אלי אדדי, מנכ''ל סלקום / צילום: ענבל מרמרי
במהלך חד-צדדי הודיעה חברת התקשורת סלקום על הפחתת דמי השכירות שהיא משלמת למאות בעלי אתרי סלולר שלה, שבהם נמצאות אנטנות המשמשות לתקשורת ואינטרנט סלולר החל מ-1 בינואר - כך נודע לגלובס.
● ללמוד מרפורמת הסלולר: כך אפשר להוריד את יוקר המחיה
● אייפון 16 או גלקסי 24? שוק הסלולר נדרש לרענון
מדובר בהפחתה שבין 10% ל-20% באופן מיידי. החברה מוציאה בשנה כ-200 מיליון שקל על דמי השכירות לכלל בעלי האתרים. במכתב ששלחה להם ב-30 בדצמבר ציינה, ש"ריבוי האתגרים הרגולטוריים, בדגש על עלייה של כ-35 מיליון שקל בעלות אגרות התדרים המשולמות על ידי סלקום, לצד התייקרויות משמעותיות בעלויות אחזקת הרשת, עלולים להקשות לספק לכמה שיותר ישראלים בכל רחבי הארץ את הרשת המתקדמת והטובה ביותר".
הצעד הנוכחי מצטרף לשורת צעדים שמקדם המנכ"ל החדש של קבוצת התקשורת, אלי אדדי, שנכנס לתפקידו לפני חודשים ספורים במטרה לשפר את רווחיות החברה. בין היתר, דחף אדדי לשיתוף הפעולה בין סלקום ל-HOT בתחום הטלוויזיה, שמקודם בימים אלו, ולמהלך עדכון מחירי חבילות 5G (הדור החמישי), במטרה להגדיל את ההכנסה החודשית הממוצעת מכל לקוח (ARPU).
בעלי הבית החדשים
במאי 2024 השלימה קרן ההשקעות הפרטית פורטיסימו, שמוביל יובל כהן, את מניות השליטה בסלקום (35.5%) מידי דיסקונט השקעות, לאחר שזו העמידה למכירה את נכסיה שאינם בתחום הנדל"ן. פורטיסימו שילמה 936 מיליון שקל לפי שווי של 2.6 מיליארד שקל לסלקום.
אחד המהלכים הראשונים של הקרן בסלקום היה החלפתו של המנכ"ל הקודם דניאל ספיר, שבמקומו כאמור מונה אדדי (ששימש קודם כמנכ"ל רשת דינמיקה). בפורטיסימו סימנו כמטרה את הגדלת שורת הרווח בטווח המיידי, כדי להציף ערך בהשקעת הקרן. מכיוון שבשוק הסלולר התחרות נחשבת קשה, המוצרים דומים והיכולת לתת הצעת ערך ייחודית מוגבלת יחסית, סלקום מתמקדת כעת בשיפור הרווחיות המיידית דרך הפחתת ההוצאות, כמו פתיחת הסכמים, הפחתת התשלום לספקים והסטת לקוחות לדיגיטל.
אדדי יזם מספר מהלכים נוספים תחת אותה אג'נדה. הוא יזם חבילת פרימיום ("פרו 5G") במחיר של 59.9 שקל לחודש, גבוה ביחס לשוק הסלולר. זאת בשל החוזק של סלקום ביחס למתחרות במספר אנטנות דור חמישי. בנוסף, הוא בלם את איחוד המותגים של סלקום עם גולן טלקום, וישאיר אותם כמותגים הפונים לנתחי שוק שונים.
בשוק הטלוויזיה, כאמור, אדדי מקדם שיתוף פעולה בין הוט (NextTV) עם סלקום TV, בדומה למהלך של יס ופרטנר כמה חודשים קודם. בנוסף, סלקום זכתה במכרז אספקת התקשורת של צה"ל, וצמצמה עלויות דרך הפניית לקוחות ל"אזור האישי" באתר על חשבון שירות הלקוחות. מהלכים אלו נועדו, כאמור, להגדיל את הרווחיות בטווח המיידי על ידי צמצום עלויות.
מורווחת 300 מיליון שקל
יש לציין כי מאז מינויו של אדדי למנכ"ל (בחודש אוגוסט השנה) זינקה מניית סלקום ביותר מ-50% כמעט, ובחודשים נובמבר-דצמבר בלבד המניה עלתה ב-18%, והיא נסחרת בשווי של 3.44 מיליארד שקל. כתוצאה מכך מורווחת כיום פורטיסימו כמעט 300 מיליון שקל על השקעתה, "על הנייר".
יש לציין כי החודשים האחרונים היו חיוביים מאוד לכל חברות התקשורת המקומיות: בזק עלתה ב-24%, ופרטנר זינקה ב-52% באותה התקופה, כאשר רוב העלייה נרשמה בחודש נובמבר. רווחיות סלקום עולה בהדרגה בשנים האחרונות, כאשר ברבעון השלישי של 2024 היא רשמה את הרווח הרבעוני הגבוה ביותר בשמונה השנים האחרונות, ומטרת המהלכים שמוביל אדדי היא לעלות אף מעבר לכך. חלק ניכר מהצמיחה מגיעה מרשת חנויות הסלולר דינמיקה בבעלות סלקום, שאותה ניהל אדדי מ-2011. גם אחרי העליות האחרונות, בלידר השקעות מעריכים כי מניית סלקום כדאית להשקעה.
הדור החמישי של התקשורת הסלולרית דורש כמות גדולה במיוחד של אנטנות, מה שמחייב את החברות בפריסה צפופה בכל הארץ. כפי שפרסמנו בגלובס, דבר זה מוביל לעלויות שכירות ניכרות. כל אלה, יחד עם קשיים רגולטוריים ותמורה נמוכה על פריסת התשתית, בשל מחיר האינטרנט הסלולרי בישראל (הנמוך ביותר בעולם), מביאים לקשיי קליטה וגלישה ולהצבתה של ישראל במקום ה-62 במהירות הגלישה הסלולרית, לפי נתוני Cable.uk.