מפעל הממתקים של שטראוס-עלית בנצרת / צילום: יחצ שטראוס
קבוצת שטראוס מציגה ברבעון השלישי של 2024 צמיחה בהכנסות, ולראשונה מצליחה לחזור במגזר הממתקים לנתחי השוק שהיו טרום הריקול.
● ניתוח | נתח השוק של סברה צנח בחצי, אך היא עדיין סיפקה אקזיט ענק לשטראוס
● שנתיים וחצי אחרי הריקול, בשטראוס החליטו: נושאי המשרה לא ייתבעו
הכנסות הקבוצה הסתכמו בכ-3 מיליארד שקל, עלייה של כ-12% בהשוואה לרבעון השלישי בשנה שעברה. הרווח הנקי לבעלי המניות עמד על כ-102 מיליון שקל, ירידה של כ-15.4% מהרבעון המקביל אשתקד, אז הוא עמד על 120 מיליון שקל. בשטראוס מסבירים כי עיקר הקיטון נובע מהגידול בהוצאות המימון ובהוצאות מס. לכך יש להוסיף את העליות במחירי הקקאו והקפה.
העלתה את מחירי השוקולד והחטיפים המלוחים
כאשר בוחנים את פעילות החברה בארץ, המהווה כמחצית מההכנסות, עולה כי שטראוס ישראל סיימה את הרבעון השלישי עם הכנסות של כ-1.4 מיליארד שקל, צמיחה של כ-9% לעומת הרבעון המקביל ב-2023. הרווח התפעולי עמד על 158 מיליון שקל, עלייה של כ-28% לעומת הרבעון המקביל אשתקד.
החברה בישראל כוללת ארבעה תחומי פעילות. הגדול ביותר הוא בריאות (כולל מוצרי מחלבה ומעדנים), ואחריו חטיפים ומתוקים, קפה ושטראוס מים (תמי 4). מכירות מוצרי המחלבות עמדו ברבעון השלישי על 827 מיליון שקל, עלייה של כ-2.8% מהרבעון המקביל אשתקד.
בחטיבת הממתקים והחטיפים המכירות עמדו על 323 מיליון שקל, עלייה של כ-33% לעומת הרבעון המקביל. בכך חוזרת שטראוס לנתח השוק שהיה לה טרום הריקול במפעל השוקולד עלית שבנוף הגליל ב-2022.
אירוע הריקול הוביל לסגירת המפעל למשך ארבעה חודשים ולכך שבמשך תקופה ארוכה לא נראו מוצרי השוקולד של החברה על המדפים. בשנתיים מאז נפתח המפעל שינתה שטראוס את האסטרטגיה לקבוצה וגם לחטיבת הממתקים, כשוויתרה על יותר ממחצית מהמק"טים, והתמקדה בטבלאות השוקולד והחטיפים, ליבת פעילות הממתקים. התוצאה: ברבעון השלישי חזרה החברה לנתח שוק של 28%-29%.
הגידול שנרשם במכירות נובע הן מסיווג מחדש של קטגוריית האנרג'י ממגזר הבריאות למגזר המתוקים, והן מעליות המחירים שעליהן הודיעה שטראוס בתחילת השנה, אז ייקרה את מחירי טבלאות השוקולד והחטיפים המלוחים, לצד העלאות מחיר במוצרים נוספים. קדמה לכך העלאת מחירים נוספת במאי 2023 וכן התייקרות במחירי מוצרי המחלבה.
מגזר הקפה מסכם את הרבעון השלישי עם מכירות של 221 מיליון שקל, עלייה של כ-5.4% מהרבעון המקביל אשתקד. גם עלייה זו מוסברת בהעלאת מחירים, שנבעה מעלייה במחירי חומרי הגלם, בדגש על קפה וקקאו, כשמחירי פולי הערביקה והרובוסטה עלו בעשרות אחוזים. שטראוס מים רשמה הכנסות של 224 מיליון שקל, עלייה של כ-1.6%, ורווח תפעולי של 26 מיליון שקל. הכנסות פעילות המים בסין עומדות על 213 מיליון שקל, עלייה של כ-6.5%, ורווח נקי של 28 מיליון שקל, עלייה של כ-47.4% מהרבעון השלישי של 2023.
בעקבות המלחמה נפגעה רציפות העבודה במפעלי הקבוצה בצפון. בנוסף, אירועים כמו אליפות אירופה בכדורגל (יורו) שבעבר תרמו למכירות, השפיעו עליהן פחות השנה, בין היתר בשל מצב-הרוח הלאומי.
מכירת ההחזקות ב"סברה"
השבוע דיווחה שטראוס על עסקה למכירת החזקותיה בפעילות הסלטים הבינלאומית שלה (סברה) תמורת כ-900 מיליון שקל. מדובר במהלך שמהווה נדבך נוסף במימוש האסטרטגיה של הקבוצה, כפי שמציג זאת נשיא ומנכ"ל הקבוצה, שי באב"ד.
בשטראוס מעריכים כי בעקבות המכירה, שצפויה להתבצע בתחילת דצמבר, החברה תרשום בדוחות הכספיים ל-2024 רווח נקי של 319-325 מיליון שקל. אחרי שהמניה מחקה 32% מערכה מאז תחילת שנת 2022, לאחר הדיווח על העסקה היא זינקה ב-6%, ולאחר פרסום הדוחות עלתה בכ-5%. ביום פרסום הדוח נסחרה החברה לפי שווי של 7.7 מיליארד שקל.
קנס לחברה בסך 111 מיליון שקל
קבוצת שטראוס היא החברה השנייה בגודלה בשוק המזון בישראל, ונכון לרבעון השלישי לשנת 2024 החזיקה על-פי סטורנקסט בכ-11.9% מסך שוק המזון והמשקאות בשוק הקמעונאי במדינה במונחי ערך כספי.
בסוף אוקטובר הטילה הממונה על התחרות, עו"ד מיכל כהן, עיצום כספי חסר תקדים על שטראוס ומשק ויילר ועל נושאי משרה בכירים בהם, בגין מיזוג שביצעו שלא כדין. שטראוס חויבה לשלם כ-111 מיליון שקל, כשבנוסף הוטלו עיצומים על שלושה נושאי משרה בכירים לשעבר בשטראוס בסכום של כ-600 אלף שקל כל אחד.
בשטראוס אמרו כי ברשות התעלמו מטיעונים מהותיים שהועלו על-ידה במהלך השימוע, וכי בכוונת החברה להגיש ערר על ההחלטה לבית הדין לתחרות, ובמידת הצורך גם לבית המשפט העליון.
ב-10 בנובמבר פנתה שטראוס לרשות בבקשה לדחיית מועד הגשת הערר ל-29 בדצמבר ובקשה נוספת לדחיית מועד התשלום לאותו יום. הרשות נעתרה לבקשת הדחייה להגשה, אך דחתה את עיכוב התשלום. עם זאת, הרשות הסכימה לפריסת התשלום לעשרה תשלומים, כשנכון להיום עדיין לא שולם סכום כלשהו.