גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

למה עידן עופר יוצא מצים דווקא עכשיו, ומה הוא יעשה עם אקזיט הענק?

לאחר כרבע מאה נפרד עידן עופר מהחזקותיו בחברת הספנות, שהניבה לו מאז הנפקתה יותר מ־2 מיליארד דולר ● נסיקת המניה הקפיצה גם את שווי המניות שבידי בכירי צים, בראשות המנכ"ל אלי גליקמן ● וגם: מה יעשה עופר עם כספי המימוש, ומה צופים האנליסטים לתוצאות צים

עידן עופר / צילום: סיון פרג'
עידן עופר / צילום: סיון פרג'

אחרי יותר מ־25 שנים בהן המיליארדר עידן עופר היה בעל מניות מרכזי בחברת הספנות צים , בשבוע שעבר הסתיימה התקופה. קנון , חברת ההחזקות שבשליטת עופר, מכרה את יתרת החזקותיה בצים (7.6% מהמניות) תמורת 178 מיליון דולר. בכך, לפי נתוני קנון, היא מסכמת תקופה שבה מימשה מניות צים וקיבלה ממנה דיבידנדים בהיקף מצטבר של 2.1 מיליארד דולר.

עידן עופר יצא מצים: נהנה ממימושים ודיבידנדים בהיקף 2.1 מיליארד דולר
בעל המניות השתגע: אלו הם המחירים הפרועים ביותר שראינו בוול סטריט

מכירת המניות הייתה צפויה - בחודש שעבר לאחר מכירת חלק מהמניות, קנון דיווחה ל־SEC (רשות ני"ע האמריקאית) שבכוונתה למכור את יתרת החזקותיה בצים. הדיווח פורסם זמן קצר לאחר דוחות חזקים במיוחד שצים פרסמה לרבעון השלישי של השנה. החברה, בניהולו של אלי גליקמן, העלתה בפעם השלישית ברציפות את התחזית שלה ל־2024 ועקפה את תחזיות האנליסטים, כשהציגה רווח נקי רבעוני של 1.1 מיליארד דולר.

למה עופר מממש מניות דווקא עכשיו, כשצים בתקופה מוצלחת? ייתכן שזו אחת הסיבות. צים פועלת בשוק התנודתי מאוד של הובלת מכולות בים, והשנה הייתה חזקה במיוחד אחרי תקופה חלשה. נזכיר שצים הונפקה לראשונה בבורסת ניו יורק לפני כ־4 שנים, לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר לפני הכסף.

תוך זמן קצר, בזכות עליית מחירי ההובלה הימית, בעקבות משבר שרשרת האספקה בתקופת מגפת הקורונה, צים הפכה לחברה הישראלית הרווחית ביותר אי פעם, עם רווח שנתי של מעל 4.6 מיליארד דולר גם ב־2021 וגם ב־2022. המניה זינקה לשיא ששיקף לה שווי של מעל 10 מיליארד דולר, ובעלי המניות נהנו מדיבידנדים נדיבים.

עם זאת, השיאים התחלפו בשפל ב־2023, כשצים רשמה הפסד שנתי של כמעט 2.7 מיליארד דולר, על רקע היציאה ממשבר הקורונה, גידול בהיצע וקיטון בביקושים. מניית צים צללה לשפל לקראת סוף 2023, כשהתחילו התקפות החות'ים ששיבשו את ההובלה הימית בים סוף ואילצו אוניות לעקוף את אפריקה. תחילה זה נתפס כאיום ספציפי על ישראל ועל צים, אך ככל שהאיומים גברו וגם חברות הובלה ימית אחרות נאלצו לעקוף את היבשת, התוצאה הייתה ירידת היצע המכולות הפנויות בכל זמן נתון. זה הוביל שוב לעלייה במחירי ההובלה הימית - וצים נהנתה מכך. התוצאות הטובות ב־2024 החזירו את חלוקת הדיבידנד וגם
קנון נהנתה.

עם זאת, קשה לצפות לעוד שנה כל כך חיובית גם ב־2025. כשגליקמן נשאל על כך עם פרסום הדוחות האחרונים, הוא הזכיר שתעשיית הספנות מאוד תנודתית, ולפי אנליסטים בשנה הבאה צפוי עודף היצע של אוניות.

הרווח צפוי להיחתך

קונצנזוס האנליסטים כיום צופה ירידה של 19.7% בהכנסות השנתיות של צים בשנה הבאה, לכ־6.65 מיליארד דולר, וירידה חדה יותר ברווח הנקי למניה, מ־16.43 דולר ל־1.62 דולר בלבד. בהתאם, גם הדיבידנד צפוי לקטון.

נראה שקנון עשתה את החישובים שלה בנוגע לתזמון המכירה ומצאה שזה הזמן המתאים לצאת מהחברה. עם זאת, לקנון יש עוד אפשרות ליהנות מאפסייד עתידי במניית צים, בזכות חשיפה ל־4.2% מהמניות במסגרת עסקת Capped Call שעליה חתמה בעבר (עסקת אופציות).

באשר להנהלת צים: אלי גליקמן, שמונה ב־2017 למנכ"ל וכעבור ארבע שנים הוביל את החברה להנפקה בניו יורק, קיבל בשנת 2023 תגמולים בעלות כוללת של 4 מיליון דולר, מתוכם כ־2.4 מיליון דולר תגמול הוני. זאת, לאחר שקיבל תגמול של כ־6 מיליון דולר ב־2022, מתוכו 3.4 מיליון דולר היה הוני.

לפי הדוח המורחב האחרון של צים (20F), נכון לתחילת חודש מרץ החזיקו כל ההנהלה והדירקטורים (כולל גליקמן) ב־1.1% מהון המניות של החברה. במחיר הנוכחי, מדובר במניות בשווי כ־27.8 מיליון דולר.

קנון נשארה עם האנרגיה

קנון, החברה של עידן עופר שמכרה כעת את מניותיה בצים, פוצלה בשנת 2015 מתוך החברה לישראל והפכה לחברה ציבורית עצמאית. במסגרת הפיצול, החברה לישראל נותרה עם החזקותיה הוותיקות בחברות כיל (ICL) ובזן (החזקה שמומשה מאז), וקנון קיבלה את ההשקעות בחברת השבבים טאואר, חברת המכוניות הסינית קורוס, פעילות ייצור חשמל בארץ (או.פי.סי אנרגיה) ובחו"ל וכן את מניות השליטה בצים.

בשנים שלאחר הפיצול, קנון חילקה את מניות טאואר כדיבידנד, מימשה את עיקר הפעילויות בחו"ל, והנפיקה את או.פי.סי אנרגיה בבורסה בתל אביב.

קנון ציינה בדיווח שלה כי לאחר מכירת מניות צים יש לה יתרות מזומנים בהיקף של 890 מיליון דולר. היא לא דיווחה מה בכוונתה לעשות עם המזומנים שבקופה, אך ייתכן שתבחר לחלק דיבידנד, כפי שעשתה בעבר במימושים קודמים.

לחברה יש גם תוכנית קיימת לרכישה עצמית של מניות. ההחזקה המרכזית של קנון כעת היא במניות או.פי.סי אנרגיה (כ־55%), שנסחרת בשווי של 7.6 מיליארד שקל וחלקה של קנון בה מגיע ל־4.1 מיליארד שקל.

רוב של משקיעי ריטייל

נכון להיום נסחרת צים בשווי של 2.6 מיליארד דולר, לאחר זינוק של כ־250% במניה מהשפל אשתקד. מבחינת החברה, לא נראה שצפוי שינוי גדול בעקבות המימוש של קנון, שהחזיקה כמעט שליש מהמניות בזמן ההנפקה הראשונית בוול סטריט ונפרדה מאז בהדרגה מכל החזקותיה.

זה מותיר כיום בצים רק בעלת עניין אחת - חברת Jane Street האמריקאית שמחזיקה ב־5.3% מהמניות. רוב משקיעי צים הם משקיעים פרטיים (ריטייל), והמניה נהנית מסחירות גבוהה מאוד.

המנכ"ל גליקמן התייחס לכך לאחרונה, כשאמר כי "רוב המשקיעים של צים קצרי טווח. יש לכך יתרונות וחסרונות. היתרון הוא שהסחירות במניה גבוהה מאוד, ובימים מסוימים גבוהה מכל המניות בבורסה בת"א יחד. החיסרון הוא שהמניה יכולה גם לרדת, וקשה מאוד לצפות זאת".

בצים יש גם יתרות שורט גבוהות למדי, 13.5% מהסחורה הצפה נכון לסוף אוקטובר, מה שלעיתים גורם להגברת התנודתיות במניה. בהקשר זה דווקא המימוש של קנון יכול להוות גורם ממתן במידה מסוימת, משום שהוא אמור להגדיל את הסחורה הצפה.

לפי נתוני וול סטריט ג'ורנל, רוב האנליסטים ספקניים בנוגע למניה וההמלצה הממוצעת לצים היא "תשואת חסר". מחיר היעד הממוצע למניה הוא 19.36 דולר, שנמוך מהמחיר הנוכחי בניו יורק, 21.9 דולר.

חברת הספנות צים הוחזקה בידי קבוצת החברה לישראל מאז 1970, לאחר שזו רכשה מהמדינה מחצית ממניות חברת האוניות. ב־2004, שנים ספורות לאחר שמשפחת עופר השתלטה על החברה לישראל (1999), רכשה חברת ההחזקות את יתרת מניות המדינה בצים (48.6%) תמורת 546 מיליון שקל (115 מיליון דולר דאז), בעסקה שנויה במחלוקת שאף זכתה לכינוי "שקשוקה". השווי במכירה עורר תהיות וגם מבקר המדינה נדרש לנושא, וכתב שהשווי היה ברף הנמוך של ההערכות.

עם השנים, נקלעה צים לקשיים ונדרשה לשני הסדרי חוב גדולים, על רקע הרעה בעסקי התובלה הימית הגלובלית, שהובילה לקשיים פיננסיים בחברה. בשני הסדרי החוב, החברה לישראל הזרימה לצים כסף וויתרה על חלק מהחובות כלפיה. 

עוד כתבות

בנין טכנולוגית להבים, נהריה / צילום: בר - אל

ימשיך לייצר: נדחתה סגירתו של מפעל טכנולוגיית להבים ופיטורי 900 עובדיו

שנתיים לאחר שפורסם כי המפעל בנהריה ייסגר ועובדיו יפוטרו, מתברר כי הוא צפוי להמשיך לפעול שנה נוספת לפחות ● זאת בשל שיקולים של בעליו, יצרנית מנועי המטוסים פראט אנד וויטני ● ההסתדרות: "מפעל להבים יוסיף לפעול גם ב–2025"

ישראל שוקלת איך לתקוף את "הנציג האיראני האחרון"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: במהלך השנה החולפת ארה"ב העבירה לישראל נשק בשווי מעל 22 מיליארד דולר, בטהרן מזהירים כי התנגדות חדשה תופיע בסוריה, איום המל"טים לא עומד להיעלם, ומה ישראל מתכננת לחות'ים? • כותרות העיתונים בעולם 

בניה בישראל. חשש ממחסור בפלדה / צילום: הדר רות בשן

סחורה ב־150 מיליון שקל תקועה: חשש ממחסור בפלדה בענף הבנייה

ההסדרה, שעליה סוכם כבר באפריל אשתקד, מתעכבת בגלל התנגדויות ● בינתיים התורים חוזרים, עשרות ספינות ממתינות והיבואנים מזהירים ממחסור בברזל בבנייה

איור: Shutterstock

באוצר מכנים אותו "מס עשירים": על מי יחול מס היסף ובאילו ענפים?

המס המכונה באוצר "מס עשירים" עולה ומורחב לתחומים חדשים ● במוקד: הכנסות פסיביות מהון ומנדל"ן ● מס היסף החדש צפוי לחול על כ-27 אלף משקי בית, ו-75% ממנו ישולם ע"י האלפיון העליון ● בשטח תכנוני המס כבר יצאו לדרך, ומי הוחרג ברגע האחרון?

ברנרד מיידוף, 2009 / צילום: ap, Stuart Ramson

הוחזרו 94% מהחובות: הסתיימה חלוקת הכספים לנפגעי מיידוף

משרד המשפטים בארה"ב חילק השבוע יותר מ-131 מיליון דולר למעל 23 אלף מנפגעי הנוכל ברני מיידוף ברחבי העולם ● הסכום הכולל שיחולק ע"י הקרן הממשלתית מוערך ב-4.3 מיליארד דולר וישולם ליותר מ-40 אלף נפגעים בכ-130 מדינות ● מיידוף מת בכלא ב-2021 כשהוא בן 82, שנה לאחר שנדחתה בקשתו לשחרור 

תדלוק בתחנת דלק / צילום: טלי בוגדנובסקי

הגרף שמראה: ישראל מתחילה לוותר על ההכנסות מבנזין

נתוני האוצר מראים שלירידה בהכנסות מבנזין אחראים כמה גורמים, ובעיקר האטה בגידול בצריכת הדלקים לאור הכניסה המסיבית של רכבים חשמליים ● החדשות הרעות: ישראל מתרחקת מהמגמה העולמית של מעבר לתחבורה ציבורית

מדפי סופר / צילום: טלי בוגדנובסקי

המחירים בסל הצריכה שיתייקרו בשיעור דו-ספרתי

במקביל לגל העלאות המסים, לא מעט חברות מזון הודיעו בחודשים האחרונים על העלאות מחירים ב־2025 ● מקפה עלית, דרך במבה אסם ועד רטבים: אלו המוצרים הפופולריים שיתייקרו

רעות. אין אפליה בין רעות א' לרעות ב' / צילום: יוסי כהן

מאות מתושבי רעות יצטרכו לשלם למדינה דמי היתר: עד מיליון שקל לבית

בית המשפט המחוזי דחה את טענת התושבים כי הם פטורים מתשלומים אלה לרשות מקרקעי ישראל בשלב השני של היישוב, שנבנה לפני כ־30 שנה, בעיקר לאנשי קבע

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

להעביר נכסים ללא מס: הסוכריה שמתחבאת בחוק הרווחים הכלואים

סעיף שמסתתר בחוק מאפשר להוציא נכסים מחברות ללא תשלום מס רכישה ומע"מ במהלך השנה הקרובה, בכפוף לתשלום מס על הרווחים הלא מחולקים בלבד ● עם זאת, ההטבה הנדיבה מועדת לכמה פרשנויות, ולא ניתן להבין ממנה מסקנות חד־משמעיות

איתמר בן גביר / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

בג"ץ ביטל את סמכות השר בן גביר להתערב בחקירות במשטרה

דעת הרוב בבג"ץ קבעה כי הסעיף פוגע בזכויות ההחוקתיות של חשודים ● עוד נקבע כי אין לבטל סעיפים אחרים שתוקנו כחלק מהתיקון, שהיה חלק מההסכמים הקואליציוניים עם הקמת הממשלה בינואר 2023 ● מ"מ הנשיא בדימוס פוגלמן: "הוראות התיקון עשויות להוליך לפגיעה קשה בעצמאות המשטרה וכפועל יוצא בזכויות אדם"

ג'ימי קרטר באוניברסיטת נוטרדם, 22 במאי 1977 / צילום: ap

מאי 1977: ג'ימי קרטר הופך את זכויות האדם לציר מדיניות החוץ של ארה"ב

השבוע שבו מת הנשיא ה–39 מזכיר לנו את הרגע המחשמל ההוא, כשהמנהיג הטרי של העולם החופשי הבטיח לשלול תמיכה ממשטרי דיכוי גם אם הם אנטי–קומוניסטיים ● הרבה התנגדו לדוקטרינה שלו, אך היא מוסיפה לתת את הטון, או לפחות את מוזיקת הרקע, בדיפלומטיית ארה"ב

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דני שדה, Shutterstock

גם ישראייר משיקה מבצע: סימני השאלה בהטבות של חברות התעופה

לאחר שנה של ביקורת על עליות מחירים: בחברות התעופה הישראליות מכריזים על הטבות לקראת השנה החדשה, והיום נכנס לתוקף מבצע בישראייר ● באל על בחרו להתמקד במשרתי המילואים, בישראייר וארקיע בהנחות משמעותיות לכל הטסים ● אל על וארקיע לא הצליחו להתמודד עם העומס באתר, בקרוב נגלה אם ישראייר תצליח להשתלט על הביקושים ● חדשות התעופה

איור: גיל ג'יבלי

בנק לאומי מסמן 3 מניות מסקרנות לשנה החדשה

אחרי שנתיים של עליות פנומנליות בוול סטריט, שנת 2025 עשוי להיות מאתגרת יותר בחיפוש אחר הזדמנויות השקעה בשוק המניות ● ניר אורגד מבנק לאומי מסמן 3 מניות שכדאי לשים לב אליהן. אחת מהן כבר עלתה ב־92% בשנה שעברה ● שאלת השבוע

יירוט / צילום: לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים

דקות אחרי שצה"ל הודיע על חיסול: צבע אדום בעוטף עזה

גורם מערבי מסביר: חמאס רוצה עסקה מצומצמת, אבל מתנגד לדרישות ישראל ● מסתערבי מג"ב איו"ש עצרו הלילה מבוקש בכיר בקסבה בשכם ● העזתים מדווחים על הרוגים בתקיפה של חיל האוויר בדרום הרצועה ● שר הביטחון כ"ץ קרא לתושבי עזה להתקומם נגד חמאס: "חמאס יספוג מכות בעוצמה שלא נראתה בעזה מזה זמן רב" ● עדכונים בולטים

ירידה דרמטית בגיוסי הקרנות ובפעילות המשקיעים

הקרנות שעצרו השקעות חדשות והריכוזיות: המספרים הפחות מחמיאים של ההייטק

2024 ביטאה התאוששות בגיוסי ההון של חברות ההייטק הפרטיות, עם כמעט 10 מיליארד דולר ● ואולם, נתח המשקיעים הפרטיים והמוסדיים בעוגה בשפל, וקרנות הון סיכון בולטות נמנעו מהרחבת הפורטפוליו בישראל ● וגם: לפי מכון RISE, תחום הסייבר מושך חלק ניכר מההשקעות

מטוס אל על / צילום: דני שדה

חברות התעופה הישראליות בוחנות הפעלת טיסות לארה"ב. האם המונופול של אל על יישבר?

בחברות התעופה הישראליות בוחנים כעת את האפשרות להפעיל טיסות לארה"ב ● זאת, לאחר שבאוצר הודיעו כי בוחנים מתן כיסוי של עד 50 אחוז מההפסדים התפעוליים של החברות הישראליות במקרים שבהם יבוטלו טיסות, כדי לעודד את התחרות ● איזה חברות יכולות להיכנס לתחרות על הקו המבוקש ביותר ועם אילו מכשולים יתמודדו בדרך?

יואב גלנט / צילום: ap, Jacquelyn Martin, Pool

גלנט מתפטר מהכנסת: "יש רגעים שצריך לעצור"

עוזב את החיים הפוליטיים, בינתיים, אבל נשאר בליכוד: "מאמין בדרך המפלגה"

צוף חיים בבית המשפט המחוזי בת''א / צילום: רוני שיצר

בוטלה תביעת הנגזרת נגד חיים צוף על מיזוג אקויטל-יואל

לפני כשנתיים אישר בית המשפט הכלכלי לנהל תביעת נגזרת נגד בעל השליטה והדירקטורים בחברה הציבורית אקויטל, השולטת בישראמקו ובאיירפורט סיטי, בעקבות מיזוג עם חברת הבת יואל ● כעת, בית המשפט ביטל את ההחלטה ● נקבע כי לצוף לא היה עניין אישי במיזוג וכי הדירקטורים לא הכפיפו את שיקול דעתם לרצונו

נוי הדס / צילום: סנדרה

רשת נוי השדה פותחת סניף אאוטלט בכפר סבא

הסניף מציע מחירים סיטונאיים הודות לרכישת סחורה לא ממויינת מחקלאים ● רשת הנעליים גלי עולה בקמפיין חדש עם שרוטונים, ובשישי הקרוב ייערך מרתון טבריה ● אירועים ומינויים

תל אביב / צילום: נוי מאיה

הארנונה מזנקת בכל הארץ ב-5.29% - אבל בתל אביב זה יותר מכפול

על פי נתוני עיריית תל אביב, שיעור העלייה הכולל הממוצע של הארנונה בין 2024 ל-2025 הוא 12.39% ● העלייה החדה מקורה בכמה היבטים: העלאת תעריפי בניינים לצורך מימון חלקי של דמי ההשתתפות במטרו, חיובים רטרואקטיביים על שנת 2024 וגם העלאת תעריפי הבניינים למגורים