שלט המודיע על מבצעי בלאק פריידיי בחנות של בסט ביי בארה''ב / צילום: ap, David Zalubowski
לא רחוק היום בו ניכנס לאתר האיקומרס של המותג האהוב עלינו, ודמות וירטואלית תזהה אותנו בשמנו ותברך אותנו לשלום. נוכל לכתוב לה במילים פשוטות מה ברצוננו לקנות ("פיג'מות לבני המשפחה", למשל), ותוך שניות יוצע לנו מגוון רחב של אפשרויות מהמידע שכבר יש עלינו באתר: מידות, צבע וגזרה אהובים - והכול בהתאם לעונת השנה.
● 90% מתקציב הפרסום מושקע בדיגיטל: כך נערכו מנהלי השיווק לחודש הקניות
● מחכים למבצעים הבאים: ירידה במחזורי הקניות ברוב ענפי הצריכה
הדמות הזו, שככל הנראה יהיה לה שם פרטי, תדע אם אנחנו מחובבי המבצעים או שנשמח לקבל הצעות גם מקולקציות נטולות הנחות, ותשלב אמירות כמו "הבגד הזה ייראה מדהים עלייך, שנזמין לך את זה במידה סמול?".
ניצנים ראשונים של המגמה הזו ניתן לראות כבר בימי הקניות של נובמבר - שיגיעו לשיאם ביום שישי הקרוב, עם הבלאק פריידיי, ולאחר מכן הסייבר מאנדיי. לפי נתוני סיילספורס, המתמחה בפתרונות לניהול לקוחות מבוססי AI, כרבע מהצרכנים בעולם כבר "פגשו" סוכני AI שמסייעים להם בקנייה.
בעולם כבר מדברים על כך שהבלאק פריידיי התפתח מיום של הנחות למהפכת קמעונאות שמונעת על־ידי דאטה - ומדובר במגמה שתטלטל את השוק בשנים הקרובות.
ימי הקניות השנה מגיעים בתקופה מורכבת לישראלים, שאומנם נכנסו להפסקת אש זמנית מול לבנון, אך המלחמה בעזה טרם הסתיימה. בארה"ב, לעומת זאת, כבר אפשר לדבר על יציבות לאחר תקופה ארוכה של בחירות סוערות - מה שצפוי להשפיע לטובה על היקפי מכירות המבצעים.
לפי תחזית ימי הקניות של סיילספורס, שבוע הקניות בין בלאק פריידיי לסייבר מאנדיי צפוי להניב מכירות גלובליות של 311 מיליארד דולר - כרבע מכלל הרכישות לחגים ב־2024. בארה"ב לבדה מדובר ב־75 מיליארד דולר. התחזית מבוססת על סקר שנערך בקרב כ־1.5 מיליארד צרכנים בכ־90 מדינות.
הסוכנים האוטונומיים
החידוש העיקרי השנה הוא כאמור השימוש בכלי הבינה המלאכותית באתרי האונליין. מהדוח עולה כי מתחילת אוקטובר, קמעונאים דיגיטליים שמשתמשים בבינה מלאכותית, וסוכנים אוטונומיים הגדילו את ערך ההזמנה הממוצע שלהם ב־7% בהשוואה לאלה שלא משתמשים בכלים אלה. בשבוע הקרוב כ־20% מההזמנות יהיו מבוססות על השימוש בכלים אלה - המלצות מותאמות אישית, מבצעים ממוקדים ושירות לקוחות חכם יותר.
"לסוכנים אוטונומיים יש פוטנציאל ממשי לשנות את עונת הקניות", אמר לירן שכטר, סמנכ"ל פתרונות דיגיטל בסיילספורס ישראל. "הם משמשים כקניינים דיגיטליים אישיים, שעוזרים לצרכנים למצוא בדיוק את מה שהם מחפשים, ולקמעונאים לספק שירות מותאם אישית".
בהקשר זה יש לציין כי הזמנות אונליין רשמו דשדוש במהלך השנה, ולמעשה ירדו ב־1%, ולעומת זאת נרשמה התעוררות מיד כשהגיע נובמבר - במחצית הראשונה של החודש נרשמה עלייה של 8% ברכישות באונליין.
מגמה בולטת נוספת היא השימוש הנרחב בטלפונים הסלולריים - כ־70% מהמכירות צפויות להתקיים באמצעות הטלפון. עם זאת, מדובר בירידה לעומת 2023, אז היה מדובר בשיעור של 79%. עבור הקמעונאים מדובר אולי בבשורה טובה, משום שככלל, עגלות קנייה ננטשות יותר ברכישה טלפונית מאשר ברכישה באמצעות מחשב. הסיבה לכך היא שכאשר מגיעים לאתר איקומרס באמצעות המחשב, מדובר לרוב בכניסה מחושבת יותר - בעוד שדרך הטלפון הרכישה היא אימפולסיבית, וכך גם הנטישה.
מגמה שלישית קשורה לשיעורי ההנחות. בצל יוקר המחיה והתחזקות התחרות הבינלאומית, קמעונאים רבים יעמיקו השנה את ההנחות, שהגיעו לשיא כבר בשבוע הראשון של נובמבר, עם שיעור ממוצע של 20%. השיא של ההנחות צפוי לעמוד על 28% בממוצע ברחבי העולם ועל 30% בארה"ב, מה שצפוי להביא לצמיחה של 5% במכירות בהשוואה לשנה שעברה. רוב ההנחות הן בקטגוריות האיפור, נעלי ספורט ותיקים ומזוודות.
הצרכנים מחפשים יציבות
לסיום קמפיין הבחירות הסוער לנשיאות ארה"ב יכולה להיות כאמור השפעה לטובה על היקף הרכישות במבצעי נובמבר. "כשיש חוסר ודאות, זה משפיע מאוד חזק על הצרכנים ועל ההחלטות שלהם, ולעומת זאת ודאות בדרך־כלל נמצאת במתאם לצריכה גבוהה", מסביר שכטר.
"מחקרים בהתנהגות צרכנים מלמדים על הקשר בין תפיסה של רווחה כלכלית בכלל, ויציבות כלכלית בפרט, כמשתנים המחזקים את נטיות הקנייה של הצרכנים", מציינת ד"ר טלי תאני־הררי, ראש החוג לתואר שני בבית הספר למינהל עסקים במרכז האקדמי פרס.
"ארה"ב מסיימת כעת תקופה ממושכת ואינטנסיבית של מאבקים פוליטיים ושל סקרים צמודים מאוד. עם פרסום תוצאות הבחירות, ניכרת שביעות־הרצון של הכלכלה האמריקאית מהתוצאות ומבחירתו של דונלד טראמפ כנשיא ארה"ב: הבורסה האמריקאית הגיבה באופן חיובי מאוד, הדולר התחזק, ואף נרשמה קפיצה משמעותית בביטקוין.
"הצהרותיו של טראמפ לגבי האג'נדה הכלכלית שיוביל וניסיון הקדנציה הקודמת שלו מצביעים על פעילות אינטנסיבית לחיזוקה של הכלכלה האמריקאית, באופן שיגביר את הוודאות לגבי הבאות. בארה"ב מכירות הבלאק פריידיי עולות משנה לשנה, ולנוכח מגמה זו, נראה כי גם השנה יש סיכוי סביר לשבירת שיאים חדשים. לאמריקאים יש תחושה של תקווה לעתיד כלכלי טוב יותר, מה שמאפשר לאנשים לקבל החלטות צרכניות מתוך ביטחון כלכלי ואף להתחייב לאורך זמן".
אם כך, כיצד ישפיע המצב בישראל על רכישות הצרכנים הישראלים בבלאק פריידיי? תאני־הררי מזכירה את הגזרות הכלכליות הצפויות, ומציינת כי "העלאות המיסים הצפויות בקרוב עלולות לייקר מוצרים רבים, וייתכן כי הצרכנים יזדרזו לקנות מוצרים שתכננו לקנות בהמשך".