עבודות המטרו בתל אביב / צילום: בר לביא
מינהל התכנון הודיע כי הוועדה לתשתיות לאומיות אישרה היום (ב') פה-אחד את המקטע האחרון M1 צפון ברשת המטרו, ובכך הושלם תכנון רשת קווי המטרו. התוכנית כוללת את המקטע הצפוני של המערכת, שתכנונו הופרד מהמקטע המרכזי של הקו בעקבות התנגדות הרשויות המקומיות רעננה וכפר סבא.
● ראיון | רון חולדאי מדבר על הטעות הכי גדולה שעשה בתל אביב, שרק עכשיו הוא מצליח לבטל
● 10,000 הודעות ישלחו: החל שלב הפקעות הקרקע בקו המטרו M2
● חברות התעופה הזרות ברחו מנתב"ג והותירו את רשות שדות התעופה עם הפסדים
אורך מקטע M1 צפון כ-28 ק"מ, ומתוכננות 20 תחנות במקטע, שיחבר את כפר סבא ורעננה למרכז המטרופולין, דרך הרצליה, הוד השרון ורמת השרון.
תכנון ראשוני של התוואי החדש להארכת קו המטרו לכיוון מזרח עד למסילה המזרחית יתחיל על ידי משרד התחבורה בחודש דצמבר 2025.
השינוי: תחנת רעננה מערב תזוז
הוועדה הכריעה בדיוני ההתנגדויות כך שאנשי המאבק ברעננה יכולים לרשום לעצמם הישג. תחנת רעננה מערב תוסט כדי לתת מענה לממשק עם תחנת הרכבת הכבדה אבל גם עם בית החולים לוינשטיין. טענות תושבי אחת השכונות, שהתנגדו למעבר המטרו מתחת לבתיהם, בטענה כי הקו לא משרת את בית החולים, נדחו במסגרת ההליך התכנוני. אך לאחר שהופעלו לחצים פוליטיים משמעותיים, בסופו של דבר נעשה שינוי מסוים בתוכנית המקורית.
בנוסף, בדיון בדצמבר 2023 הכריעה הות"ל בסוגיית הדפו שלמיקומו התנגדו בעיריית כפר סבא יחד עם תושבי השכונה "הירוקה", וקבעה כי יש להשאירו במיקום הנוכחי בסמוך לכפר סבא, ולא למקמו בסמוך לטירה, וזאת כדי למנוע עיכוב משמעותי בהקמת המקטע הצפוני של המטרו.
150 ק"מ של מנהרות ו-109 תחנות
עם אישור התוכנית היום, יושלם תכנונו של פרויקט התחבורה הגדול והמורכב ביותר במדינת ישראל, הכולל 150 ק"מ של מנהרות תת-קרקעיות ו-109 תחנות.
מערכת המטרו צפויה לייצר כ- 450 מיליון נסיעות בשנה (כ-2 מיליון נוסעים ביום). כעת, עם אישור המקטע האחרון, יחל שלב התכנון המפורט של כלל מערכת המטרו.
יו"ר מטה התכנון הלאומי ויו"ר הות"ל, הרב נתן אלנתן, אמר כי "מדובר ביום היסטורי למדינת ישראל. מדינת ישראל מצטרפת לשורה של מדינות עם מערכת הסעת המונים איכותית. מערכת המטרו של גוש דן תשנה את פני המטרופולין ותשפר משמעותית את חיי מיליוני תושבים. תוכניות המטרו מהוות את הבסיס לפיתוח אורבני במטרופולין תל אביב".
מנכ"ל מינהל התכנון, רפי אלמליח, מסר: "מינהל התכנון פועל כדי לקדם מערכת תחבורה ציבורית איכותית במדינת ישראל. אחרי הרכבת הכבדה והרכבת הקלה, אנו מאשרים היום נדבך נוסף במערכת הסעת ההמונים - המטרו. נדבך זה ישלים רשת תחבורה מתקדמת ואיכותית שתפחית את עומסי התנועה במטרופולין תל אביב ותשפר את איכות חיי התושבים. לצד תכנון תוואי המטרו, אנו מקדמים מהלך משלים למרחב האורבני של תחנות המטרו (תמ"א 70) שישלב מגורים, תעסוקה, מסחר ופנאי. אנו נתחיל את שלב התכנון המפורט שיקרב אותנו צעד נוסף לקראת הקמת המערכת".
מנכ"ל נת"ע, איתמר בן מאיר, מסר כי "אישור תוכנית המטרו על פי התכנון של נת"ע הוא מהלך חשוב, המוביל את עתידו התחבורתי של מטרופולין תל אביב של גוש דן אל העתיד. אנחנו בנת"ע השלמנו את ההכנות לקראת האתגר, וכבר בשנה הבאה נתחיל בעבודות ההקמה של השלב הראשון והדרומי, למען מאות מליוני הנוסעים בגוש דן".