גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

למה אי אפשר לקנות אפילו קפה בתחנות הרכבת הקלה

התחנות בקו האדום של הרכבת הקלה אינן מציעות שום סוג של מסחר, אבל בנת"ע כבר חושבים איך להוסיף חנויות, ובתחנות התת-קרקעיות העתידיות כבר מתכננים יותר מאשר מכונות שתייה וממתקים ● מה מתאים לקנות בתחנה, ואיך זה יעבוד

הקו האדום של הרכבת הקלה / צילום: יוסי כהן
הקו האדום של הרכבת הקלה / צילום: יוסי כהן

תחנת מרכזית המפרץ בחיפה עברה בשנים האחרונות מתיחת פנים אמיתית, ונהפכה להיות האבּ תחבורה שמרכז את רכבת ישראל, אוטובוסים ואת הרכבלית שמגיעה לאוניברסיטת חיפה. למרות מרכזיותה לא תמצאו בה אפילו דוכן קפה אחד, וזאת משום שהסכם ישן מול הקניון הסמוך שלל את האפשרות ואסר על תחרות.

התושבים בשכונת הארגזים בתל אביב יקבלו הטבה ששווה 1.5 מיליון שקל לפחות
ניתוח | "הכול עובד לטובתם": רווחי הבנקים זינקו, וגם היקף ההלוואות לרכישת דירה  

גם הנוסעים בקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן לא יכולים לקנות כוס קפה לדרך. בשנת 2021, בעיצומן של העבודות על הקו, אמר מנכ"ל נת"ע לשעבר בראיון לערוץ 12 ש"אין פה ספסלים, בגלל שקצב המעבר פה הוא כל-כך, מהיר שאני לא רוצה שיישבו פה".

שתי הדוגמאות הללו שופכות אור על המחסור בשטחי מסחר בתחנות להסעת המונים בישראל. התפיסה השלטת היא שעסקים בתחנות מתחרים בעסקים ברחוב, ושתחנות שבהן חולפים המונים צריכות להתרוקן במהירות.

לא להתחרות ברחוב: "מחסור במשאב הקרקע"

אבל היום גם בנת"ע מסכימים שהיעדר המסחר בתחנות התת-קרקעיות של הרכבת הוא פספוס, ועובדים על תוכנית לפיתוח עסקי שתכלול פרסום בתחנות, התקנת מכונות שתייה ובהמשך גם מסחר שייתפר לכל תחנה בנפרד על מנת שלא להתחרות בעסקים הקיימים ברחוב שמעל לתחנה.

לפי התוכנית המתגבשת, החל מסוף 2025 יוקמו בתחנות הסואנות של הקו האדום שטחי מסחר בהיקף של כ-60-100 מ"ר. בנת"ע אומרים שהתחנות התת-קרקעיות של הקו הירוק שנבנה כעת מתחת לעיר תל אביב כבר תיפתחנה עם מסחר, ואומרים שהתוכניות לתחנות המטרו המתגבשות בימים אלו ייראו אחרת. ועדיין, כשמסתכלים על המגמה בערי מדינות המערב וביתר שאת בערי המזרח הרחוק מגלים שהתוכניות בישראל לא מאוד שאפתניות.

עינב זיו, אדריכלית ראשית וראש מחלקת קונספט וחדשנות במשרד מילוסלבסקי, מסבירה שבתחנות אלו פוטנציאל גדול להעברת המונים. "התפיסה היא לשנע אותם למעלה לרחוב, אבל אנחנו כבר הרבה זמן מניפים דגל להראות שיש פוטנציאל של מעבר של המון נוסעים באזור מיקרו-אקלימי מווסת ונעים לשהייה. הכוונה היא גם לשלב מסחר לצד פונקציות ציבוריות בתת הקרקע".

זיו, שעבדה גם בהולנד ובארה"ב, מספרת: "ביפן ובקנדה, נוסף למסחר, תחנות מטרו מחוברות לפונקציות ציבוריות כמו מוזיאונים, תיאטראות, בתי קולנוע. תחנת המטרו של קיוטו בת תשע קומות מתחת לאדמה ויש שם אפילו מלון שבדרך יפה הצליחו להחדיר אליו אור טבעי. אפשר גם לחבר בין תחנות מטרו מתחת לאדמה בלי שצריך לעלות לרחוב, וזה חשוב מאוד, כי תת-הקרקע הוא משאב לא מנוצל. זו החמצה במיוחד בראייה עתידית כשברור שיהיה כאן מחסור אדיר בקרקע".

זיו דוחה את ההערכות שלפיהן פיתוח מסיבי כל-כך בתת-הקרקע יפגע בעירוניות ובעסקי הרחוב למעלה. "בתוכנית המטרו אנחנו מדברים על צפיפויות גבוהות במיוחד בסביבת התחנות כך שהמשאבים בקרקע לא יספיקו כדי לשרת את כמות האוכלוסייה שתהיה שם. יש דוגמאות בעולם למתקני ספורט ולשימושים נוספים".

עינב זיו, משרד מילוסלבסקי / צילום: נדב כהן יהונתן

התכנון: "בסמכות המחוז להוסיף"

יעל סלומון, סמנכ"לית תשתיות במנהל התכנון, מספרת על מאבק שניהלה היחידה בראשותה האחראית על תכנון קווי המטרו לקבל סמכויות לוות"ל לתכנן את התחנות כשהמסחר הנלווה בהן תחום ל-200 מטר. לכן, בחוק המטרו נוספה סמכות לתכנן שימושים סחירים במתחם.

"תוכניות המטרו מאפשרות מסחר יחסית מצומצם אבל בסמכות המחוז להוסיף יותר, ועכשיו כשהצוותים של נת"ע נמצאים לקראת תכנון מפורט חלק מההנחיות לצוותים הן לבחון שילוט ומסחר על מנת שהתחנה תהיה יותר מונגשת מבחינת השימושים לנוסע. לא כל תחנה צריכה להפוך לקניון אבל בוודאי שצריך שירות לנוסע כמו קיוסק ודוכן קפה, ובתחנות מסיביות ובמתח"מים (מתחמי תחבורה משולבים) יהיו שימושים סחירים ומבני ציבור", היא אומרת.

לדבריה, "יש התעניינות מצד יזמים של בניינים סמוכים שרוצים לאפשר חיבור למטרו לכניסה שלהם ולייצר רצף מסחרי. בעולם יש דוגמאות בתת-הקרקע חיוביות ויצירתיות אבל גם כאלו שלא עובדות והן נחותות בהשוואה לרחוב תוסס פעיל עם חנויות.

"זה יומרני להגיד שמעכשיו צריך לתכנן את כל החיבורים למרכזים קהילתיים ושימושים שונים, אלו דברים שיבוצעו בתוכניות משלימות. התוכנית שאנחנו מקדמים צריכה לאפשר את הגמישות לשם כך", היא מסכמת.

יעל סלומון, מנהלת אגף מטרו במינהל התכנון / צילום: איל יצהר

המסחר המתאים: מה למכור לקהל שבוי

מי שמגיע לתחנת תחבורה ציבורית הוא קהל שבוי, ממהר ובתנועה, ונראה שבישראל לא עצרו לחשוב שדווקא הפוטנציאל של קהל כזה הוא עצום.

"כשאנחנו משווים את הפוטנציאל של הנוסעים, אנחנו צריכים להשוות לצריכה של אנשים ששבויים בבתי חולים כשכולם קונים בארומה, בתחנות תדלוק כשאתה לקוח שבוי של YELLOW, באצטדיוני כדורגל ובנתב"ג", סבור תמיר בן שחר, מנכ"ל חברת הייעוץ הכלכלי-שיווקי צ'מנסקי בן שחר ושות'.

"בנת"ע, בקו האדום, רק לאחר שבנו את עשר התחנות התת-קרקעיות, יצרו חללים במקומות בתת-הקרקע, שהם אילוץ, ולכן אי אפשר לבשל בהם, והם ממוקמים במסלול ההליכה של האנשים. כלומר, מראש לא תכננו כמו שצריך ועכשיו מלינים למה זה לא עובד הכי טוב.

"בחלק מהתחנות יש פוטנציאל לעשות כפי שיש בעולם - שתחנת הרכבת היא גם מקום מפגש, מרכז מסחרי ומרכז שירותים עירוני שכולם מגיעים אליו. כיום יש תחנות בודדות כאלו, למשל בתחנה המרכזית באר שבע או בתחנה המרכזית של מרכז אמות בירושלים, אבל שם זה נראה כמו פח זבל. לא מכבדים את הבעלים ולא את הנוסעים.

"מי שמתכנן את התחנות האלו מתכנן תנועה של נוסעים, אבל לא את השירות לנוסעים, ולא רואים את הפוטנציאל של הכסף שאפשר לעשות בקמעונאות, וחבל שבצוות המתכנן לא יושב גם קמעונאי", מוסיף בן שחר. "אם אני נוסע בכל יום מתל אביב לחיפה, ותהיה אפליקציה שבאמצעותה אוכל לבצע הזמנה של מצרכים כמו לחם, גבינה וחלב ואאסוף אותם בתחנת הרכבת בחיפה כשזה ארוז, זה יחסוך לי עצירה בדרך הביתה. אוכל אפילו להשאיר שם את הטלפון לתיקון בבוקר ואאסוף בערב.

"בעולם, יש חברות רכבת שבבעלותן גם רשתות חנויות נוחות ובתי קפה בשטחים המסחריים, כך שיש להם אינטרס לעשות מבצעים צולבים. במטרו יש פוטנציאל, בוודאי במקומות שמעליהם יש מגורים ומשרדים. זה אחד פלוס אחד, כוח הקנייה של הנוסעים ושל אלו שגרים קרוב. תנו לאנשים מה שהם צריכים, והם יקנו".

עוד כתבות

רו''ח עופר מנירב / צילום: תמר מצפי

לשכת רואי החשבון למנהל רשות המסים: לאן נעלם נוהל גילוי מרצון?

במאי האחרון הודיע מנהל רשות המסים כי " בתוך מספר ימים" יפורסם נוהל גילוי מרצון חדש שיפנה במיוחד לזירת הקריפטו, ואולם החודשים נקפו, ונוהל חדש לא פורסם ● במכתב ששיגר יו"ר מרחב ת"א בלשכת רואי החשבון למנהל רשות המסים, הוא טוען כי "יש לאפשר לכל מי שפעלו בשוק הקריפטו לדווח על ההכנסות 'הנכונות' שהיו להם מפעילותם"

אורן קובי בבית במשפט המחוזי, היום / צילום: כדיה לוי

בעקבות תחקיר גלובס: המשטרה בודקת את מעורבותו של אורן קובי בחברת נדל"ן

המשפט נגד קובי, במגה פרשיית הונאת נדל"ן ונושים, מתנהל מזה 4 שנים ● בחודש שעבר פרסמנו כי קובי מעורב בפעילות חברה המוכרת קרקעות, אף שנאסר עליו לעסוק בתחום ● היום התקיים דיון בבקשתו לבטל את האיסור במהלכה הודיע נציג הפרקליטות לביהמ"ש כי המשטרה בודקת את ממצאי הפרסום בגלובס

במקום העשירי בדירוג האתרים הבינלאומיים נמצא האתר של חברת הלואו קוסט וויזאייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

ענקית הלואו-קוסט וויז אייר הודיעה על חזרה לישראל, והיא לא היחידה


וויז אייר הודיעה כי תחזור בהדרגה לישראל החל מה-20 בדצמבר ● אג'יאן היוונית הכריזה על חזרה ב-10.12 ● אזרבייג'ן איירליינס הייתה חברת התעופה הזרה הראשונה שהודיעה היום על חזרה לישראל מאז הוכרזה הפסקת האש בלבנון

דונלד טראמפ / צילום: ap, Alex Brandon

עידן מלחמות הסחר חוזר: טראמפ מאיים במכסים, ובאירופה חוששים כי הם הבאים בתור

נשיא ארה"ב הנבחר דונלד טראמפ שלח גלי זעזוע בכלכלה העולמית כשהכריז כי יטיל מכסי מגן על מקסיקו, קנדה וסין כבר ביומו הראשון בבית הלבן ● מפלס החרדה באירופה מפני מימוש הבטחות דומות נגדה זינק: הבורסות ביבשת רשמו ירידות שרוכזו בעיקר בתעשיית הרכב, והאירו מתקרב לנקודת שוויון מול הדולר

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

מניית רשת המלונות זינקה פי 7 מהקורונה: רבעון שיא לפתאל

רשת המלונות נהנתה מעלייה בכל מדדי הפעילות, ומציגה רווח רבעוני של 345 מיליון שקל ● נסקה לשווי של 8.6 מיליארד שקל, שיותר ממחציתו מוחזק בידי בעל השליטה דוד פתאל

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הרווח הכולל של הפניקס זינק כמעט פי שלושה ל-617 מיליון שקל

קבוצת הביטוח הגדולה בישראל מציגה רווח רבעוני של 617 מיליון שקל ותשואה להון של מעל 24% ● מנכ"ל הפניקס, אייל בן סימון: "יש התעניינות גוברת במניה מצד משקיעים בינלאומיים"

בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג / צילום: Shutterstock

ישראל תערער נגד הוצאת צווי המעצר בבית הדין בהאג

לדברי לשכת ראש הממשלה, "הודעת הערעור של ישראל חושפת בפירוט עד כמה ההחלטה על הוצאת צווי המעצר הייתה מופרכת וחסרת-בסיס" ● בהודעת בית הדין על הוצאת צווי המעצר ב-21 בנובמבר נכתב כי "קיים יסוד סביר להאמין שנתניהו וגלנט מנעו בכוונה ובידיעה מהאוכלוסייה האזרחית בעזה חפצים החיוניים להישרדותם"

ג'ו ביידן, נשיא ארה''ב, מכריז על הפסקת האש אמש / צילום: ap, Manuel Balce Ceneta

ארה"ב צפויה לאשר מכירת נשק בשווי 680 מיליון דולר לישראל

נתניהו החליט: ישראל תערער לבית הדין הבין-לאומי בהאג על צווי המעצר • שינוי במדיניות העורף: החל ממחר ייפתחו כלל מוסדות החינוך בגולן • בין אמצעי הלחימה שצה"ל ושב"כ סיכלו: רקטות, פצמ"רים ומטעני כלימגור • צה"ל התייחס לתקיפה הנרחבת של המפעל הסודי, כפי שפורסם לראשונה ב-N12 • הבוקר: תושבי דרום לבנון החלו לחזור לבתיהם, פקקי ענק תועדו • כל העדכונים

בית הרוס בקריית שמונה בעקבות נפילת רקטה / צילום: ap, Ariel Schalit

"אנחנו חזקים, אבל צריך תמריצים": במגזר העסקי בצפון נערכים לחזרה

נועם יוסף, מנהל פעילות במרכז מרגלית סטארטאפ סיטי גליל בקריית שמונה, אומר כי "יש כאלה שרק נגיד להם לחזור לצפון - והם מחר חוזרים" ● כדי לסייע להם, וגם להחזיר את אלה שעברו, "צריך תמריצים, כמו הנחה במס חברות, סיוע בשכר ועזרה לבני הזוג למצוא עבודה"

שלט כניסה ראש פינה / צילום: כדיה לוי

תכפיל את מספר יחידות הדיור: אושרה תוכנית להקמת שכונה חדשה בראש פינה

הוועדה המחוזית צפון אישרה תוכנית להקמת שכונה חדשה בראש פינה, שתוסיף 800 יחידות דיור למושבה ● עבר בקריאה ראשונה תיקון לחוק המאפשר ביטול רישום בפנקס הקבלנים לבעלי מקצוע המעורבים בארגוני פשיעה ● וגם: עיריית ראשל"צ תבנה כ-140 דירות להשכרה ארוכת־טווח במחירים מסובסדים ● חדשות השבוע בנדל"ן

אלי פלדשטיין / צילום: ללא קרדיט

פרשת המסמכים הסודיים: מעצרו של פלדשטיין והנגד הוארך עד להחלטה בראיות

מעצר השניים הוארך עד ה-4 בדצמבר, אז צפוי השופט לקבוע האם יש ראיות לכאורה ●  השופט קבע כי משפחתו של פלדשטיין תוכל לבקרו במעצר בהתאם לנהלי שב"ס ● השופט: "המחלוקת בין הצדדים קוטבית, בעוד ההגנה טוענת שהמשיבים לא ביצעו עבירה כלשהי, התביעה טוענת שמדובר בעבירות חמורות נגד ביטחון המדינה"

בית שנפגע בקרית שמונה, בשבוע שעבר / צילום: Reuters, Thomas Peter

100 אלף שקל למשפחה? המענק למפונים במוקד המחלוקת בין האוצר לממשלה

60 אלף תושבים מחכים לרגע שבו יוכלו לחזור לביתם בצפון, אז יידרש גם שיקום מסיבי לנזק שנגרם במלחמה ● בממשלה מדברים על מענקים של 100 אלף שקל ויותר לכל משפחה, אולם באוצר מכוונים לסכומים נמוכים יותר, שדומים לאלו שקיבלו תושבי הדרום ● האם תקציב המדינה יוגדל, ומה קובעת תוכנית השיקום?

זאב אלקין, הימין הממלכתי / צילום: ראובן קופיצ'נסקי

האם גנץ וסער נמנעו להבטיח בבחירות שלא ישבו תחת נתניהו?

ח"כ זאב אלקין הציע לחפש מה הבטיח גדעון סער לגבי בנימין נתניהו. הממצאים לא מחמיאים ● המשרוקית של גלובס

אילן בן ישי, יו”ר ועידן כץ, מנכ”ל ובעלים בנטו פיננסים / איור: גיל ג'יבלי

נטו פיננסים תימכר לארבע עונות בכ-51 מיליון שקל

סוכנות הפיננסים, שחובותיה נאמדים בכ-110 מיליון שקל, גיבשה הסדר חוב הכולל את מכירת הפעילות לסוכנות הביטוח שבבעלות אי.בי.אי ● החובות למשקיעים בקרן וולת'סטון, שנטו התחייבה לחלץ, מסתכמים בכ-59 מיליון שקל

בית המשפט העליון / צילום: Shutterstock, Seth Aronstam

אישה ירשה את בעלה בצוואה הדדית ואז שינתה את דעתה. מה קבע העליון?

העליון נדרש להכריע במקרה בו אישה ביקשה להסתלק מצוואה הדדית שנערכה עם בעלה המנוח, במסגרתה 80% מרכושם יועברו לבנם והיתר לשתי בנותיהם ● לפי הפסיקה, ככל שלא נקבע יורש חלופי לאם, ההוראה לגבי אופן ההורשה לילדיו מתבטלת, ובמקומה יחולו כללי הירושה על־פי דין

גילעד אלטשולר / צילום: סם יצחקוב

שוק הגמל: אלטשולר ממשיך לאבד נכסים, ילין לפידות ואנליסט מרוויחים

למרות התשואות החיוביות: הכספים ממשיכים לצאת מאלטשולר שחם, גם אם בקצב פוחת, לטובת המתחרים ● גם מיטב מגייס יפה ומציג תוצאות חזקות ● התוצאה: צמצום בפער בין אלטשולר למתחריו בהיקף הנכסים המנוהלים ● וגם שוק הגמל לקראת חודש חיובי נוסף

מטוס בואינג 787 דרימליינר של חברת אל על / צילום: בואינג

הדרימליינר הבא של אל על - במימון כחול לבן

בנק הפועלים ומזרחי טפחות יממנו יחד רכישת מטוס רחב גוף של אל על, לאחר שנים שבהן הסתמכה החברה בעיקר על מימון בין־לאומי ● המטוס החדש, שצפוי להגיע לישראל כבר בחודש הקרוב, נועד להרחיב את היצע המושבים של אל על ולחזק את פעילות החברה בקווים ארוכי־טווח

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בתל אביב; ירידות חדות במניות הבטחוניות

מדד ת"א 35 ירד ב-1.3% ● השקל נחלש קלות מול המטבעות הזרים, ובבנק הפועלים ממליצים להתחיל ולהקטין את החשיפה למט"ח ● מיטב מעריכים: זה אפיק האג"ח שנשאר אטרקטיבי למרות הירידה בציפיות האינפלציה ● וכיצד הפסקת האש בין ישראל ללבנון צפויה להשפיע על מחירי הנפט?

מתקני סדיקה הידראולית במדבריות טקסס / צילום: Shutterstock

כך הפכה מסילת רכבת כושלת לאחת ממניות הנפט הלוהטות בוול סטריט

ערכה של מניית Texas Pacific Land שולש ב־2024, למרות מגמת הירידה במחירי הנפט ● החברה שהוקמה על חורבותיה של מפעילת מסילת רכבת כושלת מהמאה ה־19, עלתה על גישה מקורית להפקת מזומנים משטחי המדבר האינסופיים שלה ● מהשבוע היא גם ב-S&P 500

רונן פייר, המנכ''ל הזמני של חברת סולאראדג’ / צילום: איל יצהר

עוד צעד התייעלות: סולאראדג' סוגרת את חטיבת אחסון האנרגיה שלה

החטיבה שתיסגר מבוססת על חברת Kokam הקוריאנית, אותה רכשה סולאראדג' לפני שש שנים תמורת 88 מיליון דולר, כאשר המהלך לא ישפיע על עובדים בישראל ● ההפסד שנגרם עקב פעילות החטיבה מתחילת השנה גדל ביותר מפי שניים לעומת התקופה המקבילה אשתקד