תל אביב / צילום: נוי מאיה
קיבלתם את הודעת חיוב הארנונה לשנת 2025 ונדהמתם לראות את הזינוק בתשלומים? הסיבה המרכזית לכך נעוצה בעלייה גורפת של הארנונה ברחבי הארץ בשיעור של 5.29%. אך ישנן רשויות, בהן תל אביב, שביקשו לגבות ארנונה גבוהה יותר, ובהן הזינוק משמעותי בהרבה ואף כולל תשלומים רטרואקטיביים לשנת 2024 (שנדחו בגלל הבחירות לרשויות המקומיות).
● ראיון | סמי מצלאוי: "דירה בבת ים כבר עולה 3 מיליון שקל. מי היה מאמין?"
● המכה שנחתה על משכירי הדירות, ומי חמקו לפחות בינתיים מהגזירות?
לידי "גלובס" הגיע חשבון ארנונה לדירה בשטח 62 מ"ר בבניין בן כ-15 שנים בדרום תל אביב, ששילמו 467 שקל ארנונה בחודשים נובמבר-דצמבר 2024. בתלוש הגבייה העוקב, לחודשים ינואר-פברואר 2025 הסכום בארנונה קפץ כבר לסכום של 631 שקל, עלייה של כ-35%. אז איך הגענו מעלייה של 5.29% ל-35%? גלובס עושה סדר.
רקע: "חיובים רטרואקטיביים גבוהים"
שיעור העדכון השנתי של הארנונה בישראל נקבע בחוק ומפורסם על ידי משרד הפנים. העדכון הארצי מבוצע על ידי מנגנון "הטייס האוטומטי" - נוסחה שמבוססת על מחצית שיעור שינוי מדד המחירים לצרכן ומחצית שיעור שינוי מדד השכר הציבורי. העדכון בארנונה נועד למנוע שחיקה ריאלית בתקציבי הרשויות המקומיות ולאפשר להן להמשיך לספק שירותים.
מעבר לעלייה של "הטייס האוטומטי" הקבועה בחוק, לרשויות המקומיות ניתנת האפשרות להגיש בקשה לאישור חריג לעלות את הארנונה מעבר לעדכון שנקבע, והיא מועברת לשיקול דעתם של שרי הפנים והאוצר. בשנת בחירות ברשויות המקומיות ישנה חריגה שמאפשרת לקבל את האישורים בדיעבד וכך גם התשלומים יכולים להיות רטרואקטיביים. על פי אתר משרד הפנים, בשנת 2024 אושרו 89 בקשות חריגות של הרשויות.
עו"ד מוטי איצקוביץ, שותף מייסד במשרד כץ, גבע, איצקוביץ העוסק במיסוי מוניציפלי, מסביר: "בכל שנה עד חודש יולי, כל רשות צריכה לעדכן את צו המסים לשנה העוקבת, כולל התיקונים שהיא מבקשת, ולקבל אישור משרי הפנים והאוצר, שאמור להינתן עד חודש נובמבר. במצב כזה, אמור להתפרסם צו ארנונה עם כל האישורים והציבור אמור לדעת כמה ארנונה ישלם לשנה העוקבת.
"אך עניין זה מוחרג בשנת בחירות מקומיות כמו שהייתה שנת 2024, והחוק מאפשר לקבל את האישור בדיעבד. לכן רק עכשיו התפרסמו אישורים חריגים לשנת 2024. זו גם שנה שבה הוגשו בקשות רבות שאושרו לרשויות.
"בעבר האישורים החריגים היו ניתנים במשורה והיו עליות קטנות ומינוריות, ולא משהו שאמור לייצר סערה. אך השנה, כנראה בגלל המלחמה, אושרו הרבה בקשות וחלקן עם משמעויות כספיות גבוהות. אנשים בתל אביב ובעלי עסקים בכפר סבא מקבלים חיובים רטרואקטיביים גבוהים. מצופה היה השנה לא לאפשר בקשות חריגות והיה מספיק לעלות ב־5.3% שחריג בפני עצמו".
תל אביב: שינוי של 12.39%
בין הרשויות שביקשו חריגה להעלות את הארנונה נמצאת גם תל אביב-יפו. העיר ידועה בארנונה למגורים שאינה גבוהה, אך העלייה השנה משמעותית וחריגה. על פי נתוני עיריית תל אביב, שיעור העלייה הכולל הממוצע של הארנונה בין 2024 ל-2025 הוא 12.39% (5.29% מתוכו הינו שיעור העדכון הארצי).
כך המחיר הממוצע למ"ר ארנונה למגורים עלה בתל אביב בכ-20% בתוך שנתיים. בשנת 2023 המחיר הממוצע למ"ר היה כ-66 שקל, בשנת 2024 כ-70 שקל למ"ר ובשנת 2025 כ-79 שקל למ"ר.
הסיבה לעלייה בתל אביב נובעת מצו הארנונה החריג שאושר לאחרונה על ידי שר הפנים ובא לידי ביטוי בתשלומי הארנונה של שנת 2025. בבקשה החריגה אושרה העלאת תעריפי בניינים למגורים לצורך מימון חלקי של דמי ההשתתפות במטרו בשיעור של 3.5% זאת מעבר לעליית הארצית (5.29%).
כמו כן, העלו את תעריפי הבניינים בתל אביב המשמשים למגורים כך "שתצמצם את הפערים בין התעריפים של סוגי הבניינים השונים באותו אזור מס". כך למשל, מבנה המוגדר "אא" בצו הארנונה באזורים 4-5 בדרום תל אביב־יפו, משלם כבר 61.25 שקל למ"ר, במקום 46.3 שקל למ"ר, עלייה של כ־32%.
מעיריית תל אביב נמסר בתגובה "העלאת תעריפי הארנונה היא בהתאם ל'טייס האוטומטי', שאת שיעורו (5.29%) חוקק משרד הפנים ובהתאם להצמדה לממד שעלה בשנה זו. נוסף לכך העירייה התבקשה להעביר למדינה כ-110 מיליון שקלים למשך 17 שנה לטובת בניית המטרו. על מנת שתשלומים אלה לא יהוו מעמסה כבדה על העירייה ויפגעו בתקציב העירוני הנדרש וביכולות העירייה לקדם ולממש יוזמות פיתוח עירוניות, ישנו מימון חלקי של דמי השתתפות במטרו בשיעור של 3.5% המהווה חלק מעליית תעריפי הארנונה.
"חשוב לציין כי על אף העלייה, תעריף הארנונה למ"ר בעיר תל אביב-יפו הוא מהנמוכים מבין הערים הגדולות וזאת על אף שההשקעה העירונית בתושב היא מהגבוהות במדינה. כלומר, על אף העלייה, התעריפים הקיימים לא משקפים את העלות הגבוהה של השירותים האיכותיים שהעירייה מספקת לתושבי ותושבות העיר. צו הארנונה לשנת 2025 אושר סופית ואין כוונתה לשנותו".