גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

6 טיסות בשבוע, החל מ־800 דולר לניו יורק: ההייטק הישראלי מקים לעצמו חברת תעופה

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● בחברות ההייטק, שמנהלות קשרים עסקיים תדירים עם ארה"ב, התייאשו ממחירי הטיסות ובעיקר מהחוסר בהן - וכעת הן רוצות לפתוח קו לניו יורק כדי לפתור את הבעיה ● היוזמה צפויה לכלול 6 טיסות בשבוע באמצעות מטוסים חכורים ● אלא שבענף כבר עולים ספקות

מטוסי אל על בשדה התעופה ניוארק / צילום: Shutterstock
מטוסי אל על בשדה התעופה ניוארק / צילום: Shutterstock

כבר יותר משנה שחברות תעופה אמריקאיות לא מנהלות באופן סדיר טיסות לישראל, ואל על נותרה היחידה שטסה ישירות לנמלי התעופה בארה"ב. המגמה המחריפה מטילה מצור דה־פקטו על ענפי משק שמבוססים על ניהול קשרים עסקיים תדירים עם אמריקאים, בפרט ענף ההייטק שתלוי בארה"ב כמקור הכנסה: שני שלישים מההון שגייס ברבעון האחרון הגיעו מחוץ לגבולות ישראל, בעיקר מארה"ב.

"עד הודעה חדשה": יותר ויותר חברות תעופה כבר לא נוקבות בתאריך חזרה לישראל
ניר צוק ירד מהרדאר: למה חברת התעופה החדשה בכלל לא מופיעה במנועי החיפוש?

מאז 7 באוקטובר חלק מהקווים בין ישראל לארה"ב המשיכו לפעול, גם אם בצורה משובשת, אך חיסול איסמעיל הנייה בטהרן בסוף יולי טרף את הקלפים. החברות הקפיאו את פעילותן בישראל בזו אחר זו - תחילה לימים ספורים, לאחר מכן לחודשים. דלתא האריכה את תוקף הביטולים עד מרץ 2025, אמריקן איירליינס ויונייטד הודיעו כי לא ישובו עד הודעה חדשה.

השיא הגיע בסוף ספטמבר, עם חיסול חסן נסראללה והמלצת הסוכנות האירופית לבטיחות תעופה (EASA) שלא לטוס לישראל, אז גם חברות אירופיות הצטרפו לגל הביטולים - בהן כאלה שמאפשרות תחנות ביניים נוחות לארה"ב כמו לופטהנזה, אייר פראנס, ו־KLM - מה שהגדיל את הקושי להגיע לשם.

רוב המנהלים בהייטק ממתינים בציפייה לתום המלחמה ובינתיים מסתפקים בהזמנת טיסות יקרות יותר ועם תחנות ביניים. "איך מסתדרים? מזמינים באל על חודשים רבים לפני, משלמים כפול ומוותרים על מחלקת עסקים - כולל המנכ"ל", אומר בכיר בחברה ישראלית שגייסה מאות מיליוני דולרים.

מתחייבים שהטיסות יוזלו

בשבוע שעבר אנשי ההון־סיכון מייקל אייזנברג מקרן אלף וליעד אגמון מקרן אינסייט קראו לשרת התחבורה מירי רגב להתערב בנושא ולמנוע מגמה מסוכנת, שלפיה חברות הייטק שוכרות עובדים בחו"ל על חשבון המנהלים הישראלים שלא יכולים לטוס. בתגובה, בארגון "מטה ההייטק" הודיעו כי הם מקיימים מגעים להפעלת קו תעופה בין ישראל לארה"ב בינואר-מרץ, במטרה שייפתח גם לציבור הרחב.

מטה ההייטק הוא ארגון המבוסס על מובילי מחאת ההייטק והחמ"ל האזרחי, בראשות בכירים כמו מיכל צור, לשעבר נשיאת קלטורה; ניר זוהר, נשיא וויקס; עדי סופר־תאני, מנכ"לית מטא ישראל; מיכה קאופמן, מנכ"ל פייבר; וארז שחר, שותף מייסד בקרן קומרה. שם הקוד שנעשה בו שימוש פנימי בפורום הוא "איירטק".

הקושי להגיע לארה"ב, טוענים במטה, משפיע ישירות על העסקים ועל היחסים עם המשקיעים. נכון לעכשיו, במטה מקיימים משא־ומתן מסחרי עם מספר חברות תעופה, ומשדרים סיכויי הצלחה גבוהים למהלך: "החלטנו לא לחכות לפתרונות ממשרד התחבורה ולייצר אותם בעצמנו", נמסר.

הטיסות יצאו בחצות מישראל וינחתו בשדה התעופה ניוארק לפנות בוקר בימים קבועים, כאשר טיסה אחת תצא במהלך סוף השבוע. במטה לא שוללים להגדיל את תדירות הטיסות בהתאם לביקוש.

השאיפה היא ל-6 טיסות בשבוע, שיוחכרו ב"חכירה רטובה" - השכרת מטוס כולל הטייסים וצוותי האוויר לגורם אחר, שהוא זה שמשווק ומוכר את הכרטיסים.

לפי התכנון, הטיסות יתבצעו במטוסים רחבי־גוף, כגון איירבוס 300-330 או דרימליינר, מה שיאפשר הטסת יותר מ־250 נוסעים בכל כיוון. לצורך כך נעשית פנייה לחברות הפעילות במודל של שכר - וחברות סדירות כמו יונייטד או דלתא לא צפויות להשתתף בפעילות. 

היוזמה של בכירי ההייטק, שבהחלט תקל על מצוקת הטיסות אם תצא לפועל, אינה ההתנסות הראשונה שלהם עם עולם התעופה. כבר עם פרוץ המלחמה המטה עסק בחכירת מטוסים באופן פרטני כדי לסייע להביא לוחמים ותיירים לישראל, לאחר שזיהה חוסר מעורבות ממשלתית בנושא. עם זאת, בין ארגון ספוראדי לבין הפעלת קו סדיר למשך שלושה חודשים קיים פער גדול, ובמטה ההייטק מעוניינים להפעילו ככל הנראה דרך העמותה הרשומה על־ידם, או על־ידי אחת החברות המסחריות הכרוכות בו.

במטה מתחייבים למחירים נמוכים מאלה שמציעות היום החברות הפועלות בקו תל אביב־ניו יורק. הם מתכננים להפעיל מטוס בטיסת הלוך־חזור בעלות שנעה בין 200-300 אלף שקל - לא כולל ביטוח שעלותו קפצה פי חמישה מאז פרוץ המלחמה. להערכתם, הם יוכלו לספק מחירים שקרובים לאלה של טרום 7 באוקטובר, כ־800-1,000 דולר למחלקת תיירים או 4,000-5,000 דולר למחלקת עסקים.

בענף סקפטיים

יחד עם זאת, בכיר בענף ההייטק שמכיר את הנעשה במטה, מציין מספר אתגרים שעדיין לא ניתן להם מענה, ואומר כי "הם רק באמצע הדרך, ועוד אין ודאות שהמיזם יקום". לדבריו, "עלויות הביטוח קפצו, ובמטה מצפים לסיוע ממשלתי בנושא. היוזמה תזדקק לחקיקה אפשרית גם בנוגע למתן פטור מפיצוי נוסעים שנדחתה להם הטיסה מכורח מה שמכונה 'חוק טיבי', דבר שעשוי להשית הפסדים משמעותיים על היוזמה. מצד שני, יותר טיסות לישראל עשויות לפרק את המונופול של אל על ולהוריד את מחירי המטען המסחרי הגבוהים, דבר שיסייע למיזם לייצר הכנסות ואולי גם לאזן את ההפסדים, אם וכאשר אלה ייווצרו".

יוסי פישר, מומחה לתיירות ותעופה, ספקן בנוגע ליכולת לספק מחירים נמוכים. "החברה שממנה יוחכרו המטוסים חייבת להיות אמריקאית בשל הסכמי השמיים הפתוחים בין ישראל לארה"ב. כיום מחירי הביטוח גבוהים והצוותים האמריקאים לא ששים להגיע לישראל. אם העלויות האלה יגולמו במחירי הכרטיסים, לא ברור איך אפשר יהיה לספק מחיר אחיד, ובטח לא נמוך יותר מהמחירים בשוק".

"פתרון אפשרי אך זמני"

כדי לפזר את הסיכון בקרב גורמים רבים בשל האופי הוולונטרי של המיזם, הוחלט לגייס מכל חברה שמעוניינת להזמין כרטיסי טיסה התחייבות של 20 אלף שקל להשתתפות בהוצאות. אם המיזם יישא רווח, החברות יקבלו את כספן בחזרה בתוספת תשואה, כאשר ההמלצה תהיה לתרום אותו הלאה. ככל הידוע, בחברה טרם פנו לגורמי ממשלה - תחבורה או אוצר - כדי לבקש סיוע בנושאי חקיקה או סבסוד.

אורן כהן־מגורי, סמנכ"ל שיווק ומכירות של חברת השטיח המעופף, מסביר כי חברה שרוצה לחכור מטוס פונה לברוקרים שמייצגים את חברות התעופה בארץ, ודרכם מתבצע התהליך הבירוקרטי, הכולל תמחור, אישורים, סלוטים ושיח מול שדות התעופה הזרים.

לטענתו, זה מהלך אפשרי: "בגלל שאין תחרות בקו לניו יורק, והביקושים כל־כך גבוהים, במטה ההייטק יוכלו להחליט על מחיר אחיד ולבנות על הביקושים היציבים כדי שיהיה משתלם להפעיל את הקו. אבל מדובר בפתרון ביניים - ברגע שהשוק יחזור ותהיה תחרות, לא יהיה מקום לדברים כאלה".

לא כולם עשויים לראות בעין יפה את המיזם, ובראשם אל על שגם טסה בקו תל אביב־ניוארק. בענף ההייטק חוששים ממהלכים תחרותיים שהיא עלולה לנקוט, למשל הורדת מחירים שתפגע כלכלית במיזם, ותולים תקוות בממונה על התחרות, בשל העובדה שמדובר בפתרון זמני לכשל שוק בזמן מלחמה.

עוד כתבות

מילואימניקים בשטחי הכינוס / צילום: Associated Press, Ohad Zwigenberg

השינוי שהאוצר מתכנן בתגמול למשרתי המילואים

התוכנית שמנסים לקדם בימים אלו באוצר, מבקשת להגביל את היכולת של המילואימניקים לקבל תגמול על השירות ועל שכר עבודה במקביל ● מטרת התוכנית היא לצמצם את עלויות התשלום העודפות ולייעל את מערך המילואים

בנייה בישראל. ''הוצאות חריגות שוחקות את הרווחיות של היזמים'' / צילום: Shutterstock

קבלני הביצוע נשארו בלי רווח, ויזמי הנדל"ן נדרשים לפתוח את החוזים והכיס

חברות הביצוע דורשות מהיזמים לפתוח חוזי בנייה סגורים וקבועים מראש, בשל התייקרויות בשוק מעבר למדדי הלמ"ס ● תוספות התשלום מגיעות כיום לעד 5% מעלויות פרויקטים ● בדניה סיבוס דורשים מלמ"ס לעדכן את המדדים, "ואם הדברים לא ייפתרו, נשקול הגשת בג"ץ"

מפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

מה מונע ממפרץ חיפה להתחזק כמטרופולין, ומה אפשר לעשות?

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם: התוכנית לפיתוח מפרץ חיפה

מימין: דניאל שרייבר ושי וינינגר, מייסדי ומנהלי למונייד / צילום: אתר החברה

148% בשלושה שבועות: המניה הישראלית שהפתיעה והקשר לשורטיסטים

מניית הביטוח הדיגיטלי למונייד יותר מהכפילה את ערכה בעקבות דוחות כספיים שהפתיעו את השורטיסטים והגדילו את הביקוש למניה ● גם בחירתו של טראמפ ותחזיות ההנהלה תרמו לזינוק

השבוע בעולם / עיצוב: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP-Leon Neal

ארה"ב ובריטניה מרשות לאוקראינה לירות טילים, ולמה מנכ"ל גוגל טילפן אל טראמפ

לאחר אלף ימי מלחמה, אוקראינה מורשית לירות טילים ולהניח מוקשים ● טראמפ שולח צפצוף ארוך ליריביו ● אטלס 37 טריליון התאים בגוף האדם ● גוגל נדרשת למכור את כרום לאחר שניסתה לאלף את עובדיה ● שירותים לנשים ביולוגיות בלבד ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

מטוס של RYANAIR / צילום: מיכל רז חיימוביץ

ריינאייר מאריכה את ביטולי הטיסות: מה יגרום לה לחזור?

ריינאייר הסירה ממערכת ההזמנות את הטיסות לישראל עד סוף חודש מרץ ● החברה פועלת כדי לקדם תיקון חקיקה שיעזור לה לחזור, אבל זה לא כל מה שהיא רוצה

מטה אנבידיה בסנטה קלרה, קליפורניה / צילום: Associated Press, Jeff Chiu

אנבידיה עקפה את התחזיות בפעם התשיעית רצוף, אז למה המניה ירדה?

החברה הגדולה בעולם במונחי שווי שוק פרסמה אמש את דוחותיה הרבעוניים ועקפה שוב את כל התחזיות ● למרות זאת, המניה איבדה גובה במסחר המאוחר כתוצאה ממספר חששות של המשקיעים: קצב הצמיחה עדיין מסחרר אך נמוך מבעבר, והחברה מתקשה לעמוד בביקושים לשבב המתקדם שלה

טנק רוסי בעמדת תקיפה באוקראינה / צילום: ap, משרד ההגנה הרוסי

אחרי שאיבדה יותר מ-3,500 טנקים, רוסיה מצאה פתרון יצירתי

אזרבייג'ן מגדילה את תקציב הביטחון שלה ● תעשיית הקולנוע הרוסית נרתמת לטובת חיל השריון של פוטין ● קוריאה הצפונית מגבירה את הסיוע לרוסיה ● וגם: הכצב"ם יוצא הדופן שמתכננת סין ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

בתי הזיקוק, חיפה / צילום: שלומי יוסף

בזן: רווח של 95 מיליון דולר בשלושת החודשים, והפסד ברבעון

קבוצת בתי זיקוק נפט דיווחה על הפסד של 15 מיליון דולר לעומת רווח ברבעון המקביל לאור צמצום רווחי הזיקוק ● מנכ"ל בזן מדגיש: "בתקופת הדוח חלה ירידה בסביבת המרווחים, אך מרווחי הסולר והבנזין נותרו ברמה גבוהה ביחס לממוצע הרב-שנתי"

גאוטם אדאני, ראש קבוצת אדאני / צילום: APSEZ

כתב אישום על הונאת ענק: הבעלים ההודי של נמל חיפה מסתבך

המיליארדר גאוטם אדאני ושני בכירים נוספים מואשמים בקשירת קשר לביצוע עבירה, בפרשה בה לפי החשדות הם השיגו מימון מגורמים בארה"ב ובעולם "על בסיס מסמכים שיקריים" ● בנוסף הם מואשמים בכך שהסכימו לשלם שוחד של כ-250 מיליון דולר לגורמים ברשויות בהודו

בנימין נתניהו ויואב גלנט / צילום: חיים צח-לע''מ

בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג הוציא צווי מעצר נגד נתניהו וגלנט

בית הדין בהאג קיבל את בקשת התובע כרים חאן להוציא צווי מעצר נגד רה"מ נתניהו ושר הביטחון לשעבר גלנט בגין פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות במלחמה בעזה ● "יסוד סביר להאמין כי נתניהו וגלנט נושאים באחריות פלילית להכוונת התקפה נגד אוכלוסייה אזרחית" ● עוד נטען כי השניים מנעו סיוע הומינטרי ואחראים ל"הרעבה כשיטת לוחמה" ● לשכת רה"מ: "ההחלטה אנטישמית השקולה למשפט דרייפוס המודרני"

דני לוי, מפקד מחוז חוף / צילום: דוברות המשטרה

האם מספר הנרצחים בחברה הערבית ירד תחת כהונת המפכ"ל דני לוי

המפכ"ל הטרי התגאה בתוצאות שהביא בלחימה בפשיעה בחברה הערבית. אבל עוד מוקדם לחגוג ● המשרוקית של גלובס

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

וול סטריט ננעלה בעליות; גוגל ירדה ב-4.5%, אינוביד זינקה ב-86%

דאו ג'ונס עלה ב-1% ● יו"ר הרשות לניירות ערך האמריקאית, גארי גנסלר יעזוב את תפקידו ב-20 לינואר ● משרד המשפטים האמריקאי קבע שעל גוגל למכור את הדפדפן כרום ●  אינוביד הודיעה על מיזוג שיהפוך אותה לחברה פרטית ● הביטקוין לא עוצר: נסחר סביב 98,000 דולר ● סופר מיקרו קומפיוטר השלימה זינוק של 60% מתחילת השבוע ● בג'יי.פי מורגן מסמנים שתי מניות מעניינות לקראת 2025

מלחמת המטבעות בין האירו לדולר חוזרת / אילוסטרציה: Shutterstock

מלחמת המטבעות חוזרת: האירו נחלש מול הדולר, וזאת לאו דווקא בשורה טובה לשקל

הדולר מתחזק בעקביות מול רוב המטבעות מאז הבחירות בארה"ב, ומתקרב לנקודת שוויון מול האירו ● מי שעשויה להרוויח מהמצב היא גרמניה שנקלעה לתקופה קשה, ופיחות במטבע יהפוך את היצוא שלה לאטרקטיבי יותר ● וגם: הסיבות לכך שהשקל דווקא מתחזק

פרופ' הייתם עמל / צילום: איגור פרברוב

17 מיליון דולר למחקר: האם אוטיזם קשור לזיהום אוויר?

פרופ' הייתם עמל מהאוניברסיטה העברית, המכהן בימים אלה כפרופסור אורח בהרווארד, מצא קצה חוט שיכול להוביל לפיצוח הקשר בין מולקולה שמאפיינת זיהום סביבתי להתפתחות אוטיזם ● בעקבות התגלית שלו, קיבל קונסורציום חוקרים בהשתתפותו מענק חריג לבחינת השפעתם של חומרים מזהמים על העלייה במספר המאובחנים בתסמונת ● בראיון לגלובס, הוא מסביר מדוע המחקר רלוונטי גם לאלצהיימר ומגלה מה יחזיר אותו לישראל

מאט גייטס, מועמדו של טראמפ לתפקיד התובע הכללי / צילום: Reuters, Mike Blake

מאט גייטס הסיר את מועמדותו לתפקיד התובע הכללי של דונלד טראמפ

גייטס, שמועמדותו לוותה בביקורת רבה, על רקע חקירה פדרלית שהתנהלה נגדו בחשד לקיום יחסי מין עם קטינה, הודיע שיוותר על התפקיד ● "אישור המינוי שלי הפך, שלא בצדק, להסחת דעת מהעבודה הקריטית של טראמפ/ואנס", צייץ גייטס ברשת X

רן עוז, מנכ''ל קבוצת ישראכרט / צילום: תמי בר שי

מצטרף למרוץ: בנק ירושלים עומד להגיש הצעה לרכישת ישראכרט

פרטי ההצעה עדיין לא ידועים ● בתחילת החודש נסוגה אל על מהצעתה לרכישת חברת כרטיסי האשראי לפי שווי של 3.1 מיליארד שקל ● נכון לעכשיו, מנורה מבטחים נותרה לבדה במרוץ

יו''ר ה-SEC, גארי גנסלר / צילום: ap, Mariam Zuhaib

יו"ר רשות ניירות הערך האמריקאית יפרוש ביום השבעת טראמפ לנשיא

גארי גנסלר יעזוב עם כניסתו הרשמית של טראמפ לבית הלבן, ב-20 לינואר ● טראמפ הבטיח במהלך הקמפיין שידיח את גנסלר, עתה הוא יכול לבחור מיידית מחליף ● המועמדת המרכזית לתפקיד היא עורכת דין לשעבר ב-SEC, המייצגת כיום חברות בלוקצ'יין ● גנסלר: "ה-SEC עמדה במשימתה ואכפה את החוק ללא פחד או העדפה"

בחודש אוקטובר נלקחו משכנתאות בהיקף של 6.91 מיליארד שקל / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

סכנה ליזמים וחוסר ודאות לרוכשים: המשכנתאות הנדחות תופסות נתח הולך וגדל

בחודש אוקטובר נלקחו משכנתאות בהיקף של 6.91 מיליארד שקל - מדובר במספר נמוך יחסית לחמשת החודשים שקדמו לו, אך הוא ניתן להסבר בריבוי חופשות החגים ● המשכנתא הממוצעת בחודש שעבר הגיעה לרמה של 1.03 מיליון שקל ● מגזר הלוואות הבולט והבלון ממשיך להוות חלק משמעותי מכלל ההלוואות שנלקחות לדיור, ובאוקטובר הוא היווה כ-16%

מטוס אל על ממריא מנתב''ג / צילום: Shutterstock

המספרים של אל על חשפו: הקווים הכי משתלמים ובכמה עלתה ההכנסה מנוסע?

חברת התעופה רשמה שיאים חדשים של הכנסות ורווח, בעיקר בזכות הדומיננטיות שלה בטיסות לארה"ב ולאירופה ● ההכנסה הממוצעת מנוסע עלתה בשיעור דו-ספרתי, ובקופת המזומנים של החברה נצברו כבר יותר ממיליארד דולר ● גם בכירי אל על נהנים מהפריחה בעסקיה, עם תוספת של מיליון שקל כמעט לשכרם