נוסעים ממתינים בתחנת אוטובוס / צילום: מץ 76
מטרופולין היא שיאנית הקנסות של משרד התחבורה בגין שירות לקוי, כך עולה מבדיקת גלובס. החברה, שנרכשה על ידי קרן ג'נריישן, נקנסה על ידי משרד התחבורה בכ־22.5 מיליון שקל בין החודשים ינואר עד יולי השנה.
● כמה באמת עולה להחליף פנס לרכב? השיטה שמקפיצה את מחירי הביטוח
● הדיל עם האוצר וההסכמות עם החרדים: מאחורי הקמת הרשויות המטרופוליניות
האכיפה של הרשות הארצית לתחבורה ציבורית כוללת ניטור נסיעות באמצעות בקרה אלקטרונית על המעבר בתחנות לאורך הקו, וביציאה בזמן מתחנת המוצא, פניות ציבור שעליהן נדרש מפעיל התחבורה הציבורית להגיב, וכן בקרה על ניקיון, שילוט, ותפעול הקווים. כמו כן נבדקות חריגות מהמסלול - זאת לאחר שהסתבר שנסיעות רבות יוצאות מתחנת המוצא ו"נעלמות" בדרך ממעקב משרד התחבורה. עוד נבחנות התשתיות והמסופים עליהם אחראיות חברות התחבורה הציבורית.
במקום השני ניצבת חברת תנופה בבעלות החברות מאיה תור, EL, צ'יינה מוטורוס וקבוצת שאשא. החברה הקטנה יחסית מפעילה תחבורה ציבורית בפרוזדור ירושלים ובשומרון, והיא נקנסה בחודשים אלו בסך של 14.5 מיליון שקל.
במקום השלישי חברת דן שמפעילה רבים מהקווים בתל אביב ובמרכז הארץ, וכן בעלת החברות דן בדרום ודן באר שבע, שנקנסה ב־11 מיליון שקל.
לאחר מכן יתר החברות הגדולות־בינוניות ממוקמות יחסית באופן דומה: סופרבוס בבעלות אלי בליליוס נקנסה ב־4.7 מיליון כמו גם קווים של יעקב שחר, אגד בבעלות קרן קיסטון ב־4 מיליון, אלקטרה אפיקים שבשליטת אלקטרה של האחים זלקינד ב־3.4 מיליון.
השירות לא משתפר
האוטובוס הינו אמצעי התחבורה המרכזי במדינת ישראל, וכמעט 90% מהנסיעות בתחבורה הציבורית מבוצעות בו. בהתאם, גדל הענף בשנים האחרונות בשיעור ניכר. בשנה ממוצעת מבוצעות כ־800 מיליון נסיעות, באמצעות כ־12.5 אלף אוטובוסים, המופעלים על ידי 27 חברות שפועלות בסבסוד ממשלתי הנאמד בכ־16 מיליארד שקל.
הרשות לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה אחראית על הסדרת הענף בכל הקשור לרישוי שירותי התחבורה הציבורית, אישור מסלולי נסיעה, מיקום תחנות ההסעה, תעריפי הנסיעה ופיקוח על רמת השירות הניתנת לציבור.
חלק מהמפעילות טוענות שלכל חברה נקבע קנס אחר באמצעות פיצויים המעוגנים בהסכמים שאינם אחידים בין החברות. ואולם, לטענת גורמים בענף, הקנסות דווקא הולמים את רמת השירות שנותנות המפעילות. במשרד התחבורה עדיין לא פרסמו את נתוני הבקרה על החברות השנה, אבל רבות מהן "כיכבו" בשנה שעברה.
לפי גורמים בענף, בשנה האחרונה חלה החמרה משמעותית במתן הקנסות של משרד התחבורה, שמיוחסת לשינוי מדיניות שחל מאז נבחר עידן מועלם לנהל את הרשות. יחד עם זאת, הקנסות לא מביאים לשיפור השירות ולשביעות רצון הנוסעים, בד בבד עם הגידול ברווחים שעליו מדווחות החברות.
מועלם אמר בראיון לגלובס בחודש יולי האחרון כי מודל הקנסות שונה תחת כהונתו וציין כי נדרש לשנות את מכרזי התחבורה הציבורית, "כאשר מפעיל ייתן שירות טוב, אגרום לו להרוויח כמה שיותר כסף. כשהוא ייתן שירות על הפנים, אגרום לזה שהוא יפסיד כסף", אמר אז לגלובס.
נקודת מפנה קרובה?
בחציון הראשון של השנה ירדה גם שביעות הרצון של הנוסעים בתחבורה הציבורית, כך על פי בדיקת הרשות הארצית. כך הנוסעים נתנו לתחבורה הציבורית את הציון 6.8 לעומת 7.2 בתקופה המקבילה אשתקד. "הציון הכללי נמוך מיעדי הרשות לתחבורה ציבורית", נכתב בדוח שפרסמה בחודש ספטמבר האחרון - אך גורמים בענף מציינים שלמרות ההחמרה באכיפה, ספק אם איומים אלו מורגשים בשטח בעקבות הקנסות שהוטלו.
בגלובס נחשף כי במשרד האוצר והתחבורה סיכמו על הסדרה ענפית בענף התחבורה הציבורית במטרה לשפר את ביצועיה, וזו אמורה להיות לפי הערכות נקודת המפנה שלה. כך למפעילים תהיה חשיפה גדולה יותר למספר הנוסעים ולא רק למספר הקילומטרים שאוטובוסים נוסעים, הקנסות יוחמרו והמכרזים יבוצעו באופן שונה. ואולם ההסדרה עדיין לא יצאה לפועל במלואה.
בקרן ג'נריישן דיווחו לבורסה כי בחציון הראשון של השנה הוקמו אשכולות חדשים של הפעלת תחבורה ציבורית וכעת יש לה ארבע כאלו, והיא מפעילה 1850 אוטובוסים וכ־2,300 נהגים. לפי הדיווח הקמת שני אשכולות חדשים בבקעת אונו ובשרון בחציון הראשון של השנה "היווה רכיב משמעותי בהשפעה על הגידול בהכנסות, ב־EBITDA וב־FFO ביחס לתקופה מקבילה אשתקד".
יחד עם זאת, "הקיטון ברווח התפעולי ובשיעורי הרווחיות ביחס לתקופה המקבילה אשתקד נובע מגידול בהוצאות השוטפות בקשר עם האשכולות החדשים אשר ההכנסות בגינם טרם הוכרו באופן מלא, וכן, מירידה במדדים התפעוליים (מהירות מסחרית, שיעורי אי ביצוע וכו') ובהיקף התיקופים מסיבות אקסוגניות בעיקר".
ואולם, אם ההרעה בשירות היא מסיבות אקסוגניות לא ברור כיצד נוצרו הפערים הבולטים כל כך במתן הקנסות וכן ברמת השירות הנמוכה שמפגינה החברה בשנים האחרונות, באופן חריג ביחס למתחרותיה.
בלובי 99 אמרו לגלובס כי "הבקרה שמתבצעת על מפעילות התחבורה הציבורית היא כלי מרכזי וחשוב לשיפור מדדי האיכות, שמשפיעים באופן ישיר על שביעות רצון הנוסעים. אוטובוס שמאחר או לא מגיע, גורם לציבור הנוסעים לחשוב פעמיים אם להשתמש בשירות שוב, מה שמוביל למטרה ההפוכה: במקום עידוד השימוש בתחבורה הציבורית - צמצום בכמות הנוסעים והגברת השימוש ברכב הפרטי".
עוד נמסר כי "נתוני הקנסות הגבוהים של חלק מהמפעילות, עולים בקנה אחד עם הממצאים שפרסמה הרשות לתחב"צ בחודש ספטמבר, לפיהם חלה ירידה של ארבע נקודות בשביעות רצון הנוסעים לעומת השנה הקודמת. אנו מקווים שההסדרה שמבצעת הרשות בימים אלה, ושינוי התמריצים למפעילות שפעלנו לקדם, יובילו לתחבורה ציבורית טובה ואמינה יותר למען כלל הציבור".
תגובות
מחברת דן נמסר: "חברת דן מסיעה מדי שנה כ־150 מיליון נוסעים במטרופולין גוש דן בלבד, בלב איזורי הביקוש המורכבים והצפופים ביותר במדינת ישראל, תוך התמודדות עם אתגרים רבים כמו עבודות התשתית במרכזי גוש דן, הפגנות ומחאות ציבוריות, ועומסי תנועה שכמותם אין באף מטרופולין אחר במדינת ישראל.
"אל מול אתגרים אלו, דן נבחרת באופן עקבי ע״פ סקרים רשמיים של משרד התחבורה כחברה עם מספר התלונות הקטן ביותר".
מחברת תנופה נמסר: "גובה הקנסות נקבע במכרז משרד התחבורה והוא לא אחיד לכלל החברות ושונה בין המכרזים הישנים והחדשים. על כן לא ניתן להשוות בין המפעילים ולא ניתן להצביע על קורלציה בין איכות השירות לבין גובה הקנס. החברה רואה בשירות כערך מוביל, נמצאת בהליכי שיפור השירות ומצפה להמשך ירידת הקנסות ככל שתהליכי השיפור יוטמעו בחברה".
מחברת מטרופולין נמסר: "החברה מחוייבת למתן שירותי מיטבי ללקוחותיה ומשקיעה בכך משאבים רבים. אנו ערים לכך שבתקופה זו מתן השירות נפגע בחלקו ופעלנו לשדרג את השירות ואכן נרשם שיפור משמעותי".