אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי; צילומים: דני שדה, Shutterstock
כמעט חודש חלף מאז שהפסקת האש עם חיזבאללה נכנסה לתוקף, אך חברות התעופה הזרות עדיין לא ממהרות לשוב לישראל. למרות ירידה יחסית בעצימות הירי, האיומים נמשכים, בעיקר מכיוון תימן ועזה בימים האחרונים.
● 167 הרוגים: מה גרם להתרסקות המטוס בקוריאה הדרומית
● לרנקה בחוץ, פרנקפורט בפנים: אל על מאריכה את המחירים המקובעים לארבעה יעדים
● חברת התעופה שחוזרת, החברה שתיתן הטבה למילואימניקים והחוק הקריטי שיעלה להצבעה
בענף התעופה מעריכים כי החזרה של החברות הזרות תהיה הדרגתית ואיטית מהמצופה, עם תדירויות נמוכות מאלה שהיו בעבר. חלק מחברות התעופה כבר ניתבו את צי המטוסים שלהן ליעדים בטוחים יותר לשבועות ולחודשים הקרובים, מתוך תפיסה שהמזרח התיכון נותר אזור בלתי יציב.
בקיץ 2025 צפוי נתח הפעילות של החברות הזרות לגדול, אך החברות הישראליות ימשיכו לשמור על שליטה בשוק המקומי. בהתאם לכך, מחירי הטיסות לישראל וממנה צפויים להישאר גבוהים לעומת התקופה שלפני המלחמה.
עם זאת, חזרתן המדורגת של החברות הזרות מסמנת התייצבות מסוימת ומביאה עמה גם בשורה אופטימית באשר למחירים. חברת התעופה וויזאייר, ששבה לאחרונה לארץ לאחר הפסקה של כחודשיים, מרחיבה את לוח הטיסות שלה ליעדים נוספים החל מ-15 בינואר ומציעה כרטיסי טיסה בפחות מ-200 דולר לשלל יעדים בעונת החורף בין ינואר למרץ. בין היעדים הבולטים ניתן למצוא את אבו דאבי (מ-195 דולר), רומא ומילאנו (מ-129 דולר), לונדון (מ-182 דולר), ורשה וקרקוב (מ-182 דולר) ובודפשט (מ-140 דולר). באתר החברה ניתן לרכוש כרטיסים גם ליעדים נוספים, ובהם אתונה, וינה ובוקרשט.
גם חזרתה של חברת התעופה היוונית אג'יאן מספקת מחירים אטרקטיביים לחודשים הקרובים, ובהם טיסות לאתונה ולרנקה במחירים של פחות מ-100 דולר הלוך ושוב.
אל על אומנם פעלה בארץ ללא הפסקה, כחברת התעופה הלאומית, וכעת היא מודיעה כי תמשיך במדיניות המחירים המקובעים ליעדים נבחרים גם בחודשי ינואר ופברואר. נזכיר כי המדיניות החלה באוגוסט, לאחר ששר הכלכלה ניר ברקת זימן לשיחה את מנכ"לי חברות התעופה הישראליות אל על, ישראייר וארקיע, בשל עליות המחירים החדות במחירי הטיסות וברקע הביקורת הציבורית שעלתה בנושא.
במסגרת ההארכה תוחלף לרנקה בפרנקפורט, שתצטרף ליעדים אתונה, וינה ודובאי, עם מחירים קבועים לטיסות הלוך-חזור במחלקת תיירים: אתונה - 299 דולר, וינה, דובאי ופרנקפורט - 349 דולר. הבחירה בפרנקפורט נובעת מהקישוריות הגבוהה של שדה התעופה שלה, המציע טיסות המשך ל-296 יעדים ברחבי העולם ומדורג כשדה השני הכי מקושר בעולם (אחרי שדה התעופה באיסטנבול).
מנגד, השדה בלרנקה מוגבל מבחינת קישוריות, וניתן להגיע אליו מישראל עם לפחות חמש חברות תעופה נוספות, מה שיוצר תחרות מספקת ושומר על רמת מחירים סבירה שלא זקוקה להתערבות, והשוק החופשי עושה את שלו.
לעומת זאת, לפרנקפורט ניתן לטוס כיום רק עם אל על, מה שמעלה את החשש כי המקומות בקו יתמלאו במהירות עד אפס מקום. הסיבה לכך היא ששדה התעופה בפרנקפורט משמש כמרכז לטיסות המשך לארה"ב ומשמש כשדה הבית של קבוצת לופטהנזה, הכוללת חברות כמו לופטהנזה, SWISS, אוסטריאן איירליינס, בראסלס איירליינס ויורווינגס. החשש הוא שהעומסים על הקווים לארה"ב יתנקזו גם לפרנקפורט, בשל המחירים האחידים שיהפכו את הקו לאטרקטיבי במיוחד.
מגמות התיירות לשנה הקרובה: בומרנג של ביקושים לצד עלייה בביקושים העולמיים לתיירות
שירלי כהן-עורקבי, סמנכ"ל אשת טורס, מצביעה על מספר מגמות לשנה הקרובה. לדבריה, "מחוץ לבועה הישראלית, התיירות העולמית נמצאת בצמיחה מהירה ושוברת שיאים. יותר ממיליארד וחצי תיירים גדשו השנה את אתרי התיירות, גידול של כ-15% לעומת השנה שעברה ו-2% יותר מאשר בשנת 2019, שנחשבה לשנת שיא בתיירות עד הקורונה. הצפי הוא שהביקושים לחופשות בשנה הקרובה, לאור הנתונים הכלכליים המעודדים והפחתת הריבית בארה"ב, ימשיכו לנסוק.
"בתקווה שאכן המלחמה תסתיים בקרוב, או לפחות תצומצם משמעותית, הצפי הוא לביקושים חזקים מאוד מצד הישראלים לחופשות בשנה הקרובה, במיוחד בקיץ. זאת בעקבות חזרה לשוק של ישראלים רבים שדחו את חופשתם בעקבות המלחמה, שיפור כללי בהרגשת הביטחון של הישראלים בחו"ל שהתערערה בזמן המלחמה והתאוששות כלכלית שמאפיינת כלכלות לאחר מלחמה.
"עם זאת, הצורך לחופשות ייתקל בהיצע נמוך של טיסות ומלונות, והמצב הכלכלי - כולל הגזירות הצפויות - ישנה אצל חלק מהישראלים את תכנון החופשה, לחופשות קצרות יותר או זולות יותר מאלה שתכננו".
לפי ההערכות, בשנה הקרובה יחלו הישראלים "להגר" ליעדים חדשים, על אף שיעדים כמו יוון, מונטנגרו, רומניה, גאורגיה, פולין צ'כיה והונגריה ימשיכו להוות כתובת עבור רוב התיירים הישראליים, כיעדים הקרובים, הבטוחים והידידותיים, אולם המחסור בהיצע הטיסות והמלונות, גלי חום ואסונות טבע, המחירים הגבוהים, המאבק בתיירות היתר ביעדים מבוקשים והרצון לחקור ולגלות יעדים חדשים יגרמו לישראלים לחקור יעדים שעד כה לא כיכבו במפת התיירות הישראלית, בהם כך למשל אזורים מתפתחים בקפריסין, בפולין, במונטנגרו ובמדינות הבלקן, או במדינות אחרות שהתיירות הישראלית מכירה, אך יש בהן עוד הרבה לגלות.