אירוע חשיפת החברות המשתתפות בכנס, לאס וגאס / צילום: נבו טרבלסי
תערוכת הטכנולוגיה הגדולה ביותר בעולם, CES, המתרחשת בלאס וגאס, יוצאת לדרך. כ־200 גופי תקשורת ואלפי עיתונאים ויוצרי תוכן התכנסו בסטריפ וגאס כדי לצפות בפיתוחים המתקדמים ביותר בעולם הטק, שיציגו מאות חברות - מענקיות כמו אנבידיה ועד נציגות ישראליות כמו מובילאיי.
● לחיות עם ג'מיני: ניסינו את הבינה המלאכותית של גוגל
● לעבוד בגוגל? המשרה הנחשקת הבאה יכולה להיות בכלל בבנק
הכנס מתחיל רשמית ביום שלישי, אך בתחילת השבוע כבר התקיים אירוע CES Unveiled במלון מנדליי ביי, שם הוצגו החברות הראשונות לבאי הכנס והעיתונאים.
ארגון הגג המארגן את האירוע הצביע על מספר טרנדים ובעיקר הבהיר שכל הקשור באימוץ טכנולוגיות צריך להיות מותאם לדור ה־Z, שעל פי נתוני הארגון מהווה כ־32% מאוכלוסיית העולם ומחזיק ב־27% מכוח העבודה ב־OECD.
על פי הנתונים שהוצגו, כ־60% מהצעירים בארה"ב מאמצים מהר טכנולוגיות חדשות וערים לשינויים הטכנולוגיים שקורים, כך שהם בהחלט קהל יעד מרכזי לחדשנות.
פיתוחים רבים שהוצגו במהלך האירוע מתבססים על יכולות בינה מלאכותית - ואף מנסים לעזור להתמודד איתה, כמו כלי לזיהוי סרטונים מזויפים - לצד טכנולוגיות מתקדמות שמנסות לעזור לישון טוב יותר ואפילו להמליח לכם את האוכל. הנה חלק מהפיתוחים המסקרנים שהוצגו בכנס.
myWaves ו־Atmos: יעזרו לכם לישון טוב יותר
חברת myWaves יצרה פיתוח לא פולשני שמזהה את גלי הדלתא שהמוח יוצר והופך אותם למנגינה מותאמת אישית, מה שלטענתם יעזור לשינה איכותית וארוכה יותר. את הרעיון הגה מייסד החברה כשחיפש מה לשמוע בזמן טיסה כדי שיעזור לו להירדם. השנה, החברה אף משיקה פיצ'ר חדש שנקרא PowerNaps, שמפיק סאונד שמתאים לשינה באורך 20 דקות.
איך זה עובד? מצמידים את המכשיר למצח למשך לילה אחד והוא מנתר את הגלים. למחרת בבוקר מקבלים נתונים ואנליזה רלוונטית, ובעזרתה אפשר לשמוע את המנגינה המדוברת.
עד כה נמכרו 500 יחידות, והמחיר לצרכן הוא 599 דולר. בחברה אמרו כי קבוצות רוגבי שונות בארצות הברית התחילו להשתמש במוצר, וישנם מגעים עם נאס"א כדי לקדם את העסקים בין הצדדים.
פיתוח נוסף באירוע שנועד לסייע בשינה נקרא Atmos - מנורה שמתאימה בצורה טבעית את האור למצב השינה של המשתמש. כשזה הזמן להתעורר למשל, המנורה תנסה לחקות זריחה. לפי החברה, המחיר הוא 300 דולר למנורה.
Halliday: משקפי AR עם טוויסט
בצל החלום של מטא וה־Vision Pro, סטארט־אפים רבים בעולם ממשיכים לנסות את מזלם עם יכולות מציאות רבודה (AR). הכניסה של אפל לתחום רק ליבתה את העניין הרב סביב התחום, ונראה שההשקעות בו גדלו.
עם זאת, בינתיים אף מוצר לא היה מרשים במיוחד ולא הצליח לסחוף את הקהל.
משקפי ה־AR של חברת Halliday כולל חידוש משמעותי: המסך שנגלה למשתמש לא מופיע על גבי העדשה עצמה, אלא על מסגרת המשקפיים. מהערות הנסיינים בכנס, נראה שמי שמרכיב משקפי ראייה הצליח לתפעל את ה־AR בקלות, בעוד שאחרים התקשו מעט.
מלבד המסך, ניתן לראות את השעה ויש כמובן פיצ'רים נוספים כמו תרגום שפות או תמלול של השיחה. בינתיים לא נראה שהמשקפיים הם הפתרון הכי טוב בשוק, אבל יש פה כיוון מעניין.
Looi ו־TomBot: הרובוטים שירגיעו את החרדה
בכנסים ותערוכות כמו CES אפשר לראות לא מעט רובוטים ודווקא הרובוט הקטן ולא מזיק של Looi הצליח למשוך לא מעט תשומת לב. מדובר במעמד שאליו אפשר לחבר את המכשיר הנייד, והוא מעלה פלטפורמה מבוססת ChatGPT שמטרתה לספק מענה חם ותומך לאורך היום. הרובוט קטן במיוחד ויושב על שולחן העבודה. הוא מגיב למשתמש כשהוא מגיע למשרד ויש לו יותר מ־1,200 תגובות התנהגות ייחודיות, אומרים בחברה. ניתן לדבר לרובוט והוא ירגיע, והוא גם מזהה תנועות ידיים או עיניים וכך מגיב לבקשות גם אם הן לא מוקלדות לסמארטפון. המכשיר עולה 169 דולר ובקרוב יגיע לאמזון.
חברה נוספת שהשתתפה באירוע היא TomBot. החברה הציגה בובת הכלבה ג'ני, בעלת מראה ריאליסטי במיוחד והיא נועדה לספק ליווי לחולי דמנציה ולמתמודדים עם בעיות קוגניטיביות, דיכאון ופוסט־טראומה.
Kirin: הכף שממליחה אוכל בעצמה
הפיתוח הזה לא הכי בשל ומשחק המילים כאן לגמרי מכוון. מדובר בכף שכוללת אלקטרודות מוליכות חשמל, כדי להשפיע על היונים (Na+) שנמצאים במאכל. כשתאכלו באמצעותה, היא תטמיע את הטעם המלוח בלשון בצורה טובה יותר, במקום להוסיף עוד מלח.
למכשיר יש ארבעה מצבי מליחות. על פניו, הפיתוח נשמע מבטיח במיוחד, אך בשלב זה הוא עדיין מסורבל. למשל, צריך להחזיק את הכף בצורה ספציפית כדי להרגיש את הטעם, אחרת היא לא תעבוד. ובכל זאת, מדובר בצעד מעניין לעבר חיים בריאים יותר.
Cyberette: זיהוי דיפ פייק ברגע
ככל שה-AI מתקדמת ויכולה לייצר תמונות, סרטונים וטקסטים ועלולה לחולל כאוס - חשוב לפתח כלים שיגנו על הצרכנים ויסייעו להם להתמודד עם הסכנות שעלולות לבוא עם הטכנולוגיה. לדוגמה, פייק ניוז. חברת Cyberette פיתחה פלטפורמה שמאפשרת לבדוק אם סרטונים הם דיפ פייק. המערכת מספקת דוח על הסרטון וכמה אחוז ממנו מזויף.
Lingo: לפענח את חילוף החומרים
חברת Lingo פיתחה מערכת שדומה לזו שחולי סוכרת נעזרים בה למדידת אינסולין, כאשר היא מודדת רמת הגלוקוז בדם. המערכת מספקת בהתאם לנתונים תובנות מותאמות אישית במטרה לסייע למשתמשים ליצור הרגלים בריאים. מחיר החיישן, שכבר נמכר בארה"ב ובבריטניה, הוא 49 דולר.
***גילוי מלא: הכתב היה אורח CTA, הגוף המנהל של תערוכת CES