מיטל הרוש, סמנכ''לית ומנהלת חטיבת הון אנושי ומשאבים בבנק מזרחי טפחות, בכנס אחריות עסקית של גלובס / צילום: גלובס
בשעה שבארץ עדיין מתמודדים עם אתגרי המלחמה, מיטל הרוש, סמנכ"לית ומנהלת חטיבת הון אנושי ומשאבים בבנק מזרחי טפחות, חושפת את היקף העשייה החברתית של הבנק בתקופה המורכבת. לדבריה, המלחמה הכתיבה תגובה מהירה ונחושה, שהייתה חלק בלתי־נפרד מהאסטרטגיה הארגונית של הבנק.
● כנס אחריות עסקית | החשב הכללי: "לטפל בעתיד ולהסתכל על הטווח הארוך זה לא לוקסוס, זה הכרח"
● כנס אחריות עסקית | אלונה בר און: "גלובס יפרסם בפעם השישית דוח אמון, שמחייב אותנו לבחון את עצמנו כל הזמן"
● כנס אחריות עסקית | מנכ"לית נספרסו ישראל: "אם לא נעבוד להפחית את אחוזי פליטת הפחמן, לא יהיה לנו עתיד"
"בבוקר ה-7 באוקטובר, היה ברור לנו שמה שנדרש הוא עכשיו לעשות ואח"כ לתכנן", סיפרה הרוש במהלך כנס אחריות עסקית של גלובס. "הסוד להצלחה של גוף עסקי הוא היכולת לחבר בין פעילות ליבה לאג'נדה חברתית - חיבור עמוק ואמיתי. האסטרטגיה העסקית של מזרחי טפחות מבוססת על ערך האנושיות עם מצפן ארגוני ברור של בני אדם לפני הכל. מכאן שבכדי לתת מענה לחברה הישראלית לא נדרשו אסטרטגיה חדשה או תכנון ארוך טווח, אלא רק להוציא הלכה למעשה את מה שאנחנו כבר עושים בשלושת מעגלי העשייה: עשייה למען הקהילה - ביניהם אימוץ שדרות וכפר עזה; הקלות בנקאיות צרכניות - מענקים, הטבות ומלגות; ותמיכה בעסקים עם מהלך כתום ישראל המסייע לבעלי עסקים מאיזורי עימות ומשרתי מילואים. זהו סיפור המסע האנושי של מזרחי טפחות. ארגון שעושה את הדברים אחרת ומבין שכדי להוביל, צריך קודם כל להיות בני אדם".
עשייה חברתית כסטנדרט ארגוני
מאז שפרצה המלחמה, ארגונים עסקיים מצאו את עצמם בחזית המאבק לחיזוק החברה והקהילות שנפגעו. תפקידם הפך מרכזי במתן סיוע מיידי לאוכלוסיות במצוקה, החל מפינוי תושבים מיישובי עוטף עזה, דרך אספקת ציוד לחיילים ועד לתמיכה רגשית ונפשית לפצועים ולמשפחות השכולות. תוך כדי ההתמודדות עם האתגרים העסקיים, רבים המשיכו לפעול במרץ למען הקהילה, תוך הבנה שזה גם חלק מהאינטרס העסקי.
"העשייה החברתית היא חלק מה-KPI שלנו", הסבירה הרוש. "קיבלנו אין־ספור פניות מגופים, מארגונים ומאנשים פרטיים, וכולם נענו מיד: מהעובד הזוטר ביותר ועד המנכ"ל והיו"ר - כולם התגייסו. אספנו מזון וציוד לחיילים, תרמנו דם והפעלנו סניף נייד עבור המפונים בים המלח. מבחינתנו, העשייה החברתית היא חלק מה-DNA של הבנק, והיא חלק אינטגרלי מה-KPI שלנו. המצפן הארגוני הפך לחובה לאומית".
הרוש מסכמת את העשייה של הבנק בתחום החברתי מאז שפרצה המלחמה. "בנק מזרחי טפחות החליט לאמץ את קיבוץ כפר עזה, כבר בשבוע הראשון של המלחמה. ישבנו עם הצוות המקומי המצומצם שנשאר שם. אחד מהם אמר לנו: 'אם באתם לעשות עלינו פרסום, תעשו סיבוב ותלכו'. עניתי לו: 'אנחנו כאן עד שתחזרו הביתה'. לא הסתפקנו בזה, ואימצנו גם את העיר שדרות. הצרכים בשדרות היו שונים לחלוטין - עיר רפאים שדרשה היערכות אחרת. בשני המקרים, בנינו תוכניות לטווח קצר, בינוני וארוך, מתוך הבנה ששום פתרון אינו רגעי".
לדברי הרוש, הבנק מחויב גם לתמיכה בחיילים. "במשך שנים, הבנק מאמץ את גדוד צבר גבעתי. במלחמה האחרונה, הקשר הזה הפך למשפחתי ממש. הגדוד ספג אבידות קשות, ואנחנו היינו שם - מהשבעות ועד חבילות תמיכה למשפחות השכולות. אחד הרגעים המרגשים היה כשהגדוד יצא ליום התרעננות ראשון, ואנחנו ליווינו אותם. מעבר לכך, הקמנו את 'סיירת הכתומים', צוות מתנדבים מהבנק שמלווים פצועי מלחמה. הם מבקרים אותם בבתי החולים, עורכים קבלות שבת, ואפילו ארגנו לאחרונה פאנל, בו שלושה חיילים פצועים סיפרו על חזרתם לחיים".
הרוש מדגישה כי העשייה החברתית והעסקית צריכות ללכת יד ביד. "בנוסף ל'סיירת הכתומים', יצרנו פלטפורמה דיגיטלית בשם 'כתום ישראל', שתומכת בעסקים מהצפון ומהדרום, ומסייעת להם למכור את התוצרת שלהם. הרחבנו את היוזמה ל'כתום ישראלית', פלטפורמה לנשים מובילות עסקים, ו'כתום מילואים', שמספק פתרונות פיננסיים למשרתי מילואים. גם סטודנטים ובעלי צרכים מיוחדים זכו למענה דרך יוזמות 'כתום'".
לסיכום, ציינה הרוש כי "העשייה החברתית שלנו אינה מתמקדת רק בצ'קים או בתרומות. הכל מתחיל ונגמר בחיבור הלבבות. אני גאה להגיד שיש לי מזל ואני עובדת בארגון שמאמין שיש דרך אנושית, בנק ששם את האדם לפני הכל. כדי להוביל צריך להיות קודם כל בני אדם".
*** גילוי מלא: הכנס בשיתוף בנק מזרחי טפחות, נספרסו, ישראכרט, IBI והרצוג