אתר התרסקות מטוס הבואינג של Jeju Air בדרום קוריאה / צילום: ap, Ahn Young-joon
כשטיסה Jeju Air של 2216 התרסקה בשדה תעופה בדרום קוריאה, גלשה לתוך סוללה מעבר למסלול ועלתה בלהבות, נראה היה בלתי אפשרי שמישהו מ־181 הנוסעים יכול היה לשרוד. באורח פלא, שניים מהם שרדו - אבל איך?
● 167 הרוגים: מה גרם להתרסקות המטוס בדרום קוריאה?
● WSJ | איך להתגבר על פחד טיסה?
חוקרים הבודקים את יכולת השרידות בהתרסקויות מטוס מתמקדים בחמישה גורמים: שלמות המטוס, יעילות חגורות הבטיחות, כוחות הג'י שחווים הנוסעים והצוות, הסביבה בתוך המטוס וסיכונים לאחר ההתרסקות, כגון אש או עשן.
שני אנשי הצוות ששרדו את התרסקות הבואינג 737-800 ישבו בחלק האחורי של המטוס - היחיד שנותר שלם ושניתן היה לזהותו.
הם נמצאים ברשימה קצרה מאוד של ניצולים באסונות התעופה החמורים ביותר. במהלך שמונה העשורים האחרונים של טיסות מסחריות, היו רק 17 התרסקויות אחרות שבהן מטוסים שהובילו 80 נוסעים או יותר השאירו ניצול יחיד או שניים, על־פי נתונים שנאספו על־ידי Flight Safety Foundation, עמותה בינלאומית ללא כוונת רווח, המספקת הנחיות בטיחות.
הדיילים של Jeju Ai, גבר בן 33 ואישה בת 25 שעדיין מאושפזים בסיאול, ישבו במושבים מתקפלים בחלק האחורי, במרחק צעדים ספורים מהנקודה שבה זנבו של המטוס התנתק. שניהם בהכרה ומתקשרים, אמרו הרופאים.
הגבר סבל משברים בעצמות, בעיקר בצד השמאלי של גופו, והוא מטופל בעזרת סד להגבלת תנועת צווארו עקב פציעות בעמוד השדרה. האישה שברה את קרסולה הימני וייתכן שספגה פציעות נוספות בצד הימני של גופה. היא נזכרה ששמעה חבטה חזקה, ואז היתמר עשן מהמטוס.
"יש הרבה סיבות לכך שמישהו ישרוד מה שנראה כמצב בלתי־ניתן לשרידה לחלוטין", אמרה ברברה דאן, נשיאת האיגוד הבינלאומי של חוקרי בטיחות אווירית. "בתלות באופן שבו המטוס נוחת, גם למקום שבו יושב נוסע יש השפעה. אם חגורת הבטיחות מהודקת, הדבר מגביל את כמות הטלטלות שהגוף עובר. זה תלוי גם אם נוסע מסוגל להיכנס לתנוחת חירום (ישיבה כפופה, כשהידיים מגוננות על הראש)".
כוחות הכבידה
ימים ספורים לפני תאונת Jeju Air, שרדו לא פחות מ־29 אנשים בהתרסקות מטוס אזרבייג'ן איירליינס שבה נהרגו 38 בני אדם במערב קזחסטן. על־פי המסקנות הראשוניות של חקירה מטעם אזרבייג'ן, המטוס נפגע מטילי הגנה אווירית רוסיים. הצוות נאבק במשך יותר משעה כדי לשמור על מהירות וגובה קבועים לפני שהתרסק, כך דיווח ה"וול סטריט ג'ורנל". כל הנוסעים ששרדו ישבו בחלקו האחורי של המטוס.
הבטיחות היחסית של מקום הישיבה של הנוסעים במהלך התרסקות משתנה, ואחד הגורמים בעלי ההשפעה הגדולה ביותר הוא האופן שבו המטוס נוגע בקרקע ונוחת. נוסעים שיושבים בחלק הקדמי של מטוס בו החרטום (האף) מוביל את ההתרסקות, סופגים את עיקר הפגיעה, אך גם גורמים אחרים נכנסים לתמונה.
"הרבה אנשים חושבים שבטוח יותר מאחור מאשר מלפנים", אמרה דאן. "אין זה נכון בהכרח. יש חשיבות גם למהירות שבה האש משתלטת ולכמה מהר אתה יכול להגיע ליציאה".
בינואר 2024 הצליחה Japan Airlines לפנות מאות נוסעים לפני שגוף מטוס האיירבוס A350 שלהם התלקח וקרס, לאחר התנגשות במטוס אחר תוך כדי נחיתה.
המועצה הלאומית לבטיחות בתעבורה בארה"ב (NTSB) מחשיבה התרסקות "ניתנת לשרידה" אם הכוחות (forces) המועברים לנוסעים אינם חורגים מגבולות הסבילות האנושית ואם מבנה המטוס המקיף את הנוסעים נותר שלם ברובו. התרסקות נחשבת בלתי־ניתנת לשרידה כאשר כוחות הג'י כה גדולים, עד שהגוף אינו מסוגל לעמוד בהם.
כוחות ג'י הם כוחות הכבידה ששומרים שבני אדם יהיו מקורקעים אל כדור הארץ. בחיי היומיום, בני אדם נתונים לג'י אחד. רכבת הרים או מכונית חשמלית המואצות במהירות יכולות ליצור כוח גדול פי שניים או שלושה.
בדרך כלל, אדם יאבד את ההכרה ב־4 או 5 ג'י - אף שבני אדם הצליחו לשרוד כוחות גדולים יותר, לדברי לוני ג. פיטרסון, פרופסור לאווירונאוטיקה ואסטרונאוטיקה במכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס. ההשפעה תלויה במספר הג'י ובכיוון הכוח ומשכו.
אם מטוס כמו בואינג 737 שהתרסק בדרום קוריאה שומר על לא יותר מ־9 ג'י בתנועה קדימה, לנוסעים יש סיכוי סביר להימלט מפציעה חמורה, לפי הפרופסורים מאוניברסיטת צפון דקוטה, תומס זיידליק וניקולס ווילסון, שאזכרו תקני כשירות אוויר פדרליים.
"סביר להניח שהנוסעים יהיו חבולים אך ישרדו", אמר זיידליק, חוקר פיזיולוגיה של תעופה וחלל. "במטוסים מודרניים, בדומה למכוניות, מובנים אזורי קריסה (crumple zones) כדי לעזור בכך, וכן כריות אוויר, חגורות בטיחות והתקנים אחרים".
הגדרות השרידות של המועצה הלאומית לבטיחות בתעבורה בארה"ב אינן מביאות בחשבון את ההשפעה של סיכונים כגון עשן או אש, ואינן תלויות בשאלה האם יש, למעשה, ניצולים בהתרסקות.
"כשאתה שומע 'ניתן לשרידה', אתה חושב שאנשים שרדו, וכשאתה שומע 'לא ניתן לשרידה', אתה חושב שכולם מתים", אמר אנתוני טי. בריקהאוס, מומחה לבטיחות תעופה וחלל ופרופסור באוניברסיטת אמברי־רידל לאווירונאוטיקה. "אנחנו יודעים על אנשים ששרדו את מה שהיינו מכנים תאונות בלתי־ניתנות לשרידה, וגם על אנשים שמתו במה שהיינו מכנים תאונות ניתנות לשרידה".
רשלנות מקצועית
ביום שני, האריכה דרום קוריאה את הסגירה של נמל התעופה הבינלאומי מואן, שבו אירעה התרסקות Jeju Air, בשבוע נוסף עד ל־14 בינואר. הרשויות השלימו בסוף השבוע תמלול בן כשעתיים של קובץ הקלטה קולית בתא הטייס, אך לא התחייבו לפרסם אותו בפומבי. החקירה המשותפת של ארה"ב ושל דרום קוריאה מתמקדת בעיקר בסיבה לכך שהמטוס ביצע "נחיתת בטן" (ללא גלגלים) בלי להשתמש בציוד הנחיתה שלו, וכן האם מיקום הסוללה המזוינת בבטון עמד בסטנדרטים בינלאומיים.
מומחי בטיחות אוויר כינו את ההתרסקות תמוהה. המשטרה המקומית פשטה על משרדי Jeju Air ועל נמל התעופה, עם צו חיפוש שהוצא באשמת רשלנות מקצועית שגרמה למוות.
כדי להבין את שיעורי ההישרדות של הנוסעים בתאונות קשות, בחן ה־NTSB טיסות מסחריות בין השנים 1983 ל־2017. תאונות חמורות הוגדרו ככאלה שפרצה בהן שרפה, שהיה בהן מקרה אחד לפחות של פציעה חמורה או של מוות, וכלי טיס שניזוק או נהרס באופן משמעותי. 35 התרסקויות ענו על הקריטריונים האלה.
באחת מהן, ילדה בת 4 הייתה הניצולה היחידה מבין 155 נוסעים במטוס 'מקדונל דאגלס' DC-9 שהתרסק זמן קצר לאחר ההמראה בדטרויט ב־1987.
חלקי המטוס ההרוס של חברת Northwest Airlines כיסו נתיב התרסקות באורך 900 מטרים שחצה שני מעברי כביש מהיר, על־פי דוח התאונה של NTSB. כל מושבי הנוסעים היו מנותקים ופזורים לאורך הדרך. הילדה שנותרה בחיים, שטסה עם הוריה ואחיה, נמצאה בהריסות מתחת לאחד הגשרים. היא קיבלה את מושב F8.
קצת יותר ממחצית מ־3,823 הנוסעים בתאונות שנחקרו על־ידי ה־NTSB שרדו עם פציעות קלות או ללא פציעות; 6.3% חוו פציעות חמורות; 27% מתו מן הפגיעה; 4.1% מתו מתוצאה מאש או עשן; וכ־10% מתו מסיבות אחרות או לא ידועות.
בדוח על התרסקות טיסה 255 של Northwest Airlines, ציין ה־NTSB כי הנוסעים והצוות מתו מחבלה קהה, המטוס התפרק במהלך הפגיעה הסופית, וההתרסקות הרסה את תא הנוסעים. היא הייתה על־פי מסקנת הדוח, בלתי ניתנת לשרידה - למעט שילוב של נסיבות מקריות שהצילו ילדה אחת בגיל הגן.
"לפעמים דברים קורים, וממש קשה להסביר אותם", אמר בריקהאוס. "אני שונא להשתמש במונח הזה, אבל לפעמים גם למזל יש תפקיד".