אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דני שדה, Shutterstock
הימים האחרונים היו רצופים בביטולים של חברות תעופה זרות, כהמשך לגל הביטולים שהחל עם מתקפת הביפרים בלבנון. רק בשבוע האחרון הודיעו לופטהנזה, אייר פראנס, וטראנסוויה כי ימשיכו להשעות את טיסותיהן לישראל בשל המצב. חברת הלואו קוסט האוזבקית החדשה צנטרום אייר, שתכננה אמש להתחיל לפעול בישראל דחתה את השקתה ל-21 בנובמבר.
● חברת התעופה החדשה שתכננה להתחיל לפעול היום בארץ, דוחה את הפעילות בישראל
● ניר צוק ירד מהרדאר: למה חברת התעופה החדשה בכלל לא מופיעה במנועי החיפוש?
תוספת הטיסות של ישראייר ללונדון מייצרת אלטרנטיבה נוספת לטוס אבל לא מצליחה להוריד את המחירים
בחברות התעופה הישראליות זיהו את ההזדמנות להיכנס לוואקום הקיים. ישראייר הודיעה כי החל מה-17 בנובמבר תתחיל להפעיל בין 4-5 טיסות שבועיות לשדה התעופה לוטון בלונדון, החל ממחיר 600 דולר הלוך וחזור. כמו כן, היא הוסיפה ללוח הטיסות הבינלאומיות למעלה מחמישים קטעי טיסה במהלך השבוע האחרון למגוון יעדים, בהם בודפשט, אתונה ולרנקה. לפי חברת התיירות אופקים, מחירי הטיסות השונות עם כניסת הקו של ישראייר ללונדון נעים בממוצע בין 600 ל-800 דולר.
"במהלך חודש נובמבר נפתחים שווקי חג המולד בלונדון, ששואבים אליהם מיליוני תיירים, והביקוש לטיסות עולה בהתאם", מציינת רויטל בן נתן, מנכ"לית חברת התיירות אופקים. "לצד המגזר הפרטי, אנחנו עדים לביקוש גבוה גם במגזר העסקי, כאשר במקביל לטיסות הישירות של אלעל וישראייר מנובמבר, מאות לקוחות בוחרים לעשות זאת בטיסות קונקשן דרך ההאבים אתונה, לרנקה והאמירויות". מבדיקת נתוני גוליבר, בבחינת תאריך אקראי בתחילת ינואר, מחיר כרטיס טיסה ללונדון בחברת ישראייר יחל מ-620 דולר לטיסה הלוך ושוב, לעומת כרטיס באל על שיחל מ-751 דולר לטיסה הלוך ושוב. אולם באל על הכרטיס כולל גם טרולי וארוחה. "ניתן למצוא גם טיסות אלעל באמצע ינואר ב- 500 דולר כולל טרולי, בתאריכים אחרים שנבדקו".
ארקיע מוסיפה טיסות לווינה ורומא, בטענה שזה יקל על ההגעה לאמריקה
גם ארקיע הודיעה על הרחבת לוח הטיסות עם שלוש טיסות שבועיות לווינה ושש טיסות שבועיות לרומא, לדברי החברה עם זמני המראות ונחיתות שיאפשרו חיבוריות נוחה, לטיסות המשך לצפון ודרום אמריקה בצורה קלה, בעלות של החל מ-400 דולר לרומא ו-370 דולר לווינה. מייק חומצני, סמנכ"ל מסחר של החברה ציין בהודעה כי ״הביקושים הגוברים וההיצע המוגבל לטיסות לצפון ודרום אמריקה הביאו אותנו לבחון ולתגבר את היעדים באירופה, מהם ניתן להמשיך בנוחות ובעלות אטרקטיבית לארה"ב ודרום אמריקה. מצאנו שוינה ורומא מציעות בדיוק את השילוב הטוב ביותר - מחירים אטרקטיביים וזמני קונקשן קצרים, המאפשרים הגעה מהירה ונוחה ליעדים ברחבי אמריקה. נמשיך להיות קשובים לנוסעים הישראלים ולתת להם את הפתרונות הטובים ביותר״.
על כן, בדקנו איזה שדות תעופה באירופה מאפשרים את ההגעה הנוחה ביותר לדרום אמריקה, והמוביל שבהם נעדר מרשימת היעדים שתגברו בארקיע. גיא רווה, מנכ"ל חברת מסעות מציין כי "שדה התעופה הבינלאומי במדריד, Adolfo Suárez Madrid-Barajas, מהווה את שער הכניסה המרכזי מאירופה לדרום אמריקה, ומציע את מגוון היעדים והתדירות הרחבים ביותר לטיסות ליבשת זו. מדריד מהווה מרכז פעילות (האב) של שתי חברות תעופה ספרדיות מובילות - איבריה ואייר מדריד - אשר מספקות עשרות טיסות ישירות למגוון יעדים באמריקה הלטינית, לרבות מרכז ודרום אמריקה. בנוסף לחברות אלו, גם חברות תעופה דרום אמריקאיות, דוגמת LATAM, מפעילות קווי טיסה ישירים ממדריד ליעדים שונים בדרום אמריקה, מה שמרחיב את אפשרויות הבחירה ומגביר את נוחות הנוסעים. מלבד מדריד, גם שדות התעופה בפרנקפורט (גרמניה) וברומא (איטליה) מציעים קווי טיסה נרחבים לדרום אמריקה, וכוללים מגוון יעדים ישירים".
סוכני נסיעות עמם שוחחנו מדגישים כי לפני הזמנת כרטיסי טיסה בשתי חברות תעופה שונות, מומלץ לקחת בחשבון עיכובים אפשריים בטיסה היוצאת מישראל ואף לשקול לישון לילה ביעד טיסת המעבר. זאת מכיוון שבמצב כזה, אם קורה משהו לטיסה אחת- אין קשר בין החברות. כך, גם אם יהיו עיכובים או שינויים, יהיה אפשר להספיק להגיע לטיסת ההמשך.
במטה ההייטק ינסו לתת אלטרנטיבה לאל על
גל הביטולים האחרון שהכה בענף התעופה הישראלי החבוט, הותיר את אל על לבד בשמיים בקווים לארה"ב. ענקית התעופה האמריקאית דלתא איירליינס הייתה החברה האחרונה להודיע על השעיית הטיסות לישראל עד סוף מרץ 2025, ובכך הצטרפה לאמריקן איירליינס ויונייטד איירליינס שכבר הודיעו מזמן כי לא ישובו לישראל בשנה הקרובה. הביטול של דלתא, יצר עומס נוסף על הקווים הישירים המבוקשים של אל על ליבשת, וכנהוג בשוק המחירים האמירו. באל על טוענים כי הגבילו את מחירי המקסימום של כרטיסי הטיסה, אולם בשל הביקוש הגבוה, הכרטיסים ברמת המחיר הנמוכה נתפסים במהירות, אלו שנותרים הם הכרטיסים האחרונים, אשר מתומחרים גבוה יותר. כמו כן, לעיתים נגמרים כרטיסי הטיסה במחלקת התיירים, ונותרים כרטיסים רק במחלקות הפרימיום בהן התמחור אינו מוגבל באותו האופן. הכרטיס הזול ביותר שמצאנו באתר החברה לחודש דצמבר 1343 דולר הלוך ושוב במחלקת תיירים, גם כאן מדובר בכרטיסים בודדים, ולרוב המחירים גבוהים יותר.
במטה ההייטק, הודיעו היום כי הם מקיימים מגעים לסגירת קו תעופה עונתי בין ישראל לארה"ב בין ינואר למרץ, במטרה שיהיו פתוחות גם לציבור הרחב. במטה, מעידים כי הפגיעה בענף בשל ביטולי הטיסות של השנה האחרונה, משפיעה באופן ישיר על העסקים והיחסים עם המשקיעים. נכון לעכשיו, המטה מקיים משא ומתן מסחרי עם מספר חברות תעופה, ומעריכים כי הצלחת המהלך לא כרוכה בבירוקרטיה בלתי אפשרית. אדרבא, הם מעידים כי הופתעו עד כמה המהלך פשוט, ומפנים אצבע מאשימה למשרד התחבורה שלא פועל בנדון. ממטה הייטק נמסר כי "יש מצוקה אמיתית וממושכת של טיסות וכרגע אין פתרונות למי שצריך לטוס לארה"ב. אין זמינות והמחירים בשמים. החלטנו לא לחכות לפתרונות ממשרד התחבורה ולייצר אותם בעצמנו. אנחנו כמובן פותחים את האפשרות לציבור הרחב ומקווים שבימים הקרובים נוכל להתחיל למכור את הטיסות דרך סוכני הנסיעות. אנחנו מתחייבים להגינות ומחירים דומים לטיסות לארה"ב טרום המלחמה. ככל שיהיה ביקוש גבוה נפעל להגדיל את הקווים".
לפי התוכנית של מטה ההייטק, מחיר הטיסות יהיו נמוכים מאלה שמציעות היום חברות התעופה הפועלות בקו ישיר ישראל - ניו יורק, וחלק ההכנסות יתרמו לפעילות חברתית ולעמותות הפועלות לשיקום ישראל. הטיסות יהיו טיסות שבועיות ישירות, שיצאו בחצות מישראל וינחתו בשדה התעופה ניוארק לפנות בוקר בימים קבועים, כאשר טיסה אחת תצא במהלך סוף השבוע. השאיפה היא ל-36 טיסות שבועיות, שיוחכרו בחכירה רטובה, וההתחייבות הראשונה תהיה לתקופה של שלושה חודשי פעילות מלאים - ינואר- מרץ ותתארך בהתאם לצורך ולביקוש.