סניף של רשת קרפור / צילום: פנינה בן שלום
חברת אלקטרה צריכה, בהנהלת צביקה שווימר ומקבוצת אלקו של האחים זלקינד, ממשיכה להחליף את סניפי מגה ויינות ביתן בסניפי הרשת הצרפתית קרפור, (Carrefour) ואחרי מספר שנים קשות מבחינתה, היא מתחילה לראות את הפירות.
● ניתוח גלובס | נתח השוק של סברה צנח בחצי, אך היא סיפקה אקזיט ענק לשטראוס
● אקזיט של חצי מיליארד דולר: האם עידן עופר ייפטר מהמניה הוותיקה?
לראשונה, ברבעון השלישי של שנת 2024 סניפי קרפור ייצרו לאלקטרה צריכה רווח של 820 אלף שקל, בהשוואה להפסד של 23 מיליון שקל ברבעון המקביל בשנה שעברה. הרווח הקטן הזה כמובן עוד לא משמעותי מבחינה כספית, אך הוא מאותת למשקיעים שהמהלך מתחיל לעבוד. אלקטרה צריכה הסבה בינתיים 110 סניפים לקרפור (8 ברבעון האחרון), מתוך 149 סניפים בסך-הכול, שכוללים עוד 26 סניפי מגה ו-13 סניפי יינות ביתן.
בתשעת החודשים הראשונים של השנה, החברה עדיין רושמת הפסד כמובן, שכן הרווח הקטן לא מכסה את ההפסדים של ששת החודשים הראשונים. מתחילת השנה רושמת אלקטרה צריכה הפסד של 46.2 מיליון שקל - שיפור משמעותי לעומת הפסד של 148 מיליון שקל בתקופה המקבילה בשנה שעברה.
אבל את השיפור בפעילות אפשר לראות גם בשורות שמעל. כך, הכנסות המגזר טיפסו ב-7.2% ל-890 מיליון שקל, והרווח התפעולי לפני הכנסות אחרות נטו והוצאות רה-ארגון, זינקו פי 2.5 לסכום של 38.2 מיליון שקל. מתחילת השנה תרם מגזר המזון בשורה העליונה הכנסות של 2.5 מיליארד שקל.
בנוסף, החברה עברה לרווח תפעולי לפני הכנסות אחרות נטו והוצאות רה-ארגון, אשר עמד על 66.7 מיליון שקל, בהשוואה להפסד של 71.8 מיליון שקל בתקופה המקבילה בשנה שעברה.
בהקשר אחר, בחודש מאי האחרון אלקטרה צריכה נפטרה מהחזקותיה בחברת סבן אילבן ומכרה את הסניפים שנותרו ברשותה לידי רשת סבן אקספרס. במקרה הזה, אלקטרה צריכה בחרה לוותר מהר על הפרויקט, אחרי שספגה הפסד של כ-70 מיליון שקל.
שיפור גם בפעילות מגזר החשמל
גם במגזר קמעונאות חשמל, שכולל 85 סניפים של מחסני חשמל ושקם אלקטריק, רושמת החברה שיפור משמעותי. כך, היקף המכירות של החברה עלה ב-18% ל-678 מיליון שקל, כאשר לדברי החברה, בנטרול סניפי הדיוטי פרי, שפעילותם נפגעה עקב מלחמת "חרבות ברזל" והעובדה שרוב הישראלים נשארים בארץ, ההכנסות זינקו ב-22.5%.
כשלוקחים את כל פעילות הקבוצה יחד, כלל הכנסותיה של אלקטרה צריכה עלו ב-9.4% לסכום של 1.98 מיליארד שקל ברבעון השלישי. החברה רשמה גם שיפור בשורת הרווח הגולמי, כאשר הרווח התפעולי לפני הכנסות אחרות נטו והוצאות רה-ארגון זינק ב-27% ברבעון לסכום של 91 מיליון שקל. בשורה התחתונה, החברה רשמה מעבר לרווח של 27.1 מיליון שקל, בהשוואה להפסד של כמעט 16 מיליון שקל ברבעון המקביל.
השיפור ניכר גם מתחילת שנת 2024, כאשר בשורה התחתונה עברה אלקטרה צריכה לרווח של 20.6 מיליון שקל, לעומת הפסד של 130.6 מיליון שקל בתשעת החודשים הראשונים של השנה שעברה.
באלקטרה צריכה בחרו שלא להתייחס בדוחות לרפורמה בשוק יבוא מוצרי החשמל, אך לכאורה החברה אמורה להיות מושפעת לטובה ממנה. כזכור, באמצע חודש אוגוסט נכנס לתוקף השלב הראשון ברפורמה, שאמור לאפשר יבוא לישראל של מוצרים שונים, כמו מחשבים, מיקרוגלים, מדפסות ומכשירי רדי ללא בירוקרטיה, כשהמטרה, על-פי משרד האנרגיה והתשתיות, היא "לפתוח את השוק לתחרות" ולהוריד את המחירים לציבור הישראלי.
השלב השני של הרפורמה משמעותי יותר עבור אלקטרה צריכה, שכן ברשימה שלו נכללים מוצרי חשמל נוספים כמו מקררים, מכונות כביסה, טלוויזיות, מדיחי כלים, מייבשי כביסה ועוד. במשרד האנרגיה מעריכים את גודל שוק מכשירי החשמל בישראל בכ-10 מיליארד שקל בשנה.
מניית אלקטרה צריכה מזנקת בשעה זו בבורסה בתל אביב ביותר מ-5% לשווי שוק של 2 מיליארד שקל, כשהיא משלימה עלייה של 18% מתחילת השנה, כמעט כולה בחודש האחרון. עם זאת, בסיכום שלוש השנים האחרונות, המניה עדיין נמוכה ב-45%.