גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

6 טיסות בשבוע, החל מ־800 דולר לניו יורק: ההייטק הישראלי מקים לעצמו חברת תעופה

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● בחברות ההייטק, שמנהלות קשרים עסקיים תדירים עם ארה"ב, התייאשו ממחירי הטיסות ובעיקר מהחוסר בהן - וכעת הן רוצות לפתוח קו לניו יורק כדי לפתור את הבעיה ● היוזמה צפויה לכלול 6 טיסות בשבוע באמצעות מטוסים חכורים ● אלא שבענף כבר עולים ספקות

מטוסי אל על בשדה התעופה ניוארק / צילום: Shutterstock
מטוסי אל על בשדה התעופה ניוארק / צילום: Shutterstock

כבר יותר משנה שחברות תעופה אמריקאיות לא מנהלות באופן סדיר טיסות לישראל, ואל על נותרה היחידה שטסה ישירות לנמלי התעופה בארה"ב. המגמה המחריפה מטילה מצור דה־פקטו על ענפי משק שמבוססים על ניהול קשרים עסקיים תדירים עם אמריקאים, בפרט ענף ההייטק שתלוי בארה"ב כמקור הכנסה: שני שלישים מההון שגייס ברבעון האחרון הגיעו מחוץ לגבולות ישראל, בעיקר מארה"ב.

"עד הודעה חדשה": יותר ויותר חברות תעופה כבר לא נוקבות בתאריך חזרה לישראל
ניר צוק ירד מהרדאר: למה חברת התעופה החדשה בכלל לא מופיעה במנועי החיפוש?

מאז 7 באוקטובר חלק מהקווים בין ישראל לארה"ב המשיכו לפעול, גם אם בצורה משובשת, אך חיסול איסמעיל הנייה בטהרן בסוף יולי טרף את הקלפים. החברות הקפיאו את פעילותן בישראל בזו אחר זו - תחילה לימים ספורים, לאחר מכן לחודשים. דלתא האריכה את תוקף הביטולים עד מרץ 2025, אמריקן איירליינס ויונייטד הודיעו כי לא ישובו עד הודעה חדשה.

השיא הגיע בסוף ספטמבר, עם חיסול חסן נסראללה והמלצת הסוכנות האירופית לבטיחות תעופה (EASA) שלא לטוס לישראל, אז גם חברות אירופיות הצטרפו לגל הביטולים - בהן כאלה שמאפשרות תחנות ביניים נוחות לארה"ב כמו לופטהנזה, אייר פראנס, ו־KLM - מה שהגדיל את הקושי להגיע לשם.

רוב המנהלים בהייטק ממתינים בציפייה לתום המלחמה ובינתיים מסתפקים בהזמנת טיסות יקרות יותר ועם תחנות ביניים. "איך מסתדרים? מזמינים באל על חודשים רבים לפני, משלמים כפול ומוותרים על מחלקת עסקים - כולל המנכ"ל", אומר בכיר בחברה ישראלית שגייסה מאות מיליוני דולרים.

מתחייבים שהטיסות יוזלו

בשבוע שעבר אנשי ההון־סיכון מייקל אייזנברג מקרן אלף וליעד אגמון מקרן אינסייט קראו לשרת התחבורה מירי רגב להתערב בנושא ולמנוע מגמה מסוכנת, שלפיה חברות הייטק שוכרות עובדים בחו"ל על חשבון המנהלים הישראלים שלא יכולים לטוס. בתגובה, בארגון "מטה ההייטק" הודיעו כי הם מקיימים מגעים להפעלת קו תעופה בין ישראל לארה"ב בינואר-מרץ, במטרה שייפתח גם לציבור הרחב.

מטה ההייטק הוא ארגון המבוסס על מובילי מחאת ההייטק והחמ"ל האזרחי, בראשות בכירים כמו מיכל צור, לשעבר נשיאת קלטורה; ניר זוהר, נשיא וויקס; עדי סופר־תאני, מנכ"לית מטא ישראל; מיכה קאופמן, מנכ"ל פייבר; וארז שחר, שותף מייסד בקרן קומרה. שם הקוד שנעשה בו שימוש פנימי בפורום הוא "איירטק".

הקושי להגיע לארה"ב, טוענים במטה, משפיע ישירות על העסקים ועל היחסים עם המשקיעים. נכון לעכשיו, במטה מקיימים משא־ומתן מסחרי עם מספר חברות תעופה, ומשדרים סיכויי הצלחה גבוהים למהלך: "החלטנו לא לחכות לפתרונות ממשרד התחבורה ולייצר אותם בעצמנו", נמסר.

הטיסות יצאו בחצות מישראל וינחתו בשדה התעופה ניוארק לפנות בוקר בימים קבועים, כאשר טיסה אחת תצא במהלך סוף השבוע. במטה לא שוללים להגדיל את תדירות הטיסות בהתאם לביקוש.

השאיפה היא ל-6 טיסות בשבוע, שיוחכרו ב"חכירה רטובה" - השכרת מטוס כולל הטייסים וצוותי האוויר לגורם אחר, שהוא זה שמשווק ומוכר את הכרטיסים.

לפי התכנון, הטיסות יתבצעו במטוסים רחבי־גוף, כגון איירבוס 300-330 או דרימליינר, מה שיאפשר הטסת יותר מ־250 נוסעים בכל כיוון. לצורך כך נעשית פנייה לחברות הפעילות במודל של שכר - וחברות סדירות כמו יונייטד או דלתא לא צפויות להשתתף בפעילות. 

היוזמה של בכירי ההייטק, שבהחלט תקל על מצוקת הטיסות אם תצא לפועל, אינה ההתנסות הראשונה שלהם עם עולם התעופה. כבר עם פרוץ המלחמה המטה עסק בחכירת מטוסים באופן פרטני כדי לסייע להביא לוחמים ותיירים לישראל, לאחר שזיהה חוסר מעורבות ממשלתית בנושא. עם זאת, בין ארגון ספוראדי לבין הפעלת קו סדיר למשך שלושה חודשים קיים פער גדול, ובמטה ההייטק מעוניינים להפעילו ככל הנראה דרך העמותה הרשומה על־ידם, או על־ידי אחת החברות המסחריות הכרוכות בו.

במטה מתחייבים למחירים נמוכים מאלה שמציעות היום החברות הפועלות בקו תל אביב־ניו יורק. הם מתכננים להפעיל מטוס בטיסת הלוך־חזור בעלות שנעה בין 200-300 אלף שקל - לא כולל ביטוח שעלותו קפצה פי חמישה מאז פרוץ המלחמה. להערכתם, הם יוכלו לספק מחירים שקרובים לאלה של טרום 7 באוקטובר, כ־800-1,000 דולר למחלקת תיירים או 4,000-5,000 דולר למחלקת עסקים.

בענף סקפטיים

יחד עם זאת, בכיר בענף ההייטק שמכיר את הנעשה במטה, מציין מספר אתגרים שעדיין לא ניתן להם מענה, ואומר כי "הם רק באמצע הדרך, ועוד אין ודאות שהמיזם יקום". לדבריו, "עלויות הביטוח קפצו, ובמטה מצפים לסיוע ממשלתי בנושא. היוזמה תזדקק לחקיקה אפשרית גם בנוגע למתן פטור מפיצוי נוסעים שנדחתה להם הטיסה מכורח מה שמכונה 'חוק טיבי', דבר שעשוי להשית הפסדים משמעותיים על היוזמה. מצד שני, יותר טיסות לישראל עשויות לפרק את המונופול של אל על ולהוריד את מחירי המטען המסחרי הגבוהים, דבר שיסייע למיזם לייצר הכנסות ואולי גם לאזן את ההפסדים, אם וכאשר אלה ייווצרו".

יוסי פישר, מומחה לתיירות ותעופה, ספקן בנוגע ליכולת לספק מחירים נמוכים. "החברה שממנה יוחכרו המטוסים חייבת להיות אמריקאית בשל הסכמי השמיים הפתוחים בין ישראל לארה"ב. כיום מחירי הביטוח גבוהים והצוותים האמריקאים לא ששים להגיע לישראל. אם העלויות האלה יגולמו במחירי הכרטיסים, לא ברור איך אפשר יהיה לספק מחיר אחיד, ובטח לא נמוך יותר מהמחירים בשוק".

"פתרון אפשרי אך זמני"

כדי לפזר את הסיכון בקרב גורמים רבים בשל האופי הוולונטרי של המיזם, הוחלט לגייס מכל חברה שמעוניינת להזמין כרטיסי טיסה התחייבות של 20 אלף שקל להשתתפות בהוצאות. אם המיזם יישא רווח, החברות יקבלו את כספן בחזרה בתוספת תשואה, כאשר ההמלצה תהיה לתרום אותו הלאה. ככל הידוע, בחברה טרם פנו לגורמי ממשלה - תחבורה או אוצר - כדי לבקש סיוע בנושאי חקיקה או סבסוד.

אורן כהן־מגורי, סמנכ"ל שיווק ומכירות של חברת השטיח המעופף, מסביר כי חברה שרוצה לחכור מטוס פונה לברוקרים שמייצגים את חברות התעופה בארץ, ודרכם מתבצע התהליך הבירוקרטי, הכולל תמחור, אישורים, סלוטים ושיח מול שדות התעופה הזרים.

לטענתו, זה מהלך אפשרי: "בגלל שאין תחרות בקו לניו יורק, והביקושים כל־כך גבוהים, במטה ההייטק יוכלו להחליט על מחיר אחיד ולבנות על הביקושים היציבים כדי שיהיה משתלם להפעיל את הקו. אבל מדובר בפתרון ביניים - ברגע שהשוק יחזור ותהיה תחרות, לא יהיה מקום לדברים כאלה".

לא כולם עשויים לראות בעין יפה את המיזם, ובראשם אל על שגם טסה בקו תל אביב־ניוארק. בענף ההייטק חוששים ממהלכים תחרותיים שהיא עלולה לנקוט, למשל הורדת מחירים שתפגע כלכלית במיזם, ותולים תקוות בממונה על התחרות, בשל העובדה שמדובר בפתרון זמני לכשל שוק בזמן מלחמה.

עוד כתבות

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן

ג'יי.פי מורגן חותך את תחזיות הצמיחה של ישראל

הסיבה המרכזית להורדת התחזית היא "היחלשות הפעילות הכלכלית וחששות חדשים לצמיחה העולמית" ● למרות התחזית העגומה, בג'יי.פי מורגן מציינים כי חלק מהנתונים עשויים להיות מוגזמים: "אנו נוטים להמעיט בחשיבות נתוני הצמיחה השוטפים כשאנו חוששים שהם מכילים המון רעשי רקע"

הפגנה פרו-פלסטינית שהתקיימה באמסטרדם ב-7 באוקטובר / צילום: ap, Peter Dejong

באירופה מזועזעים מ"ציד הישראלים", אבל הכתובת היתה על הקיר

אמסטרדם היא מעוז של הפגנות אנטי ישראליות אבל היא ממש לא לבד ● אירועי אלימות נגד יהודים וישראלים מתרחשים ויכולים להתרחש כמעט בכל בירה אירופאית ותלויים רק ברמת המוכנות וההגנה המשטרתיות ● אז למה באירופה כל כך מזועזעים פתאום?

כוחות צה''ל בג'באליה / צילום: דובר צה''ל

ארה"ב: שיירת סיוע נכנסה היום לבית חאנון, לראשונה אחרי שבועות

כ-50 רקטות שוגרו לאזור חיפה, הקריות והגליל העליון • רסיסים פגעו במבנה בקריית ים, לא דווח על נפגעים • גלנט למשפחות חטופים: אין שום סיבה לא לעשות עסקה, בשלו התנאים הביטחוניים • שר הביטחון הנכנס כץ נפגש עם הרמטכ"ל הלוי • מוקדם יותר: נזק נגרם לגן ילדים מנפילה בכפר מסריק • עדכונים שוטפים

מכוניות חדשות בנמל אשדוד / צילום: תמר מצפי

החל מ-120 אלף שקל: מבול של רכבים חדשים בדרך לישראל. קבלו טעימה

עליית המיסוי החדה על רכבים חשמליים, שצפויה בינואר 2025, תביא לארץ, עוד לפני סוף השנה, גל של דגמים סיניים חדשים מכל הפלחים ● אלו כמה דגמים בולטים שיגיעו לישראל בזמן הקרוב ● השבוע בענף הרכב

דנה עזריאלי, יו''ר קבוצת עזריאלי / צילום: אריק סולטן

הפער בין דוד לדנה עזריאלי הוא שיעור במומחיות, פיזור סיכונים ונדל"ן

מלך הקניונים דוד עזריאלי התעקש לדבוק במה שהוא מבין, ושמר מרחק משוק הדיור ● הבת שלו כבשה מאז פטירתו כל תחום נדל"ני אפשרי - וכעת גם מגורים למכירה ● ושוב המדינה נכשלת בניסיון לחנך את השוק שחיים בשכירות יכולים להיות אלטרנטיבה אמיתית

הפרלמנט הגרמני מצביע על ההחלטה באשר ל''חיי היהודים בגרמניה'', היום (ה') / צילום: Reuters, Christophe Gateau

החלטה היסטורית בפרלמנט הגרמני: ביקורת על ישראל - אנטישמיות

ההחלטה מאמצת מחדש את הגדרת ה-IHRA לאנטישמיות, לפיה במקרים רבים ביקורת כלפי ישראל היא כזו, מתייחסת ל"בעייה האנטי-ישראלית" של מהגרים מוסלמים וקוראת לפעול בקמפוסים כדי להגן על סטודנטים יהודים וישראלים ● אמנם מדובר בהצהרה בלבד, אך היא התקבלה בתמיכת רוב המפלגות ובעלת חשיבות רבה

מטוס B-52 של צבא ארה''ב / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

אזהרה לאיראן: הכוחות החדשים שארה"ב שלחה למזרח התיכון

במטרה לנסות ולהרתיע את איראן מביצוע מתקפת טילים שלישית נגד ישראל, פרסה השבוע ארה"ב במזרח התיכון מפציצים אסטרטגיים מדגם B-52, כשאליהם התווספה טייסת F-15 ● האמצעים הללו מתווספים לכוחות רבים שמציבה ארה"ב באזור, כולל סוללת THAAD הנמצאים כבר בישראל

צח חרמון ויגיל מנוביץ / איור: גיל ג'יבלי

בית המשפט הורה לפרק שותפות בקבוצת הנדל"ן MHR1 החשודה בפלילים

בית המשפט הכלכלי בתל אביב הורה לפרק שותפות בקבוצת השקעות הנדל"ן MHR1, שבעלי השליטה בה חשודים בהונאת משקיעים בעשרות מיליוני שקלים ● ביהמ"ש: "החברה הפרה חובותיה כלפי השותפים באופן שהביא לאובדן אמון מוחלט"

מועדון הולמס פלייס במרכז וייצמן, תל אביב / צילום: באדיבות הולמס פלייס

מוטי בן משה מגדיל החזקה: רוכש עם מוסדיים נתח מהולמס פלייס

בית ההשקעות מור, איש העסקים מוטי בן משה לצד גופים נוספים, רוכשים 11% ממניות רשת מועדני הספורט תמורת 50 מיליון שקל ● ריצ׳י האנטר, יו"ר דירקטוריון הולמס פלייס: "רכישת המניות ממשפחת קירש היא צעד נוסף בחיזוק החברה"

קמפיין מכבי / צילום: צילום מסך מתוך הקמפיין

קופות החולים משתלטות על הברייק: מכבי הכי זכורה, מאוחדת הכי אהובה

הפרסומת של קופת חולים נוספת, כללית, מתמקמת במקום השני בזכירות, כך עולה מדירוג הפרסומות הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● לפי נתוני יפעת בקרת פרסום, שלוש הקופות יחד השקיעו השבוע כ–5 מיליון שקל - לקראת מועד מעבר המבוטחים בין קופות

יירוטים של טילים שנורו מלבנון לישראל / צילום: ap, Baz Ratner

חמש רקטות נורו מלבנון לעבר גוש דן, אזור השרון והקריות

רס"ר (במיל') גיא שבתאי מת מפצעיו אחרי שנפצע אנוש בלבנון • שר הביטחון ישראל כ"ץ בטקס החילופים עם גלנט: "השבת החטופים בראש סדר העדיפויות" • עשרות ישראלים הותקפו באמסטרדם, כל מנותקי הקשר נמצאו והפצועים שוחררו מבית החולים • כל העדכונים

מפכ''ל המשטרה, רב-ניצב דני לוי / צילום: דוברות המשטרה

המפכ"ל ביטל את הדחת יועמ"ש המשטרה

המפכ"ל דני לוי החליט לבטל את העברתו של היועץ המשפטי למשטרה, תנ"צ אלעזר כהנא מתפקידו ● ההחלטה התקבלה לאחר שנפגש עם היועמ"שית גלי בהרב-מיארה ● על פי הודעת המשטרה, לוי "קיבל את בקשתו של תנ"צ דדו זמיר, להשאר בתפקידו כראש חטיבת התביעות במשטרת ישראל עד לחודש אוגוסט 2025"

מרצדס E300e פלאג אין / צילום: יח''צ

לרכב הזה יש סטטוס נחשק, טכנולוגיה עילית והמחיר בהתאם

הדור החדש של ה-E קלאס לבית מרצדס ממשיך לספק את הסטטוס הנחשק לצד טכנולוגיה עילית ויכולות דינמיות מרשימות. המחיר בהתאם

מימין: ג'יי ברגר, מנהל השקעות במשרד הישראלי, ג'ורג' ווקר, יו''ר ומנכ''ל נויברגר ברמן ודריה אוצ'ניק, מנהלת המשרד הישראלי / צילום: יח''צ

עם מי נפגש מנכ"ל נויברגר ברמן בביקור בישראל

ג'ורג' ווקר הגיע השבוע לארץ, וציין כי "מעורר השראה לראות את החוזק והעמידות של לקוחותינו בישראל" ● המינויים החדשים של בכירי התאגיד לשעבר, והפרס שקיבל משרד האדריכלים ברנוביץ + קרוננברג על עיצוב דירה של 47 מ"ר בלבד בתל אביב ● אירועים ומינויים

מערכות סולאריות של חברת סולאראדג’ / צילום: אתר החברה

לא רק בגלל טראמפ: הישראלית שהציגה הפסדי עתק וקרסה לשפל חדש

ההנחה בשווקים לפיה טראמפ יטיב עם תחום האנרגיה המסורתית, על חשבון תחום האנרגיה המתחדשת העיבה על מניית סולאראדג' שצללה במעל ל-20% ● במקביל, בסיום המסחר החברה פרסמה דוחות רבעוניים מאכזבים והמניה הגיעה למחיר שפל של שנים

מפגינים פרו-פלסטינים ברחובות אמסטרדם אתמול / צילום: ap, Photo InterVision

גם בשבת: כל הפרטים על טיסות החילוץ מאמסטרדם

לאחרי אירועי הפרעות הקשים נגד ישראלים באמסטרדם, משרד התחבורה וחברות התעופה נערכים להוצאת טיסות חילוץ לישראל ● ארקיע, ישראייר ואל על יוציאו טיסות חילוץ, חלק מהן גם במהלך השבת ● מה העלויות והאם יש מספיק טיסות? ● גלובס עושה סדר

ענבל אור / צילום: שלומי יוסף

אחרי שלא התייצבה להכרעת הדין: המשטרה עצרה את ענבל אור

שנתיים וחצי אחרי שהחלו הדיונים בתיק, בית המשפט השלום היה צפוי למסור היום את פסק הדין בפרשת ענבל אור, אך לאחר שלא התייצבה לדיון, הוצא צו הבאה נגדה • נגד אור עומדים 15 אישומים בגין מרמה בנסיבות מחמירות ועבירות מס • אור תובא מחר בבוקר לבית המשפט להשמעת הכרעת הדין

זו כנראה הטעות הצבאית הגדולה ביותר של איראן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: ההימור של איראן על טילים בליסטיים כנשק הרתעה לא בטוח משתלם, בארה"ב מנסים להבין איזה שר ביטחון יהיה ישראל כ"ץ וצרפת סוערת אחרי  שאוהדי פריז-סן-ז'רמן פרשו דגל "Free Palestine" במשחק כדורגל ● כותרות העיתונים בעולם

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: ap, Mark Schiefelbein

היום שאחרי המלחמה יביא איתו התאוששות כלכלית, או ההפך?

מצד אחד התחזקות השקל, ירידת פרמיית הסיכון וגזירות התקציב צפויות לצנן מחירים ● מנגד הרצון "לפצות" את עצמנו על חודשי מלחמה, גידול חד בכסף נזיל וההוצאה הממשלתית הרחבה, יכולים לתדלק אינפלציה ● הסיבות והתחזיות, לכאן או לכאן, ביום שאחרי המלחמה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה בת"א ננעלה בעליות; נובה זינקה ב-6%, אל על ב-4%

מדד ת"א 35 עלה ב-0.3% ● השקל נסחר במגמה מעורבת מול המטבעות הזרים ● זכיית טראמפ בבחירות משליכה על סקטורים נרחבים בשוק: מניות הבנקים והשבבים קפצו, וכך גם מניית טסלה של החבר הטוב אילון מאסק, שצפוי לקחת חלק פעיל בממשל ● הביטקוין נסחר בשיא כל הזמנים ● היום עודכנו המדדים בבורסה המקומית, טרום הנעילה החל בשעה 16:45