גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"כמו דומינו": כך השביתה תאונה אחת את כל גוש דן

תאונות הדרכים יוצרות פקקים שמשפיעים לא רק על הנהגים ברכב הפרטי, אלא גם ובעיקר על התחבורה הציבורית ● הבעיה הזו אמנם לא ייחודית לישראל, אך היא מורגשת בה הרבה יותר כי הגידולים בביקושים במדינות וערים אחרות היו יותר מתונים ואיפשרו השתדרגות של התשתיות התחבורתיות באופן הדרגתי

צומת עזריאלי / צילום: איל יצהר
צומת עזריאלי / צילום: איל יצהר

איך תאונת דרכים אחת שיתקה אתמול (ד') בערב את כל הכבישים ברחבי מטרופולין גוש דן? זו השאלה שככל הנראה העסיקה רבים מהאנשים שעמדו שעות ארוכות בפקקים לאחר שהתרחשה תאונת דרכים בצומת יגאל אלון - השלום, באחד המחלפים העמוסים והמרכזיים ביותר בישראל. 

העלאות מסי הרכב בדרך. איך ניתן לייעל את ההוצאות ולחסוך אלפי שקלים?
העלאת מס בדרך: כלי הרכב שיתייקרו באלפי שקלים לפחות ב־2025

הפקקים השפיעו לא רק על הנהגים ברכב הפרטי אלא גם ובעיקר על התחבורה הציבורית, שכן אוטובוסים עמדו בפקק ולא סיימו את מסלולם כדי לצאת למסלול נוסף. כך, אוטובוסים לא הגיעו לתחנות והמשבר הורגש לא רק במוקד הגודש אלא בכל המטרופולין, זו הסיבה שגם נוסעים בקריית אונו, המרוחקת יחסית ממחלף השלום, המתינו אתמול למעלה משעה לאוטובוס. 

חוקרים מסבירים שהתשובות לכך הן רבות וחלקן לא אינטואיטיביות, אבל כבר עכשיו ברור אפשר להגיד: כך הולכת להראות שגרת חיינו.

מערכת התחבורה במטרופולין ת"א נמצאת על סף שבירה

מתכנן התחבורה יונתן רוזין מסביר שמערכת התחבורה במטרופולין ת"א נמצאת על סף שבירה, ולכן "בכל פעם שיש תאונה, הפגנה, חסימה, או אפילו צמצום נתיבים משמעותי באחד מצווארי הבקבוק של המערכת - כמו מחלף השלום - כל שאר המטרופולין נופל כמו דומינו". 

לדבריו, "יש עבודות בכל הצירים הראשיים שמובילים לת"א, אין מספיק מערכות הסעת המונים (דוגמת רכבת קלה ומטרו - א"ז), אין מספיק העדפה לאוטובוסים, אז רוב האנשים מעדיפים לשבת בפקק ברכב הפרטי שלהם מאשר באוטובוס - ואפשר להבין אותם. התוצאה היא "ספירלת מוות" של התחבורה הציבורית, ואנחנו צופים בה בזמן אמת". 

הפרופ' אראל אבינרי, מומחה לתשתיות מאפקה - המכללה האקדמית להנדסה בתל אביב, מסביר שהאירוע החריג אתמול לא צריך להפתיע איש. "יש זחילה כלפי מעלה בביקושים במטרופולינים לביצוע נסיעות. מן הסתם, התשתיות לא מתחדשות בקצב שמדביק את הביקושים ואותן התשתיות הקיימות שהגיעו לקיבולת מלאה - אז וודאי שכל דבר קטן יכול לגרום לקריסה שלהם". 

בנוסף לדבריו, העובדה שהעומסים מתפזרים על פני רוב שעות היממה, ולא רק בשעות ההגעה והחזרה מהעבודה כבעבר, יוצרת מצב שגם ההתאוששות מאירועים כאלו היא איטית יותר. "לצערנו נראה יותר ויותר מקרים כאלה ובשעות יותר מוזרות של היום משום שלמעט השעות הקטנות של הלילה יש עומסים שמביאים לכך שמשכי הנסיעה מתארכים פי שניים. האמת היא שכבר כמעט אין לנו סיטואציה של נסיעה חופשית ללא עומס ולכן כל התאוששות מאירוע כזה לוקחת זמן".

הצמיחה המהירה בישראל פגעה ביכולת ההערכות

הבעיה הזו לא ייחודית לישראל, ואולם לדברי פרופ' אבינרי היא מורגשת בה הרבה יותר כי הגידולים בביקושים במדינות וערים אחרות היו יותר מתונים ואיפשרו השתדרגות של התשתיות התחבורתיות "בישראל הגידול באוכלוסייה ובביקושים לנסיעות הם גדולים מאוד יחסית לעולם המפותח שבו יכולים להיערך מבעוד מועד לשינויים בביקושים ואצלנו הם נערכים בתקופות כ"כ קצרות כך שגם פתרונות כמו מטרו ורק"ל לא הולכים לפתור את הבעיה הזו כי גם בנייתם מתמשכת מאוד לאט". 

ובכל זאת, קשה להבין כיצד לתאונה אחת יש השפעה ברדיוס כל כך גדול. יונתן רוזין מסביר שפקקים מתפתחים בצורה לא אינטואיטיבית "נגיד שהייתה תאונה במחלף השלום, כמו אתמול, ושני הרכבים שהיו מעורבים בה חוסמים נתיב וחצי-שניים. באותו רגע, הקיבולת של הצומת יורדת משמעותית כי יותר רכבים צריכים לחצות את הצומת דרך פחות נתיבים". 

לדבריו, "ספציפית, הפעולה של השתלבות רכבים ממספר נתיבים לנתיב בודד ("השתזרות") - שבמקרה הישראלי, כל אחד מנסה להידחף על חשבון השני - היא זו שמעכבת את התנועה. כך, נוצרת תגובת שרשרת, כי בזמן שנהגים נלחמים על לעקוף את התאונה, זרם הרכבים מאחוריהם ממשיך להיבנות (לפני שווייז התריע בפניהם על תאונה או פקק). ואם מוסיפים לזה נהגים שנכנסים לצמתים לא פנויים, אז הפקק מתחיל להסתעף ולייצר זרועות חדשות, מה שמאיץ את הפקק בצורה אקספוננציאלית". 

"לכל תשתית תחבורתית יש קיבולת", מוסיף פרופ' אבינרי, "בקיבולת המקסימלית מובן לכולם שאי אפשר להכניס יותר מכוניות, אבל התופעה הזו מתרחשת עוד הרבה לפני כן. העמסה על מערכת תחבורה שמתנהלת בתנועה חופשית לא תהיה מורגשת יותר מדי, אבל במערכת עמוסה כל דבר קטן ואפילו לא תאונה אלא סתם רכב שעומד בצד הדרך או מישהו שנוסע קצת יותר לאט ואירועים קטנטנים כאלה מייצרים אפקט דומינו שמוביל לקריסה תחבורתית ויהיו כאלו יותר ויותר. בהמשך אפילו נתקשה להסביר למה זה קורה בגלל שכשהמערכת על הקצה כל דבר קטן גורם לאפקט מצטבר ולא נבין איך יש פקק לפנינו כשאין שום שיבוש ברמזורים, תאונת דרכים או עבודות בכביש. - כך ייראו החיים במטרופולינים". 

צורך בשינוי חד של מדיניות ברחבי המטרופולין

ואולם, לא מדובר בגזירת גורל ויש פתרונות שיכולים לחלץ את ישראל מהמשבר אבל הם מורכבים, דורשים אומץ ולא נעשים כאן מספיק. "ברמה הטקטית-מיידית, צריך לאפשר לרשויות מקומיות סמכות לאכוף חסימת צמתים עם אמצעים אלקטרוניים, זה יכול לעזור מאוד וברמה האסטרטגית, יש צורך בשינוי חד של מדיניות ברחבי המטרופולין, בטח לאור הדחיות הצפויות ברוב פרויקטי הסעת ההמונים המתוכננים". שינויי מדיניות שנעשו בערים בעולם כוללים כלים רבים כמו הגבלת חניה וניהול התמחור שלה, צביעת נתיבים לתחבורה ציבורית, סלילת שבילי אופניים, החלת אגרות גודש ואמצעים נוספים.

לדברי פרופ' אבינרי הבעיה היא גדולה יותר מהתחבורה "הרבה אנשים נזרקים לאזורים הצפופים והעמוסים לא בגלל נסיבה תחבורתית אלא בגלל נסיבות תכנוניות של פיזור לא נכון של מקורות תעסוקה ומגורים ויתר השימושים".

לדבריו, "אם מסתכלים על הצפיפויות אנחנו לא נורא צפופים כמו שהיינו יכולים להיות, וצפיפות היא לא תמיד בעיה כי אפשר להיערך אליה עם תשתיות להסעת המונים ואם היינו מסיטים אליהם חלק מהביקושים, זה היה פחות נורא. אבל זה דורש תכנון מראש וישראל היא לא כזו".

לדבריו, "אין תכנית אסטרטגית למדינה ולכן אנחנו לא יודעים איך האוכלוסיה תפוזר בעוד 20 שנה. זו הסיבה שמערכות תחבורתיות קורסות. אי-אפשר לבנות היום מערכת תחבורתית שתדע לטפל בפיזור אוכלוסיה שאין לנו מושג איפה תגור, תעבוד, וכיצד תסע ולאן. לכן, כל עוד אין חשיבה אסטרטגית ארוכת טווח לא תצליח שום חשיבה תחבורתית לפתור את זה". 

עוד כתבות

מערכת פטריוט / צילום: יח''צ

לפנטגון מתחילים לאזול הטילים, וזו המניה הביטחונית שצפויה להרוויח מכך

לפי דיווחים בוושינגטון חוששים מפני מחסור בטילים, בין היתר בשל המלחמה בישראל והצורך ביירוטים מתקדמים ● מי שמרוויחה מהביקושים היא ענקית הייצור הביטחוני RTX שיושבת על צבר הזמנות של 250 מיליארד דולר ● האנליסטים צופים לה עתיד ורוד - חוץ מגולדמן זאקס

משרדי אמזון / צילום: Shutterstock

אמזון מראה יציבות: ממשיכה במגמת צמיחה רבעון חמישי ברציפות

הרווח ברבעון השלישי עמד על 159 מיליארד דולר לעומת 148 מיליארד ברבעון הקודם ● הרווח למניה על 1.43 דולר למניה, ב-30% מעל הצפי וב-13% יותר מהרבעון השני ● הכנסות הענן צמחו ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● המניה מזנקת ב-4.5% במסחר המאוחר

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

OpenAI משיקה רשמית את מנוע החיפוש שלה

השירות החדש יספק נתונים בזמן אמת הכוללים תוצאות ספורט, מחירי מניות, חדשות, תחזיות מזג אוויר ועוד ● המהלך מכניס את החברה לתחום החיפוש המקוון, זאת לצד ענקיות כמו גוגל ומיקרוסופט, כמו גם חברת פרפלקסיטי

הפגיעה בבית רה''מ בקיסריה / צילום: לפי סעיף 27א'

מה עובר על הצנזורה ולמה אפילו את הכתבה הזו התבקשנו לשלוח לאישור

בשנה החולפת גדל משמעותית מספר החומרים המוגשים לצנזורה, בשל הרגישות הביטחונית בזמן מלחמה, ולצד זאת התרבו התלונות על אופן עבודתה ● בין הטענות: היעדר אחידות במדיניות כלפי גופי התקשורת, העדפת חדשות ערוץ 12 וחוסר רלוונטיות בעידן הרשתות החברתיות

מטקס ציון עשור להנפקת סייברארק בנסדא''ק / צילום: ואניה סאוויק – נסדא''ק

לבנק ההשקעות ג'פריס יש המלצה חמה על מניות הסייבר מישראל

סייברארק, פאלו אלטו וצ'ק פוינט הן בין המומלצות של אנליסט ג'פריס ג'ו גאלו ● הוא סבור כי תקציבי אבטחת הסייבר לא ייפגעו, מעריך שהקונסולידציה בתעשייה תימשך, וצופה עלייה בתקיפות ● וגם: כיצד מושפע תחום הסייבר ממהפכת ה-AI ומהמלחמות?

פרופ' אמנון שעשוע / צילום: יונתן הפנר

מובילאיי מוחקת 2.7 מיליארד דולר בדוחות. אז למה המניה מזנקת במסחר המוקדם?

מובילאיי רשמה הכנסות של 486 מיליון דולר ברבעון ורווח של 10 סנט למניה - גבוה מהתחזיות בשוק ● עם זאת החברה הכירה בירידת ערך מוניטין בסך 2.7 מיליארד דולר

מארק צוקרברג, סאטיה נאדלה, סונדאר פיצ'אי / צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ענקיות הטכנולוגיה כבר הוציאו מיליארדי דולרים על מוצר אחד. עכשיו הן בבעיה

על פניו, התוצאות הכספיות של גוגל מיקרוסופט ומטא היו חזקות מהצפוי, אך תגובת המשקיעים הייתה מעורבת ● בין הסיבות המרכזיות למגמה - הגידול בהוצאות ההוניות של ענקיות הטכנולוגיה לצד הקיטון בקיבולת ייצור השבבים שמעכב את פיתוחי הבינה המלאכותית

טראמפ צופה בסרטון של האריס במהלך עצרת בפנסילבניה / צילום: ap

האריס מכוונת ל"משאל עם" על טראמפ, שכבר מכין את מאה ימי השלטון הראשונים

סגנית הנשיא אומרת לרבבות בעצרת הסיכום שלה בוושינגטון שטראמפ "לא יציב ואחוז תאוות נקם", ובמקביל סקר חושף ש־44% מהאמריקאים חושבים שהוא "פשיסט" ● אולם, כ־50 מיליון כבר הצביעו, מה שמקטין את השפעת הרטוריקה של הימים האחרונים על תוצאות הבחירות

איור: גיל ג'יבלי

החלטתם להשקיע ב־S&P 500, האם אתם מוכנים גם להשקיע בדולר?

לשער הדולר שקל יכולה להיות השפעה דרמטית על התשואה שתקבלו בהשקעות מעבר לים - לטוב ולרע ● אבל האם המשמעות היא שעדיף לישראלים לגדר את ההשקעות ב־S&P 500 או בנאסד"ק? לא בהכרח ● קובי לוי מבנק לאומי מסביר: כך תדעו האם כדאי לכם להתמגן משינויי מט"ח ● שאלת השבוע 

אילוסטרציה: shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט: נאסד"ק ירד ב-2.6%, מדד מניות השבבים ב-4%

המדדים המובילים מחקו את כל העליות מתחילת החודש ובדרך וקטעו את רצף העליות החודשי הארוך מאז 2021 ● אחרי הנעילה: אמזון עקפה את הציפיות, אינטל עם ירידה נוספת במכירות וברווח, עלייה בתחזיות, רבעון סוער לאפל: הקנס הענק ששילמה פגע ברווח הנקי ● עוד בעונת הדוחות: אסתי לאודר ואובר לא עמדו בצפי ● ישראליות: למונייד זינקה ב-30%, מובילאיי זינקה למרות שמחקה 2.7 מיליארד דולר

ראש ממשלת ספרד, פדרו סנצ'ס / צילום: ap, Paul White

לא רק צרפת: ספרד מרחיקה את ישראל מתערוכה ביטחונית

מזכירת המדינה לענייני הגנה, אמפרו ואלקארסה, מסרה כי ישראל וחברותיה מורחקות מתערוכת FEINDEF, בגין "המחויבות של ספרד לשלום בפלסטין ובלבנון ולחיזוק החוק ההומניטרי הבינלאומי" ● זוהי החרפה של צעדי ספרד נגד ישראל, לאחר שביטלה חוזה בסך 7 מיליון אירו לרכש נשק 

שמחת תומכי מפלגת ''החלום הגאורגי'' הפרו-רוסית שניצחה בבחירות / צילום: Reuters, Zurab Javakhadze

הזיוף בבחירות בגאורגיה: הקשר לרוסיה ולמה המערב עשוי להיפגע

על פי מפלגות האופוזיציה במדינה, הנשיאה ומומחים חיצוניים - הבחירות זויפו בצורה משמעותית בסיוע רוסיה ● מפלגת "החלום הגאורגי" הפרו-רוסית ניצחה עם רוב של 54% והחשש במערב הוא כי רוסיה תהפוך את המדינה לאזור ההשפעה שלה, וכך למעשה תקדם את הדגם המשטרי שלה באזור

המורדים החות'ים / צילום: Reuters, KHALED ABDULLAH

"מלוחמים בסנדלים לכוכבי רוק": איך הפכו החות'ים מאספסוף של מורדים לאיום עולמי?

המלחמה בעזה אפשרה לחמושים תימנים הנתמכים ע"י איראן להרחיב בריתות עם מיליציות עיראקיות, עם ג'יהאדיסטים אפריקאים ועם רוסיה ● לפי דוח של האו"ם, החות'ים בתימן הופכים "מקבוצה חמושה מקומית עם יכולת מוגבלת לארגון צבאי רב-עוצמה"

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Markus Schreiber

בזכות התחזיות להמשך: למרות דוחות חלשים אינטל מזנקת מעל 14% במסחר המאוחר

הכנסות אינטל הסתכמו ב-13.28 מיליארד דולר, גבוה ביחס לציפיות האנליסטים, אך עדיין משקפות ירידה ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● לפי החברה, ברבעון הבא היא מצפה להכנסות בין 13.3 ל-14.3 מיליארד דולר - ● מניית החברה קופצת מעל 14% במסחר המאוחר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

הצעת תקציב המדינה לשנת 2025 היא בקושי טיוטה

איך נוכל לחסוך כסף על טסטים לרכב ● בנושא גיוס חרדים, נמשיך לחוג במעגלים ● והתקציב שיובא לאישור הלילה ממש לא אפוי ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

הבניין בדיזנגוף 9 אחרי השיפוץ / צילום: יח''צ

יותר מ־1,000 בניינים: עיריית ת"א הפסידה בביהמ"ש, וההשלכות דרמטיות

פסק הדין שדחה את בקשת העירייה להאחדת חזית בניין ברחוב דיזנגוף עשוי להיות בעל השלכות רבות, שכן בת"א יש אלפי בניינים שנדרשים לשיפוץ חזיתות ● שלוש הערות על פסק הדין

''''ריביות מדוכאות ומדיניות מוניטרית קלה הן נחלת העבר'' / צילום: Shutterstock, Pixels Hunter

בכירי וול סטריט בטוחים: כולם מפספסים את מה שעומד לקרות

מנהלי הכספים הכי גדולים בארה"ב חוששים מ'האינפלציה המוטמעת' במדינה ● מנכ"ל בלאקרוק: "יש לנו מדיניות ממשלתית שמגבירה אינפלציה ואיש לא שואל 'באיזה מחיר?'" ● מנכ"ל מורגן סטנלי: "נגמרו הזמנים של כסף זול וריביות אפסיות" ● מנכ"ל ג'יי.פי.מורגן: "האינפלציה עשויה להתחדש כפי שקרה בשנות ה-70"

סאטיה נאדלה, ​מנכ''ל מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Ted S. Warren

דוח רבעוני חזק למיקרוסופט; היכתה את התחזיות בהכנסות מהענן

מיקרוסופט עקפה את התחזיות בשורת ההכנסות שגדלו בכ-16% בהשוואה לרבעון המקביל ● גם הרווח למניה היה גבוה מהצפוי ועמד על 3.30 דולר למניה ● המניה עולה בכ-1% במסחר המאוחר

בועז וקסמן, בעלי אופיר טורס / איור: גיל ג'יבלי

כמעט בעל עניין: הבעלים של אופיר טורס קונה מניות של אחת המתחרות הגדולות

בועז וקסמן, הבעלים של קבוצת אופיר טורס, צבר יותר מ־4% ממניות חברת התיירות המתחרה קשרי תעופה ● כעת מסתמן כי הוא אינו מתכוון להסתפק באחוזים שרכש ומבקש להגדיל את החזקותיו בחברה

כטב''ם בשירות צבא אוקראינה / צילום: ap, Efrem Lukatsky

מטוסי קרב בתמורה לנפט: העסקה של צרפת ועיראק

טורקיה תייצר 120 מל"טים מדי שנה באוקראינה, עיראק תחזק את חיל האוויר שלה עם מטוסים מתוצרת צרפתית, משרד ההגנה הרוסי תובע חברה מקומית, וכוחות המארינס בארה"ב השלימו אימון בכיפת ברזל ● השבוע בתעשיות הביטחוניות