ניו יורק / צילום: Shutterstock
מושלת ניו יורק קאת'י הוקול אישרה בימים האחרונים תוכנית שנויה במחלוקת להטלת אגרת גודש על נסיעה במנהטן, אך יריביה ובעלי בריתה הפוליטיים - ביניהם הנשיא הנבחר דונלד טראמפ ואיגוד המורים החזק של ניו יורק - התחייבו כל אחד בדרכו לעצור אותה.
● פרשנות | יריית הפרידה של ביידן: תעשיית פלדה לא תימכר ליפן בשל "איום לביטחון הלאומי"
● התחקיר שחוזר לאירוע ששיבש את העולם ולניסיונות ההשתקה
המושלת הוקול ורשות התחבורה המטרופוליטנית של ניו יורק (MTA) מיהרו ליישם את התוכנית, המכונה "תמחור עומסים", לפני שטראמפ יושבע לנשיאות - מהלך שבא חודשים לאחר שהוקול עצמה עצרה את יישומה זמנית בשל שיקולים ולחצים פוליטיים. כעת, ה-MTA והמושלת מתמודדים עם מספר תביעות משפטיות שמטרתן לחסום את האגרות.
כאמור, ביוני, במהלך דרמטי ומפתיע, הוקול עיכבה את האגרות ככל הנראה בעקבות חשש שהן יפגעו במועמדי המפלגה הדמוקרטית לבית הנבחרים במחוזות מתנדנדים. לאחר הבחירות, הוקול חידשה את התוכנית ושינתה את גובה האגרה המתוכנן מ-15 דולר ל-9 דולר.
מחוקקים רפובליקאים מקדמים חוק שיחסום את האגרות
גורמים רגולטורים פדרליים אישרו את מבנה האגרות החדש והתחלת התוכנית נקבעה ליום ראשון הקרוב. עם זאת, מושל מדינת ניו ג'רזי פיל מרפי, דמוקרט ובעל ברית לכאורה של הוקול, הגיש תביעה נגד התוכנית. איגוד המורים של ניו יורק, המהווה כוח פוליטי מרכזי עבור הדמוקרטים, הגיש תביעה גם הוא. כמו כן, תושבי מנהטן המתנגדים לתוכנית הגישו תביעה ייצוגית. המאמצים של הרגע האחרון מצד ניו ג'רזי לעצור את התוכנית בבית המשפט הפדרלי נכשלו בימים שקדמו לכניסת התוכנית לתוקף.
הרפובליקאים מצדם מבקשים מטראמפ לבטל את האישור הפדרלי שניתן לתוכנית - מהלך שהוא רמז עליו בקיץ. בנוסף, מחוקקים רפובליקאים בבית הנבחרים מקדמים חוק שיחסום את האגרות, חוק שזכה לתמיכה מצד דמוקרטים מתונים כמו חבר הקונגרס ג'וש גוטהיימר, מתמודד העתידי למשרת מושל ניו ג'רזי.
הכוחות המגוונים התומכים בתמחור עומסים, כולל מנהיגים עסקיים משפיעים בעיר ותומכים בשמאל של המפלגה הדמוקרטית שמקדמים תחבורה ציבורית, מגלים איך התוכנית מערערת את מאזן הכוחות הפוליטי באזור. מורכבות נוספת נובעת מחשש של הדמוקרטים כי לאחר מערכת בחירות שהתמקדה בזעם הבוחרים על יוקר המחיה, מפלגתם תספוג פגיעה נוספת - כאשר הוקול ומחוקקים במחוזות מתנדנדים יעמדו בלב אזור הפגיעה הפוליטית.
תומכי התוכנית טוענים שהיא תצמצם עומסי תנועה
השאלה אם הבוחרים יקבלו בסופו של דבר את התוכנית הראשונה מסוגה במדינה, הצפויה להיות גורם מכריע לעתיד הפוליטי של מושלת ניו יורק ושל יריביה לקראת בחירות 2026. "זה בהחלט עלול לפגוע במושלת ובחלק מהמועמדים לקונגרס ולמחוקקים המדינתיים," אמר לאתר פוליטיקו חבר האספה דייויד ופרין מרובע קווינס, דמוקרט שמשמש כתובע בתביעה שהגיש איגוד המורים. "זה ישפיע לרעה בעוד שנתיים אם זה עדיין יהיה בתוקף ולא ייעצר".
גורמים רשמיים מתכננים להשתמש בהכנסות המהירות כדי לגייס 15 מיליארד דולר באג"ח במטרה לשפר את תשתיות התחבורה הציבורית הבעייתיות באזור המטרופוליטני של ניו יורק. תומכי התוכנית טוענים שהיא תצמצם עומסי תנועה ותשפר את איכות האוויר. עם זאת, האגרה המופחתת זמנית - שהוקול הציגה כחיסכון עבור נוסעים - עשתה מעט כדי להרגיע את המתנגדים. האגרות ייכנסו לתוקף שבועיים לפני שטראמפ ייכנס לתפקידו ב-20 בינואר.
מושלת ניו יורק ספגה ביקורת
כמה חברי קונגרס דנו באפשרות לחסום את האגרות או להעניש את ניו יורק על כך שהטילה אותן, אך חבר הקונגרס ג'רי נדלר, דמוקרט מניו יורק, אמר שהוא לא מצפה שהמאמצים יגיעו רחוק. "ינסו למצוא דרכים לערער על זה בקונגרס, אבל אני לא חושב שיש כאלה", אמר לעיתונות, והוסיף שהסנאט עשוי לחסום חלק מהניסיונות גם אם הם יעברו בבית הנבחרים.
מעבר לנהר ההדסון, מושל ניו ג'רזי פיל מרפי שכר את רנדי מאסטרו, סגן ראש עיריית ניו יורק לשעבר בממשל ג'וליאני, כדי להילחם נגד התוכנית בבית המשפט. הוא עשה זאת על ידי ערעור על הבדיקה הסביבתית הפדרלית של תוכנית האגרות. הוקול ציינה שהיא הציעה "הצעות נדיבות מאוד" כדי ליישב את התביעה מול ניו ג'רזי, אך ההצעות נדחו.
מאז שהוקול הכריזה על תוכניתה לחדש את האגרות, מאסטרו דחק בשופט הפדרלי המטפל בתביעה של מרפי להכריע בנושא. משרדו של מרפי גם פרסם הצהרה מטעם מאסטרו שבה האשים את ליבר בניסיון "לאזן את ספרי ה-MTA באמצעות מס לא הוגן ולא פופולרי על נוסעים חרוצים מניו ג'רזי, מס שתוכנן בצורה רשלנית ולא מספקת מראש".
הוקול, שמעוניינת בכהונה שנייה ב-2026 והיא דמות לא פופולרית בקרב תושבי ניו יורק, התעקשה שיישום התוכנית הכרחי כדי לשפר את מערכת התחבורה הציבורית המתפוררת של ניו יורק וסביבותיה - מיזם שהיא הגדירה כחיוני לבריאות הכלכלית של האזור. היא הציגה את ההחלטה ליישם את התוכנית כצעד אמיץ מבחינה פוליטית והפכה למגנה נלהבת של המהלך.
"מי שמנתח את הקריירה שלי יודע שאני אף פעם לא נוטה לבצע מהלכים פשוטים", אמרה הוקול לאחרונה. "הכי פשוט לתת למישהו אחר לעשות את זה - אך אני מעדיפה לעשות בעצמי את המהלכים הקשים". בסוף דצמבר היא דחתה תוכנית שהייתה מעלה את האגרות ב-25% בימי "התראה לעומסים" בעקבות תגובת נגד מצד מתנגדים.
המושלת הוקול ספגה ביקורת בחודש יוני כשהיא השהתה זמנית את התוכנית. באותו זמן היא טענה בפומבי שהאגרה המתוכננת של 15 דולר גבוהה מדי עבור אנשים עובדים. מאחורי הקלעים דווח כי היא פעלה מתוך חשש שהמועמדים הדמוקרטים לבית הנבחרים יפסידו, מכיוון שהרפובליקאים ינצלו את הנושא ככלי תעמולה.
תביעות שהוגשו בעקבות ההשהיה מצד קבוצות תומכות תוכנית - כולל "ברית הנוסעים" ו"מועדון סיירה" - יושבו. כעת, תומכי התוכנית להוטים להתחיל את האגרות בתחילת השנה, לפני שטראמפ יחזור לתפקידו.
"מה שחשוב עכשיו הוא שהמושלת תפעיל את התוכנית כמו שצריך לפני ההשבעה, כך שהיא תוכיח את עצמה ותנטרל את הביקורת מצד אנשים שינסו לעצור אותה לאחר שינוי בממשל הפדרלי," אמר לערוצי התקשורת דני פרלשטיין, דובר "ברית הנוסעים".
רבים מהבוחרים מחזיקים בדעה שלילית בנוגע לתמחור העומסים
בעוד שהוקול אולי הצליחה לנהל את הפוליטיקה הציבורית נכון בטווח הקצר - סקר של מכללת סיינה מצא לאחרונה שרוב תושבי ניו יורק תמכו בהשהיית האגרות - בסקר נראה כי היא כשלה בשימור התמיכה של קהילות עסקיות, תחבורתיות וסביבתיות שהשקיעו שנים בקידום התוכנית.
בעלי בריתה הפוליטיים של הוקול, בינתיים, מודים שרבים מהבוחרים מחזיקים בדעה שלילית כלפי תמחור העומסים. יו"ר המפלגה הדמוקרטית של ניו יורק, ג'יי ג'ייקובס, אמר לכמה אמצעי תקשורת שהיא למעשה נאלצה לקבל את ההחלטה כדי לגייס כספים נחוצים. "אין ספק שבכל סקר שתבצע - זה לא פופולרי," אמר ג'ייקובס. "אבל אני לא יודע אם המושלת, בבחינת העניין, יכלה לעשות משהו אחר. אנחנו צריכים את הכסף".
"יש הסכמה כללית שזה תכנון נורא", אמרה לפוליטיקו קת'רין פריד, שופטת לשעבר בבית המשפט העליון של המדינה וחברת מועצת העיר ניו יורק לשעבר, שהיא חלק מתביעה ייצוגית שהוגשה על ידי תושבי מנהטן. "זה לא יפחית את העומס. זה לא יפחית את הזיהום".
יריב פוטנציאלי נוסף להוקול, חבר הקונגרס הדמוקרטי ריצ'י טורס, השווה את שינויי המדיניות של הוקול לאלה של הנשיא הנבחר טראמפ. "זה משקף את סוג הממשל הלא צפוי והכאוטי שהיינו מצפים מנשיאות של טראמפ," אמר טורס, אשר ספג ביקורת ממטה הוקול על שינויי עמדות פוליטיים שלו, "זה מביך".
התוכנית, המסתמכת על הכנסות האגרות לצורך שדרוג משמעותי של מערכת התחבורה הציבורית, היא גורם מרכזי בדיון הפוליטי האזורי. עם זאת, ככל שהבחירות ב-2026 מתקרבות, התוכנית עשויה להפוך לנושא שיכריע את גורלה הפוליטי של הוקול ושל יריביה.