טסלה Y לונג־ריינג' / צילום: יח''צ
גל עליות המחירים בענף הרכב הישראלי יצא לדרך. לאחר שבכנסת אישרו "בדקה ה־90" את השינויים במיסוי הרכב, ובראשם עליית מס הקנייה על רכב חשמלי והקטנת תקרת ההטבה, צפויים יבואני הרכב להתחיל לפרסם מחירונים מעודכנים לשנת 2025, שמשקפים את עליית המחיר הנגזרת.
● הרכש החדש של דלק רכב: תייבא רכבים של ענקית הרכב הסינית
● בדרך למהפך בשוק הרכב יד שנייה: כבר אין ביטוח מפני ירידת ערך
שיעור העלייה לא צפוי להיות אחיד, שכן בכל קטגוריה חלו שינויי מסים כאלו ואחרים. בנוסף לכך, היבואניות הגדולות נערכו מבעוד מועד ל־1 בינואר והקדימו מלאים והזמנות. נכון להיום, הם מחזיקים במלאי חריג של כ־80 אלף מכוניות לא מכורות ששוחררו מהמכס לפני סוף 2024 במיסוי הישן.
מצב זה צפוי להביא לעלייה הדרגתית במחירים ולגל מבצעים, שיעדנו במעט את המכה שתיפול על הרוכשים לפחות בטווח הקרוב. על פי ההערכות בענף, המחירונים המעודכנים בקרב רוב היבואניות יצביעו על עליית מחירים של עד 5%. קפיצה משמעותית יותר במחירונים צפויה להתרחש לקראת הרבעון השני והשלישי, עם תום המלאים "הזולים" של כל יבואן ובכפוף לשינויים בשערי המטבע.
הגזירות יורגשו בכל ענף הרכב הישראלי
הגזירות החדשות לא פוסחות על אף חלק בענף. במכוניות חשמליות השינויים המרכזיים הם העלאת מס הקנייה מ־35% ל־45% והתייקרות האגרה השנתית (הטסט).
בנוגע למכוניות בנזין, היברידיות, ופלאג־אין, השינוי המרכזי הוא צמצום הטבת המס הירוק, כאשר התקרה המקסימלית יורדת מ־18 אלף שקל ל־14 אלף שקל. בנוסף, יוטל "קנס זיהום" על המכוניות המזהמות ביותר, שיכול להגיע עד 7,500 שקל. שינויים אלו ידחפו כלפי מעלה גם את מחירי ה"קרוס־אובר" המשפחתיים והפופולריים. בסופו של דבר, ההשפעות יורגשו בכל התחומים, הן בשוק הפרטי והן בשוק הליסינג.
כבכל שנה, "החלוצה" בפרסום עדכון המחירים היא טסלה, שפועלת במודל ייחודי בשוק הרכב הישראלי. המחירון החדש משקף את עליית מס הקנייה על רכב חשמלי, את הקטנת ההטבה השקלית המרבית ואת עליית המע"מ.
מובילת המכירות של טסלה בישראל, סדרת מודל Y, התייקרה בשיעור ממוצע של כ־11%. מחיר גרסת הפתיחה של ה־Y RWD טיפס ל־247 אלף שקל, לעומת 218 אלף שקל במחירון של חודש דצמבר. גרסת הלונג ריינג' עולה כעת 291 אלף שקל, לעומת 256 אלף שקל בדצמבר. מחיר סדרת טסלה מודל 3 התייקר בכ־7% בממוצע, בהתאם לדגם. גרסת הבסיס RWD עולה כעת 213 אלף שקל, לעומת 197 אלף שקל במחירון דצמבר. גרסת הלונג ריינג' עולה כעת 247 אלף שקל, לעומת 228 אלף שקל עד כה.
המחירונים גם משקפים את העלייה הדרמטית באגרת הרישוי השנתית על כלי רכב חשמליים החל מתחילת ינואר, מתעריף קבוע של כ־500 שקל לאגרה של אלפי שקלים, בהתאם למחיר הרכב, כמו ברכבי בנזין. עם זאת, טסלה נוהגת לשקף שינויי מס במחירונים כמעט באופן אוטומטי, אולם בעבר היו מקרים שלאחר פרסום המחירונים הראשוניים ביצעה טסלה הוזלה במחירי המחירון בשל שיקולים שיווקיים, לעתים תוך שבועות בודדים.
המרכיב שהקפיץ מחירים בחדות
יש לציין כי בניגוד לטסלה, שמעדכנת מחירים באופן אוטומטי, במחירי החשמליות הבולטות בשוק לא חלו שינויים מהותיים בינתיים. ב־BYD, מובילת השוק, נרשמה התייקרות בגובה המע"מ בלבד וגם במותגים אחרים ההתייקרות הסתכמה באחוזים בודדים. זאת, בשל מלאים מאסיביים שיובאו לישראל בשלושת החודשים האחרונים.
BYD ATTO 3, שהוא הדגם החשמלי הנמכר בארץ, מתחיל כעת בכ־170 אלף לדגם הפתיחה ומגיע עד כ־180 אלף שקל. מרכיב מהותי בהתייקרות היא אגרת האישוי על הרכב, שעלתה מכ־500 שקל לכ־2,350 שקל בשל שינויי המס.