טרמינל 1 / צילום: מיכל רז חיימוביץ
בסוף השבוע האחרון נסגר טרמינל 1 לטיסות בינלאומיות עד מרץ 2025 - זאת בשל צניחת הפעילות שנרשמה בו בחודשים האחרונים. כך למשל, בחודש ספטמבר האחרון חלה ירידה של כ־47% בכמות הנוסעים בטרמינל ביחס לתקופה המקבילה אשתקד.
● שאלות ותשובות | זו הדרישה של חברות התעופה הזרות כדי לחזור לארץ
● 6 טיסות בשבוע, החל מ־800 דולר לניו יורק: ההייטק הישראלי מקים לעצמו חברת תעופה
בענף מבקרים כעת את הצעד ותוהים מדוע הוחלט לסגור רק את הטיסות הבינלאומיות בטרמינל - אך להמשיך את טיסות הפנים במקביל. לטענת גורמים, להחלטה החלקית הזו יהיו השלכות בעיקר אל מול חברות הלואו־קוסט, שבשגרה פועלות בטרמינל 1.
"המלחמה לא תימשך לנצח וצריך לבנות תוכניות קדימה", אומר יהודה זפרני, מנהל תחום התיירות במועדון הצרכנות של הוט. "מדינת ישראל חייבת להחזיר את התעופה והתיירות - זה משדר עוצמה, עסקים כרגיל. מה יקרה כשתיכנס העונה ולחברות התעופה לא ישארו מטוסים פנויים?".
שירלי כהן־עורקבי, סמנכ"לית אשת טורס, מוסיפה כי סגירת הטרמינל לפעילות בינלאומית משדרת "חוסר ביטחון", וכן מעבירה "מסר לא חיובי, ומעוררת חוסר אמון ומוטיבציה לחזור בקרוב לפעול בישראל". לדבריה, "מצד אחד באמת אין הצדקה להפעיל את הטרמינל, אבל מהצד השני למדינה יש מה לעשות בנדון. משרד התחבורה צריך למצוא פתרונות כדי לעודד את התעופה הזרה לחזור".
בצל הירידה החדה בכמות הנוסעים בנתב"ג בכלל, קיבלו במהלך השבוע האחרון עשרות עובדי רשות שדה התעופה מכתבי זימון לשימוע לקראת פיטורים. סימן עובדיה, מנכ"ל קרוז תור, מוסיף כי צמצום מספר העובדים בשדה התעופה עלול לפגוע בציבור הנוסעים בהמשך. "סגירת הטרמינל דורשת מספר מצומצם יותר של עובדים, וזה עלול להוביל לכאוס תפעולי. החזרה ההדרגתית של עובדים, כפי שניתן היה לראות לאחר תקופת הקורונה, עלולה לקחת זמן ולגרום לעומסים כבדים בטרמינל 3".
סימני השאלה
הפסקת הפעילות בטרמינל 1 אינה מפתיעה. חברות התעופה הזרות ממשיכות להשעות את טיסותיהן מדי יום, ומרבית חברות הלואו־קוסט שפקדו את הטרמינל כמעט ולא פעלו בו בחודשים האחרונים. אפילו וויזאייר, שהייתה היציבה מבין המתחרות, השעתה את הפעילות בישראל עד לינואר הקרוב. ריינאייר הקפיאה את פעילותה באוגוסט האחרון ולא נקבה בתאריך חזרה, ואיזיג'ט, ששבה לפעילות למשך שבועיים באפריל האחרון, הודיעה שתשוב לארץ רק במרץ 2025.
זו לא הפעם הראשונה שטרמינל 1 נסגר לפעילות. כזכור, עם פרוץ מלחמת חרבות ברזל נסגר הטרמינל, גם אז בשל הירידה הדרמטית בהיקף הנוסעים וחברות התעופה הפעילות. לצד זאת, גם הגיוס הנרחב של עובדי הביטחון בנתב"ג אילץ את רשות שדות התעופה להעביר את הנוסעים לטרמינל 3, כולל את נוסעי טיסות הפנים. אולם בשונה מאז, הטרמינל נותר כעת פתוח לטיסות הפנים - מה שמעלה בענף סימני שאלה בנוגע להחלטה הנוכחית.
בענף טוענים למעשה כי ירידת הפעילות מצדיקה את סגירת טרמינל 1 באופן מוחלט - גם לטיסות הפנים. המספרים, לדבריהם, מצביעים על כך שזו ההחלטה הסבירה, שכן כלל הפעילות של חברות התעופה יכולה להתקיים בטרמינל 3 בלבד. כך למשל, בחודש ספטמבר אשתקד עברו בטרמינל 3 יותר נוסעים מהכמות שנרשמה בשני הטרמינלים יחד בחודש ספטמבר האחרון.
סערת הלואו־קוסט
סגירת טרמינל 1 בשנה שעברה לא עברה בקלות. חברת התעופה האירית ריינאייר סירבה אז לפעול מטרמינל 3, והסבירה זאת במסי הנמל הגבוהים יותר שנגבים בו. הפער בגביית המסים בין שני הטרמינלים נובע מהשירותים שמעניקה רשות שדות התעופה. הדיוטי פרי בטרמינל 1 קטן יותר, וגם אולם הנוסעים שבו מצומצם יחסית - מה שמוביל לעלויות תפעול נמוכות יותר. בענף היו כאלה שהדפו את הביקורת של ריינאייר, היות והעלויות הנוספות של מיסי הנמל מתגלגלות לנוסעים, ומדובר בסכומים קטנים במיוחד - ההבדל בין המסים עומד על 18 דולר בלבד. לכן, הדעות היו חלוקות באשר למניע האמיתי של ריינאייר להשעיית הטיסות.
אולם, לאחר שהוחלט להשיב את טרמינל 1 לפעילות מלאה בחודש יוני, חברת התעופה האירית החזירה את פעילותה בישראל - מה שמגביר את אמינות הטענה לפיה סגירת טרמינל 1 היא זו שהרחיקה אותה. מנגד, ייתכן כי מדובר בשיקולים כלכליים שהובילו אותה לחדש את פעילותה בארץ, כיוון שהביקושים לטוס היו אז גבוהים. כעת כאמור החברה משהה את פעילותה בישראל, עד להודעה חדשה.
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "המשרד, באמצעות רשות שדות התעופה, נמצא בקשר הדוק עם כל הרגולטורים בעולם, וזאת על מנת לעדכן בסטטוס הפעילות והפעולות אותן מבצעת הרשות, בשיתוף פעולה עם גורמי חיל האוויר והרשות, לניהול בטיחות התעופה האזרחית".