בנין טכנולוגית להבים, נהריה / צילום: בר - אל
שנתיים לאחר כותרות שבישרו על סגירתו הצפויה של מפעל תעשייה בצפון ופיטורי 900 עובדיו, מתברר כי המציאות בשטח השתנתה. לגלובס נודע כי מפעל טכנולוגיית להבים (BTL) בנהריה אינו צפוי להיסגר השנה. זאת לאחר שבעליו, יצרנית מנועי המטוסים האמריקאית פראט אנד וויטני (Pratt & Whitney) דחתה, לפי שעה בשנה לפחות, את מועד הסגירה שהיה אמור להתרחש במהלך 2025.
● ועד העובדים של בנק הפועלים נגד תוכנית הפרישה מרצון: "פגיעה בעובדים"
● בדרך למכירה: הנושים של נטו פיננסים אישרו את הסדר החוב
מפעל טכנולוגיית להבים עוסק בייצור להבי מנועי סילון. במכתב ששלח לפני שנתיים מנכ"ל החברה, איגור קרפובינסקי (שככל הידוע סיים לאחרונה את תפקידו), לעובדי החברה הוא כתב כי "לצערנו, זה תקופה ארוכה שהמפעל צובר הפסדים משמעותיים שהולכים וגדלים. תהליכי הייצור הקיימים כיום בטכנולוגיית להבים אינם מאפשרים לעמוד בפריון באופן שתהיה לו היתכנות כלכלית, כשברקע ירידה בביקוש ללהבי קומפרסור".
לפיכך, עודכנו אז העובדים, פראט אנד וויטני החליטה על סיום פעילות הייצור של להבי הקומפרסור בישראל, בתהליך שיושלם במהלך 2025, מה שיוביל לפיטורי מרבית העובדים בשנים 2024־2025. כאמור, לגלובס נודע שבסופו של דבר דוחה פראט&וויטני, בשנה לפחות, את סגירת המפעל. זאת ככל הידוע משיקולים פנימיים של החברה בנוגע להליכי ייצור הלהבים. בעבר טענו שם שהטכנולוגיה שבה מיוצרים הלהבים במפעל בנהריה הפכה למיושנת ואין בה צורך יותר.
נמכר ע"י משפ' ורטהיימר שנה אחרי ישקר
מההסתדרות המייצגת את העובדים במפעל נמסר בתגובה, כי "הודות למאמצים שלנו לשימור העובדים, וכן לנוכח ההסכם שחתמנו עם ההנהלה בשנה שעברה, מפעל להבים יוסיף לפעול גם ב-2025".
את המפעל בנהריה, שנקרא בעבר "להבי ישקר", הקים איש העסקים סטף ורטהיימר לפני יותר מ-50 שנה, בעקבות האמברגו שהטילה צרפת על ישראל לאחר מלחמת ששת הימים, אשר הותיר את מטוסי המיראז' של חיל האוויר הישראלי ללא להבים למנועי הסילון. בשנות ה-90 של המאה הקודמת התרחב המפעל לפעילות לחו"ל. בין לקוחותיו לאורך השנים נמנו ענקיות ייצור מנועי הסילון בעולם: רולס רויס, פראט אנד וויטני וג'נרל אלקטריק.
פראט אנד וויטני רכשה את הבעלות המלאה בטכנולוגיית להבים בשנת 2014 מידי משפחת ורטהיימר, בסכום שלא נמסר. היה זה שנה לאחר שהמשפחה השלימה את מכירת העסק המרכזי שהקימה, חברת ישקר, לידי וורן באפט תמורת 6 מיליארד דולר, בשני שלבים.
שמונה שנים לאחר הרכישה, החליטה פראט אנד וויטני כאמור בסוף 2022 לסגור אותו ולפטר את 900 עובדיו. הודעת הסגירה הגיעה לאחר שבשנים שקדמו לה הושקעו בטכנולוגיית להבים מאמצים לשימור יכולת הייצור של המפעל, אך בסופו של דבר הוחלט בחברה האמריקאית כי אין היתכנות כלכלית להמשך הפעלתו.
לא ידוע לפי שעה מה הגורם המדויק שהוביל את החברה לשנות את מועד סגירת המפעל, אך התוכנית לכך נותרה ככל הידוע בעינה.
הקרקע נמכרה עם תוכניות לשינוי ייעוד
לפני כחצי שנה נרשמה התפתחות נדל"נית הקשורה במפעל, כשקרן הריט הבורסאית מניבים , שרכשה את הקרקע שעליה יושב המפעל מידי משפחת ורטהיימר בתחילת 2020, מכרה אותה לידי קרן נדל"ן אחרת, מרתון, תמורת 155 מיליון שקל (לעומת שווי בספרים של 143 מיליון שקל).
במניבים הסבירו את המהלך "לנוכח הודעת טכנולוגיית להבים על כוונתה להפסיק את פעילותה במתחם". קרן מרתון, המתמחה בהשבחת נכסים ובשינוי ייעוד, צפויה לפי אותו דיווח לפעול לשינוי ייעוד המתחם בנהריה מתעשייה ומשרדים למגורים, מלונאות ומסחר.
מועד השלמת העסקה (קלוזינג) נקבע לארבע שנים ממועד חתימת ההסכם, עם אפשרות הארכה עד לתום הסכם השכירות הקיים עם טכנולוגיית להבים (יוני 2029). המתחם המדובר משתרע על פני שטח של 51 דונם והוא כולל שישה מבנים ומבני עזר בשטח של 22 אלף מ"ר.