ניו יורק / צילום: Shutterstock
מוקדם יותר השבוע, במטה ההייטק חשפו פרטים חדשים על יוזמת "טק אייר", שבמסגרתה הם מתכננים לפתוח קו לניו יורק JFK, לאחר שהתייאשו ממחירי הטיסות ובעיקר מהחוסר בהן במהלך השנה האחרונה.
בטופס הרישום העקרוני נחשף כי במטה מתכננים להפעיל שלוש טיסות שבועיות ישירות לניו יורק, בעוד שהימים המדויקים של הטיסות ייקבעו בקרוב ויהיו קבועים, כאשר טיסה אחת תתקיים במהלך סוף השבוע. המחיר לכרטיס יהיה מחיר אחיד של 1,350 דולר למחלקת תיירים, 2,600 דולר למחלקת הפרימיום ו-5,400 דולר לביזנס. עוד ציינו במטה ההייטק כי הם עדיין מקיימים משא-ומתן עם מספר חברות תעופה, כאשר המטוס שעל הפרק הוא בואינג 777.
● 1,350 דולר לניו יורק: חברת התעופה של ההייטקיסטים חושפת מחירים
● השמיים נופלים: מה יעצור את משבר התעופה החמור שאליו נקלעה המדינה
לפי דיווח באתר Ch-aviation, חברת התעופה האירופית יורו אטלנטיק איירוויז אישרה כי קיבלה פניות להפעלת קו בין תל אביב לניו יורק JFK. מדובר בחברת תעופה פורטוגלית שמתמחה במתן שירותי צ'רטר וחכירה רטובה של מטוסים (ACMI), הכוללת מטוס, צוות, תחזוקה וביטוח. החברה מפעילה צי מטוסים רחבי-גוף, ביניהם בואינג 777 ו-767, ובעבר כבר שיתפה פעולה בעבר עם אל על בתקופות של ביקוש גבוה, בהן עלה צורך להגדיל את היצע המושבים. הטיסות יופעלו בקוד מפעיל של חברה ישראלית.
המנהל המסחרי הראשי של יורו אטלנטיק, ראול לארגו, ציין כי החברה אינה בקשר ישיר עם הלקוח הסופי ואינה יודעת אם מדובר ביוזמת "טק אייר".
אפשרות נוספת אך פחות סבירה למי שעומד מאחורי הבקשה היא היוזמה של משרד התחבורה להפעיל טיסות לארה"ב, עליה הכריז יו"ר רשות התעופה האזרחית (רת"א), שמואל זכאי, זמן קצר לאחר הכרזת מטה ההייטק. זכאי הודיע על קיום משא-ומתן עם חברות התעופה הישראליות ישראייר וארקיע להפעלת מטוסים חכורים לצפון אמריקה. ברת"א כבר הצליחו להוציא אישור FAA (רשות התעופה הפדרלית של ארה"ב) להפעיל את הטיסות, כאשר ישראייר היא החברה המרכזית על הפרק. זכאי ציין כי התנאי לאישור ה-FAA היה הפעלת מטוסים רחבי-גוף, שעומדים בדרישות הבטיחות בארה"ב ומגיעים ממדינות באיחוד האירופי או סינגפור, אך לא ציין מהו סוג המטוסים שיופעלו.
סוגיית "חוק טיבי"
הילה הרמולין-רונן, סמנכ"לית שיווק ומכירות ישראייר, ציינה במהלך הכנס השנתי של לשכת מארגני התיירות הנכנסת לישראל כי בפני החברה עומד מכשול לקראת הפעלת הטיסות לארה"ב- חוק שירותי תעופה (המכונה "חוק טיבי", שמטרתו להגן על נוסעים שטיסתם בוטלה או נדחתה) שיידון בוועדת הכלכלה ביום שני הקרוב. "אם 'חוק טיבי' יסודר, נוכל להתחיל בוודאות לטוס לארה"ב ולענות על הביקוש הגובר, בדומה לטיסות ללונדון. כבר היום יש גופים רבים שפונים אלינו. בכוונתנו להוסיף 15 אלף מושבים חדשים בכל חודש לטיסות לארה"ב. הרצון אמיתי, והיכולות קיימות באמצעות מטוסים חכורים, אך ההסדרה של החוק היא הכרחית".
נכון להיום, חברות התעופה האמריקאיות לא צפויות לחזור לישראל עד מרץ לפחות, אל על נותרה מונופול על הקווים לארה"ב, והביקושים לטוס לצפון אמריקה גבוהים במיוחד. על כך ניתן ללמוד מההיצע הנמוך שנותר למושבים במחלקת התיירים של אל על בטיסות לניו יורק. מבדיקת גלובס באתר המחיר הנמוך ביותר שניתן למצוא בו כרטיס הלוך חזור לניו יורק בחודש ינואר עומד על 1,210 דולר, ובשל הביקושים הגבוהים, ברוב התאריכים המחירים מטפסים, ומצאנו כרטיסים שמגיעים למחיר של לא פחות מ-7,200 דולר במחלקת העסקים.
ההסדרה בצפון מעלה סימני שאלה בנוגע להמשך הצורך בקיום היוזמות, כאשר חברות התעופה הזרות מתחילות בחזרה מדורגת לישראל. עם זאת, לפי הערכות בענף, לחברות הענק האמריקאיות ייקח זמן רב מאחרות לשוב לישראל, בשל הצורך לתכנון ארוך-טווח וגמישות תפעולית מוגבלת ביחס לחברות קטנות בשוק.