הקרוס–אובר החדש של המותג JAECOO / צילום: יח''צ
עליית המסים על רכב חשמלי בפתח, ויוצרת טלטלות בענף. לפי הערכות עדכניות, בנמלי ישראל ובמגרשי האחסנה כבר יש כיום מעל 35 אלף כלי רכב חשמליים, ומספרם עשוי להיות מוכפל עד סוף דצמבר. הם ישוחררו ממכס עד סוף השנה במיסוי הנמוך, וישווקו במשך שני הרבעונים הראשונים של 2025 לכל הפחות.
● כך תמנפו את הלחץ של היבואניות כדי לקנות מכונית בהנחה
● מבחן דרכים | החל מ-178 אלף שקל: האם הגולף החדשה תשחזר את ההצלחה?
אולם במקביל כבר נערכים בענף ליבוא מוגבר של דגמים חדשים עם הנעת "פלאג־אין", בעיקר מתוצרת סין, שמחירם דומה לשל דגמים מקבילים עם הנעה חשמלית לגמרי. גורמים בענף הרכב מגדירים את המגמה בתור "גידור סיכונים", בשל הצפי לירידת מכירות חדה בפלח החשמלי לאחר תום המלאים הנוכחיים. דגמי הפלאג־אין כבר אינם נהנים כיום בישראל מהטבות מס, למעט זיכוי בשווי השימוש, אולם הם פונים לקהל רחב יותר ובעיקר ללקוחות ציים, שנוסעים מאות קילומטרים בשבוע.
את יריית הפתיחה ביצעה השבוע כלמוביל, שהחלה לשווק את הקרוס אובר החדש של המותג ג'אקו (JAECOO), ששייך לקבוצת צ'רי הסינית, עם הנעת פלאג־אין. הדגם, ששווק עד כה עם מנוע בנזין בלבד, מצויד במערכת שמשלבת מנוע בנזין בנפח 1.6 ליטר, מנוע חשמלי וסוללה בקיבולת 18.3 קילוואט־שעה. טווח הנסיעה על חשמל בלבד הוא עד 91 ק"מ בתקן האירופי, ההספק הכולל הוא 342 כ"ס וההנעה קדמית. הדגם מגיע עם אבזור מקיף בשתי רמות גימור והמחיר נע בין 190 ל־203 אלף שקל, כ-20 אלף שקל יותר מגרסת הבנזין. כלמוביל מתכננת להשיק ב-2025 עוד ארבעה דגמי פלאג-אין חדשים של החברה.
גם "שלמה מוטורס", יבואנית BYD, נערכת להשיק מתחרה פלאג-אין ראשון. BYD היא היצרנית הגדולה ביותר בסין של דגמי פלאג־אין מפיתוח עצמי, וההחלטה לשווקם גם באירופה נובעת גם מהטלת המכסים הכבדים על חשמליות מתוצרת סין באיחוד האירופי.
הראשון של BYD
דגם הפלאג־אין הראשון של החברה, שיגיע לאירופה ולישראל כבר בדצמבר, הוא הקרוס אובר SEAL U, ששווק עד כה בגרסה חשמלית בלבד. גרסת הפלאג־אין, שמכונה DM־I, זהה כמעט בעיצובה לגרסת הבנזין אולם מצוידת במערכת שמשלבת מנוע 1.5 ליטר, מנועים חשמליים וסוללה של 18.3 קילוואט־שעה, עם טווח חשמלי של עד 80 ק"מ בתקן WLTP.
הרכב מגיע לאירופה בשתי גרסאות: עם הנעה אחורית ומנוע חשמלי בודד נוסף על מנוע הבנזין, עם הספק משולב של כ־215 כ"ס; והנעה כפולה, שמשלבת שני מנועים חשמליים נוסף על הבנזין, עם הספק משולב של 320 כ"ס. המחירים באירופה גבוהים מעט ממחירי הגרסה החשמלית, שמחירה בארץ מתחיל ב־190 אלף שקל.
גם קבוצת קרסו, יבואנית המותג צ'רי של קבוצת צ'רי, צפויה להתחיל לייבא ב־2025 את גרסאות סדרת ה־TIGGO עם הנעת פלאג־אין. ככל הידוע צ'רי מתכוונת להשיק באירופה ב־2025 גרסאות פלאג־אין של הדגמים טיגו 8 ושל הקרוס־אובר הגדול טיגו 9, שטרם שווק בישראל. לשניהם מנוע 1.5 ליטר היברידי משולב עם מנוע חשמלי וסוללה של 19.5 קילוואט־שעה, שמאפשרת לנוע על חשמל בלבד לטווח של כ־82 ק"מ.
קרסו בוחנת גם אופציה של יבוא דגמי הפלאג־אין ממפעל ההרכבה האירופי החדש של צ'רי, שהחל לפעול השבוע ליד ברצלונה. המפעל פועל בשיתוף חברה מקומית ומייצר את דגמי הטיגו פלאג־אין תחת שם המותג המקומי EBRO.
גם כדורי, מוותיקות היבואניות מסין, בוחנת התחלת שיווק בישראל של גרסאות הפלאג־אין של SKYEWLL, שכבר נמכרות בסין. ואילו LeapMotor, שהחלה לשווק השבוע בישראל את הקרוס-אובר החשמלי החדש C10 (ראו ידיעה נפרדת) צפויה להתחיל לשווק במחצית השנייה של 2025 גרסת פלאג־אין עם סוללה גדולה וטווח משמעותי.
אאודי A5 החדשה: מחליפה גם את דגם ה-A4 ומגיעה גם בגרסת S5 הספורטיבית
חברת צ'מפיון מוטורס השיקה השבוע בישראל את הדור החדש של אאודי A5, שמחליפה גם את דגם ה־A4. הרכב הוא בתצורת סדאן אבל כולל דלת אחורית מתרוממת לצורך שיפור יכולת אחסון המטען.
אורכה של המכונית 4.83 מ' והיא ניצבת על בסיס גלגלים באורך 2.89 מ'. תא הנוסעים החדש מציע שלושה מסכים דיגיטליים ודור חדש של מערכות בטיחות עם יכולות אוטונומיות משופרות.
הרכב משווק בישראל בשלב הראשון עם מנוע 2 ליטר טורבו־בנזין וסיוע היברידי קל בהספק של 204 כ"ס. במקביל תשווק הגרסה הספורטיבית S5 עם הנעה כפולה מנוע V6 בנפח 3 ליטר, שמייצר 367 כ"ס ומאיץ את הרכב מאפס ל־100 קמ"ש ב־4.5 שניות. המחיר עומד על 349 אלף שקל לדגם ה־A5 ו־635 אלף שקל לדגם ה־S5.
נחת בישראל: דור חדש למיניוואן הגדול של קיה הקוריאנית, מ־290 אלף שקל
חברת טלקאר השיקה בישראל את הדור המחודש של המיניוואן הגדול "קרניבל". הרכב עבר מספר שינויי עיצוב, בעיקר בחרטום, ומאפשר לשנע נהג ושבעה נוסעים. תא הנוסעים עבר עדכון שכולל מסך פנורמי שמשלב את מסך המולטימדיה ולוח מחוונים ושדרוגים להנדסת האנוש.
החידוש המרכזי הוא אופציה למערכת הנעה היברידית במקום מנוע הדיזל היוצא. המערכת משלבת מנוע 1.6 ליטר טורבו־בנזין ומנוע חשמלי עם הספק משולב של 245 כ"ס. בנוסף מוצע הרכב עם מנוע V6 בנזין בנפח 3.5 ליטר, שמייצר 291 כ"ס. האבזור התקני שודרג בכל הגרסאות וכך גם מערך הבטיחות האקטיבית. מחיר דגם הבנזין מתחיל ב־290 אלף שקל ואילו הגרסה ההיברידית עולה 335 אלף שקל.
מכוון לפלח המרכזי של השוק: קרוס־אובר חשמלי חדש של המותג LeapMotor
חברת סמלת השיקה השבוע בישראל את רכב הקרוס־אובר החשמלי החדש C10 של המותג Leapmotor שמשווק מחוץ לסין, במסגרת הסכם אסטרטגי עם קבוצת סטלנטיס. הרכב פונה לפלח המרכזי של השוק עם אורך של 4.74 מ', רוחב 1.9 מ', גובה 1.68 מ' ובסיס גלגלים באורך 2.82 מ'.
הוא משווק בישראל בתצורת הנעה אחת שכוללת מנוע אחורי בהספק 215 כ"ס וסוללה בקיבולת 70 קילוואט־שעה, שמאפשרת טווח של עד 424 ק"מ ב־WLTP. קצב טעינת הסוללה הוא עד כ־84 קילוואט.
הרכב משווק בשתי רמות גימור שלשתיהן מערך פיקוד דיגיטלי עם מסך מולטימדיה בגודל 14.6 אינץ' ולוח מחוונים דיגיטלי, חלון גג עם וילון, ריפוד עור סינתטי, מושבים קדמיים חשמליים ועוד. לגרסה הבכירה יש דלת תא מטען חשמלית, חישוקי 20 אינץ' ועוד. המחירים מתחילים ב־170 אלף שקל ומגיעים עד 185 אלף לגרסה הבכירה.