חדשות ההייטק / צילומים: רויטרס, Shutterstock, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי
החברות המסקרנות בתחום, המהלכים החשאיים והטכנולוגיות שמעצבות את העתיד: מדור של גלובס מציג מדי שבוע את החדשות המרכזיות מהשבוע החולף בענף ההייטק.
● סקנדרי בחצי מחיר: בסטארט־אפים כבר לא נרתעים ממכירת מניות בהנחה
● המניה קפצה בציפייה: מנכ"ל אנבידיה חשף הלילה שורה של מוצרים חדשים
● תשכחו מ-7 המופלאות והכירו את "באטמן", הביטוי החדש של וול סטריט
והשבוע: חברה ישראלית נקנסה במיליון דולר בטענה להטעיית לקוחות, ענקיות התוכן החזותי שוקלות מיזוג, רכישה בעולם הסייבר הישראלי, SpaceX של מאסק מתכוננת לשיגור היסטורי ומטא מקבלת ביקורת על פירצות במערכת הפרסום שלה- כאשר האשמה כוללת מכירת חלקי נשק.
1קנס של מיליון דולר מרשות הסחר הפדרלית לחברה ישראלית
לפי דיווח של רשות הסחר הפדרלית האמריקאית (FTC) מהשבוע האחרון, חברת accessiBe הישראלית תידרש לשלם קנס של מיליון דולר. הסיבה? על פי הדיווח, החברה הבטיחה שהטכנולוגיה שלה יכולה להפוך כל אתר אינטרנט לנגיש עבור אנשים עם מוגבלויות - הבטחה שלטענת הרשות התבררה כמופרזת.
על פי התלונה, accessiBe פיתחה תוכנה בשם accessWidget, שלפי הפרסומים שלה מסוגלת להתאים אוטומטית כל אתר אינטרנט לתקני הנגישות הבינלאומיים (WCAG). תקנים אלו נועדו להבטיח שגם אנשים עם מוגבלויות שונות - כמו עיוורים, כבדי ראייה או אנשים בעלי מוגבלויות מוטוריות - יוכלו להשתמש באתרי אינטרנט בקלות. על פי ה-FTC, הכלי לא הצליח להפוך אתרים לנגישים באופן מלא כפי שהובטח. בנוסף, לפי התלונה, החברה פירסמה ביקורות חיוביות על המוצר שלה באתרים שונים, שנראו כמו סקירות אובייקטיביות של מומחים עצמאיים - אבל למעשה נכתבו על ידי אנשים שהיו קשורים לחברה, מבלי לגלות זאת.
על פי ההסכם המוצע, מעבר לקנס הכספי, יאסר על החברה להצהיר שהטכנולוגיה שלה יכולה להפוך אתרים לנגישים באופן מלא, אלא אם כן יש לה הוכחות מוצקות לכך. כמו כן, היא תידרש לציין בבירור כל קשר עסקי עם אנשים שכותבים עליה ביקורות.
בנוסף, בהודעת ה-FTC צוטט סמואל לוין, מנהל מחלקת הגנת הצרכן ברשות, שאמר כי "חברות שמחפשות פתרונות להנגשת האתרים שלהן חייבות להיות מסוגלות לסמוך על כך שהמוצרים עושים את מה שהם מבטיחים לעשות. הגזמה ביכולות של מוצר AI או טכנולוגיות אחרות ללא הוכחות מספקות היא הטעיה, וה-FTC תפעל להפסיק אותה״.
יש לציין כי ההסכם עם החברה כפוף לאישור סופי של הרשות לאחר תקופת הערות ציבור של 30 יום, במהלכה כל אדם או ארגון יכול להגיש את התייחסותו להסכם המוצע.
2 מתאחדות מול האיום? ענקיות הצילום המסורתיות נערכות לעידן ה-AI
לפי דיווח של בלומברג, שתי הענקיות הגדולות בעולם התוכן החזותי מנהלות שיחות למיזוג אפשרי - מהלך שעשוי לשנות את פני התעשייה בעידן הבינה המלאכותית. גטי אימג'ס (Getty Images) ושאטרסטוק (Shutterstock), שיחד מהוות את המקור העיקרי לתמונות מקצועיות עבור אתרי חדשות, מפרסמים וחברות ברחבי העולם, נמצאות כיום תחת לחץ הולך וגובר מצד טכנולוגיות AI שמייצרות תמונות איכותיות במהירות ובקלות. המספרים עצמם מספרים את הסיפור: שווי השוק של גטי אימג'ס צנח ב-56% בשנה האחרונה לכ-983 מיליון דולר, בעוד שאטרסטוק איבדה 37% מערכה ושווייה כיום עומד על כ-1.1 מיליארד דולר. זאת בשעה שכלי בינה מלאכותית דוגמת DALL-E של חברת OpenAI ומידג'רני- הופכים לכלים פופולארים שהשימוש בהם מתרחב.
אזי, המיזוג המתוכנן מבקש לאחד כוחות: מצד אחד, הארכיון ההיסטורי העצום של גטי, הכולל תמונות מוכרות מההיסטוריה העולמית - מרדיפת המשטרה אחרי או.ג'יי סימפסון ועד לתמונה המפורסמת מחדר הבקרה בבית הלבן בזמן מבצע חיסול בן לאדן. מהצד השני, הטכנולוגיה של שאטרסטוק, שכבר משלבת בפלטפורמה שלה כלים מבוססי בינה מלאכותית ומאפשרת למשתמשים ליצור וריאציות של תמונות קיימות.
גורם בכיר שצוטט בבלומברג מסביר כי מדובר בהרבה מעבר לאיחוד של שתי ענקיות תוכן חזותי, וכי "זו הכנה לעידן חדש שבו AI לא רק מאיימת על המודל העסקי המסורתי, אלא גם מציעה הזדמנויות חדשות למי שיידע להסתגל". לדבריו, האתגר הגדול הוא למצוא את האיזון בין שימור הערך של תמונות מקצועיות לבין אימוץ הטכנולוגיות החדשות.
עם זאת, חשוב לציין כי בין האתגרים המשמעותיים העומדים בפני המיזוג- בדיקה מקיפה של רשויות ההגבלים העסקיים, שעשויות לחשוש מריכוז כוח רב מדי בידי חברה אחת. ובכל זאת, מומחים מעריכים כי דווקא האיום התחרותי מצד כלי ה-AI עשוי לשכנע את הרגולטורים שהמיזוג חיוני להישרדות החברות בשוק המשתנה.
3SpaceX מתכוננת לניסוי פורץ דרך בחלל
חברת SpaceX של אילון מאסק נערכת לשיגור היסטורי: לפי דיווח של רויטרס, החללית הענקית "סטארשיפ" (Starship) תבצע בקרוב את הניסוי הראשון שלה בשחרור לוויינים בחלל. הניסוי, המתוכנן לסוף החודש במתקני החברה בטקסס, יהיה המבחן המשמעותי הראשון ליכולת החללית לשאת ולהוציא מטען לחלל.
סטארשיפ, שגובהה כ-120 מטר, יותר מגורד שחקים בן 30 קומות למען השוואה, תנסה לשגר עשרה דגמי ניסוי של לווייני "סטארלינק", התואמים במידותיהם ובמשקלם את הלוויינים שישמשו למתן שירותי תקשורת בעתיד.
הניסוי מגיע בעקבות ההצלחה בטיסת המבחן בנובמבר, בה גם נכח הנשיא הנבחר טראמפ, כשהחללית הצליחה להגיע לחלל ולשרוד את החזרה לאטמוספירה - הישג חשוב לאחר שני ניסיונות כושלים. "אנחנו לומדים מכל טיסה", צוטט אומר מאסק, והוסיף כי "כל ניסוי מקרב אותנו צעד נוסף להפיכת האנושות למין רב-כוכבי".
הצלחת הניסוי תהיה בעלת השלכות מרחיקות לכת- כשבין היתר סטארשיפ נבחרה להוביל את תוכנית "ארטמיס" של נאס"א להחזרת אסטרונאוטים לירח, ומיועדת לשמש כפלטפורמה מרכזית בתוכניות של מאסק להקמת מושבה על מאדים. בטווח המיידי יותר, החללית אמורה לשגר אלפי לווייני סטארלינק חדשים שיספקו אינטרנט מהיר גלובלי.
המאפיין הייחודי של סטארשיפ, מעבר לממדיה, הוא תכנונה כמערכת רב-פעמית במלואה - כולל שלב ההאצה הראשוני (ה"בוסטר"). בניסוי הקודם הצליח הבוסטר לחזור למעמד הנחיתה, אך נאלץ לבצע נחיתת חירום במים עקב תקלה בכן הנחיתה. על פי הדיווח, SpaceX מתכננת הפעם להשלים נחיתה מבוקרת על היבשה.
4תחקיר: רשת סינית מציפה את פייסבוק במשתיקי קול לנשק במסווה של חלקי רכב
תחקיר חדש של מגזין WIRED חושף כיצד רשת הונאה סינית מנצלת פרצות בפייסבוק ואינסטגרם כדי למכור משתיקי קול לנשק - בניגוד לחוק. השיטה פשוטה אך מתוחכמת: המוכרים מציגים את המוצרים כ"מסנני דלק" תמימים לרכב, אך בפועל אלה רכיבים שניתן להמיר בקלות למשתיקי קול. המחיר המפתה- 50 דולר בלבד.
עוד חושף התחקיר את המבנה של הרשת: בסיסה בסין, והיא מפעילה יותר ממאה עמודי פייסבוק שונים. מומחי אבטחת סייבר מסבירים כי כשעמוד אחד נחסם, מיד צצים שניים חדשים במקומו. כמו כן, לפי התחקיר- הרשת פועלת בשיטת "דרופשיפינג" - המוכרים מקבלים הזמנה, רוכשים את המוצר מספק זול בסין, ושולחים ישירות ללקוח בארה"ב.
כמו כן, כדי לשכנע קונים פוטנציאליים, הרשת משתמשת בסרטוני וידאו בהם מתויגים משפיעני נשק ביוטיוב - לרוב ללא ידיעתם. עוד נמצא כי אחת המודעות אף הגיעה למחשב בפנטגון, מה שהדליק נורות אזהרה בצבא האמריקאי.
ולמה זה מסוכן? בארה"ב, רכישה חוקית של משתיק קול דורשת תהליך מורכב הכולל טביעות אצבע ובדיקת רקע. במקרה הזה- הרשת מציעה דרך לעקוף את החוק - מה שעלול בין היתר להוביל לתפוצה מסוכנת של אביזרי נשק לא חוקיים.
מטא, החברה המפעילה את פייסבוק ואינסטגרם, מצהירה שהיא אוסרת על פרסום נשק ואביזריו. אך המפרסמים מצליחים לחמוק מהמערכות האוטומטיות שאמורות לזהות תוכן אסור. "המפרסמים משתמשים בשפה מעורפלת שקשה לזהות", מסביר מומחה אבטחת מידע שרואיין לתחקיר. אז נוצר מצב שבו מה שנראה כמו מודעה תמימה למסנן דלק, הוא למעשה מסווה למשהו מסוכן הרבה יותר.
למרות שמטא הודיעה על הסרת המודעות שנחשפו, התחקיר מצא כי מודעות דומות ממשיכות להופיע.
5רכישה בעולם הסייבר הישראלי
חברת הסייבר הישראלית Cymulate (סיימיולייט) מודיעה היום (ג') על רכישת הסטארטאפ הישראלי CYNC Secure, שמשתמש בבינה מלאכותית לניתוח נתוני אבטחה. לפי סיימיולייט, הרכישה נועדה להאיץ את השקת פלטפורמת ניהול החשיפה לאיומים של החברה, השקה המתוכננת בשנה זו.
קרן ססקוהנה, שנוסדה ב-1987 בפילדלפיה, מהווה גורם משמעותי בעסקה הנוכחית ונמנית בין המשקיעות המרכזיות בסיימיולייט. הקרן התפרסמה לאורך השנים בזכות גישת השקעות ייחודית המבוססת בין היתר על עקרונות מעולם הפוקר וניהול סיכונים מתוחכם. בישראל, ססקוהנה הפכה למשקיעה מרכזית בתעשיית ההייטק עם השקעות מוצלחות בחברות כמו וויקס ומאנדיי. עם זאת, מייסד הקרן, ג'ף יאס, זכה בין היתר לתשומת לב תקשורתית בספטמבר 2023 בעקבות חשיפת השקעתו המשמעותית בחברת בייטדאנס, הבעלים של טיקטוק. לפי דיווחים בוול סטריט ג'ורנל, יאס מחזיק ב-7% מבייטדאנס, אחזקות המוערכות בכ-21 מיליארד דולר. אם זה לא מספיק, יאס ידוע כאחד התורמים המרכזיים של פורום קהלת בישראל.כמו כן, בשנה החולפת, התפרסם שמה של הקרן על רקע המחאה נגד הרפורמה המשפטית וחששות המשקיעים הזרים. בתגובה, ססקוהנה התאימה את מדיניות ההשקעות שלה בישראל, כולל דרישות מחמירות יותר לביזור פעילות גלובלי, חיזוק מנגנוני ממשל תאגידי והעברת חלק מהפעילות והנכסים אל מחוץ לישראל.
מהלך הרכישה עצמו מגיע בתקופה שמוגדרת כמאתגרת עבור צוותי אבטחת מידע בארגונים, כאשר נתוני התעשייה מצביעים על פער משמעותי - מתוך אלפי איומי סייבר שמזוהים מדי יום, רק כ-5% מחולשות האבטחה מקבלות מענה.
סיימיולייט, שהוקמה ב-2016, מפתחת מערכת המבצעת סימולציות תקיפה אוטומטיות לבדיקת מערך ההגנה הארגוני. החברה גייסה עד כה 141 מיליון דולר ומשרתת כ-1,000 לקוחות ב-50 מדינות, ביניהם חברות פורצ'ן 500. לחברה כ-300 עובדים ברחבי העולם עם נוכחות משמעותית בישראל, ארה"ב, אירופה, דרום אמריקה, הודו, אפריקה וסינגפור. CYNC Secure, שנוסדה ב-2022 על ידי מאיר אברג'ל, רותם קמה ועזרא אדלשטיין, פיתחה טכנולוגיה המשלבת AI לניתוח נתוני אבטחה ממקורות מרובים. השילוב בין הטכנולוגיות של שתי החברות צפוי לאפשר זיהוי מדויק יותר של איומים קריטיים ונתיבי תקיפה אפשריים.