חניה בתל אביב / צילום: Shutterstock, Adi Shpigel
פעמים רבות אולם ועדת הכלכלה נותר שומם מחברי כנסת. זה לא היה המצב ביום שני האחרון, אז התכנסו חברי הכנסת לדון בבקשת משרד התחבורה לדחות את רפורמת החניה בשנה, שעברה בחוק ההסדרים כבר בשנת 2021 וקובעת שכל רשות מעל ל־40 אלף תושבים מחויבת לחלק את העיר לאזורי חניה ולא להעניק פטור גורף מתשלום באמצעות תו תושב. על סמך אותה רפורמה, אישרה עיריית תל אביב חוק עזר מקומי מול שרת התחבורה מירי רגב ושר הפנים משה ארבל, שאמור להיכנס לתוקף בעוד פחות משבועיים, אך בינתיים במשרד התחבורה דחו זאת והדגישו שהדחייה לא כוללת את הרשויות שיבחרו לחוקק חוקי עזר. יום לפני כן, ראש העירייה רון חולדאי חזר בו מחלקים ברפורמה, כנראה כדי להניף דגל לבן מול המפגן שהתקיים בכנסת, אבל זה לא עזר לו.
● ראיון | רון חולדאי מדבר על הטעות הכי גדולה שעשה בת"א, שרק עכשיו הוא מצליח לבטל
"כל תל אביב הגיעה לכאן? זו לא ישיבת מועצה", אמר יו"ר ועדת הכלכלה דוד ביטן בחיוך. אבל האמת שהייתה זו לחלוטין ישיבת מועצה. לא פחות מ־3 חברי כנסת מיש עתיד ליוו את ראשת האופוזיציה בעירייה, הקולגה והשרה לשעבר מטעם המפלגה, אורנה ברביבאי. הם התייצבו כחזית אחת עם חברי הכנסת של הליכוד, ששון גואטה וביטן. גם רוחו של דודו לניאדו, חבר מועצת העירייה מטעם הליכוד שבאופוזיציה ובכובעו השני העוזר הפרלמנטרי של ביטן, שרתה באולם. לכך עוד נשוב בהמשך.
כנראה שנמצא הנושא שלגביו מסכימים ביש עתיד והליכוד. הח"כים של שתי המפלגות הללו אוהבים חניה בחינם ונוטרים לחולדאי, יריבם, שצעד לקדנציה השישית שלו כשהוא מוביל קו לעומתי מול ממשלת הליכוד וניצח את המנגנון המשומן של יש עתיד.
גורמי מקצוע? עדיף שתשבו בשקט
מחקרים רבים מצביעים על כך שהדרך היחידה לאפשר נגישות וניידות בעיר היא להגביר את תדירות קווי התחבורה ציבורית ולעודד שימוש באופניים והליכה ברגל, כמו גם לייקר את השימוש ברכב הפרטי. כשהחניה בחינם וכשהיא משאב מוגבל - אף פעם לא יהיה מקום לכולם. אלא שלאף איש מקצוע לא ניתנה הזדמנות אמיתית להסביר את הרציונל בפני הגורמים הרלוונטיים, שאפילו רגב הסכימה לגביו.
כששחר בר מאגף תקציבים ביקשה להציג את טיעוניה בוועדה, ח"כ רון כץ מהליכוד מיהר להשיב בציניות: "זו קופה קטנה עם חולדאי. הוא סוגר לכם את הפער?". ח"כ ששון גואטה מהליכוד הוסיף: "אני בדעה של ביטן - לבטל את החוק". בר הושתקה והדיון המשיך מבלי שחברי הכנסת ישמעו את דבריה. גם חוה ראובני מהלשכה המשפטית של משרד התחבורה ניסתה להסביר את הרציונל מאחורי הרפורמה. "אנו רוצים לקיים שיח עם הרשויות", היא אמרה. "לא, החוק מבוטל", פסק היו"ר. ח"כ יוראי להב הרצנו ניסה לתקוף בצורה עניינית יותר: "האם נעשו מהלכים לשיפור התחבורה הציבורית?", אבל ביטן לא חיכה לתשובה: "יוראי, זה נגמר!".
ביטן שוחח או "שמע מהתקשורת"?
בוועדה גם נכחה אורנה ברביאי, לשעבר שרת הכלכלה בממשלה הקודמת שחוקקה את החוק. ברביבאי התנערה מהיוזמה תחת כובעה החדש כיו"ר האופוזיציה בתל אביב: "הרמתי יד בעד ההצעה כי אמרנו שלגיטימי שבעיר מעל 40 אלף תושבים ראש העיר יחלק אותה לאזורים, אבל בעיריית תל אביב נעשתה חלוקה ל־14 אזורים. כולם יאלצו לשלם עוד קנס על רכב שני של 500 שקל, שהעירייה חזרה בה ממנו. אני בעד תחבורה ציבורית אבל אי־אפשר לנסוע בה בעיר". החברים הסכימו, כי הרי כמה נורא להטיל גזירות כלכליות על תושבי העיר תל אביב.
ואז הודה ביטן: "חבר המועצה לניאדו אמר לי שראש העיר הודיע שיבטל חלק מהרפורמה". אותו לניאדו ניסה להתמודד בבחירות לכנסת מטעם הליכוד לאחר שבעבר הורשע בפריצה לבתים. ראש הממשלה בנימין נתניהו קרא לחברי המפלגה לא להצביע עבורו ו־וועדת הבחירות פסלה אותו מלהתמודד. בהמשך הוא עתר לבג"ץ וניצח, ואז התמודד בראשות הליכוד למועצת העיר תל אביב. לניאדו הוא בן טיפוחיו של יו"ר הסיעה הקודם במועצה, ארנון גלעדי, שהורשע בעצמו בעסקת טיעון בפרשת ביטן. והנה, בחודשים האחרונים מסתובב לניאדו במסדרונות הכנסת לאחר שמפלגתו חסמה אותו מלכהן בה, והפעם בתפקיד עוזרו הפרלמנטרי של יו"ר ועדת הכלכלה.
שאלנו את ביטן אם לא היה ראוי להצהיר שחבר המועצה מהאופוזיציה בתל אביב הוא גם העוזר הפרלמנטרי שלו. ביטן השיב שלניאדו התקבל לתפקיד לחודשיים בלבד, עד לסוף ינואר. "אני לא חושב שהייתי צריך", אמר יו"ר הוועדה. "הוא גם לא שוחח איתי על עיריית תל אביב והוא לא משפיע עליי בעניין. עיריית תל אביב יודעת זאת".
אבל ציינת בדיון שהוא אמר לך שחולדאי חזר בו מחלקים מהרפורמה. אז איך הוא לא שוחח איתך?
"הוא אמר לי את זה ובלילה לפני עוד חברים אמרו לי את זה. גם יצאה הודעה לעיתונות מטעם עיריית תל אביב שהיא חזרה בה מהרפורמה באופן חלקי, כך שזה היה ידוע לכולי עלמא. חוץ מזה, אני מציע שתפסיק לעזור לעיריית תל אביב. קיבלתי פניות מתושבים על הנטל שיוצרת הרפורמה. בינתיים לא ביטלנו את חוק העזר. עוד נשמע בדיון הבא את העירייה בעניין זה, שנציגיה לא טרחו להגיע". ביטן הוסיף כי לניאדו עתר לבג"ץ וניצח בשל חלוף הזמן מהרשעתו.
סליחה שאני מתעקש, אך ממה שאמרת נשמע שהוא שוחח איתך בדיוק על הנושא הזה. אמרת במפורש: 'לניאדו סיפר שחולדאי חזר בו'.
"הוא אמר את מה שפורסם בתקשורת בלילה לפני כן".
כלומר, הוא כן שוחח איתך על הנושא הזה.
"שוב, הוא מסר לי את מה שכבר ידעתי. הוא לא דיבר איתי על עצם העניין ועל התוכן, אלא אנשים אחרים כולל חברי מועצה וח"כים שהיו בישיבה".
אמירות לחוד, עובדות לחוד
בינתיים, חברי הוועדה המשיכו במתקפה. ח"כ יוראי הרצנו שוב שאל על תגבור התחבורה הציבורית, וח"כ ששון גואטה פסק "לא, לא תוגברה", למרות שמאז חקיקת החוק הופעל הקו האדום, נסללו שבילי אופניים ונתיבים לאוטובוסים וכן, גם תוגברו קווים. אבל למי אכפת?
"גילוי נאות, אני תושבת תל אביב כמו יוראי", אמרה ח"כ שלי טל מירון מיש עתיד. שלא תגידו שאין גילוי נאות בדיוני הכנסת. ביטן עקץ: "כמו כל יש עתיד". טל מירון המשיכה: "העיר תל אביב זכתה בתואר 'העיר היקרה בעולם'. לא פשוט לגור בה וקשה לזוז מהבית. היו גם הנחות בקאנטרי ובצהרונים והן בוטלו. תפקידנו בכנסת לסייע לתושבים". התושבים התל אביבים כמובן.
לאחר שנשמעו רק קולות הקונצנזוס, סיכם היו"ר - מבטלים את החוק בישיבה הבאה, וגם את חוקי העזר. הדיון בוועדה התנהל כמו תמיד באווירת "שכונה", אבל גם חולדאי עשה טעות מרה כשלא הבין שבשכונה מי שמתכופף ראשון - חוטף. כך עוד רפורמה תחבורתית חשובה נקברה.