גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הקרוס-אובר הקוריאני מציב רף חדש למתחרות היוקרתיות

גרסת הקופה של ה־GV80 ניצבת בראש מאמצי תעשיית הרכב הקוריאנית לפרוץ לשוק היוקרה ● יש לה מראה בעל נוכחות, תא נוסעים מפואר וביצועים מעודנים ● היא לא חסכונית, אבל זולה משמעותית מהמתחרות ● מבחן דרכים

ג'נסיס GV80 קופה
ג'נסיס GV80 קופה

ההתרחשויות האחרונות בדרום קוריאה יכולות לספק חומרים לכמה עונות של סדרת דרמה פוליטית: ראש מדינה מרגיש יום אחד ששלטונו מאוים ומחליט לבצע הפיכה שלטונית. הוא מכריז על משטר צבאי כדי לנטרל את מערכת החוק, נענה במחאות של המונים, והצבא מחליט שלא לשתף עמו פעולה וההפיכה נכשלת. הוא מסרב להתפטר ונאחז בשלטון, למרות שהאופוזיציה פועלת להוציא נגדו צו מאסר. וכל זה מתרחש במדינה שנחשבת לאחת הדמוקרטיות היציבות והמצליחות ביותר בדרום מזרח אסיה.

הסיפור טרם הסתיים, אולם כבר עתה די ברור שהוא עתיד לגבות מחיר לא פשוט מהכלכלה הקוריאנית. שער החליפין של הוון הקוריאני התרסק מול הדולר, המשקיעים הבינלאומיים מעכבים השקעות חדשות בשל עליית הסיכון ואילו הצריכה הפרטית, כולל שוק הרכב, התכווצה דרמטית.

נקודת האור עבור תעשיית הרכב הקוריאנית, שהייצוא שלה לעולם מהווה מרכיב משמעותי בתוצר של דרום קוריאה, היא שער מטבע נוח לייצוא. עובדה זו מסייעת כיום לקונצרן יונדאי, שמוביל את תעשיית הרכב, להעביר את המוקד מייצוא רכב עממי לרכבי פרמיום יוקרתיים ורווחיים. דוגמה טובה לתהליך הוא הקרוס־אובר קופה החדש GV80 של מותג הפרמיום ג'נסיס מבית קבוצת יונדאי, שמותח את גבולות התדמית של כלי רכב קוריאנים בכל ההיבטים.

עיצוב חיצוני

חיצונית יש לרכב חרטום עם עיצוב "בינלאומי", שממזג אלמנטים של מותגי יוקרה כמו בנטלי (גריל וסמל), פורשה (כונסי אוויר בפגוש) ואפילו וולבו (פנסי חזית מוצלים אופקית).

פרופיל הצד דומה לשאר רכבי הקרוס־אובר הגדולים של המותג למעט החלק האחורי, שכולל גג משתפל לאחור שפוגש בעמוד גג משופע ובדלת אחורית נטויה ועתירת ספוילרים. כל העסק ארוז בממדי ענק עם אורך של כמעט 5 מ', רוחב של יותר מ־2 מ' בין מראות הצד, גובה של יותר מ־1.7 מ' וחישוקי 22 אינץ' בוהקים (בדגם המבחן). התוצאה נראית פחות אגרסיבית וספורטיבית מדגמים אירופים מתחרים כמו ב.מ.וו X6 ומרצדס GLE קופה, אבל לרכב עדיין יש נוכחות כביש יוקרתית, שלא ניתן להתעלם ממנה.

פנים הרכב

הכניסה מבעד לסף הגבוה דורשת דילוג קל אבל המאמץ משתלם: תא הנוסעים הוא בועה מבודדת של יוקרה מעודנת. המושבים הקדמיים הענקיים עטויים בעור רך והם מתכווננים בכל זווית, מעניקים עיסוי, מחממים, מקררים ומאפשרים ישיבה רצופה של מאות קילומטרים ללא התכווצויות. גם המושב האחורי מתכוונן חשמלית ויכול לאכלס בקלות שלושה נוסעים גדולים מבלי לקפח את מרחב הראש שלהם. גרסת הקופה מוותרת על עוד צמד מושבים בשורה השלישית, שכלולים ב־GV80 הרגילה, אך הבונוס הוא תא מטען רחב ועמוק שנפחו כ־644 ליטר.

עיצוב הפנים שמרני ובוגר עם דיפונים קמורים ומוצקים, פתחי אוורור סמויים ותא אחסון ענק בקונסול המרכזי בין המושבים הקדמיים.

איכות החומרים והגימור נותנת "פייט" רציני למיטב התוצרת של גרמניה ויפן וכמעט כל משטח חשוף עטוי בחומרים רכים ויוקרתיים. גם בידוד הרעשים הוא מהטובים בשוק בזכות זיגוג כפול ושטיחים עבים.

מולטימדיה ומצלמות

את החיבור לעידן הדיגיטלי מספק מסך רוחבי עצום וקמור, שמחבר בין לוח המחוונים הדיגיטלי לבין מסך המולטימדיה הגדול. תפריטי המגע גדולים ומאורגנים היטב ויש גם פיקוד קולי יעיל. מי שתכנן את הנדסת האנוש לקח בחשבון גם לקוחות מבוגרים, שהם הקהל הטבעי של כלי רכב כאלה, ולפיכך יש כגיבוי מערך של מתגים פיזיים, שמאפשרים שליטה על המערכות החיוניות מבלי להסיח את הדעת בתפריטים. המתגים הסיבוביים ומצופי הקריסטל השקוף, ששולטים בהילוכים ובפונקציות המרכזיות, שייכים לעשור הקודם ונראים כמו תכשיטים.

האבזור התקני בגרסת הבכירה בה נסענו כולל כמעט כל אופציה שקיימת בשוק היוקרה. חלקם מוזרים, כמו מנורה עם אור UV שמיועדת לחטא את הטלפון שלכם בעת הטעינה. אחרים מרשימים כמו מערכת קול לאודיופילים, אפשרות להחנות את הרכב עצמאית גם כאשר אתם לא נמצאים בתוכו (באמצעות השלט), ועוד. חבל רק שמערכות הבטיחות האקטיביות עדיין טורדניות.

מנוע וצריכת דלק

ה־GV היוצא צויד במנוע טורבו־דיזל בנפח 2.5 ליטר, שעשה את העבודה אבל לא היה ראוי לפלטפורמה המכובדת שאותה הוא הניע. הבעיה הזו נפתרה עם מנוע V6 טורבו־בנזין בנפח 3.5 ליטר, שמייצר 409 כ"ס מכובדים.

המנוע תוכנן עבור שוק הרכב האמריקאי, שוק הייצוא המרכזי של ג'נסיס, ואופיו בהתאם: הוא לא "בועט" ולא מדביק את הגב למושבים אלא בעיקר מזרים כוח חזק ולינארי, שמאפשר לרכב לצבור מהירויות בקצב מכובד בכל שיפוע ולשייט במהירויות גבוהות מאוד ללא מאמץ מובחן.

במחשב המנוע יש אמנם מצב "ספורט פלוס", שמחדד את תגובת הדוושה, אבל עדיין המסר שמשדרת מערכת ההנעה הוא "עידון" ולא "אגרסיה". מטבע הדברים במנועים כאלה גם צריכת הדלק לקוחה מעולם המושגים של לקוחות אמריקאים, שמשלמים על ליטר בנזין 81 סנט, ולא של לקוחות בישראל שמשלמים על אותו ליטר כשני דולר. ריאלית היא נעה סביב כ־8-7 ק"מ לליטר בנהיגה מתונה.

על הכביש

העיצוב החיצוני הדינמי של הקופה יוצר ציפיות לכיול שלדה ספורטיבי, אבל בפועל הרכב נועד לספק בעיקר נסיעה נוחה ומבודדת. המתלים האקטיביים המתוחכמים מנטרלים ביעילות פגעי אספלט נפוצים, למעט פסי הרעדה עירוניים ובורות שעדיין מצליחים להקפיץ את המרכב. סביר להניח שעם חישוקי 20 אינץ' המתונים יותר (יחסית) הנוחות תשתפר.

להיגוי יש היזון חוזר סביר, ששומר על קשר בין הנהג לגלגלים, אבל יש בשוק מהירים וחדים ממנו. אחיזת הכביש מצוינת בכל התנאים וזה לא מפתיע בהתחשב בגודל הצמיגים. על כבישים מפותלים ומהירים המאסה מורגשת היטב ונטיית הגוף די מוחשית ופחות מרוסנת בהשוואה לגרמניות המקבילות. מצד שני, קשה להניח שמי שרוכש כלי רכב כזה חושב על "ניסור" כבישי הרים מפותלים ונידחים או על סוף שבוע במסלול מרוצים מאולתר.

מחיר

המחיר של ג'נסיס GV80 קופה מתחיל ב־725 אלף שקל (מחירון 2024, בתוספת העלייה במע"מ) והוא דוחק את תקרת הזכוכית של תדמית תעשיית הרכב הדרום קוריאנית. אבל אם לוקחים בחשבון שהגרמניות המקבילות בתצורת קופה יקרות יותר באחוזים רבים, המחיר מקבל פרופורציה.

ה־GV80 הרגיל, עם אותו מנוע, עולה 100 אלף שקל פחות ומציע יותר שימושיות למשפחות. וזו כבר התלבטות בין ההיגיון לבין הרגש. 

חלק מהמתחרות

אאודי Q8 50

785 אלף שקל לגרסת TDI 50. עיצוב חיצוני אגרסיבי, תא נוסעים איכותי ועתיר טכנולוגיות מתקדמות. מנוע טורבו־דיזל בנפח 3 ליטר מייצר 286 כ"ס, הנעה כפולה ומתלי אוויר.

אאודי Q8 50

מרצדס GLE 450D

895 אלף שקל לגרסת 450D. מנוע טורבו־דיזל בנפח 3 ליטר, שמייצר 367 כ"ס, הנעה כפולה ומתלי אוויר. תאוצה ל־100 ב־5.6 שניות. תא נוסעים מפואר ואיכותי.

מרצדס GLE 450D

עוד כתבות

ג'ורג'יה מלוני ודונלד טראמפ / צילום: Reuters

איטליה בוחרת צד: הפגישה שנשמרה בסוד עם טראמפ וחוזה הענק עם מאסק

ג'ורג'ה מלוני, ראשת ממשלת איטליה, תועדה כשהיא עולה לרגל ונפגשת בסוף השבוע עם נשיא ארה"ב המיועד טראמפ, באתר הנופש בפלורידה שבבעלותו ● כיצד אילון מאסק קשור לאירוע ומדוע כל הסימנים מראים על הקמת ציר עצמאי בין איטליה לאמריקאים

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Reuters, Kyodo

מניית אנבידיה קופצת בחדות - ואיך זה קשור לתערוכת CES?

העלייה הנוכחית במניית ענקית השבבים נובעת מהציפייה הגדולה של וול סטריט למסיבת העיתונאים של החברה, בה המנכ"ל ג'נסן הואנג צפוי להכריז על פיתוחים חדשים ומרכזיים בפעילות של יצרנית השבבים

שדה התעופה רמון / צילום: Shutterstock

בקרוב ניתן יהיה לטוס לאתונה משדה התעופה ברמון

החל מחודש פברואר חברת ישראייר תפעיל קו חדש של טיסות ליוון משדה התעופה רמון, כך הודיעה חברת התעופה ● מאז מגפת הקורונה טיסות חוץ משדה התעופה הושבתו, והוא משמש לטיסות פנימיות בלבד

איראן מצאה נתיב הברחת נשק חדש לחיזבאללה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מטוסים איראנים מעבירים נשק לחיזבאללה דרך טורקיה, ישראל צריכה להחליט אם לפגוע קודם באיראן או בחות'ים, ופרטים חדשים על החיסול של נסראללה • כותרות העיתונים בעולם 

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בת"א; מדד הבנקים קפץ ב-1.5%, מניות השבבים זינקו

מדד ת"א 35 עלה ב-1.1% ● המשקיעים מגבירים את ההשקעות שלהם בשוק המקומי על חשבון השווקים הזרים ● בנק ישראל הותיר את הריבית על כנה, וחטיבת המחקר של עדכנה לחיוב את תחזיות המאקרו ● לאחר שנתיים רצופות של זינוק מעל 20% ב-S&P 500, אנליסטים צופים לתשואה מתונה יותר השנה

יפעת שאשא ביטון / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

20% משרה ב-24 אלף שקל לחודש: התפקיד החדש של יפעת שאשא-ביטון

שרת החינוך לשעבר יפעת שאשא-ביטון תהיה יו"ר דירקטוריון רשת המשביר 365 ● היא תכהן בתפקיד בהיקף משרה של 20% משרה, כששכרה יעמוד על 24 אלף שקל לחודש, לא כולל מע"מ ● לפני פרישתה מהפוליטיקה כיהנה שאשא-ביטון כשרה בקבינט הביטחוני-מדיני, כשרת החינוך, כיו"ר ועדת הקורונה וכיו"ר הוועדה לזכויות הילד בכנסת

ניו יורק / צילום: Shutterstock

זירת ההתגוששות החדשה של הדמוקרטים והרפובליקאים בניו יורק

מושלת ניו יורק, קאת'י הוקול, מיהרה ליישם את התוכנית השנויה במחלוקת להטלת אגרת גודש על נסיעה במנהטן, לפני שטראמפ יושבע לנשיאות ● מנגד, מחוקקים רפובליקאים מבקשים מטראמפ לבטל את האישור הפדרלי שניתן לתוכנית

צילום: Shutterstock

השיג ציון 100 במרמה: סטודנט חשוד בפריצה למחשבים של מרצים

הסטודנט, בן 32, נכנס במהלך לימודי הווטרינריה בפקולטה לחקלאות ברחובות לחשבונות ה"מודל" של מרצים שלו, שאיתם עבד גם בבית החולים הווטרינרי בבית דגן, כדי להשיג שאלוני מבחנים – וכך שיפר את ציוניו ו"נקם" בסטודנט שאיתו היה מסוכסך ● הפרקליטות מייחסת לו זיוף, קבלת דבר במרמה, פגיעה בפרטיות וחדירה לחומר מחשב

בנק ישראל / צילום: אורית דיל

איך נקבעת ריבית בנק ישראל, ומה ההשפעה שלה על האזרחים?

מדור המשרוקית של גלובס מתחדש ומציג פינה חדשה: המוניטור מבאר מושגים ● אחת לשבוע נבאר מושגים מקצועיים מעולמות הממשל והמדיניות, במטרה להעמיק את הידע ואת ההיכרות של הקוראים עם המערכת הציבורית ● והפעם: איך נקבעת ריבית בנק ישראל, ומה המשמעות לאזרחים?

עיבוד: טלי בוגדנובסקי

5 תובנות על המניות בתל אביב שזינקו ביותר מ־100% בשנה שחלפה

מספר החברות ששוויין מעל 200 מיליון שקל ושזינקו ב-2024 ב-100% או יותר, הוא כמעט פי 3 לעומת 2023 ● בראש הרשימה נמצאת דווקא חברת אנרגיה מתחדשת ● שש חברות ברשימה הן חברות תעשייתיות וטכנולוגיות אשר מספקות מוצרים לשוק הביטחוני; גם הסקטור הפיננסי בלט

שר התקשורת שלמה קרעי / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

בג"ץ נותן צו על תנאי לשר קרעי ומאריך בפועל את כהונת שניים מחברי מועצת התאגיד

בג"ץ הוציא צו על תנאי המורה לשר התקשורת קרעי להסביר מדוע לא פעל לחידוש כהונת שני חברי מועצת התאגיד, מיכל רפאלי כדורי ומנחם בן ששון ● קרעי בתגובה: "הצו משולל תוקף, אינו מחייב וחסר משמעות" ● כזכור, מפלגת הליכוד מקדמת כיום מספר הצעות חקיקה לפגיעה בתאגיד השידור הציבורי

נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

האיום שבלם את שביתת הפתע של עובדי נמל אשדוד

ההסתדרות הודיעה על עיצומים בנמל אשדוד בעקבות מתן עדיפות לעובדים זמניים במשמרות ● משרדי התחבורה והאוצר הודיעו כי יעניקו רציפים נוספים למתחריו הישירים – דבר שהוביל להפסקת השביתה

יפעת שאשא ביטון ורמי שביט / צילום: מארק ישראל סלם/ג'רוזלם פוסט, יונתן לוי

בעלי המשביר על מינוי שאשא-ביטון ליו"ר ב-20% משרה: "העובדים מתים עליה"

רמי שביט על השרה לשעבר יפעת שאשא-ביטון שתשמש בתפקיד יו"ר המשביר יום בשבוע: "הסתובבתי איתה בסניפים, והעובדים שלנו מתים עליה, מנשקים ומעריצים אותה. תפקיד של יו"ר לא מצריך יותר מזה בחברה בסדר הגודל שלנו"

שדה התעופה רמון / צילום: איל יצהר

האם ישראייר תחזיר את הפעילות הבינלאומית לנמל התעופה רמון המנומנם

חברת התעופה תשיק בקרוב קו חדש של טיסות שימריא פעמיים בשבוע משדה התעופה שליד אילת לאתונה ● שיתוף-פעולה מעניין בין האו"ם למכון הישראלי לחדשנות, והשכר של יו"ר המשביר החדשה ● אירועים ומינויים

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

שני לוחמים נפצעו קשה בבית חאנון שבצפון רצועת עזה

בכיר בחמאס לערוץ א-שרק הסעודי: "הסכמנו לשחרר 34 חטופים ברשימה שהעבירה ישראל, בהתאם לקריטריונים שסוכמו בסבב האחרון של המו"מ" ● שי אלבג, אחותה של החטופה לירי אלבג, על אות החיים: "לירי שאני מכירה היא חזקה, יפה, צוחקת. לא מגיע לך הסבל הזה אפילו עוד רגע אחד"

בזמן ששיעור ההחזרות ממכירות בחנות עמד על 8.7%, שיעור ההחזרות באונליין עמד על 24.5% / צילום: Shutterstock

ההונאות שמטרידות את ענף האופנה

בשנת 2024 הסתכם היקף ההחזרות ב-685 מיליארד דולר, מתוך מכירות של כ-5.2 טריליון דולר ● כמעט מחצית מהקמעונאים נתקלו במקרים של החזרי סחורה באמצעות כרטיסי אשראי גנובים, שטרות מזויפים וגיפטקארדס שנרכשו שלא כדין ● הפתרון למצב עשוי להגיע מהבינה המלאכותית

פנינת האיילון / הדמיה: יסקי מור סיון אדריכלים

עיריית ת"א נגד ישראל קנדה: "המגדל ביגאל אלון לא מתואם איתנו"

חברת ICR, מקבוצת ישראל קנדה וראם מגורים, מקדמת הקמת מגדל בן 81 קומות ברחוב יגאל אלון בת"א ● החברה הגישה את התוכנית לוועדה המחוזית לתכנון ובנייה ת"א, ללא תיאום מול העירייה ● עפ"י חוות־דעת גורמי המקצוע, משום שהתוכנית לא תואמה עם העירייה, ראוי שהוועדה לא תמליץ לקדמה

מימין: יונתן אלטמן, אייל ברסלר, רחלי גוז-לביא ויואב עציון / צילום: איל מרילוס

מיזוג ראשון לשנת 2025: עמית פולק מטלון ממזג אליו את משרד אייל ברסלר

12 עורכי דין ועורכי פטנטים ממשרד אייל ברסלר, המתמחה בקניין רוחני, יצטרפו למשרד עמית פולק מטלון ● בעקבות המיזוג תורחב מעטפת שירותי הקניין הרוחני שמציע המשרד ותכלול גם רישום פטנטים בישראל ובעולם

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock

היכו את השוק: הקרנות שהשיגו מעל 50% בשנתיים

קרנות הגידור גובות מלקוחותיהן דמי ניהול גבוהים במיוחד עבור הבטחה אחת: הגנה מפני טלטלות בשווקים ● השנתיים האחרונות, בצל הרפורמה המשפטית והמלחמה, היו הזמן לקיים את אותה הבטחה ● גלובס חושף את התשואות של קרנות הגידור הישראליות ומגלה כי כמחצית מהן היכו את השוק, כשספרה, נוקד ואי.בי.אי בראש

טקס הסמכה של עורכי דין חדשים בירושלים / צילום: אוריה תדמור

רק שליש עברו: נתון חריג בבחינות לשכת עורכי הדין, ומי המוסד המוביל?

32.42% בלבד מהנבחנים שניגשו למבחן ההסמכה במועד דצמבר עברו את הבחינה, ואחוז המעבר בקרב הנבחנים לראשונה עמד על 49% ● מקרב בוגרי האוניברסיטאות עברו 72.3% ומקרב בוגרי המכללות – 21.92% ● יו"ר הלשכה, עמית בכר: "סיטואציה ייחודית, יש בסיס לטענות אודות קושי הבחינה" ● הלשכה צפויה לקדם הקלות למתמחים