבוע הודיעה קבוצת UMI על כוונתה להתחיל לשווק עוד השנה את הדגמים החשמליים של המותג, כאשר בשלב הראשון השיווק יתמקד ברכבי הפנאי החדשים מסדרת MIFA. החברה הודיעה שתשווק את כלי הרכב באמצעות המערך הקיים שלה, שכולל 14 אולמות תצוגה ו-35 מרכזי שירות ברחבי הארץ. שני היבואנים לא פרסמו עדיין מחירים. המותג יובא לראשונה לישראל על ידי חברת "צ'יינה מוטורס".
ג'נסיס משיקה בישראל את G80 המחודשת
השבוע החל השיווק של הדור המחודש של מכונית הפרימיום-סאלון G80 של המותג ג'נסיס מבית קבוצת יונדאי. הרכב עבר מספר שינויי עיצוב בחרטום ובזנב, שכוללים גריל חדש ופנסים חדשים. מערך הפיקוד עבר שינוי מקיף, והוא כולל כעת מסך 27 אינץ' בטכנולוגיית OLED, נוסף על שינוי מקיף של מתגי השליטה השונים. האבזור התקני כולל כעת מערכת קול יוקרתית, בידוד כפול לשמשות ועוד.
מערכת ההנעה לא עברה שינוי, והיא כוללת מנוע 2.5 ליטר טורבו בהספק 300 כ"ס, הנעה כפולה ותיבה אוטומטית בת 8 מהירויות. היא תשווק ברמת גימור אחת במחיר של כ-490 אלף שקל.