כלי רכב חדשים בנמל אשדוד / צילום: Shutterstock
ההכנסות ממסי רכב שברו ברבעון האחרון של 2024 שיא היסטורי. כך עולה מהערכות ראשוניות ומתחשיבים בענף הרכב. בחודש דצמבר בלבד יובאו לישראל ושוחררו ממכס ישראל קרוב ל-45 אלף כלי רכב חדשים. במצטבר יובאו ושוחררו ממכס ברבעון האחרון של 2024 מעל 80 אלף כלי רכב חדשים, מתוכם כ-40 אלף בחודשים אוקטובר ונובמבר (על נתוני המכס הרשמיים). הנתון כולל כלי רכב עם הנעת בנזין והייבריד וכלי רכב חשמליים.
● בעלי רכב צמוד ישלמו יותר, ומה יקרה למחירים של דגמי הבנזין?
על פי תחשיבי האוצר בשנת 2023 הגיע סכום מס הקנייה הממוצע לרכב לרמה של 46 אלף שקל לרכב, עלייה של 122.6% לעומת שנה קודמת. בהנחה שב-2024 סכום הגבייה הממוצע לרכב היה דומה, הזרימו הרוכשים והיבואנים לקופת האוצר כ-3.91 מיליארד שקל ברבעון האחרון ממס קנייה בלבד, מתוכם כ-2.2 עד 2.3 מיליארד שקל בחודש דצמבר.
צפי לשיאים גם בהכנסות ממכס
גם ההכנסות ממכס צפויות להיות שוברות שיאים בשל התמהיל הגבוה במיוחד של יבוא כלי רכב מסין, שעליו מוטל מכס בגובה 7%. ההכנסות ממכס על רכב צפויות להסתכם ברבעון האחרון בקרוב ל-400 מיליון שקל, ובחישוב שנתי הן עשויות לשבור את השיא הקודם של 2022, שעמד על כ-1.1 מיליארד שקל, וזאת אחרי עלייה ריאלית של כ-39%.
בחודש דצמבר 2022 היבוא של כלי רכב לישראל היה גדול יותר, והסתכם בכ-63 אלף כלי רכב, וגם הוא נבע מהקדמת יבוא לקראת העלאת מס על כלי רכב חשמליים והייבריד. אולם בחישוב רבעוני, שנת 2024 היא שוברת שיאים, הן בהיקף היבוא והן בגבייה.
בחישוב שנתי, על פי הערכות ראשוניות, צפוי היקף גביית המסים הישירים והעקיפים ב-2024 על רכישת רכב ועל השימוש, כולל מס קנייה, מכס, מע"מ, בלו דלק, שווי שימוש, אגרות ועוד, לשבור את השיא ההיסטורי הקודם של 2023, שעמד על כ-42 מיליארד שקל במקורב. זאת, למרות שב-2024 נרשמה ירידה של כ-4% במסירות כלי רכב חדשים. מס הקנייה בלבד צפוי להסתכם בלמעלה מ-14 מיליארד שקל, בין השאר בשל המשך העלייה במחיר הממוצע של כלי הרכב.
נתוני השיא של הגבייה ברבעון האחרון נבעו מהקדמת יבוא ורכישות רכב, וצפויים לבוא במחיר של ירידה משמעותית בהכנסות ממיסוי רכב ברבעון הראשון, ואולי גם ברבעון השני של 2025.
בנוסף המלאים הגדולים, שנמצאים בארץ ושוחררו במס הקיים, אפשרו למתן בימים האחרונים את עליית המחירים של דגמים רבים, חשמליים ולא חשמליים, למרות העלייה החדה במסים.
ישראל הייתה מהיעדים המובילים ליצוא רכב סיני "ירוק" בינואר-נובמבר
יצוא כלי הרכב "הירוקים" (מופחתי זיהום) מסין לישראל, ובהם כלי רכב חשמליים, הייבריד ופלאג-אין, צפוי לשבור השנה שיאים חדשים. כך עולה מנתונים עדכניים של המכס הסיני לחודשים ינואר-נובמבר, שפורסמו השבוע. על פי הנתונים, ב-11 החודשים הראשונים של 2024 יוצאו לישראל מסין 64,695 כלי רכב "מחושמלים", עלייה של למעלה מ-60% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.
כמעט כמו היצוא לאוסטרליה
לשם השוואה, לכלל השוק האירופי, לא כולל בריטניה, יוצאו באותה תקופה כ-243 אלף כלי רכב כאלה מסין. באירופה נמכרות כ-2.4 מיליון מכוניות מקטגוריות אלו בשנה. הנתון הישראלי משתווה כמעט ליצוא כלי הרכב הירוקים מסין לאוסטרליה, שבה נמכרים מעל 1.2 מיליון כלי רכב חדשים בשנה.
היצוא לישראל תפס את המקום העשירי בכלל היצוא של כלי רכב "ירוקים" מסין לעולם. חלק גדול מהזינוק ביצוא לישראל התרחש ברבעון השלישי והרביעי של השנה, וזאת בהשוואה לירידה חדה של למעלה מ-30% ביצוא הרכב הסיני לאירופה באותה תקופה, בשל הטלת "מכסי עונשין" על כלי רכב חשמליים מתוצרת סין שמיוצאים לאיחוד האירופי.
מלבד כלי רכב "ירוקים" יוצאו לישראל באותה תקופה גם קרוב ל-20 אלף כלי רכב עם מנועי בנזין מתוצרת סין, בעיקר רכבי כביש-שטח גדולים. עדיין אין מידע מה היקף היבוא של רכבי בנזין סיניים בדצמבר, לקראת העלאת המסים. הזינוק ביצוא רכב סיני לישראל צפוי להגדיל משמעותית את הגירעון המסחרי בין ישראל לסין, שהתכווץ במידה מסוימת בעקבות מלחמת "חרבות ברזל".
מכירות כלי הרכב הסיניים צפויות לתפוס השנה בישראל נתח של מעל 25%, שהוא הגבוה ביותר בעולם המערבי בפער גדול.
בוננזת הרכב של הנמלים: למעלה מ-275 אלף כלי רכב נפרקו בנמלי הים התיכון מתחילת השנה למרות המצב הביטחוני
גם הנמלים "עשו קופה" על הגאות שאפיינה את יבוא כלי הרכב בשנת 2024. מנתונים שהגיעו לגלובס עולה, כי עד סוף חודש דצמבר השנה נפרקו ואוחסנו בנמלי ישראל למעלה מ-275 אלף כלי רכב חדשים. למעלה מ-30% מהיקף הפריקה היה ברבעון האחרון של השנה.
המפסיד הגדול: נמל אילת
ב"חלוקת העוגה" בין הנמלים המפסיד הגדול היה נמל אילת, שהיקף פריקת הרכב בו בשנת 2024 היה אפסי, בשל המשך המתקפות מצד החות'ים בים האדום.
המרוויח הגדול בשנה החולפת היה נמל המפרץ החדש בחיפה, שהחל לפרוק כלי רכב רק בספטמבר 2024, ועד סוף דצמבר כבר נפרקו בו קרוב ל-16 אלף כלי רכב. נמל חיפה נמצא במקום השני, עם מעל ל-134 אלף כלי רכב עד סוף דצמבר.
הפריקה הערה בשני הנמלים הצפוניים נרשמה למרות, שבמשך חלק גדול מהרבעון האחרון הם נמצאו תחת אש מלבנון. גם נמל אשדוד "עשה קאמבק" לאחר הפסקת הירי מהדרום, ועד סוף דצמבר נפרקו בו למעלה מ-125 אלף כלי רכב.
פריקה ואחסון של כלי רכב מהווים כיום מקור הכנסות שחשיבותו הולכת וגדולה לנמלים. עלות הפריקה של רכב פרטי טיפוסי נעה בין כ-500 ל-800 שקל.