יצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק / צילום: הצלמניה של שרונה
נראה כי בכל הנוגע לזהות רוכשת השליטה בישראכרט , שוררת תמימות־דעים בשוק כי תהיה זו קבוצת דלק שבשליטת יצחק תשובה. ביום ראשון חתמה ישראכרט על הסכם עם קבוצת דלק, אחרי שקבוצת הביטוח מנורה הרימה ידיים והודיעה כי לא תשפר את הצעתה.
עוד קודם לכן, דירקטוריון ישראכרט הודיע באותו שבוע כי הוא מעדיף את הצעתה האחרונה של קבוצת דלק, המשקפת שווי של 3.56 מיליארד שקל לישראכרט, ומבטל את הסכם ההשקעה שנחתם עם מנורה בסוף אוקטובר.
● פרשנות | תשובה קרוב מתמיד להשתלט על ישראכרט. מה הוא יעשה איתה אחרי הרכישה?
● 5 תובנות על המניות בתל אביב שזינקו ביותר מ־100% בשנה שחלפה
קבוצת דלק מציעה לרכוש 37% מהמניות בדרך של הקצאה, כאשר טרם העסקה תחלק ישראכרט דיבידנד של עד 1.3 מיליארד שקל לבעלי המניות הקיימים (שיופחת משווייה בעסקה).
נכון ליום שני נסחרת ישראכרט בשווי של כמעט 3.3 מיליארד שקל - הנמוך בכ־8% מזה שמשקפת הצעתה של קבוצת דלק. נראה כי הסיבה לפרמייה השלילית היא מכשולים העלולים לצוץ בדרך להשלמתה. הנה שלושה מתוכם:
הרגולטורים: מאמצי השכנוע החלו מזמן
מהצעתה הראשונה של קבוצת דלק להשתלט על ישראכרט, שנחשפה במהלך דצמבר האחרון (ושופרה מספר פעמים), ניתן היה ללמוד כי בדלק, בראשות המנכ"ל עידן וולס, התכוננו למהלך במשך חודשים ארוכים (ואף רכשו מבעוד מועד כ־5% ממניות ישראכרט בשוק).
בהצעתה הדגישה קבוצת דלק כי היא "אינה מהווה תאגיד ריאלי משמעותי ואינה גורם ריכוזי", במעין ניסיון ראשוני לרכך את רשות התחרות. רשות התחרות בלמה כבר עסקה לרכישת השליטה בישראכרט רק לפני שנה, אז עצרה את הראל מחשש לפגיעה בתחרות בשוק ביטוחי הבריאות. מבחינת קבוצת דלק, לא צפוי מכשול שכזה, וזהו האישור הקל יותר להשגה מבחינתה.
המשוכה המשמעותית תהיה בבנק ישראל. לאורך החודש האחרון נרמז לא אחת מצד גורמים בשוק כי אישור בנק ישראל יהיה המכשול העיקרי שניצב בפני דלק בדרך לשליטה בלישראכרט. בין הסיבות לכך, נטען, נמנה הסדר החוב הענק שביצע תשובה לפני למעלה מעשור בדלק נדל"ן והתספורת לנושי חברה זו, שעלולים לפגוע בסיכוייו.
גם כאן נעשתה עבודת הכנה יסודית, ובעת הגשת ההצעה לרכישת השליטה בישראכרט חשפה דלק כי הגישה בקשה פורמלית לבנק ישראל לקבלת היתר השליטה בישראכרט ביוני האחרון. אישור שכזה לא ניתן בינתיים (ובמילא הצעת דלק לא אושרה עדיין על־ידי בעלי המניות בישראכרט). עם זאת, בשוק מעריכים כי דלק לא הייתה יוצאת למהלך כה מורכב מבלי להעריך שיש סיכויים טובים שיזכו לאישור המיוחל. כמו כן, קבוצת בדלק נעזרת במי שהיה המפקח על הבנקים בעברו, רוני חזקיהו, ככל הנראה בגיבוש הצעדים הנדרשים מול בנק ישראל לקבלת האישור.
המוסדיים: רק חיכו לבעל בית כזה
הצבעת הגופים המוסדיים בישראכרט על העסקה היא עוד משוכה העומדת בפני תשובה. גם כאן, ההערכות הן שנעשה חריש עמוק מול בעלי המניות שמחזיקים בישראכרט, והושגה הסכמה של רובם המכריע.
סביר להניח כי ועדות ההשקעה של המוסדיים, שהם גורמים המצביעים משיקולים קרים של עלות־תועלת, תמכו בהצעה שנוקבת בשווי הגבוה ביותר.
באשר ליתר בעלי המניות, בהם מנהלי נוסטרו או משקיעים כמו חברת המימון החוץ־בנקאי נאוי, אין מידע כיצד אלה יצביעו.
בנק ירושלים: לא אמר את המילה האחרונה
בנק ירושלים, בניהולו של יאיר קפלן, לא מוותר והגיש אתמול (ב') הצעה נוספת, משופרת, על ישראכרט. עם זאת, ההערכה בשוק היא שרוב גדול של בעלי מניות ישראכרט צפוי לתמוך בעסקה עם קבוצת דלק, שבה יוזרם הון משמעותי לקופת החברה - בעוד שהצעת בנק ירושלים היא למיזוג בין הגופים בעסקת החלפת מניות שלאחריה יחזיקו בעלי מניות ישראכרט ב־60% מהון הבנק (לעומת 59% בהצעתו הקודמת). דירקטוריון ישראכרט סבר כבר בשבוע שעבר כי הצעת קבוצת דלק עדיפה, וקשה להניח כי תשנה כעת את דעתה.
ככל שההצעה המשופרת שהגיש בנק ירושלים לא תזכה להיענות חיובית, מעניין יהיה כיצד יחליט לנהוג. בשוק יש המעריכים כי הבנק לא אמר את המילה האחרונה.