קניות / צילום: שירה ספיר
לאחר שרוב ענפי הצריכה נהנו בסוף השנה ממספר שבועות עם ביצועים טובים, לאור ההנחות והמבצעים ורגע לפני ההתייקרויות במשק, המגמה התהפכה, ושנת 2025 נפתחה בירידה במכירות.
● נתונים חדשים חושפים גל רכישות במשק, רגע לפני שהגזירות נכנסו לתוקף
● ההונאות שמטרידות את ענף האופנה
על־פי מדד הפניקס גמא, במחצית הראשונה של השבוע הקודם (29.12.24-4.1.25), שבה חלה חופשת חנוכה ונחגג הסילבסטר, נרשמו עליות ברוב ענפי הצריכה. לעומת זאת, במחצית השנייה של השבוע נרשמו ירידות באותם ענפים.
המגמה בלטה בשני ענפים מרכזיים: מוצרי חשמל ואלקטרוניקה רשמו בתחילת השבוע עלייה של 48% במחזור הקניות, והמחשבים והסלולר רשמו עלייה של 30%. לעומת זאת, בחלקו השני של השבוע ענף החשמל והאלקטרוניקה רשם ירידה של 20%, וענף המחשבים והסלולר רשם ירידה של 12%.
מדובר בשני ענפים שבהם עליית המע"מ מהווה נתח משמעותי מהקנייה, וייתכן כי משום כך הציבור ניצל את מבצעי סוף שנת 2024 טרם עליית המע"מ, זאת בנוסף לירידה טבעית המתרחשת בדרך־כלל בתחילת שנה אזרחית.
במבט כולל על 2024, מדובר בשנה מוצלחת מאוד לרשתות הקמעונאיות, למרות הטלטלות הביטחוניות. בהשוואה ל־2023 נרשמו עליות במחזורי הקניות בענפי המשק המרכזיים לאורך כל השנה. את העלייה הגבוהה ביותר רשם ענף המחשבים והסלולר (19%), ואחריו ענף האופנה (17%).
"לאור הגזירות הכלכליות, מעניין יהיה לראות כיצד שנת 2025 תיראה לעומת 2024", מציין נדב לחמני, מנכ"ל קונטרול מבית הפניקס גמא. "יש לזכור כי שנת 2024 הושפעה מאוד מהעבודה שלא מעט ישראלים נאלצו לוותר על הטיסות והקניות בחו"ל לאור סגירת השמיים".