אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דני שדה, Shutterstock
חברת התעופה אמריקן איירליינס הודיעה כי לא תשוב לישראל עד הודעה חדשה, לאחר שבאתר החברה הפסיקו את מכירת הכרטיסים לטיסות ישירות לישראל. בכך, אמריקן איירליינס, שתכננה לשוב באפריל 2025, מצטרפת לשורת חברות תעופה זרות שלא נקבו בתאריך חזרה, בהן חברות משמעותיות כגון יונייטד איירליינס, אייר קנדה, אייר אינדייה, ריינאייר, נאוס וקורנדון.
אי-החלטה על תאריך חזרה רשמי לא בהכרח מרמז על חוסר נכונות לשוב לישראל, אלא על הצורך להתאים את פעילות החברה למציאות המשתנה. אולם ככל שיותר חברות מצטרפות לרשימה המתארכת - כך ההיצע יורד, והמחירים עולים. בקווים לארה"ב, למשל, גם דלתא האמריקאית לא צפויה לשוב לפני מרץ 2025, ואל על נותרה לבדה, כשהביקוש גבוה וההיצע נמוך. בקווים להודו ולקנדה לא נותרו חברות שמבצעות טיסות ישירות.
● 6 טיסות בשבוע, החל מ-800 דולר לניו יורק: ההייטק הישראלי מקים לעצמו חברת תעופה
● בצל הביטולים בחברות הזרות, שחקן מפתיע מנסה להיכנס לענף התעופה בישראל
ה-EASA מאריכה את תוקף ההמלצה
בה-בעת, בסוכנות הבטיחות האווירית של האיחוד האירופי (EASA) מאריכים את תוקף ההמלצה לשקול היטב האם לטוס לישראל למשך חודש נוסף - עד סוף נובמבר.
כזכור, זמן קצר לאחר חיסול נסראללה המליצה הסוכנות האירופית שלא לטוס לישראל עד סוף אוקטובר. לאחר כשבועיים ההמלצה הוחלפה בנוסח מעודן יותר, בו ה-EASA הביעה אמון ברשויות התעופה הישראליות וביכולת המדינה להגן על המרחב האווירי שלה. לצד זה נוספו הסתייגויות: "החזקה של חיזבאללה בטילים בליסטיים ובטילי שיוט המסוגלים לפעול בגבהים שונים, יחד עם הפעלת כלי טיס בגבהים שונים, מגבירות את הסיכון לזיהוי מוטעה ולטעויות. בנוסף, השיגורים של טילים וכלי טיס בלתי מאוישים צבאיים על-ידי בעלי ברית של חיזבאללה יוצרים דאגות נוספות לגבי בטיחות המרחב האווירי באזור".
עוד נכתב בהמלצה המעודכנת כי "EASA ממליצה למפעילי אוויר ליישם תהליך קפדני של מעקב והערכת סיכונים עבור כל טיסה כאשר הם מתכוונים לפעול במרחב האווירי של ישראל. תהליך הערכת הסיכונים ואמצעי המיתון צריכים להבטיח שטיסה לא תתחיל או תמשיך כמתוכנן, אלא אם אושר בכל האמצעים הסבירים כי ניתן להשתמש במרחב האווירי בבטחה לצורך הפעולה המתוכננת".