יצחק תשובה / צילום: תמר מצפי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
האם נגמרה סאגת ההשתלטות על חברת ישראכרט ? מנורה הודיעה היום (חמישי) לישראכרט כי לא תשפר את הצעתה להשתלט על החברה, יומיים לאחר שניתנה לה האפשרות לעשות זאת. מוקדם יותר השבוע מסרה ישראכרט למנורה כי הדירקטוריון שלה קבע שלפי שעה הצעתה של דלק קבוצה , בשליטת יצחק תשובה ובניהולו של עידן וולס, עדיפה על זו של מנורה. מה שפותח כעת את הפתח להשלמת המהלך מול דלק.
● בוטלה תביעת הנגזרת נגד חיים צוף על מיזוג אקויטל-יואל
● ימשיך לייצר: נדחתה סגירתו של מפעל טכנולוגיית להבים ופיטורי 900 עובדיו
המאבק כאמור עוד לא הוכרע. בהנחה שדירקטוריון ישראכרט ימשיך ויתקדם עם קבוצת דלק, הרי שבין הצדדים צפוי להיחתם הסכם חדש. ביום ראשון הקרוב בשעות הערב המוקדמות יתכנס הדירקטוריון במטרה לחתום על הסכם בין ישראכרט לקבוצת דלק. ככל שזה יחתם, הוא יובא לאישור אסיפת בעלי המניות. כרגע יש אסיפה שכונסה ל-15 בינואר, ולכן נושא ההסכם עם מנורה מבטחים ירד מסדר יומה, ולצורך אישור ההסכם עם דלק תכונס אסיפה נפרדת ומיוחדת של בעלי המניות.
את המהלכים המורכבים מובילה ווליו בייס מיזוגים ורכישות, בראשות יאיר אפרתי, שכזכור כבר בחנה שלל הצעות ומועמדים. יש גם הצעה נוספת על הפרק, שדירקטוריון ישראכרט לא מצא אותה כעדיפה (בהודעתו מיום שלישי השבוע) והיא של בנק ירושלים . ייתכן גם כי בנק ירושלים עשוי לנקוט בהליכים משפטיים מול ישראכרט, משום שבבנק סבורים כי הצעתם עדיפה על הצעות דלק ומנורה, מה שיכול לסרבל את התהליך לדלק.
מנורה שיגרה ליו"ר ישראכרט תמר יסעור ולמנכ"ל רן עוז מכתב מאתמול (שדווח הבוקר) בו ציינה כי "תנאי השקעתה של מנורה בישראכרט סוכמו, לאחר תהליך מו"מ ממושך עם נציגי דירקטוריון החברה". עוד נכתב כי מנורה סבורה שהצעתה נותרה עדיפה על זו של דלק.
כאמור מנורה הציעה להשתלט על ישראכרט לפי שווי של 3.15 מיליארד שקל לחברה ודלק לפי שווי של 3.56 מיליארד שקל. בנק ירושלים מציג למזג את ישראכרט לתוכו בעסקת חילופי מניות, כאשר שווי החברה הממוזג נע בין 3.8 ל-4.2 מיליארד שקל. שלושת ההצעות מציעות חלוקת דיבידנד נדיב לבעלי מניות ישראכרט, ערב העסקה.
ביום שלישי השבוע הודיעה ישראכרט לדלק כי הצעתה עדיפה על זו של מנורה. דירקטוריון ישראכרט מסביר בהודעתו למשקיעים הבוקר כי "גם לאחר שקלול של התנאים הכספיים של הצעת קבוצת דלק והסכם ההשקעה עם מנורה, לרבות דמי הביטול למנורה (קנס למנורה של 4% מגובה ההשקעה - נ"א), אחוז ההחזקה ופרמטרים נוספים, הצעתה של קבוצת דלק משקפת לבעלי מניות החברה שווי גבוה יותר".
עוד מוסיפים בישראכרט כי "באשר להיבטים הרגולטוריים, סיכויי היתכנות השלמת העסקה, המוניטין והניסיון של המציעים בשוק ההון הישראלי ויתר התנאים המרכזיים, דירקטוריון החברה סבור כי הצעת קבוצת דלק והסכם ההשקעה עם מנורה שקולים זה לזה".
המכשול הגדול הבא לתשובה: בנק ישראל
ככל שבעלי המניות של ישראכרט יאשרו את העסקה עבור תשובה, הרי שיש לו משוכה אחת גדולה לפניו. קבוצת דלק צריכה לקבל אישור מרשות התחרות, שנראה שלא תתקשה להשיג. בנוסף היא צריכה לקבל אישור מבנק ישראל, שם עלולה להיווצר בעיה. זאת משום שלתשובה יש רקורד של ביצוע הסדר חוב בדלק נדל"ן, וגם קבוצת דלק נקלעה למשבר עסקי חריף בתקופת הקורונה. ככל שבנק ישראל ישתכנע שאין בכך משום פגיעה בצורך לתת אישור לבעלות על גרעין השליטה בישראכרט, וייתן את אישורו, הרי שהעסקה צפויה להשלמה.
ישראכרט היא חברה ציבורית ללא גרעין שליטה ש"נמצאת על המדף" מזה למעלה משנה. בתחילת 2024 רשות התחרות פסלה הצעה של הראל לרכוש אותה, בשל חשש לדליפת מידע של לקוחות להראל. בקיץ נפתח מרוץ מחודש על-ידי מנורה מבטחים, ובהמשך עלו שמות (שירדו בהמשך מהפרק) כמו אל על, ווישור גלובלטק ואחרים.
ההצעה של קבוצת דלק ששייכת לאיש העסקים יצחק תשובה היא לרכוש את השליטה (הקצאה של 37% ממניות החברה ובסך-הכול הגעה להחזקה של 40% ממניות ישראכרט, באמצעות החזקה נוספת במניות שרכשה דלק בשוק) לפי שווי חברה של 3.56 מיליארד שקל, זאת לאחר שיפור לעומת ההצעה הראשונה שהגישה דלק לחברה. כמו כן, דלק מציעה את החלוקה הגדולה ביותר בהיקף של 1.2 עד 1.3 מיליארד שקל.