גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הדגמים שהתייקרו והמלאים החריגים: היום שאחרי הגזירות בשוק הרכב כבר כאן

השנה החדשה נפתחה עם עליות לא דרמטיות יחסית במחיריהם של רוב דגמי הרכב - שלעיתים כללו רק את עליית המע"מ - וזאת בזכות המלאים הענקיים שצברו היבואנים ● אולם בהמשך השנה ניתן לצפות להתייקרויות משמעויות יותר, שירחיבו את חדירת הסיניות לישראל

המלאי הגדול צפוי לאזול / עיבוד: טלי בוגדנובסקי צילום: יוסי כהן
המלאי הגדול צפוי לאזול / עיבוד: טלי בוגדנובסקי צילום: יוסי כהן

מחירוני הרכב החדשים, שהתפרסמו בסוף השבוע האחרון, יוצרים את הרושם כי החששות מהעלאת מסי הרכב בתחילת 2025 הסתיימו במעין WIN WIN. האוצר "סגר פינה" תקציבית חיונית בזכות הקדמת תשלום מסים במיליארדי שקלים על עשרות אלפי כלי רכב, ששוחררו ממכס בנובמבר ובדצמבר. זה עוד לפני ההכנסות המוגדלות ממסי הרכב שצפויות מ-2025 ואילך; רוב יבואני הרכב הספיקו להצטייד במלאים משמעותיים במסים "זולים", שיאפשרו להם לרשום רווחיות מוגדלת בהמשך השנה; ואילו רוכשי הרכב החדש ניצבים בפני מחירי רכב די דומים לאלה של 2024, למרות עליית המס "הרשמית".

45 אלף רכבים בחודש אחד: המרוץ לפני העלאת המס הביא לשיא בהכנסות האוצר
מבחן דרכים | הקרוס-אובר הקוריאני מציב רף חדש למתחרות היוקרתיות  

אבל מובן שזו אשליה. אי אפשר לאכול את העוגה ולהותיר אותה שלמה, ואי אפשר להעלות מסי רכב מבלי שתהיה לכך השפעה משמעותית על מחירי הרכב לצרכן ועל יוקר המחיה. עליית המחירים המתונה בתחילת 2025 נובעת מהמלאים חסרי התקדים, בהיקף של יותר מ-80 אלף כלי רכב, שכבר נמצאים בישראל ושאותם היבואנים חייבים לגלגל לשוק בדחיפות. אבל עם צפי ליותר מ-70 אלף מסירות ברבעון הראשון של 2025, המלאים הללו יתרוקנו די מהר. כאשר זה יקרה, אפשר לצפות לעוד גל אחד של עליית מחיר, ואולי אפילו לשניים.

עלייה מתונה, לכאורה

המונח הכי נפוץ בענף בימים האחרונים היה "ספיגה". יבואנים רבים טוענים כי הם "ספגו את עליית המסים" במחירי הרכב, ואילו חברות הליסינג טענו כי הן "ספגו חלק מעליית מחירי הליסינג", ולכן התעריפים בחוזי הליסינג החדשים התייקרו באופן מתון.

לכאורה, השינויים המתונים במחירוני הרכב מעניקים סימוכין לטענות הללו. רוב הדגמים החשמליים ודגמי הבנזין הפופולריים התייקרו בשיעור של עד כ-5%, וחלקם התייקרו רק בשיעור עליית המע"מ והאגרות. גם המחירים הממוצעים של חוזי הליסינג התפעולי התייקרו בשיעור מתון.

אבל כאמור, בפתיחת השנה ברוב הדגמים הללו יש ליבואנים מלאי משמעותי, ששוחרר לפני עליית המסים בארץ. כדי להבין את מלוא המשמעות של עליית המס, ואת ההשפעה הצפויה בהמשך השנה, אפשר לקחת שתי דוגמאות מקטגוריות שונות. אחת מקטגוריית הרכב החשמלי, שמס הקנייה עליה עלה ב-10%, והשנייה מקטגוריית רכבי הבנזין, שהטבת המס הירוק עליהם הוקטנה ב-4,750 שקל.

הדוגמה הראשונה היא טסלה, שיש לה שני מאפיינים ייחודיים: היא כמעט לא מייבאת כלי רכב למלאי, ולכן היא פותחת את 2025 עם רמות מלאי מאוזנות בהשוואה למלאים העצומים של חלק מהיבואנים; והיא לא נוהגת "לספוג" שום שינויי מיסוי. בכל פעם שמס הקנייה על רכב חשמלי עולה, היא מעלה את המחירים אוטומטית בגובה עליית המס. לאחר מכן היא מורידה לעיתים את המחירים, אבל זה כבר משיקולים תחרותיים.

ואכן, כבר בתחילת ינואר התייקרו הדגמים הפופולריים של טסלה בשיעור שבין כ-6.9% ל-12.2%, שהוא שיעור ההתייקרות "האמיתי" שניתן לייחס לעליית מס הקנייה בפלח. אפשר בהחלט לצפות, שרוב היבואנים שבתחילת ינואר "ספגו", יישרו קו עם העלייה הזו בהמשך השנה.

הדוגמה השנייה היא קיה פיקנטו, אחד המכוניות העממיות והזולות (יחסית) לרכישה, שעדיין מוצעות בישראל. הפיקנטו, שרמות המלאי שלה נמוכות בשל מגבלות אספקה, מתחילה את השנה עם התייקרות של 10% כמעט בגרסת הבסיס, לכ-110 אלף שקל.

הכול בגלל ההורדה של 4,750 שקל בהטבת "המס הירוק", שהיא קריטית עבור מכוניות זולות ו"ירוקות", ושקולה להעלאה של למעלה מ-10% במס הקנייה האפקטיבי. זו, אגב, גם המחשה לעיוות החברתי הטמון במהלך המס הזה, שפוגע יותר מכל ברכבי הבסיס הזולים והחסכוניים ביותר בשוק.

הסינים שוברים חסמים

בסוף השבוע האחרון גם פורסמו נתוני מכירות הרכב המסכמים לשנת 2024, אבל אין בהם הפתעות לעומת המגמות שכבר ניתחנו כאן בסוף נובמבר. בשנה שעברה נרשמו לתנועה כ-271.3 אלף כלי רכב, עלייה של פחות מ-1% לעומת 2023, כאשר בדצמבר בלבד נמסרו כ-12.7 אלף כלי רכב.

לכאורה זהו הישג מכובד, בהתחשב במצב הכלכלי והביטחוני הבעייתי שבו נמצאה ישראל ב-2024. אבל צריך לזכור שמתוך סך המכירות, קרוב ל-20 אלף כלי רכב נרשמו בתור "אפס קילומטר". כלומר כלי רכב שחלפה שנה מאז ייצורם, ולא נמצא להם קונה, ולכן נאלצו היבואנים לרשום אותם על שמם. בניכוי כלי הרכב הללו הסתיימה 2024 עם ירידה של קרוב ל-7% במסירות לעומת 2023.

שתי המגמות הבולטות ב-2024 היו התחזקות משמעותית של פלח הרכב החשמלי, מ-18% ל-24% כמעט, והתחזקות של כלי הרכב המיובאים מסין מ-17% ל-23.7% מהשוק. ואולם, אם בשנים עברו הייתה קורלציה הדוקה בין חדירת הסיניות לחדירת החשמליות, מכיוון שחלקן של הסיניות בפלח הרכב החשמלי נע סביב 80%, השנה התמהיל השתנה. רכבי הבנזין, הייבריד ופלאג-אין תפסו כ-20% מכלל המסירות "הסיניות", ובסביבות 10% מהפלח עם מנועי בנזין.

המגמה הזו אף צפויה להתרחב משמעותית בחודשים הקרובים, בשל התחלת המסירות של שלל דגמים סיניים חדשים עם מנועי בנזין, הייבריד ופלאג-אין מבית המותגים הסיניים MG, צ'רי, ג'אקו, BYD ועוד.

זהו שינוי אסטרטגי, מכיוון שהיבוא מסין כבר אינו מוגבל לפלח הצר (יחסית) של החשמליות, אלא מציב על הכוונת את שאר 75% הנותרים, שעדיין נחשבים "סרבני חשמליות". בראשם ציי הרכב בישראל, שרוכשים מדי שנה למעלה מ-80 אלף כלי רכב חדשים, שמתוכם רק כ-10% הם חשמליים.

כניסת דגמים סיניים רבים זולים יחסית ו"ירוקים" עם מנועי בנזין לציי רכב עתידה לפתוח עוד דלת חשובה בפני הכיבוש הסיני. לפיכך לא נופתע אם 2025 תסתיים עם נתח שוק סיני של מעל 35% מהמכירות. בנוסף המשמעות היא, שהיבוא מסין מתחיל לפתח "חסינות" מפני קיפאון פוטנציאלי בביקוש לרכב חשמלי כתוצאה מעליית מסי הקנייה, התייקרות האגרה והתייקרות תעריפי הטעינה.

כך או כך, נראה שהצונאמי של כלי רכב מתוצרת סין מתקבל בברכה בקרב הלקוחות בישראל. ניתוח של ההבדלים במחירים הממוצעים בתחילת השנה בין דגמים "סיניים" לדגמים מערביים מקבילים, הן עם הנעה חשמלית והן עם הנעת בנזין, הייבריד ופלאג־אין, מגלה יתרון של 15% עד 25% לטובת הסיניים. וזה עוד מבלי לשקלל את יתרון האבזור וכמובן את ההנחות הסמויות לציים, שבהן יש לרוב הסיניות יתרון משמעותי. כלומר, החסם השיווקי הולך ויורד במהירות.

מחיר "הכיבוש הסיני"

אבל להפיכת ישראל לשוק "סיני" מוזל יש גם מחיר, ואנחנו לא מדברים רק על הגדלת השפעה בישראל של סין, שמתייחסת באופן גלוי ליצוא הרכב שלה כחוד החנית בהגדלת השפעתה הפוליטית והכלכלית הגלובלית.

לשינוי האסטרטגי הזה בשוק עשויה להיות השפעה על המפה העסקית בענף הרכב, מכיוון שהיצרנים "המסורתיים" שמייצאים רכב לישראל מיפן, מקוריאה ומאירופה, מגלים מורת רוח גוברת מהכרסום המתמיד במכירותיהם בישראל בשל "הפרויקטים הסיניים הצדדיים" של יבואניהם המסורתיים.

מורת הרוח הזו כבר מתבטאת בסנקציות גלויות או סמויות כמו העלאת מחירי ה-CIF ליבואנים ובהקטנת ההקצאות לישראל של דגמים מבוקשים. אבל בעתיד היא עשויה להגיע גם לניסיונות של יצרנים גדולים להחליף יבואנים ותיקים בישראל או למנות יבואן רשמי נוסף.

עוד כתבות

מימין: אורן בוסקילה, עומר כילף ואורן רוזנצוויג, שותפים מייסדים של אינוויז / צילום: דיויד גארב, דוברות אינוויז

הסכם שת"פ עם אנבידיה מקפיץ ישראלית נוספת ב-20%

חברת האוטוטק אינוויז דיווחה כי במסגרת תערוכת CES שנערכת בימים אלה בלאס וגאס, היא תציג כיצד הטכנולוגיה שלה פועלת באופן חלק עם הפלטפורמה DRIVE AGX Orin של אנבידיה ומציעה פיצ'רים מבוססי תוכנה שנועדו להאיץ את יישומי הנהיגה האוטונומית

אמיר ירון ובצלאל סמוטריץ' / צילומים: דוברות הכנסת, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הגירעון ב־2024 יהיה נמוך מהתחזיות, ולא בהכרח מהסיבות הנכונות

באוצר יציגו בימים הקרובים את הגירעון ל–2024, שעל פי ההערכות יהיה נמוך מ–7% ● אחת הסיבות לכך היא צעדים שביצעו ישראלים כדי להקדים את הגזירות: רכישות ומשיכת דיבידנדים

ג'וני ווקר. יתייקר ב-4.5% / צילום: Shutterstock, ElenaVah

מצטרפת לגל העלאות המחירים: ג'וני ווקר וסמירנוף מתייקרים מהחודש הבא

החברה המרכזית למשקאות מעלה את מחירי חלק ממוצרי האלכוהול שהיא מייבאת ● העליות יחולו על מותגי ג'וני ווקר, סמירנוף ואפרול שמחירם יעלה ב-1 בפברואר ● החברה המרכזית: "ככלל החברה לא מתייחסת לנושאי מחירים בתקשורת"

דיון בוועדת החוקה (ארכיון) / צילום: דני שם-טוב, דוברות הכנסת

אושר בוועדת החוקה: לקוחות יוכלו לפטר את רואה החשבון שלהם בקלות

שינוי בתקנות רואי החשבון שעבר היום עתיד לשנות דרמטית את הפרקטיקה הנהוגה בעת החלפת רואי חשבון במהלך תקופת הביקורת ● בלב השינוי עומדת הוראה המבטלת את הדרישה הקיימת כיום לקבל את הסכמת רואה החשבון המוחלף למעבר הלקוח לרואה חשבון חדש; וכן ביטול היכולת של המוחלף לעכב את החלפתו במקרה של סכסוך כספי בינו לבין הלקוח

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

כצפוי: הוועדה לבחירת שופטים סיימה את הישיבה ללא הצבעה

שר המשפטים יריב לוין קבע את הישיבה לדיון בהסתייגויות שהוגשו נגד מינוי המועמדים, כאשר נקט במקביל בצעד תקדימי – הזמנת מסתייגים להופיע בפני הוועדה ● בין המוזמנים לוועדה - חבר הכנסת שמחה רוטמן מהציונות הדתית, אחד ממקדמי המהפכה המשפטית

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט; מיקרו-סטרטג'י קפצה בכ-12%, מיקרון ב-10%

נאסד"ק עלה ב-1.3% ● נעילה חיובית בבורסות אירופה ● פולקסווגן הרחיבה את השותפות עם Xpeng ברשת טעינה לכלי רכב חשמליים בסין ● בלומברג: הבנק המרכזי של סין התחייב להגביר את התמיכה הפיננסית לחברות טכנולוגיה ולעידוד הצריכה, במטרה להחיות את הצמיחה הכלכלית ● לאחר שנתיים רצופות של זינוק מעל 20% ב-S&P 500, אנליסטים צופים לתשואה מתונה יותר השנה

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Reuters, Kyodo

מניית אנבידיה קופצת בחדות - ואיך זה קשור לתערוכת CES?

העלייה הנוכחית במניית ענקית השבבים נובעת מהציפייה הגדולה של וול סטריט למסיבת העיתונאים של החברה, בה המנכ"ל ג'נסן הואנג צפוי להכריז על פיתוחים חדשים ומרכזיים בפעילות של יצרנית השבבים

חיים בוטנרו, מנהל מרכזי ההשקעות בבנק הבינלאומי / צילום: חן גלילי

מנהל ההשקעות שבטוח: יש לכם שלושה חודשים להסיט את הכסף לאפיק הזה

חיים בוטנרו מהבנק הבינלאומי מאמין שההזדמנות כעת בשוק האג"ח, אך לא להרבה זמן: "בישראל אנחנו מתקרבים לנקודה היסטורית שבה יהיה כדאי לקנות אג"ח לטווח ארוך" ● וגם: מדוע הוא מעריך שגם ב־2025 בורסת תל אביב תביס את וול סטריט, ואיזה מדד יפתיע לטובה?

ועדת נגל / צילום: מעיין טואף / לע״מ

מאיפה יגיע הכסף לביטחון? באוצר דרשו גזירות חדשות ונדחו

המלצות ועדת נגל זכו לתגובות מעורבות, במערכת הביטחון טענו כי התוספת לתקציב הביטחון אינה מספקת, בעוד במשרד האוצר הביעו דאגה מהיקף התוספת התקציבית ומהיעדר הצעות למקורות מימון ● הוועדה נמנעה מהמלצות על צעדי מיסוי חדשים ל־2025, בהתחשב בנטל המסים הכבד שכבר הוטל על הציבור

הכירו את מניות ''באטמן'' / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

תשכחו מ-7 המופלאות והכירו את "באטמן", הביטוי החדש של וול סטריט

זו הייתה שנה מעולה לענקית השבבים ברודקום שזינקה בכ־110% ונכנסה למועדון טריליון הדולר ● כעת, בשוק תוהים האם הגיע הזמן לצרף אותה לרשימת המופלאות

אמיר ירון, נגיד בנק ישראל / צילום: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

נגיד בנק ישראל על השקל: "לפי המודלים שלנו, היינו יכולים להיות במצב אחר לגמרי"

לאחר החלטת הריבית הראשונה ל-2025, פרופ' אמיר ירון התייחס לירידה בפרמיית הסיכון של ישראל ולשאלה מתי צפויה להגיע הורדת הריבית ● "בתרחיש המרכזי שלנו עדיין קיימת אי-ודאות גבוהה, וכבר ראינו שדברים יכולים להשתנות במהירות"

ח''כ יצחק פינדרוס / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

רשות שוק ההון על סלייס: "כשהלהבה תרד, נבדוק פנימית את הנהלים שלנו"

ועדת המשנה של ועדת הכספים דנה בפרשה שבה נעלמו כ-850 מיליון שקל מכספי החוסכים ● נציגי הרגולטור הבהירו, כי עד כה אותרו בין 50% ל-60% מהכספים ונשלל רישיון מסוכן ביטוח אחד ● לדבריהם, בקרוב יובא לכנסת תיקון לתקנות בנושא קופות גמל בניהול אישי

אנת'רופיק. סך ההשקעה של אמזון בחברה מגיע לשמונה מיליארד דולר / צילום: Shutterstock

המתחרה של chat GPT רוצה לגייס לפי שווי של 60 מיליארד דולר

המתחרה של OpenAI הנתמכת על ידי אמזון הוערכה ב-18 מיליארד דולר בשנה שעברה ● כעת היא נמצאת בשיחות מתקדמות לגיוס 2 מיליארד דולר

נדב ארגמן / צילום: עמוס בן גרשום/לע''מ

נדב ארגמן מונה ליועץ בכיר בחברת הטכנולוגיה הביטחונית קוגנייט

בקוגנייט בטוחים שראש השב"כ לשעבר "ימנף את המומחיות הנרחבת, התובנות התפעוליות ומערכות היחסים העמוקות שלו, על מנת לתמוך בקוגנייט" ● החברה, שפוצלה לפני כמה שנים מחברת ורינט, נסחרת כיום בשווי של 640 מיליון דולר אחרי שמנייתה עלתה ב-136% מהשפל של 2023

ניסים ואטורי, הליכוד / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

האם מעולם לא עמד אדם לדין בגלל סיקור חיובי?

האם המציאו עבירה במיוחד בשביל ראש הממשלה נתניהו? דווקא יש תקדימים ● המשרוקית של גלובס

סקנדרי בחצי מחיר / איור: גיל ג'יבלי

סקנדרי בחצי מחיר: בסטארט־אפים כבר לא נרתעים ממכירת מניות בהנחה

חברות הייטק פרטיות שהתקשו להשלים עם הערכות השווי הנמוכות שניתנו להן במסחר בשוק השניוני, מציגות בשנה החולפת שינוי גישה ומעודדות את עובדיהן למכור אופציות בהנחות של עשרות אחוזים ● הסיבה המרכזית: רצון לתגמל את העובדים בלי להוציא כסף מהקופה, עד הנפקה אפשרית בבורסה ● בשוק מדווחים: המשקיעים מדייקים את ההצעות שלהם

מערכת משגרי רקטות ארטילריות מסוג PULS / צילום: אלביט מערכות

הניצחון בגרמניה והמפעל בישראל: העסקאות החדשות של אלביט

לפי דיווח, הפרלמנט הגרמני אישר לרכוש משגרי רקטות PULS מתוצרת אלביט בעסקה בשווי 65 מיליון אירו ● החברה הביטחונית הישראלית גברה על לוקהיד מרטין וריינמטאל שחברו להגיש הצעה מתחרה ● במקביל, אלביט חתמה על שתי עסקאות עם משרד הביטחון בהשקעה כוללת של כמיליארד שקל

הואנג (אנבידיה), סו (AMD) רפי עמית (קמטק) / צילום: Shutterstock, רענן טל

הישראלית בוול סטריט שהציגה תשואה של אלפי אחוזים בעשור

דירוג 10 המניות עם התשואה השנתית הממוצעת הגבוהה ביותר בעשור האחרון מגלה רוב מובהק למניות השבבים, ואחת מהן תוצרת כחול לבן - קמטק ● אבל בדרך לתשואות החלומיות הללו, היו גם לא מעט ירידות חדות במיוחד ● כמו שצ'ארלי מאנגר אמר: הכסף הגדול נמצא בהמתנה

יעקב נגל, לשעבר ראש המל''ל / צילום: לע''מ

המלצות ועדת נגל הוגשו לראש הממשלה: תקציב הביטחון יגדל, שאלת המימון נותרה פתוחה

תוספת ההתעצמות עליה המליצה ועדת נגל, 133 מיליארד שקל על פני עשור, נמוכה מהמינימום שביקשה מערכת הביטחון ● מנגד, אף שניתן לוועדה מנדט לכך, היא נמנעה מלהצביע על מקורות למימון העלויות - וגלגלה את האחריות חזרה למשרד האוצר ולבנק ישראל ● באוצר מאוכזבים: לא ניתן מספיק דגש על התייעלות פנימית

בנק ישראל / צילום: אורית דיל

תחזיות בנק ישראל ל-2025: הצמיחה תעלה, האינפלציה תרד, ומה יקרה למתווה הריבית?

בנק ישראל הותיר את הריבית על כנה ברמה של 4.5%, בהתאם לתחזיות המוקדמות ●  הרקע להחלטה, לדברי הנגיד: ההתפתחויות הגיאו-פוליטיות בחודשים האחרונים, במקביל לאישור התקציב בממשלה ● חטיבת המחקר של בנק ישראל מעריכה כי הריבית תרד השנה לרמה של 4.25%-4%