נתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי
שנת 2024 הייתה אחת השנים הקשות ביותר בתולדות רשות שדות התעופה. הירידה הדרמטית בתנועת הנוסעים, כתוצאה מהמלחמה והפסקת פעילותן של חברות תעופה בינלאומיות רבות, הובילה להפסדים כספיים ולפגיעה בפעילות הכלכלית של נתב"ג.
● חברות התעופה האמריקאיות לא צפויות לחזור לנתב"ג כל עוד הירי מתימן נמשך
● היעדים החדשים אליהם "יהגרו" הישראלים והאתגר שצפוי לאל על
לפי נתוני הרשות, במהלך השנה עברו בנתב"ג כ-13.8 מיליון נוסעים בטיסות בינלאומיות, ירידה של כ-34% לעומת שנת 2023. צמצום הפעילות פגע קשה בהכנסות מגורמי תעופה מרכזיים כמו חברות תעופה, חנויות הדיוטי פרי וזכיינים מסחריים נוספים הפועלים במתחם הנמל. הכנסות הרשות בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה צנחו בכ-35% ועמדו על 2.22 מיליארד שקל בלבד, לעומת 3.44 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד.
הפסד תפעולי של כ-105 מיליון שקל
הפגיעה הכלכלית לא הסתכמה רק באובדן הכנסות, אלא גם גררה הפסד תפעולי של כ-105 מיליון שקל בתשעת החודשים הראשונים של השנה, ירידה חדה לעומת רווח תפעולי של 676 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. בסופו של דבר, הרשות סיימה את התקופה עם הפסד נטו של כ-29 מיליון שקל, לעומת רווח נקי של 564 מיליון שקל בשנה הקודמת. אפילו התמלוגים שהועברו למדינה צנחו משמעותית והסתכמו ב-16 מיליון שקל בלבד, לעומת 298 מיליון שקל בתקופה המקבילה.
תקציב הפיתוח לשנים 2025 ואילך, שאושר על-ידי ממשלת ישראל, יעמוד על כ-7.2 מיליארד שקל. התקציב כולל תכנון והקמת זרוע חמישית לחניות מטוסים בנתב"ג, שדרוג הטרמינל, הרחבת אזור ההסעדה בדיוטי פרי והוספת שטחים לבדיקת כבודת נוסעים. כמו כן, מתוכננים שדרוגים בנמלי התעופה רמון וחיפה, לצד הרחבת טרמינל 3, עם אגף חדש שיכלול 22 דלפקי צ'ק-אין ומערכות בידוק ביטחוני מתקדמות.
גם עם הירידה הדרמטית בפעילות, נתב"ג שמר על רציפות תפקודית לאורך כל השנה, וזה הישג לא מבוטל בהתחשב בנסיבות. למרות הירי למרכז הארץ והלחץ על חברות התעופה, כ-84 אלף טיסות בינלאומיות יצאו ונכנסו לנתב"ג במהלך השנה. חברות התעופה שהובילו את מרבית תנועת הנוסעים בנתב"ג בשנת 2024 היו אל על עם כ-6.5 מיליון נוסעים, ישראייר עם כ-1.4 מיליון נוסעים, ארקיע עם כמיליון נוסעים וכן פליי דובאי ובלו בירד עם כחצי מיליון נוסעים כל אחת.