נמל אשדוד / צילום: Shutterstock
האיום שקיפל את שביתת עובדי נמל אשדוד בתוך שעות: בבוקר יום א' (5.1) ההסתדרות הודיעה על עיצומים בעקבות שיבוץ עובדים זמניים למשמרות העבודה במקום העובדים הקבועים. זאת, לטענת גורמים בנמל, בניגוד מוחלט לסיכומים שנעשו מול העובדים הקבועים.
● סחורה ב־150 מיליון שקל תקועה: חשש ממחסור בפלדה בענף הבנייה
● יפקחו על עשרות מיליארדי שקלים: נבחרו סגנים למנהל רשות החברות הנכנס
בנמל כינו את הצעדים הללו כ"שביתה פראית ובלתי חוקית ללא התרעה מוקדמת, בניגוד להסכמים החתומים בין החברה להסתדרות, שגרמה להשבתת הפעילות בנמל". כמו כן, הוסיפו כי "הנהלת החברה רואה את המהלך בחומרה רבה ומתכוונת לפעול בכל האמצעים החוקיים הנדרשים להחזרת הפעילות לשגרה בהקדם". בנמל החלו בהכנת עתירה לבית הדין לעבודה לסיום ההשבתה, אלא שזו הסתיימה עוד קודם לכן.
לגלובס נודע כי במשרדי התחבורה והאוצר העבירו מסרים לוועד העובדים שבכוונתם להעניק רציפים נוספים למתחריו הישירים של נמל אשדוד - נמל המפרץ בצפון ונמל הדרום, השוכן לצידו של נמל אשדוד הממשלתי - איום שהחזיר את העובדים לעבודה בתוך שעות.
ברקע: תורים משמעותיים בנמלים
ההשבתה מגיעה על רקע תורים משמעותיים בנמלים, ובמיוחד מאז ההכרזה על הפסקת אש בצפון, כשמחוץ לנמל אשדוד נרשמו הבוקר 24 אוניות ממתינות. כדי להתגבר על התורים הודיע דירקטוריון החברה על גיוס של 85 סוורים זמניים לתקופה של עד שנתיים בהתאם להסכמים שנחתמו מול ההסתדרות.
מטעם הנמל נמסר אז כי "קליטת העובדים החדשים תאפשר לחברת הנמל להעניק שירות איכותי ללקוחותיו על ידי יצירת זמינות עובדים גבוהה יותר ותתרום לקידום משמעותי של הנמל בהתמודדות עם התחרות ועם אתגרי התקופה הנוכחית. כמו כן, קליטת העובדים תסייע לנמל להתמודד עם צרכיו התפעוליים ותאפשר מתן מענה רחב למספר רב יותר של לקוחות ואניות".
הקרב על הרציפים וההסדרה שמתעכבת
התורים בנמלים זכורים משנת 2021, אז עמדו 80 אוניות מחוץ לנמלי ישראל, באופן שלפי משרד האוצר הביא לפגיעה במשק ואף לעלייה מסוימת באינפלציה. זאת, משום שעיקר הסחורות נכנסות ויוצאות מישראל דרך נמלי הים (98% מהסחורות) ולנוכח הקריטיות של תפעולם היעיל.
מאותה סיבה, מתחילת שנות ה־2000 חלה בישראל הרפורמה בנמלים במסגרתה הופרט נמל חיפה והוקמו לצידיו שני נמלים - נמל המפרץ, שמופעל על ידי החברה הסינית SIPG ונמל מספנות בבעלות אנשי עסקים ישראלים.
בדרום, לצידו של נמל אשדוד הממשלתי, הוקם נמל נוסף שמופעל על ידי חברת TIL השוויצרית. על פי ההסכמים מול נמל המפרץ ונמל הדרום, הם יקבלו בעתיד רציפים נוספים לפריקת מכולות, אך בשנת 2022 הוחלט על ידי שרי התחבורה והאוצר דאז לחתום על צו שמורה להעביר את הרציפים האלו עוד קודם לכן ולתקופה של שנתיים כדי להתגבר על התורים בנמלים. הצו פקע בחודש אפריל האחרון והנמלים חדלו מלפרוק ברציפים הללו.
מאז, עובדים במשרדי הממשלה על הסדרה ענפית שבמסגרתה יינתנו הטבות שונות לנמלים המתחרים זה בזה, ובמסגרת זאת אותם רציפים ינתנו שוב לנמלים החדשים. גם נמל אשדוד אמור לקבל רציף נוסף, אך הייעוץ המשפטי במשרדים הורה להוציאו למכרז וההסדרה מתעכבת.
האיום של הממשלה - מנוף לחץ על העובדים
בכל אופן, האיומים ששוגרו הבוקר לעובדים נגעו לכך שאם לא יחזרו לעבודה באופן מיידי, עוד לפני ההסדרה, תינתן הסמכה לאותם נמלים להשתמש ברציפים. לפי גורמים בענף, האיום הזה הביא למנוף לחץ על העובדים, ששכרם גם נקבע על פי היקף העבודה בנמל אשדוד - שבוודאי היה יורד אילו האיומים היו מתממשים.
היבואנים והתעשיינים לוחצים בכל אופן על מתן הרציפים האלו לנמלים החדשים וטוענים כי גם אם היקף העבודה של עובדי הנמל תפגע, הדבר נכון מבחינה משקית כדי להתגבר על העומסים שכבר החלו להיווצר.