קמפיין של טיקטוק בטיימס סקוור בניו יורק, בחודש שעבר / צילום: Shutterstock
ביום שישי הקרוב יתכנס בית המשפט העליון בארה"ב כדי לשמוע את טיעוני הרשת החברתית הסינית טיקטוק נגד החוק שצפוי לאסור את פעילותה במדינה החל מ-19 בינואר - אלא אם פעילותה תימכר לחברה אמריקאית.
● האיסור על טיקטוק בארה"ב וחבל ההצלה שטראמפ עשוי לזרוק לסינים
● עם 170 מיליון משתמשים: ארה"ב עומדת להיפרד מטיקטוק?
התביעה הוגשה מתוך חשש לפגיעה בביטחון לאומי ובשל הגישה הלא מוגבלת למאגרי מידע אמריקאים, אך כעת ניצבים סיכוייה במידה מסוימת בסימן שאלה. זאת לאור הלחצים שמפעיל הנשיא הנבחר דונלד טראמפ - שאף נפגש עם מנכ"ל טיקטוק שו זי צ'ו באחוזתו שבמאר א-לאגו. טראמפ, אגב, מחזיק בחשבון טיקטוק שהיה פעיל עד לבחירות, עם 14.7 מיליון עוקבים.
עד כמה באמת חזקה האחיזה של טיקטוק בארה"ב? ראשית, מדובר ביותר מ-170 מיליון משתמשים, כשליש מהמבוגרים בארה"ב - אם כי השיעור גבוה יותר בקרב בני 30 ומטה (59%).
שנית, מסקר מקיף שערכה חברת התקשורת והשיווק Weber Shandwick בקרב משתמשים ויוצרי תוכן, עולה כי 77% מהאמריקאים מעידים כי נחשפים לראשונה לחדשות במסגרת גלילה בטיקטוק, עוד לפני קריאת עיתונים או אתרים חדשותיים באינטרנט.
מודעות לפייק ניוז
בוובר שנדוויק בדקו גם את תדירות החשיפה לחדשות בטיקטוק, ומצאו כי 36% מהמשיבים נחשפים למידע פוליטי או חברתי חדש בכל כניסה לפלטפורמה. חלוקה לשכבות גיל מלמדת על המגמה: 51% מבני דור ה-Z (גילאי 18-27) מעידים שהם לומדים מידע חדש בכל גלישה בפלטפורמה, מול 39% מדור ה-Y (גילאי 28-43) ורק 25% מבני דור ה-X (44-59).
צריכת תוכן מאסיבית ממקורות שאינם בהכרח מהימנים ושאינם מחויבים לאמת, עלולה להשפיע על תפיסת העולם וקבלת ההחלטות בנושאים מהותיים. עם זאת, מרבית המשיבים בסקר העידו שהם מודעים לכך שהמידע בטיקטוק עלול להכיל פייק ניוז, וציינו כי הם בטוחים ביכולתם להבדיל בין עובדות לבין מעשיות, באמצעות בחינת התגובות לסרטונים או חיפוש מקורות נוספים באינטרנט ובטיקטוק עצמו.
רק 9% מהמשיבים מעידים כי אינם מוודאים כלל את העובדות. כאשר בוחנים את התשובה לפי שכבות גיל עולה כי בני דור ה-X מאמינים יותר למידע ברשתות החברתיות ולא בודקים אותו (14%), בעוד בקרב בני דור ה-Z מדובר ב-7% בלבד.
רבים מהמשיבים הביעו אמון רב יותר ביוצרי תוכן ברשתות החברתיות לעומת ערוצי חדשות מסורתיים, בנימוק שהם אותנטיים יותר. אולי משום כך, גופי התקשורת הגדולים בארה"ב מחזיקים ערוצים בטיקטוק - ל-CNN יש 6.8 מיליון עוקבים, ל"וושינגטון פוסט" יש 1.8 מיליון עוקבים, ול"ניו יורק טיימס" יש 1.3 מיליון עוקבים.
הסושיאל קומרס בעלייה
צריך לזכור שבארה"ב טיקטוק היא גם זירת מסחר פעילה, בבחינת "הופכים בידור לרכישות". לפי הערכות, שוק הסושיאל קומרס הסתכם ב-2024 בכ-700 מיליארד דולר, עלייה של 30% לעומת השנה הקודמת - וטיקטוק רוצה להגדיל את הנתח שלה בתוכו.
בסקר שערכו בפלטפורמה עלה כי רבים נחשפים בה לראשונה למותגים חדשים, 60% מחפשים בה השראה למתנות, ו-71% נכנסים אליה מראש עם כוונה לבצע רכישה. לכן, החברה השקיעה ומשקיעה לא מעט ביצירת אפשרות רכישה ישירות מתוך הפלטפורמה תוך כדי הגלישה, מבלי "לצאת" לאתר אחר - מעין בועה שבה מתנהל כל התהליך. היא גם מעודדת יצירת מערכת יחסים דו-כיוונית בין מותג לקהילה שמוקמת סביבו, וליוצרי תוכן מציעה את "טיקטוק סימפוני", שמוגדר ככלי AI לקריאייטיב אותנטי בסקייל רחב. השיווק נעשה באופן אורגני, באמצעות "שותפים" (יוצרי תוכן) וקידום ממומן.
מהלכים כאלה מאפשרים גם את הגדלת מספר הרכישות הלא מתוכננות, מה שהוביל לפופולריות של ההאשטג TiktokMadeMeBuyIt. ישראלים, אגב, יכולים החל מהשנה רק למכור בפלטפורמה, אך לא לרכוש בה.
במילים אחרות, להחלטה של בית המשפט העליון בארה"ב יהיו גם השלכות כלכליות משמעותיות, מעבר לסוגיות איסוף המידע הרגיש על אמריקאים רבים והפגיעה בביטחון הלאומי.